Update: verdachte (in het verleden wel degelijk!) schuur-Shetten nog steeds in zandpaddock, op alleen (ruim) hooi: dekenloos tot nog toe, en geen geschuur gesla met achterbenen of overmatig gerol. Merrietje had staart geschuurd: na Fenonolf aanbrengen in manenwortel en staart niks meer gezien (voorheen stond ze driftig met haar staart te zwaaien, is nu ook weer rustig). Voorheen (vorig jaar) afgeschuurde manen groeien op dit moment als een speer weer aan. Bij BEIDE Shetten, ik ben heel blij, maar wel super-alert op ieder teken van geschuur.
Ik spray ze elke paar dagen over met Veerust/Hertshoornspray, soms met allebei de bussen.
Ben nog absoluut niet bereid ze in de afgeschoren graswei te zetten.
Gras is echt funest op dit moment. Merk het ook aan de mijne.
ellepel
Geplaatst: 13-06-12 18:54
ik denk dat bij appie daar ook veel ellende vandaan komt,alhoewel hun weiland wel steeds kaler word. dus dan zou het binnen 2 weken toch wel beter met hem moeten gaan.
Muzefee
Geplaatst: 13-06-12 19:00
Hier gaat het super goed! Er is niks anders dan voorgaande jaren, alleen dat ze nu een veulen heeft. Alles is een stuk rustiger, wel de staart iets geschuurd hoor en de manen zo nu en dan wat wild, maar sinds een aantal dagen gewoon al niks meer in de manen! Smeer waar nodig wel Derfen zoals voorgaande jaren.
Met haar prachtige bos manen!
Helaas moeten de manen wel ingekort, ze moet voor de keuring, dus vind het erg jammer...
YvonneV
Geplaatst: 13-06-12 19:03
__YSB__ schreef:
Mijne is ook een drama qua mok.
Heb je daar al derfen op geprobeerd?
cyclo86
Geplaatst: 13-06-12 19:40
Hier gaat het vrij goed, her en der wat afgeschuurde haartjes, staart wat minder vol en ik moet iets vaker smeren dan vorig jaar (2x pw ipv eens in 5dagen) maar dat is wss te danken aan dat ik mijn dopje van de derfen kwijt ben al een tijd en dit de fles is van vorig jaar en dus veel van zijn stank en miss (daardoor) efficientie kwijt is heb een nieuwe fles al klaar liggen maar ben en blijf echte NLer en nog niet opengemaakt . al met al nog steeds tevreden zo, tijdje lijnzaad gevoerd merkte geen verbetering ga zo wel weer kuurtje doen enige nadeel is dat stomme beest eet het ook echt verschrikkelijk slecht op vind dat ze er van doodgaat paardje heeft geen problemen mee
krijgen hier gras, altijd iets van hooi te knabbelen in de schuilstal (vooral aangewend bij hevige regen ) verder adlib gras maar wel in strookbegrazing omdat het zo hoog staat dat ze het vertrappelen , en ook wat netter opeten zo
kevje06
Geplaatst: 13-06-12 19:42
Voor mok en dikke manen kam heb ik vorig jaar marstal vito gevoerd, erg van opgeknapt.
Dribbelkont
Geplaatst: 13-06-12 19:43
iemand ervaring met eczeem plus suplement van marstall?
kevje06
Geplaatst: 13-06-12 19:50
Dan adviseer ik je multivita. Daar hoef je minder van te voeren. Zelfde idee, komt bij mij ook van marstal dealer http://www.equitotaal.nl/multivita
ellepel
Geplaatst: 13-06-12 20:03
yvonnedv schreef:
__YSB__ schreef:
Mijne is ook een drama qua mok.
Heb je daar al derfen op geprobeerd?
derfen heb ik niet,maar de korsten bij de mok van appie moesten zacht worden en dat wil heel goed met de huidolie van leovet
Dribbelkont
Geplaatst: 13-06-12 20:03
is multivita voor eczemers dan?
Anoniem
Geplaatst: 13-06-12 20:05
Horen wat ribbels bij de manenkam ook bij eczeem?? Dat heeft mijn pony wel... Zo stom,hij was altijd zo schraal en dun en nu is hij gewoon wat te stevig... Ook als hij zijn hoofd draait zie je rimpels in zijn nek...ook niet de bedoeling toch??
toch zie ik hem niet heel veel/vaak schuren. Maar die ribbels vind ik dan toch wel genoeg zeggen...
cyclo86
Geplaatst: 13-06-12 20:24
vorig jaar had mijn paard (de niet ze'er dus) mok op haar achterbeen best wel erg, weggekregen na veel andere probeersels met:
- wassen met water en hibiscrubzeep (ontsmettende zeep verkrijgbaar in apotheek) om korsten te verweken enzo - zeeeeeeeeeeeeeeeer goed afdrogen met handdoek zodat het mooi droog is - dogexzema op doen gemengd met isobetadine
savonds nog een keer isobetadinezalf om het soepel te houden
toen is het snel opgelost hiervoor was ik altijd aan het kloten
Dribbelkont
Geplaatst: 13-06-12 20:46
ellepel of iemand anders.
wat is nu droge eczeem en natte eczeem?
hoor ook goede verhalen over omniderma 1000 en monoderma dry.
zoe heeft jeuk in staartwortel en manen. hoop schilfers geen korsten,niet rood ze kan namelijk nergens schuren.
welke denken jullie dat beter is dan?
met warm weer erge jeuk met weer zo als nu wel jeuk maar niet zo erg.
ze vraagt wel om te jeuken nu
en met warm weer draait ze continu kont toe en verstijft dan helemaal van de jeuk als ik haar dan jeuk zo lekker zeg maar.
Hanneke84
Geplaatst: 13-06-12 21:29
Volgens mij zegt de naam het al, nat eczeem is met vochtafscheiding. Ik heb hele goede ervaringen met sensipharm maar vond het voor 2 ponys wel erg duur.
Sinds mijn haf een graasmasker om heeft schuurt hij veel meer en heeft hij een dikke manenkam gekregen. Toch van de afvalstoffen?
Dribbelkont
Geplaatst: 13-06-12 21:36
dus zoe heeft droge eczeem?
denk het wel dan.
is erg schilverig
Hanneke84
Geplaatst: 13-06-12 21:46
heb je wel eens klitwortellotion gebruikt? Kun je kopen bij de kruidvat en helpt perfect tegen schilfers.
ellepel
Geplaatst: 14-06-12 06:04
bij nat eczeem moet je de huid laten drogen en bij droog eczeem moet de huid juist wat vetter gewoon ff opzoeken via google,staat genoeg info op. die schilfers komen vaak door huidvernieuwing en komt heel vaak voor bij gebruik van de diverse zalven op de paardenhuid. gewoon goed wegpoetsen. .
Hier nog steeds rustige manen, ietswat uitval door de deken, maar daar kan ik prima mee leven Uier ook héél rustig dankzij de derfen! Staart is voor het 5de jaar op rij onbeschadigd en onaangeraakt! Benen zijn ook volledig wondjesvrij, alweer dank u derfen
Ik durf haar nog steeds niet zonder deken te zetten ondanks de derfen... Ik wil het wel proberen maar durf het écht niet!
Vraag mij af in hoeverre je je paard al moet insmeren met derfen eer deze volledig zonder deken kan?
tiwi1969
Geplaatst: 14-06-12 08:17
Famke smeer ik vanaf 1 april preventief met Derfen 1x per week, nu 1x per 5 dagen. In combinatie met opstallen tussen 17 uur en 9 uur kan ze zonder deken. Nagenoeg geen schade. Vorig jaar heeft ze in de droge zomermaanden ook dekenloos 24/7 buiten gelopen. Met nat weer zijn er meer knutten en dan gaat de deken echt op.
Dus met droog weer minder knutten? Hmmm misschien kan ik haar met een droogteperiode dan toch eens een uurtje per dag zonder deken laten staan op de wei.
Ik ga dit weekend terug aan de strookbegrazing. Ga zaterdag een strookje gras afzetten, de niet zomereczemers het een nachtje laten afgrazen en de dag erna ons Zita er voor een half uurtje op en zo opbouwen.
Als de niet ZE'ers de kop al van het gras bijten zou het moeten lukken hoop ik
Vorig jaar ben ik stom geweest en heb ik haar elke week 1 strip bijgegeven. Resultaat: pony at zich opeens 8h per dag VOL en kreeg een suikerstoot van hier tot in Tokio!
Nu ga ik haar elke week alsnog een nieuwe strip geven, de eerste nacht de niet ZE'ers erop, op maandag een half uur, dan kan ze tegen het weekend er een paar uur op (tegen dan moet het wel afgevreten zijn hoop ik )
En hopen dat dat goed gaat he, vorig jaar heeft het ook héél lang goed gegaan tot ze een gat in haar deken had gescheurd