Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cynthiar

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 21:54

Heel veel sterkte Ireen.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 13:18

bedankt.. ik had verwacht dat ze aan van alles zou kunnen overlijden, maar koliek had ze nog nooit gehad! Volgens de dierenarts zou het geen verband kunnen hebben met cushing. Een vetlipoom ontstaat wel vaker bij oude pony´s die wat aan de dikke kant zijn geweest (en ook zichtbare vetafzetting hebben, zoals Evita heel duidelijk had).

Indy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 19:08

Veel sterkte toegewenst

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 10:08

Ireen ik zit net even bij te lezen en tot mijn schrik lees ik je bericht
Ik kan me voorstellen dat je van alles had verwacht door de Cushing maar dit, dit is wel heel erg zuur.
Dan denk je de Cushing redelijk onder de duim te hebben en dan nog gaat het niet goed en moet je haar laten gaan.

Ik wens je heel veel sterkte om dit enorme verlies een plekje te gaan geven.

TijnieJjJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 12:36

Vandaag komt de dierenarts weer bij Valentijn.
Kijken hoe hij hij loopt (heeft nu gips om zijn hoeven i.v.m. hoefbevangen) en zou een urine test afnemen om de Cushing te testen. De vorige urine test was niet betrouwbaar aangezien mijn andere dierenarts (was eerst naar de gewone dierenarts gegaan en daarna pas naar de kliniek) medicatie had gegeven die dat stofje kunnen verhogen.
Heb net 2 uur in zijn box gezeten om urine op te kunnen vangen. De vorige keer hadden ze h'm verdoofd en de urine echt gehaald maar dat vond ik zo sneu voor h'm. Gelukkig heb ik het nu zo op kunnen vangen! De kans is enorm groot dat hij Cushing heeft maar toch is het nog afwachten tot volgende week. Dan krijg ik de uitslag.

Indy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 18:23

Hey, hier even een update. Ik heb vandaag de uitslag gekregen van de urinetest. En inderdaad een duidelijk verhoogde cortisol waarde. Dus cushing. Ik was bijna 'blij' met dit bericht! Eindelijk werd mijn vemoeden bevestigd en kan ik mijn mannetje misschien iets bieden zodat hij zich beter voelt! Toch werd geadviseerd nog een bloedtest te doen voor de zekerheid. DA noemde een (duur) medicijn dat ik niet kende. (heb het opgeschreven, maar ligt nog op mijn werk, zal het van de week hier even noemen. Misschien kent iemand het?) Heb haar ook op pergolide gewezen. Maar zij vertelde me dat dat niet meer zoveel gebruikt werd voor paarden? Heb toch gezegd hier ook meer informatie over te willen.

@TijnieJjJ: Ik hoop dat je snel duidelijkheid krijgt!

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 20:06

Indy1990 ben dan benieuwd wat voor medicijn het is want ik heb hier alleen nog maar pergolide horen langs komen.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 22:43

Mijn dierenarts geeft mij ook Pergolide (indien het nodig is om te gaan geven, nu nog niet nodig).

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 10:51

Indy1990 schreef:
Hey, hier even een update. Ik heb vandaag de uitslag gekregen van de urinetest. En inderdaad een duidelijk verhoogde cortisol waarde. Dus cushing. Ik was bijna 'blij' met dit bericht! Eindelijk werd mijn vemoeden bevestigd en kan ik mijn mannetje misschien iets bieden zodat hij zich beter voelt! Toch werd geadviseerd nog een bloedtest te doen voor de zekerheid. DA noemde een (duur) medicijn dat ik niet kende. (heb het opgeschreven, maar ligt nog op mijn werk, zal het van de week hier even noemen. Misschien kent iemand het?) Heb haar ook op pergolide gewezen. Maar zij vertelde me dat dat niet meer zoveel gebruikt werd voor paarden? Heb toch gezegd hier ook meer informatie over te willen.

@TijnieJjJ: Ik hoop dat je snel duidelijkheid krijgt!

Ben benieuwd, is dit een DA die goed bekend is met cushings, of juist eentje die het weinig is tegengekomen en dus ook niet echt op de hoogte is met de medicijnen die het meest worden toegepast?
Pergolide is tot nu toe over het algemeen het meest toegepaste en meest effectieve middel op de markt vlgs de meeste onderzoeken. Ben benieuwd wat jouw DA noemt en op basis van welke ervaringen zij dit doet?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 10:55

misschien wordt ik vervelend...is de dierenarts ook bekend met het feit dat de cortisollevels nu ook bij gezonde paarden hoger zijn?

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 12:17

Geerke, misschien heb ik het verkeerd begrepen van mijn dierenarts hoor, maar is het niet zo dat het nu inderdaad verhoogd is, maar dat een cortisolgehalte van >16 te hoog is voor een 'normale' afwijking en dat dan toch de diagnose gesteld kan worden?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 12:27

Er zullen inderdaad wel waarden zijn die "gewoon verhoogd door de tijd van het jaar" zijn en extremere waarden die toch een goede indicatie geven dat het cushing zou moeten zijn.

Indy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 13:29

Het is opgestuurd naar de kliniek in Utrecht. Dus ik neem aan dat zij wel een goede indicatie kunnen geven over wat betreft de cortisolwaarde. Ik heb trouwens vernomen dat het in de herft bij elk (gezond) paard juist laag was. Dus dat daarom de test van oktober niet 'betrouwbaar' was.
De naam van het medicijn was trouwens: Trilostane Vetoryl.
Ik heb even snel op google gekeken, maar volgens mij wordt dit juist vaak voor honden gebruikt. Maar goed, als het goed is zou ze het voor me uitzoeken. Ik houd jullie op de hoogte.

Handtasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 10:57

Pergolide misschien?

Sylvia80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 14:19

@ Ireen,

Ik ben ook een poos niet op het forum geweest en wilde weer eens bijlezen en een positief bericht achterlaten over Dana en toen viel mijn oog meteen op jouw slechte nieuws.
Ik wens je heel veel sterke met het verlies van jouw Evita...

Sylvia

Sylvia80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 14:24

De mensen die al langer meepraten op het forum kunnen misschien nog wel herinneren dat mijn VA niet erg enthousiast was toen ik met Pergolide wilde beginnen (okt 2008). Sinds april/mei 2009 gaat het echt enorm goed met dana. VA was dan ook lange tijd niet geweest. Paar weken geleden hem laten komen voor mijn andere paardje en toen wist hij niet wat hij zag toen hij ook Dana even zag. Hij vond haar er onvoorstelbaar goed uit zien. Toen ik paar dagen geleden belde voor nieuwe bestelling pergolide, had hij het niet op voorraad omdat hij nu meer patienten heeft die het gebruiken.... Nu dus blijkbaar ook overtuigd van het nut van Pergolide!

Indy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 10:59

Hoi, we gaan deze week starten met pergolide. Was ook 3 keer goedkoper dan Trilostane Vetoryl. Eerst maar eens kijken hoe hij het hier op gaat doen. Ik hoop echt dat hij zich beter gaat voelen. Hij is zo lusteloos... Hoe lang duurde het bij jullie voordat je een goed 'resultaat' of verschil zag?

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 11:55

mmm ik zelf heb nooit echt verschil gezien. maar mijn pony was ook nog niet 'echt' slecht (hoefbevangen en vetophopingen) hij kreeg er wel minder eetlust van maar ik heb het iedee dat dat weer beter is geworden. ik vind nu toch veel dingen moeilijk te beoordelen omdat hij nu echt een dikke vacht heeft dus dan kun je het lichaam niet goed zien. ik rij nu heel weinig ivm het weer en tijden het rijden zie en voel je ook altijd veel aan je paard.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:31

@ Indy ... Peter werd de 1e 2 weken echt slecht, maar goed dat men me hier in het topic daarvoor gewaarschuwd had .. anders waren we er echt mee gestopt :o
Maar toen zomaar ineens na 3/4 weken zag je duidelijk verbetering :)

Hij kon bijna niet meer staan en lopen (spieren, hoefzweren), attaques/omvallen, in zichzelf gekeerd, heel slechte eetlust ... vooral de eetlust wordt er in het begin niet beter op en ook z'n mobiliteit werd eerst nog slechter. Ik ben direct met 1 pilletje begonnen (1mg is dat geloof ik, B pony'tje).

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:19

Jens krijgt nog niet zo veel hij krijgt 0,25 mg. omdat hij er nog niet zo erg aan toe is en je kunt altijd nog omhoog met de doisis.

bij Jens groeien de hoeven bijna niet en hij blijft gevoelig lopen. hebben jullie paarden dit ook?

DaphneHeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:45

ik merk geen verschil in de groei van zijn hoeven

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 19:51

Evita haar hoeven groeiden vooral de laatste 2 jaar ook heel erg slecht, in de winter vrijwel niet..

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 20:17

Illo zijn hoeven groeien goed, vooral in de zomer groeien ze heel goed.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 21:26

Ik geloof niet dat er iets aan Perdy haar hoefgroei verandert is.. merk in ieder geval geen verschil!

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 00:02

Peter heeft dus mega groei van z'n hoeven, erg lastig als je dat dus goed bij wilt houden ... maar meneer op dat moment wel juist goed genoeg moet zijn om zichzelf staande te kunnen houden :o

Maar dat was voor de pergolide ook. Hoort bij de hoefbevangenheid.