[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 22:25

Ik zeg ook niet dat ze het niet kunnen hebben :P
maar ik kijk er echt van op omdat je het nooit zag.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 22:38

Sammyoo schreef:
Ik was de RSIH in een heet sopje een grote cement emmer. Dat laat ik een paar uur staan en roer af en toe met een bezemsteel. Vervolgens spoel ik hem minstens drie keer uit en hang hem te drogen. De deken van Shires heeft minder zware gespen en stop ik gewoon in de wasmachine, veel makkelijker.

De RSIH ging bij mij gewoon in mijn oude wasmachine. Nu ik het een nieuwe machine heb doe ik om de knippen een washandje, trekbandje erom en hup in de wasmachine.

Als er veel zand of mest op zit dan spuit ik ze op stal eerst even af.

maximosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 09:20

Nou ik heb een draver en deze heeft echt wel eczeem!!

Afbeelding
Hier in de epplejeck hoody!

Heb alreeds jaar in, jaar uit diverse dekens geprobeerd. Vond trouwens de eerst versie van de epplejeck deken het best!! daarna veranderde men de stof. Dit jaar voor het eerst de RSIH, ben niet blij met de pasvorm. Diamond heeft behoorlijke schuurplekken op borst, zijkant, achter oren. Nu heeft hij een bijzonder zacht velletje en is altijd al gevoelig voor schuurplekken veroorzaakt door randjes uitsteeksels etc, echter met de Rambo valt het me echt tegen. Werkt wel goed voor zn eczeem. :')

Muzefee

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 14:55

Niemand zegt hier dat een Draver geen eczeem kan hebben, waarom wordt daar zo op gehamerd? Bij elk paard die eczeemverschijnselen vertoont vraag je je wel eens af of het niet wat anders is, daar gaat het om. :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 16:13

Ja,inderdaad.
laatst nog iemand wiens paard dus achteraf geen zomereczeem had,maar wat anders
paard behandeld en de jeuk is weg
weet alleen niet meer wat dat paard nou wel had :j

nikita73

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 16:23

Mijn fries heb ik nu 9 maanden. Zij heeft helaas ook ZE. Nu zag ik gisteren dat ze bovenop haar kont een plek heeft. Terwijl ze daar een deken op heeft. Nu vraag ik mij af. Heeft die deken dan echt nut? Ze kan daar toch niet gestoken worden. Op haar oren en hoofd heeft ze helaas ook plekken. Maar dat kan ik begrijpen. Daar zit geen deken.

Tuittuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 17:16

ellepel schreef:
En echt zomereczeem?
niet wat anders geks?
Die ik verzorgde waren frans -amerikaans, en die hadden wel es jeuk in de staart,maar dat was met wat azijn er in snel verholpen :j
weet je het ,echt echt zeker dat het zomereczeem is?

Alles kan natuurlijk, maar hij staat nu denk ongeveer 3 maanden in ned. En in Frankrijk stond ie op 1 stuk land wat minimaal 5 hectare was met alleen her en der sporadische een boom en de omheining van struiken, dus lekker open gebied waar knutten een hekel aan hebben, hier bij mij is het midden in het Bos (epe) en sta ik dus echt aan het bosrand, de kans dat het wat anders is acht ik heel klein , wacht eerst de enting Ff af en anders zou ik altijd nog een bloed onderzoek kunnen doen, ondertussen staat ie wel helemaal ingepakt
Afbeelding
En smeer ik hem in met iets tegen de jeuk, heb wel het idee dat de jeuk minder is duszzz ...

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 18:24

nikita73 schreef:
Mijn fries heb ik nu 9 maanden. Zij heeft helaas ook ZE. Nu zag ik gisteren dat ze bovenop haar kont een plek heeft. Terwijl ze daar een deken op heeft. Nu vraag ik mij af. Heeft die deken dan echt nut? Ze kan daar toch niet gestoken worden. Op haar oren en hoofd heeft ze helaas ook plekken. Maar dat kan ik begrijpen. Daar zit geen deken.

Je moet vroeg beginnen met dekens. Eenmaal gebeten = jeuk.

Wij hebben een friese merrie en zijn in april begonnen.
nog steeds geen jeuk met deken...
Zelfs met rijden/longeren gebruik ik een vliegenuitrijdeken, waar een zachte stof op de hals onder de deken is gemaakt.

Voorkomen... is beter dan genezen.

nikita73

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 18:55

Hmm geloof dat ik ook in april ben begonnen. Volgend jaar dan nog maar eerder. :-(

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 18:57

nikita73 schreef:
Hmm geloof dat ik ook in april ben begonnen. Volgend jaar dan nog maar eerder. :-(

Kan het ook een dazen allergie zijn?
Daar heeft de onze ook last van.
En op dit moment best erg.
Ze heeft een zebra eczeemdeken, en die doet het erg goed. Maar houdt niet alles weg.

nikita73

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 19:46

Geen idee. De eczeemplekjes had ze al eerder dan dat er bij ons dazen zijn.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 20:32

Ik snap het niet. Paard staat al het hele jaar onder de Rambo sweet itch hoody. Vrijwel geen jeuk gehad tot vandaag. Vandaag was echt extreem... Iemand enig idee hoe dat toch ineens kan? Deken is niet af geweest. Waarom is vandaag ineens anders dan gister?
Hebben de laatste dagen wel meer vliegen op stal, dus ze staat met graaskorf, vliegenmasker en deken. Je ziet geen paard meer, maar toch ineens vreselijke jeuk...

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 20:36

En blijkt dat niet alle dekens alles tegenhouden (ervaringen van mensen hier).
Dat de relatief dikke, zware, dichte stof van de rsih meer tegen houdt... Ik geloof best dat dat kan. Ga het met een aanbieding of 2e hands deken toch nog proberen. Onze pony staat écht vroeg volledig ingepakt, weinig gras enz, maar niet jeukvrij.
Of zou uv-wering ook belangrijk kunnen zijn tegen de jeuk?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 20:59

ellepel schreef:
Ja,inderdaad.
laatst nog iemand wiens paard dus achteraf geen zomereczeem had,maar wat anders
paard behandeld en de jeuk is weg
weet alleen niet meer wat dat paard nou wel had :j

Ik kom in de praktijk regelmatig dravers met darmfloraproblemen tegen....die zijn prima te helpen,en reageren goed op supplementen....kreeg gister nog een leuk berichtje van een geslaagd project...dat was overigens een mini,maar dat maakt niet uit...oorzaak en behandeling is gelijk.

esmee1233

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 21:39

mijn paardje heeft een RSIH op, dag en nacht plus nog een vliegenkap met neusnetje voor d'r witte snoet. Ze krijgt Puur Culico. Maar ze schuurt als de deken af is meteen aan de palen op de poetsplaats... wanneer de deken er weer opgaat helemaal niet meer. Jeuk heeft ze dus wel... Raden jullie iets aan om te doen? Of moet ik gewoon een middeltje tegen eczeem kopen en dat proberen?

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 22:23

esmee1233 schreef:
mijn paardje heeft een RSIH op, dag en nacht plus nog een vliegenkap met neusnetje voor d'r witte snoet. Ze krijgt Puur Culico. Maar ze schuurt als de deken af is meteen aan de palen op de poetsplaats... wanneer de deken er weer opgaat helemaal niet meer. Jeuk heeft ze dus wel... Raden jullie iets aan om te doen? Of moet ik gewoon een middeltje tegen eczeem kopen en dat proberen?

Ik zou gewoon lekker zo doorgaan, al die middeltjes helpen niks!

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 22:25

esmee1233 schreef:

Neem je voer eens onder de loep, daar valt vaak veel winst te behalen.
En eet ze veel gras, ook daarin valt vaak meer winst te behalen van in allerlei middeltjes.

FlokiFjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 22:55

Hier ook eentje onder de rsih, 24/7. Gaat super, hij lijkt helemaal geen jeuk te hebben! Nu zitten wij hier in zeeland super gunstig natuurlijk, dus dat scheelt ;)
Verder staat hij nu voor het 3e seizoen alweer op metazoa, en ik heb toch t idee dag dit de eczeem iets vermindert. Maarja, zekerweten of t echt van de metazoa komt doe je natuurlijk nooit...

Wel heb ik gemerkt dat voer wel degelijk van invloed is! Dus daar kan je zeker naar kijken!

esmee1233

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 23:43

Ja ze staat dus 24/7 buiten dus heb niet heel veel keus qua gras... is ook altijd wel aan de dikke kant geweest.. ze staat nu de lange dagen dat ik er ben tussendoor terwijl ik andere paarden rijd op de paddock zodat ze dan iig even een paar uurtjes geen gras binnenkrijgt maar dat is op basis van 24 uur natuurlijk niks..

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 06:20

esmee1233 schreef:
Ja ze staat dus 24/7 buiten dus heb niet heel veel keus qua gras... is ook altijd wel aan de dikke kant geweest.. ze staat nu de lange dagen dat ik er ben tussendoor terwijl ik andere paarden rijd op de paddock zodat ze dan iig even een paar uurtjes geen gras binnenkrijgt maar dat is op basis van 24 uur natuurlijk niks..

Dit ben ik niet met je eens,
Mijn paarden lopen ook 24/7 buiten maar als goed eten ze 0,0 gras en bewegen ze wel.
Maar als je ergens winst wil behalen, dan zou ik daarnaar gaan kijken.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 11:51

Is bij jullie de rsih ook zo statisch wanneer jullie hem afhalen? Ik had gehoopt dat deze dat niet zo had, maar toen ik vandaag de deken af deed knetterde het erover. Pony wordt er niet vrolijk van...

mariekebons

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 16:38

Mijn pony reageert duidelijk op het gras. Een paar dagen van het gras af: weinig jeuk. Twee dagen op het gras (wat inhoud twee dagen een uurtje of 4 per dag), gelijk overal aan het schuren. Gelukkig nog niet zo erg dat ze zich openschuurt of kale plekken. Daarbij ook gelijk dikkere strakkere nek. Ik denk dus dat inderdaad voer erg samenhangt met eczeem. Niet alleen voer opzicht, maar complete stofwisseling!

Muzefee schreef:
Is bij jullie de rsih ook zo statisch wanneer jullie hem afhalen? Ik had gehoopt dat deze dat niet zo had, maar toen ik vandaag de deken af deed knetterde het erover. Pony wordt er niet vrolijk van...

Ik heb geen rsih, maar wel een andere eczeemdeken (van equest) en die knettert ook enorm, vind het ook altijd een beetje sneu voor mijn pony. Haal hem altijd voorzichtig af..

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-15 16:49

Muzefee schreef:

Even beetje vochtig msken. Dan is dat wel over.
Ligt er vaak aan hoe de wind staat.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 18:20

Nou,1000 liter water verder,heb ik na eindeloos spoelen op stal de rambo nu in de wasmachine zitten :o
wat is dat ding vies.

En appie demonstreert waar hij jeuk heeft

Afbeelding

En zijn plekjes

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En hij heeft een tijd staan krabben toen ik zijn deken aan het spoelen was en toen was het nog erger.ik heb hem nu even een vliegendeken op,en alles ingesprayed met equi protecta, :j

Hij is ook te dik , dat is ook njet goed voor zijn eczeem
meneer moet maar wat meer lopen!!!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 18:31

Maar hij is nog wel lenig! En mijn dochter vindt hem erg leuk *\o/*

Die plekjes herken ik niet, dus kan je er niet mee verder helpen, ik hoop voor je dat een schone deken helpt.