[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Woody2015

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 09:37

tjesus Tyke, wat heftig!
Ik hoop dat het toch echt snel beter word want tja, kliniek is ook niet leuk he!

Ga zometeen ook weer even naar Wodan kijken, hij heeft gisteren voor het eerst geen zakje BUD (equi) gehad voor de pijn, maar het been was dan ook weer helemaal dun en je ziet er weinig aan dus wie weet gaat het nu de goede kant op!
Ik baal van die sneeuw joh, wel mooi maar funest voor zoiets, en wat meen je als het straks gaat dooien! Boos!

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 09:41

Ja inderdaad. Wordt lekker nat allemaal!

Ik heb het idee dat na 3 dagen die zalf gebruiken het al weer wat beter gaat! Heb alleen nog niet goed kunnen kijken, wel gevoeld en het voelde al wat beter. Vandaag even in ht licht kijken!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 13:23

Nou met Wodan ging het vanochtend goed, mooi dun en niet meer warm.
En hij krijgt nu alleen nog antibiotica en ik smeer en 2x per dag SudoCreme op.

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:10

@pre: super dat het beter gaat met wodan.

Ik zie verbetering komen bij Verona. Ik hoop dat het door gaat zetten. Wel is nog haar andere been wat dik maar goed. Heb nog wat rondjes gestapt buiten maar was eigenlijk te glad dus maar heel voorzichtig. Heeft ze toch wat bewogen en ik zag gelijk dat ze beter liep. Ook minder pijn heeft. gelukkig

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit zijn foto's van vanmorgen.

Elsje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 16:42

Hallo, ik meld me ook even aan voor dit topic.

Mijn paard heeft al weer zo'n jaar of tien mok. Niet heel ernstig hoor, op de ballen van zijn witte achterbenen heeft hij twee hardnekkig, vervelendende plekjes ter grootte van een vijf eurocentmuntje. Wat we ook doen, zalfjes via de veearts, zalfjes van de winkel, biotex, betadine, noem het op, weg gaat de mok niet.

Ik ben er steeds meer van overtuigd dat het bij mijn paard van binnenuit komt, zeker nadat het na de toediening van levercompositum minder werd. Maarrrrr........ weg ging het niet! We hebben nu inmiddels drie flesjes levercompositum gebruikt en dit gaat toch ook de mok niet wegkrijgen.

Ik zit er nu aan te denken om MokCare bij Huppa te bestellen. Ik heb er wel wat positieve reacties over gezien hier op bokt, maar die stammen allemaal van een tijdje geleden. Ik ben eigenlijk benieuwd of de laatste tijd nog iemand dit produkt heeft geprobeerd en daar baat (of niet) bij heeft gehad. Blijft de mok ook weg na gebruik van de thee?

Graag jullie reactie!

groeten Ellen

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:24

tja ik zal maar vergelijk erop zetten denk ik. Want naar mijn idee wordt het iets beter (buitenkant van been lijkt dit niet zo maar op de ene foto zitten nog best wat haren.

Begin dan ook met Buitenkant been:
2 wkn geleden
Afbeelding

afgelopen weekend:
voor zoute water
Afbeelding
na zoute water:
Afbeelding

en Nu
Afbeelding

Over deze kant twijfel ik iets maar er verandert wel wat. In het begin zaten er ook meer haren daaronder zat dit ook allemaal al. Dus is op foto moeilijk te zien.

Binnenkant been:
2 wkn geleden
Afbeelding

Afgelopen weekend
voor zoute water:
Afbeelding

na zoute water:
Afbeelding

en nu:
Afbeelding

Even mening: verbeterd het of verergert het. Krijg namelijk reacties dat ze het slechter vinden. En ik denk beter????

Elsje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:36

Hoi tyke
Zover ik het kan zien zo op de foto lijkt het mij ook dat het slechter wordt. Had je paardje in het begin boven de plek net boven de kogel nog haren zitten, nu lijkt het een grote kale vurige plek geworden. Vreselijk je paard zo te moeten zien. Wat zal ie een pijn hebben. Hopelijk vind je snel wat zodat ie opknapt.

gr. Ellen

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 20:42

Het lijkt slechter te zijn geworden omdat wij niet zien wat er onder de haren zat. Daarbij ziet een kaal been er al snel egrer uit omdat je dan wel de wonden en kale plekken ziet.

Dus of het er noou echt slechter uit ziet, ik weet het niet.

Vind wel dat er erg veel opgedroogd wondvocht (of is dat gele wat anders? bij mij was het wondvocht) zat wat nu weg is, wat weer erop duid dat het toch een stuk vooruit is gegaan.

En dat vurige, tja... dat kan ook gewoon van een flinke doorbloeding komen, wat weer aangeeft dat het aan het genezen is.

Vooral de laatste 3 foto's, zelfde been zelfde plek zie ik echt duidelijk verbetering. Denk dat niet iedereen door de kale plekken geen kan kijken

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 21:16

dank je ma_rie_tje
Ik dacht ook zo.
dat gele is allemaal opgedroogd wondvocht/ pus

been is ook dunner en blijft zo. Wordt niet dikker en niet dunner. En dat is ook al iets vind ik. maar het is zo het oogt niet mooi.
Pijn is ook stukken minder.
Het lijkt allemaal ook naar beneden uit te breiden. Maar daar gaan nu de haren eraf. Maar onder de kogel zit ook en zitten ook nog haren. Ga morgen nog wel overleggen met dierenarts wat et doen omdat het klonters zijn onder de kogel.

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 21:40

Pff die mok hierboven! Ik wist niet eens dat het zó erg kon worden.

Ik ben echt onwijs blij! Ik heb nu 3 dagen zalfje gesmeerd. Zalfje is iets van zoology ofzo? Bij de divoza gekocht. Maar de korsten waren eraf vandaag een de plekje zagen er heel mooi licht roze uit. Gewoon binnen 3 dagen al!!

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 21:49

Tyke@ wat moet jou pony/ paard een pijn hebben.
Mooi dat je zelf verbetering ziet.

Elsje@ voer jij je paarden kuil of hooi?

Mijn paard kan geen kuil verdragen en krijgt daar mok van.
De Da verklaarde me voor gek en zei dat het niet bestond, maar heb het zelf ervaren.
Mijn paard heeft altijd een paar mok plekjes.
Toen we naar een andere stal gingen kreeg hij hooi en de mok werd minder.
Paar weken geleden hadden we een mix van kuil en hooi en bingo mijn paard had weer meer mok.
Direct met het kuil gestopt en de mok werd ook weer rustig.

Ook hebben we een merrie 42/7 buiten staan, zij heeft nu ook iets last van mok.
Vind ik ook niet zo heel vreemd, haar hebben we maandag laten spuiten.
Gaan dit weekend even kijken of het beter gaat.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 21:51

Tyke schreef:
dank je ma_rie_tje
Ik dacht ook zo.
dat gele is allemaal opgedroogd wondvocht/ pus

been is ook dunner en blijft zo. Wordt niet dikker en niet dunner. En dat is ook al iets vind ik. maar het is zo het oogt niet mooi.
Pijn is ook stukken minder.
Het lijkt allemaal ook naar beneden uit te breiden. Maar daar gaan nu de haren eraf. Maar onder de kogel zit ook en zitten ook nog haren. Ga morgen nog wel overleggen met dierenarts wat et doen omdat het klonters zijn onder de kogel.

naar beneden gaan ook alle haren eraf... bereid je daarmaar alvast op voor...
Ws is er bij jou paard ook vocht door de huid naar buiten gekomen (of komt het nog steeds). Hierdoor komt er necrose en vallen de haren uit. De plekken waar het meeste vocht uit komt worden als eerste kaal, de latere plekken kwamen bij ons doordat er constant vocht overheen liep, en het zo nat bleef wat ook neit goed voor de huid is.

Die kale plekken moet je je niet te veel van aantrekken, als je maar oplet dat het geen infecterende wonden worden

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 21:58

hoi
mijn paard had een tijd terug langdurig mok en zijn been was daardoor ook dik.
na vanalles te hebben geprobeerd heb ik hydrocortiderm van de da gekregen en daardoor ging het weg.
maar nu is het weer terug Verdrietig , en zijn been is dus ook weer dik.
is het erg dat het been dik is?
hij heeft geen koorts en na stappen / koelinggel wordt het been weer dun maar als hij dan weer een uurtje binnen staat is het weer dik.
ik heb er maar weer hydrocortiderm op gedaan maar wat kan ik verder nog doen?
hij staat trouwens overdag buiten en 'snachts binnen.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 22:06

Nou ik kom net van Wodan af en het schijnt dat hij vandaag flink heeft lopen stoeien met mijn andere paard en nu is het been toch weer wat dikker, vocht gevult in de peesschede zeg maar.

Wie herkent dit?

Kan het door teveel beweging dik en warm worden of komt het eerder doordat er toch troep in komt?

Elsje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 22:15

Hoi susan,

M'n paard krijgt inderdaad kuil, maar heeft in het verleden ook hooi gehad en had toen ook mok. In de zomer staat hij 24 uur per dag buiten en dan zit de mok er ook gewoon. Ook in tijden van grote droogte blijft 't gewoon zitten.

Ik denk zelf dat hij meer een probleem heeft met het niet goed kwijt kunnen van zijn afvalstoffen. Ik gebruik voor hem ook vitamine e en selenium en dat heeft hij echt nodig. als ik dit niet gebruik is hij zo stijf als een plank. Ik heb ergens gelezen dat als paarden hun afvalstoffen niet goed kwijt kunnen dit ook door de huid naar buiten kan komen. Ik denk dat mijn paard zo'n gevalletje is.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 22:40

Elsje@Misschien zou je eens een onderzoek kunnen doen naar de leverfuncties?
Meestal is je eigen gevoel nog niet zo verkeerd.

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 22:44

@ma_rie_tje: ik vind het niet erg als die haren ook weggaan. Als het maar geneest dan komen ze vanzelf weer terug. Ik hoop eigenlijk dat het heel snel gebeurd omdat het nu klonters zijn. (de sok)
Ik hou het allemaal goed in de gaten. Zie ik weer verslechtering of verandering die ik niet vertrouw bel ik gelijk.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 08:47

Kan er niemand antwoord geven op mijn vraag?

Kan een been zo gevoelig reageren op beweging dat het de ene dag een overvulde kogel en pees heeft en de andere dag na rustig staan niet?

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 09:33

pre@ Ik zou eerder denken anders om.
Heeft je paard gewoon mok of heeft het misschien ook een peesblessure.
Ik ken je verhaal nl niet!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 13:25

Nou hij heeft eigenlijk geen peesblessuure.
Ik ben bekend met peesblessures en die veranderen niet zo heftig normaal van dag tot dag.
Vanochtend was het dus weer helemaal dun en toen heb ik zijn pees eens goed bevoeld en bekeken.
En daar is helemaal niks aan te zien of te voelen, niet meer warm niks!
Het been word ook altijd vanuit onderuit warm......en hij loopt geen pas kreupel.
Heb hem nu dus maar alleen staan kijken hoe het vanavond is.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 14:00

Heb net nogmaals contact gehad met de DA, die zeggen dat het zo goed als zeker door de mok komt in combinatie met het slechte weer.
Door de kou en de extreme gekke bewegingen raakt het geirriteerd en met dit koude weer is de bloedsomloop minder goed en zeker omdat hij nu niet de wei op kan.
Voorlopig moet ik hem rustig houden en moet hij alleen blijven staan, en anders word het boxrust als hij niet achter de draad blijft op de stenen alleen , balen man!

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 19:44

doordat het zo droog is wordt bij mij de mok juist alleen maar minder Knipoog

Elsje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:18

Hoi Susan, in de zomer van 2007 is er twee keer een bloedonderzoek gedaan. De afwijkingen die er in het bloed zaten waren:
- een laag ureum-gehalte, is naar ik begreep, niet erg (een hoog ureumgehalte is daarentegen wel ernstig)
- een verhoogd aantal spierenzymen in zijn bloed. Dit terwijl hij in verband met vakantie van een paar weekjes rust genoot! Kan ie natuurlijk als een gek de wei doorgegaan zijn, maar de verhoging was bij allebei de bloedtesten, dus waarschijnlijker is dat hij gewoon permanent last had van zijn spieren.
- zijn magnesiumgehalte was aan de lage kant.
Nu hebben we zijn spier- en magnesiumprobleem aangepakt met e-plus van pavo. Zit naast vitamine e en selenium ook magnesium in. Ik moet zeggen, hij is hierdoor veel soepeler geworden en je kan aan hem zien dat ie beter in zijn vel zit.
De vee-arts kon in het bloed ver niets vinden wat de eventuele oorzaak zou kunnen zijn van de mok, dus ik ben er wat dat betreft niet veel mee opgeschoten. Toch was het bloedonderzoek niet voor niets geweest, want ik vond het erg naar er achter te komen dat m'n paard veel meer last van zijn spieren had dan ik wel dacht en ben ik blij dat ik hem daar dmv een poedertje veel beter door heb kunnen laten voelen!

gr. Ellen

ps ik weet niet wat jij precies bedoelt met een onderzoek naar zijn leverfuncties, zijn er ook andere naast het bloedonderzoek? Zou ik dan graag van je horen, want dan kan ik dat misschien toch aan de dierenarts vragen om het uit te voeren......

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:31

Elsje@ dat weet ik eerlijk gezegt niet, maar als ik kijk naar het menselijk lichaam is de lever verantwoordelijk voor de afvoer van afvalstoffen.
Je zou het eens aan de DA na kunnen vragen.
Omdat jij zelf het idee hebt dat het van binnenuit komt en omdat je denkt dat het met de afvalstoffen te maken heeft.
Vragen kost immers geen geld.
Maar als de leverfucties niet worden weergegeven in het bloed, kan het wel nog een optie zijn.

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 20:36

pre schreef:
Kan er niemand antwoord geven op mijn vraag?

Kan een been zo gevoelig reageren op beweging dat het de ene dag een overvulde kogel en pees heeft en de andere dag na rustig staan niet?

Heeft hij hier een klein wondje? Misschien door het spelen?
Mijn paard heeft iets te uitbundig gespeeld, heeft daardoor een schram en nu ook een dik-warm beentje. Ik vermoed allesinds dat het daardoor komt.
De mok is weg aan het gaan. Maar nu dat been dus Clown