[VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 23:24

Die wordt hier ook aan de oudjes gevoederd en goede kwaliteit! De hartogh

cynthiar

Re: [VOLG]Nu bijna een week lang koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 00:04

Mijn oudje kreeg compactgras met grasmix vermengt omdat hij geen hooi meer kon eten vanwege gebrek aan genoeg kiezen. Maar grasmix at bij beter. Het Compactgras liet hij vaak liggen. Beide zijn wel hoogwaardiger in voedingsstoffen dan gewoon hooi of kuil.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 00:05

mirjamalvaro schreef:
Slobbers waarvan ik zeker weet dat we al geprobeerd hebben:
Pavo
Subli 2 soorten
cavalor (eet ze een beetje)
Marstall 2 soorten

Wat ze nu goed eet
Compact gras
Luzerne mix
Grasbrok pavo
Condition brok pavo
Sojabrok
Vitaminebrok pavo

Ze kan nu ook over haar rug rollen, ligt ze daarna wel uitgeput te zijn. :=
Ze verdomd het om ff lekker rustig te gaan slapen dus die zal vanavond wel knock out gaan, want moe is ze echt wel.

Tot nu toe stille volger, wel op fb gereageerd. Wat houdt je merrie zich super goed.
De Pavo Gastro plus brok is met luzerne, olie en probiotica. Heerlijk zijn deze brokken en heel vriendelijk voor het maag darm kanaal. Mijn paard maakte er zijn kast voor open toen het in een emmer daar stond... Hij eet het heel graag en het is dus super vriendelijk. En verwant aan luzerne etc en dat eet de jouwe goed.

Ik weet niet waar je in nl zit maar kan je evt wat toesturen.

Hij krijgt het samen met wat grasmix daar is hij ook enorm fan van daar zit ook luzerne brok door. Heel smakelijk, ook de brokjes die pikken ze er uit.

Ik woon in Leidschenveen, bij den Haag. Vlgs mij dicht bij??
Laatst bijgewerkt door fargo op 08-03-19 00:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Phuddle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 00:17

Wauw wat is die stoma mooi naar binnen aan het trekken. Dat had ik helemaal niet verwacht! Lijkt ook of deze is gezakt? Valt straks helemaal niet zo erg meer op als mensen het niet weten.
Buik ziet er ook vele malen rustiger uit.
Is de fistel dat gele puntje op de foto? Of kijk ik verkeerd?

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 01:18

Ik zag de vraag over hoe de buik dicht gaat groeien en als ik me er even mee mag bemoeien O:) Die gaat gewoon van buiten naar binnen dichtgroeien. Je zal steeds de rand zien gaan helen, rand is al heel mooi bijgetrokken vergeleken met 24/2 :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 01:31

Gaat mooi vooruit. Super!

Qua gras vervangers zijn er wel meer, maar je moet er wel aan kunnen komen en dan steeds een heel baaltje nemen meteen;

Mijten optiform, Havens mix ( of brix voor erbij ) Pre alpin van Agrobs, De Fetura, Wiesen fasern van Marstall etc

Ik heb lang de compact gras gebruikt door vitamine brok en op zich een goede vervanger, maar in mijn ogen wel wat eenzijdig en harde sprieten. Maar als je paard lucerne ook goed eet, zal ze dat geen probleem vinden.
Die van ons zoeken wel hun eten uit. Had 3x een zak Hartog Digest en daar zoeken ze de lekkere stukjes uit en lieten de rest liggen.
De optiform vind ik wat draderig en niet mooi van structuur.

Je kan ook nog kijken of je de Carli Wafer of een andere wafer in de buurt kan vinden. Of iets als de brix geven als extra. Ze vonden dat hier reuze interessant en eten dat goed weg.

Pavo heeft ook 2 nieuwe producten las ik als ruwvoer vervanger of toevoeging.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 08:41

Wat is het allemaal mooi aan het genezen!

Hopelijk is de fistel goed te spoelen en verdwijnt die uiteindelijk ook.

Voor slobber is de nutrimash van Vitalbix inderdaad nog een optie. Ze hebben ook kleine proefzakjes dus je heb niet meteen een zak.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-19 11:19

fargo schreef:
mirjamalvaro schreef:
Slobbers waarvan ik zeker weet dat we al geprobeerd hebben:
Pavo
Subli 2 soorten
cavalor (eet ze een beetje)
Marstall 2 soorten

Wat ze nu goed eet
Compact gras
Luzerne mix
Grasbrok pavo
Condition brok pavo
Sojabrok
Vitaminebrok pavo

Ze kan nu ook over haar rug rollen, ligt ze daarna wel uitgeput te zijn. :=
Ze verdomd het om ff lekker rustig te gaan slapen dus die zal vanavond wel knock out gaan, want moe is ze echt wel.

Tot nu toe stille volger, wel op fb gereageerd. Wat houdt je merrie zich super goed.
De Pavo Gastro plus brok is met luzerne, olie en probiotica. Heerlijk zijn deze brokken en heel vriendelijk voor het maag darm kanaal. Mijn paard maakte er zijn kast voor open toen het in een emmer daar stond... Hij eet het heel graag en het is dus super vriendelijk. En verwant aan luzerne etc en dat eet de jouwe goed.

Ik weet niet waar je in nl zit maar kan je evt wat toesturen.

Hij krijgt het samen met wat grasmix daar is hij ook enorm fan van daar zit ook luzerne brok door. Heel smakelijk, ook de brokjes die pikken ze er uit.

Ik woon in Leidschenveen, bij den Haag. Vlgs mij dicht bij??

Bedoel je van HAVENS? Bij de pavo kan ik hem namelijk niet vinden.
(Je zit op 45min ongeveer van ons af)

Phuddle schreef:
Wauw wat is die stoma mooi naar binnen aan het trekken. Dat had ik helemaal niet verwacht! Lijkt ook of deze is gezakt? Valt straks helemaal niet zo erg meer op als mensen het niet weten.
Buik ziet er ook vele malen rustiger uit.
Is de fistel dat gele puntje op de foto? Of kijk ik verkeerd?

Dat gele puntje is pus dat inderdaad uit fistel komt. :j

superpony schreef:
Gaat mooi vooruit. Super!

Qua gras vervangers zijn er wel meer, maar je moet er wel aan kunnen komen en dan steeds een heel baaltje nemen meteen;

Mijten optiform, Havens mix ( of brix voor erbij ) Pre alpin van Agrobs, De Fetura, Wiesen fasern van Marstall etc

Ik heb lang de compact gras gebruikt door vitamine brok en op zich een goede vervanger, maar in mijn ogen wel wat eenzijdig en harde sprieten. Maar als je paard lucerne ook goed eet, zal ze dat geen probleem vinden.
Die van ons zoeken wel hun eten uit. Had 3x een zak Hartog Digest en daar zoeken ze de lekkere stukjes uit en lieten de rest liggen.
De optiform vind ik wat draderig en niet mooi van structuur.

Je kan ook nog kijken of je de Carli Wafer of een andere wafer in de buurt kan vinden. Of iets als de brix geven als extra. Ze vonden dat hier reuze interessant en eten dat goed weg.

Pavo heeft ook 2 nieuwe producten las ik als ruwvoer vervanger of toevoeging.

Zal hier ook eens naar kijken. De nieuwe pavo fibre nuggets krijgt ze al, 2e nieuwe heb ik gemist. Eens opzoeken allemaal.

fransje23 schreef:
Wat is het allemaal mooi aan het genezen!

Hopelijk is de fistel goed te spoelen en verdwijnt die uiteindelijk ook.

Voor slobber is de nutrimash van Vitalbix inderdaad nog een optie. Ze hebben ook kleine proefzakjes dus je heb niet meteen een zak.

Fistel zelf zal uiteindelijk operatief verwijderd worden. Gaag er ons om dat er geen nieuwe ontstekingen ontstaan en ze rest vsn buikhuid ook kapot gaat.

Nou vannacht had ze weer een avontuur. Ik moest naar de WC en dacht gelijk even haar voer los te schudden, ze plakt het anders tegen ze zijkanten van de bakken en vind dan dat het op is.
Oke ze lag, no problem. Euhmm stal is wel erg overhoop geschopt. :\
Zat mij niet lekker, dus eerst de stal maar eens glad gemaakt en kijken hoe ze bleef.
Stond vrij snel op gelukkig en stond voor de deur dat ze eruit moest.
Nou oke, ga maar ff blokje lopen, komt de mest er ook makkelijker af.
In de deuropening valt ze zowat om, ik hartverzakking, oliebol he is ze nu opeens zo slecht dat ze niet meer kan lopen. :oo

Nee buiksingel zat om achterbeen ze stond dus op 3 benen. Ik los gekregen en alles nog heel, joepie.
Madam rent naar hooi en gaat eten hehe. Oh en ze moest hoognodig plassen :(:)
Weer op stal gezet...ze gaat op haar rug liggen...oliebol
Uit stal....ze gaat eten. :o?
Ikke niet meer snappuuhhh. Haar maar op het zand gelaten, al haar eten mee verhuisd en de camera erop gezet.
Vanmorgen was ze toch niet echt comfortable, weer wat koliekerig dus toch maar metacam gespoten.

Het blijft tobben, het blijft afvragen hoe ver moeten we nou gaan? Is het tijd die ze nodig heeft? Of is rest darm toch niet goed genoeg? Komt het wel goed met speciaal dieet? Heeft het zin wat we allemaal doen?

Maar de mest komt er wel af, gisteren ook verdomd veel gemest. Er kunnen ook grote mestballen het stoma passeren. Het blijft zo vaag allemaal.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 11:22

Pfff wat een nacht! :oo
Ik heb geen advies voor je, behalve op jezelf te vertrouwen. Je bent zo ver gekomen doordat je haar zo goed kent, deze hobbeltjes ga je ook wel zien te overkomen.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-19 11:47

Dank je, het is ook meer het van mij af schrijven dan echt advies vragen. :))

De hartog luzernce digest heeft ze trouwens ook, maar brokjes vind ze niet echt lekker, dus ze eet alleen het luzerne ertussen uit. :')

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 11:56

mirjamalvaro schreef:
Dank je, het is ook meer het van mij af schrijven dan echt advies vragen. :))

De hartog luzernce digest heeft ze trouwens ook, maar brokjes vind ze niet echt lekker, dus ze eet alleen het luzerne ertussen uit. :')

Kan ze niet met die van ons samen eten? Die doen het precies andersom :(

De Gastro+ is van Havens, niet van Pavo. Pavo heeft wel een tijd geleden ook een dergelijk product op de markt gezet Excel nog iets............

Wat een nacht. Het is en blijft lastig. Misschien wel altijd, misschien kost het tijd. Dat weet je niet en dat maakt het verdomde moeilijk. Maar aan de andere kant kan het ook fijn zijn om in het nu te blijven kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 11:59

Ik lees al een tijdje mee, heftige periode hebben jullie achter de rug zeg.

Ik heb zelf mijn eerste paard in moeten laten slapen en wat mij een periode van constant twijfelen heeft doorgeholpen is een periode afspreken met mezelf waarin ik die discussie niet meer aan ging over wel of niet doorzetten en gewoon eens feitelijk dingen op een rij zetten, zonder daar een eindconclusie aan te verbinden.

Einde van die periode ben ik even uit de situatie gestapt met een vriendin en ineens wist ik het.

Hopelijk heb je er iets aan.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 12:11

Hou je een dagboek bij met hoe ze is en wat ze eet en zo? Misschien helpt dit ook om naar het juiste dieet toe te werken voor haar waardoor ze geen last meer krijgt. Of het kan Utrecht helpen om zo te overzien wat er nog niet juist gaat in het herstel.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 12:44

Heftige nacht weer ...

Eens met Robijntjah. Het helpt om voor jezelf duidelijke tijdslijnen te stellen en duidelijke grenzen. Desnoods schrijf je die voor jezelf op.
Ook voor jezelf kun je zulke grenzen stellen: wat kun je zelf lichamelijk aan en voor hoe lang ,(misschien is dit het wat het is en blijft), je bent zelf ook niet onbelangrijk in dit verhaal. Zeker niet als je ook een stal wilt runnen met meer paarden die ook hun aandacht en training vragen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 13:03

Mijn ervaring met zieke paarden is, dat je goed voor jezelf moet blijven zorgen en zelf voldoende rust en ontspanning nemen,omdat je anders de verzorging niet meer aankunt als het lang duurt. Je kunt je paard alleen maar helpen,als je zelf in een goede conditie bent, lichamelijk en geestelijk. Daar hoort ook bij dat je je niet al te druk moet maken. Je doet je best en meer dan dat kun je toch niet doen.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-19 13:41

Ik hou sinds gisteren inderdaad heel precies bij wat ze krijgt aan medicijnen en eten. In de hoop een bepaalde lijn te zien.

Wij hebben altijd gezegd als ze het zelf opgeeft stoppen we gelijk.
Meerendeels is ze nog super vrolijk.

Cerosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 14:43

Poeh, dat is even schrikken weer. Lastig allemaal. Maar wel heel fijn om dan te zien dat ze nog vrolijk is.
En inderdaad, hopelijk is er snel een verband te vinden met wat ze eet en hoe ze zich daarna voelt!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 15:24

Maar nu was je toevallig wakker en zag je het. Gebeurt het niet vaker??

Op papier zou mn ene ruin ook al een paar keer ingeslapen moeten worden, maar hij knapt altijd snel op en is super vrolijk, doet goed mee met de rest nog etc. Het vreet wel aan me, maar ik probeer er niet teveel meer aan te denken.

Een goed paardenmens stelt grenzen, maar je bent en blijft een mens.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-19 15:33

Nee was de eerste keer dat ze met deze deken stond, voortaan dus mooi weer de andere deken. :=

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 15:55

Ik volg jouw topic ook en heb respect voor wat en hoe je alles doet en gedaan hebt.
Zo ook over het lastige eten van je paard. Ik voer ( of eigenlijk laat voeren) mijn paard een hapje slobber voor het slapen gaan. Dat is de senior mash van de Equifirst. Mijn paard vindt dat ontzettend lekker en likt der bak helemaal uit. Ik was laatst te laat met bestellen en toen heb ik bij Rene Wielens in Haaksbergen een zak soortgelijke slobber gekocht. Dat was van Dodson & Horrell de Winter health mash. Het is op basis van zemelen en dan zit er wat gedroogde wortels erwten in en een brokje van iets. Het ruikt beide erg kruidig.
Eerder had ik de Nutri Mash van de vitalbix. Dat vond mijn paard ook niet verkeerd.
Ik vind het erg fijn om te zien dat jouw paard zich weer wat beter gaat voelen, met al haar gekke dingen zoals even vrolijk door de wei een galopje doen. En heerlijk languit liggen slapen. Zij neemt haar rust wel.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 18:54

Ik heb alleen jouw berichten gelezen t’s. Was me teveel om de rest ook door te worstelen.
Wat een wond is dat geworden zeg, dat zal enorm veel energie kosten voor haar. Jammer van de fistel, maar jee wat doen jullie het goed. Echt petje af.
Heb zelf dus ook een stoma gehad en die dingen blijven vaak veranderen van vorm. Je zegt ook dat ze soms last heeft van de ontlasting, dat had ik ook. Soms voelde je niets en soms voelde ik het een soort trekken en soms deed het een beetje pijn. Na de ontlasting was dat weer over. Ga er vanuit dat het bij haar net zo is.
Ga vanaf nu volgen want vind het reuze interessant. Hopelijk alleen maar positieve berichten.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-19 19:44

Het gaat vandaag niet zo goed met haar. Wel vanmorgen op de wei gelopen en lekker grasjes geknabbeld.
Maar er komt te weinig mest uit. Zijn ook weer aan het spoelen om de mest zacht te maken.

We gaan haar van het compact gras en lucerne afhalen.
Nu krijgt ze enkel nog fruit, grasbrok geweekt en slobber. Kijken hoe dat dan uitpakt.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 19:51

Sorry had er idd Pavo van gemaakt maar is Havens Gastro plus idd. Onwijs vriendelijke, lekkere brok.

Ik geef het samen met de Hartog Grasmix waar ook luzerne brok door zit.

Lastig weer zo'n onrustige nacht gelukkig was je erbij. Ik ken de zorgen..
Ik heb mijn inmiddels overleden paard twee keer succesvol voor koliek laten opereren. Sta er nog steeds helemaal achter. Hij en ik waren er nog niet klaar mee. Hij heeft er paar jaren hij gekregen die dierbaar en goed waren. Je zult het echt weten als het wel klaar is en ik geloof nog niet dat dit nu is. Hou vol, geniet ervan dat ze bij je is. En geef het tijd om uit te vinden wat ze nodig heeft qua eten en met welke routine ze het goed doet. Zie het als een puzzel en probeer de stukjes zo goed mogelijk te vinden. Laat maar weten of je wat Gastro plus zou willen hebben om te proberen. Hou vol meis.
Laatst bijgewerkt door fargo op 08-03-19 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 19:52

Hè verdorie zeg! Ben een (relatief stille, maar trouwe) meelezer en was juist zo blij met hoe het ging, behalve de nacht dan.
Ik ga duimen voor jullie dat het weer de goede kant op gaat!!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 20:00

Ik lees ook nog steeds mee. Sterkte Mirjam. Wat een zorgen toch.