Topic voor de oudjes deel 2.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_88

Re: Topic voor de oudjes deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 17:13

Het is en blijft lastig om te bepalen, dat het genoeg is geweest en tijd om afscheid te nemen.

Logische dat die grens ook steeds opschuift.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:56

Op enkel vloeibaar heb ik hier een fantastische pony nog 3 jaar bij me kunnen houden, dat ging gewoon heel goed en hij graasde voor de show. Zijn gebit was slecht maar hij was nog zo blij verder en goed. Uiteindelijk heb ik hem dood in de stal gevonden halverwege de ochtend terwijl hij diezelfde ochtend zijn hele emmer nog had leeggeslobberd. Hartfalen.

Wel of niet op enkel vloeibaar hangt denk ik echt van de situatie en het paard af.

Pijnstillers vind ik persoonlijk een moeilijke. Omdat ik zelf zeg maar niet zonder pijnstillers kan leven, ik heb ze zelf nodig om de dag/nacht nog door te komen. Ergens wil ik dat niet voor Binck, maar ergens wil ik hem ook niet direct opgeven dan.... Weet het niet, erg moeilijk. Denk dat dat ook samenhangt met waarvoor hij pijnstillers heeft ofzo en hoeveel. Er zijn grenzen natuurlijk

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:48

Zilfstar schreef:
Ja als Jippe problemen krijgt met opstaan is het voor mij ook duidelijk. Het is ook heel persoonlijk natuurlijk en per dier/situatie anders. Tandarts zei dat leven van volledig vloeibaar voedsel eigenlijk niet paardwaardig is en hij toont het niet maar een gebit met loszittende kiezen, gebroken tand en ontstoken hoektand is natuurlijk pijnlijk. Dus daarom plan A: ‘goed’ houden tot weidegang en dan een hopelijk goed weideseizoen gunnen. Tenzij dus eerder iets anders gebeurd en de balans doorslaat. Ik hoop beetje dat tegen die tijd Jip het zelf ook aan kan geven. Tegelijk mag hij ook op zijn beste tijd zeg maar gaan.

Wel fijn dat ik er hier zo over kan schrijven en jullie ideeën mag horen. Ik heb al van veel dieren afscheid moeten nemen in het leven maar nog nooit van een paard en het is toch anders ofzo. Hij is al 18 jaar mijn maatje. Zoon is 24, Dochter is 21, die weten ook niet beter dan dat hij er is.

Wat jij omschrijft had ik ook. Alleen het weideseizoen gaf dus helaas niet meer dat beeld. Gras eten ging gewoon niet meer. Dat was voor mij de druppel. Slobber eten prima. Dat deed hij al 4 jaar. Al 4 jaar geen hooi meer. Maar nog altijd wel gras. Tot nu.

Ja dat het ken ik. Hij was 29 jaar mijn maatje. Ik was 23 toen mijn vader overleed en daarna kreeg ik Ted . Ik had op een gegeven moment Ted langer dan dat ik mijn vader had gehad.

Maar doordat ik zo wel overwogen het zo heb gedaan heb ik echt veel rust.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:38

Kelly leeft ook op vloeibaar hè.

Dat hooi bied ik wel aan,maar is meer voor de afleiding en omdat ze wel veel speeksel aan maakt.
Kijk maar naar deze foto van vanavond,hoeveel proppen er naast de hooibak liggen.

Afbeelding

Ze leek me wel goed eigenlijk, ademhaling leek ook rustig.
Ik zit er wel echt als een havik naar te loeren steeds, wat doet ze, staat ze stil,waarom staat ze daar.
Is ze wel goed.
gelukkig nog meer pony’s daar en die waren ook allemaal rustig op dat tijdstip.
Dus kon het wel weer loslaten.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:58

Mijn dames mochten vandaag weer op de weegschaal. Waar ze vorige winter 50+ kilo was afgevallen (toen ging ze wel zwaarder de winter in), is het dit jaar 25 kilo dat ze sinds oktober kwijt is. Wel tevreden over en bevestigd dat ik een goede keuze heb gemaakt meer rijker hooi te geven dan dat ik altijd deed. Ze is nu perfect, al merk ik wel dat ze juist nu de laatste maand wat meer afvalt. Maar zo voor de weide is dat niet zo erg.
Mijn pony is echter gelijk gebleven en dat viel een beetje tegen, had ik graag wat schraler gehad voor ze de weide op gaat. En wat nog meer tegenviel is dat ze in 2 a 3 weken tijd ongeveer 10 kilo is aangekomen. Op een pony van 170 kilo is dat best veel, dus wel iets om in de gaten te houden. Probeer het hooi nu wat anders aan te bieden; de helft in een fijnmaziger hooinet, kijken of dat lukt.

@ ellepel ach wat een zorgen zo he... benauwd zijn is niet fijn, als dat zo blijft is idd de elastischiteit weg en soort dampig. Hoop dat ze toch nog wel meer opknapt :(:) Als ze weer verhoging krijgt sluimert er misschien toch nog wat en is misschien wat langer antibiotica nodig. Sterkte!

@ somebirch wat een pech zeg, nu dat checkligament er ook bij.... hopelijk knapt het vlot op :(:)

@ sanet wat een pech, lelijk plekje zo. Ze maken het ons niet altijd makkelijk zo he :(:)

Lieve foto Marleen <3

@ zilfstar, fijn om te horen dat het wat stabieler is nu. Ik moest nog aan jullie denken, fijn te horen dat het nu stabiel gaat. Even lekker op het land zal hem ook helpen. Snap dat er een rare rand aan zit en je gedachten ook bij de toekomst zitten... iets waar we helemaal niet over willen nadenken, maar op deze leeftijd en de kwaaltjes dat wel soms van ons gaat vragen. Dat is echt verdomde moeilijk... Aan de ene kant goed misschien om het in gedachten te hebben en jezelf er een soort van op voor te breiden, anderzijds probeer ik ook zelf niet tever naar voren te kijken maar het per seizoen aan te kijken... ik denk dat ik net als somebitch zegt het misschien niet zo ver van te voren zou kunnen beslissen. Misschien ga ik dan te lang door, ben ik te laat... dat weet ik niet. Maar het blijft zom grijs gebied en lastige lijn...

In mijn hoofd heb ik wel een paar grenzen bedacht (niet kunnen opstaan of niet meer gaan liggen bijvoorbeeld). Maar hoe het op moment supreme gaat zijn, geen idee.

Sterke met alle gedachten :(:)

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:38

Iedereen sterkte met alle kwaaltjes en wonden van de ouderen.

Over het moment van afscheid nemen is het mijn ervaring dat ze het meestal zelf wel aangeven.
Mijn eerste pony die ik moest laten gaan (hij was helaas pas 10 jaar, hoefbevangen) gaf het aan door gedragsverandering. Hij was de grootste knuffel ooit en wilde altijd overal bij zijn. Toen hij zich ging afzonderen wist ik dat het tijd was. Hij stond ook op pijnstillers voor een pony van het dubbele van zijn gewicht en had nog steeds ontzettend veel pijn. Heb hem wel nog 1,5 uur op het gras kunnen geven voordat het gebeurde.
De tweede pony verloor alle controle over haar achterhand. Het begon met slepen met de achterbenen. Op zondagavond had ik een filmpje gemaakt dat ze bijna viel omdat ze sneller wilde draaien dan dat haar lichaam kon. Op maandagochtend wilde ik dat filmpje naar de dierenarts sturen, maar dat lukte niet. Terwijl ik met de assistente aan de telefoon was wilde ze een stap naar achteren zetten en viel weer bijna, toen gezegd: laat het filmpje maar zitten en kom maar. We hebben er ruim een half uur over gedaan om een stuk van zo`n 120 meter te lopen naar de berm toe waarbij ze verschillende keren op haar eigen achtervoeten stapte en een keer echt door haar achterbenen zakte en op haar kont zat. Toen de dierenarts er eenmaal was en de spuiten aan het klaarmaken was gebeurde dat nog een keer, dus daar hadden we geen keuze meer.

Mijn oudste pony, Linda, is de moeder van deze 2. Zij krijgt nu ook steeds meer dingetjes waardoor ik ook op signalen moet gaan letten dat zij aangeeft niet meer verder te willen. Gelukkig is dat nu nog niet zo, want ik zou niet weten wat ik zonder haar moet. We kennen elkaar al ruim 25 jaar.
Voor mij zijn de grenzen niet goed meer kunnen lopen en niet meer kunnen eten. Beide oudsten hebben een slecht gebit. Linda krijgt dagelijks slobber en ik zie haar amper hooi eten. Ze eet nog wel gras, maar ik zie steeds vaker proppen, ondanks dat de tandarts pas is geweest. En Zodia heeft het begin van EORTH en mist al 2 kiezen en waarschijnlijk bij de volgende controle over een klein half jaar moet er nog een uit waar de tandarts nu ook al een gat in zag zitten. Ik maak me daar best zorgen over.
Bij de pony van de eigenaar van de wei zie ik ook wel eens proppen, maar ze wilden haar niet bij de tandarts hebben. Ik heb zelfs nog aangeboden het voor ze te betalen, maar het antwoord bleef nee.