[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 09:37

Anoniem

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 09:47

Ja de pyjama dekens zijn wel aardig koel ja :j

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-20 09:49

Die protector is alleen voor vliegen toch? Helaas is dat hier niet voldoende.... :(

Merel___

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 21:37

Hoi allemaal,

Ik lees hier al een tijdje mee, maar heb nog niet eerder gepost. Heel fijn topic dit, heb er al wat tips uit kunnen halen! :) Sinds eind vorig jaar ben ik eigenaresse van een nu 6-jarige Haflinger merrie. Maar, met zomereczeem. Dat wist ik toen ik haar kocht, maar als je eenmaal verliefd bent op een paard dan neem je dat voor lief. En ik wist eigenlijk ook niet wat het inhield, want mijn vorige merrie heeft nooit ergens last van gehad.

Nu ben ik al een tijdje bezig met het haar zo comfortabel mogelijk houden, maar ik denk dat het beter kan. Vooral de afgelopen dagen met de hitte zijn vreselijk, de jeuk is niet te houden en er kan geen smeerseltje of zalfje tegenop. Man, ik sta er met tranen in m'n ogen bij te kijken. |(

Wat doe ik nu:
- Ze heeft altijd de RSIH op, maar met dit warme weer was ze er kletsnat onder. Ik heb vorige week de Master eczeemdeken besteld, maar die was te klein en helaas is een grotere maat pas over een maand leverbaar. Dus heb ik uit nood een vliegendeken met hals opgedaan, maarja... Ze zweet niet, maar heeft wel vreselijke jeuk... Wat doe ik dan? Toch de RSIH op, terwijl ze daar vreselijk onder zweet? Of nog een andere eczeemdeken kopen, en welke dan?
- Ik smeer dagelijks met Sectolin Sweetitch en op de wondjes honingzalf. Daarnaast 1x per week Derfen Clear.
- Ze krijgt Dodson & Horrell Ultimate Balancer + Gluco Balance.
- Staat 12-14 uur buiten op een zeer schrale weide, ik voer haar onbeperkt hooi bij. In de wei heeft ze altijd voor een deel schaduw van de bomen. We hebben helaas geen beschikking over een paddock.
- 's Nachts op stal met onbeperkt hooi.
- 3x per week beweging, waarvan 2x 50 a 60 min. les (combi longeren/rijden) en 1x per week longeren.

Nu heb ik een proefzakje van OerBalans brok besteld, omdat ik daar goede recensies over las. Dus wellicht dat we dat kunnen proberen als ze het lekker vindt. Maar wat kan ik nog meer doen? Zien jullie dingen in mijn overzicht die beter kunnen?

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 21:38

Welke
Master maat zoek je?

Merel___

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 21:39

Maat 185!

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 21:41

Helaas, die heb ik ook niet.

Ik vind zelf de Oerbalans wel fijn.
Of het echt helpt is altijd de vraag.
Maar mijne heeft slechts kleine kriebels.

Ik denk dat je sowieso goed doet aan stoppen/ minderen met Krachtvoer en beginnen met een vitamine brokje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 21:42

Er zijn wel meer pyjama dekens te koop.. overhitting kan een paard ooo heel goed ziek van worden.

Merel___

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 21:46

Muze schreef:
Helaas, die heb ik ook niet.

Ik vind zelf de Oerbalans wel fijn.
Of het echt helpt is altijd de vraag.
Maar mijne heeft slechts kleine kriebels.

Ik denk dat je sowieso goed doet aan stoppen/ minderen met Krachtvoer en beginnen met een vitamine brokje.

Ah, helaas, maar toch bedankt :-) Wat ik nu voer is idd ook een vitaminen- en mineralen brok. Maar als het beter kan (bijvoorbeeld door OerBalans), dan wil ik dat graag proberen.

Yvank_ schreef:
Er zijn wel meer pyjama dekens te koop.. overhitting kan een paard ooo heel goed ziek van worden.

Ja, daarom wil ik de Rambo ook niet op doen met dit weer... :( Omdat ik goeie ervaringen las over de Master, had ik die besteld. Wat zijn nog andere aanraders qua pyjama's?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 21:48

Ik had een busse :)

shadowstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 21:49

Merel___

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 21:55

Dankjullie! Ga ik even naar kijken. Fijn zulke snelle reacties :-)

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 22:04

En anders wellicht een vliegendeken inderdaad.
Amigo heeft ook fijne.

joke165

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 09:25

Omdat ik de RSIH nu ook veel te warm vindt en mijn paard daar ook mega onder zweet, heb ik laatst deze deken besteld. Stalgenoot heeft hem en vond hem er fijn uitzien. Fijn stofje.

https://www.agradi.nl/highlander-plus-b ... -white.htm

Ze heeft hem nu op en zweet aanzienlijk minder, is er ook aardig koel onder ondanks brandende zon. Vindt het een fijne deken. Hoe hij het op termijn houdt, weet ik (nog) niet.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 10:13

Ik heb die van mij deze week maar 1x bezweet onder de deken gehad. En toen was het nog niet extreem gelukkig.
Heeft een RSIH op en staat ik de wei. Zelf keuze tussen zon of schaduw. Meestal wisselt ze af.

Vliegendeken is hier zo kapot geschuurd en heeft ze extra jeuk van.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 10:48

Mijn master 195 Pyama met paar kleine gaatjes mag wel weg voor klein prijsje mocht iemand die zoeken..
Twee dagen op gehad. Gaatjes wel makkelijk te naaien.

avensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 12:46

Ik kom hier even binnenvallen met een vraag.. jullie hebben allemaal veel ervaring met verschillende soorten eczeem dekens.
Mijn paard is soms wat gevoelig voor de mugjes dus ik heb hem onder een rsih deken staan maar hij wordt er echt over zijn hele lijf enorm kaal van omdat de deken zo schuurt. Ook de eczeemdeken van horsegear schuurt hem helemaal kaal. Hebben jullie deze ervaring ook? En welke deken zou ik nog kunnen proberen om dit te voorkomen?Afbeelding

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 15:09

Heel beweeglijk paard denk ik? Mijn draver heeft dit ook snel. Ik wissel bij hem daarom af tussen verschillende dekens, zodat de druk steeds een periode op andere plek zit. Wat glansspray op die plekken helpt hier ook.

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 18:22

@Merel
Vervelend dat je paard zo'n jeuk heeft.
Ik heb mijn paard wel eens een poos van het gras afgehaald. Dat hielp tegen de jeuk, maar dat zal lastig zijn als je geen paddock hebt.
Verder was ik haar met teershampoo als ze blijft schuren. Heb je Derfen wel eens geprobeerd?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 18:40

joke165 schreef:
Omdat ik de RSIH nu ook veel te warm vindt en mijn paard daar ook mega onder zweet, heb ik laatst deze deken besteld. Stalgenoot heeft hem en vond hem er fijn uitzien. Fijn stofje.

https://www.agradi.nl/highlander-plus-b ... -white.htm

Ze heeft hem nu op en zweet aanzienlijk minder, is er ook aardig koel onder ondanks brandende zon. Vindt het een fijne deken. Hoe hij het op termijn houdt, weet ik (nog) niet.

wil je voor mij een foto maken van jouw deken?
en hoe dun is die stof. ...is moeilijk uitleggen lijkt me maar ben wel benieuwd.

avensis hoe groot is jouw paard en wat voor maat deken heb je?
anders een pyama proberen?
die moet je trouwens altijd een maat groter kopen dan wat je normaal hebt.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-20 19:01

Ik heb nu sinds een week de Bucas Sweet Itch Light X Eczeemdeken, net nieuw op de markt deze zomer. Ik vind hem ideaal. Normaal ook de RSIH op, maar die vond ik te warm, mijn Haflinger heeft er snel last van. Deze is bovenop van eczeemstof en onderaan vliegenstof. Stuk lichter qua materiaal (niet lichter in totaal gewicht had ik het idee). Heeft wel een (te) lange hals, maar daar ga ik nog wel wat op verzinnen als deze hittegolf voorbij is :D.

Pyjama kan je inderdaad ook nog proberen! En geen enkele webshop die de masters te koop heeft?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 08:46

vigo_is_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 08:51

Omg mensen, kijk nou hoe ik mijn arme pony aantrof vanochtend

Afbeelding

Hij stond voor de 2e keer snachts met deken om vanwege de hitte, maar dat doen we nou ook niet meer dus...

avensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 09:58

Bedankt voor de reacties! Het is een paard van 1,70 en hij heeft van de horsegear 195 en van de rsih 198. De dekens passen hem goed. Hij heeft een gevoelig velletje en denk dat het materiaal te stug is voor hem. Ik heb nog een pyjama liggen, ooit gekregen van iemand dus ik ga hem die straks eens passen! Nooit over nagedacht dat dat de oplossing kon zijn!

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-20 10:14

O jee Vigo!!! Is hij wel rustig gebleven zo? Hals is te lang dus?
Bij die van mij zijn ze altijd te kort, alleen de fedimax niet.
Gisteren een Nieuwe silvano opgedaan met zg langere hals, 30 cm te kort dus!!
Was maar 25 euro via mpl dus niet zo n ramp maar wel jammer, hij past verder wel en is wit, en fijne stof, dus goed zonwerend, maar die hals is te kort en te krap.