Isapaardje schreef:Maaik schreef:NAF Respirator poeder in combinatie met tea tree oil heeft bij mijn COPD gevalletje wel geholpen om wat ruimte te geven aan te luchtwegen.
Onderschat een hoestje niet. Een gezond paard hoest in principe niet, probeer eerst echt de oorzaak te achterhalen.
Ik gaf NAF Respirator vloeibaar (poeder kreeg ik er niet in) en na een kuurtje was ze gestopt met hoesten, maar na een week begon ze weer, dus weer een fles gekocht.
Ik merk dat ze niet hoest als ik hoge dosering aanhou, maar wel begint zodra ik begin te minderen.
Dus ... ik ben alleen bezig met symptoombestrijding en oorzaak nog niet gevonden kennelijk.
Weet niet wat het kan zijn. Heb ondertussen ander hooi, veel minder stoffig, maak het nog wel nat, maar water blijft zo goed als schoon zelfs.
Verder nog altijd geen snot of andere nattigheid uit ogen of neusgaten, alleen hoesten bij eten (nat hooi, gras, of iets droogs). Oh ja en ze hinnikt schor en laag nog altijd.
DA denkt aan dampigheid ondertussen, maar ze staat niet echt te pompen voor adem, behalve dan op op momenten dat ze een hoestbui krijgt.
Blijft vervelend dit omdat ik dus de oorzaak inderdaad niet weet.
Maar vraag over de tea tree. Geef je gewoon paar druppels over het voer?
Ik maak z'n brokjes vochtig. Dan poeder erover en aanvullen met wortelen of ander fruit en dan eet die van mij het wel op. Hij heeft er wel een lange tijd over gedaan om aan te wennen, maar nu eet ie t zonder problemen en het is nogal een kieskeurige!
Voor de rest ben ik er giga over te spreken. Hij ademt inmiddels weer net zo als een gezond paard, is qua training bijna weer op z'n oude niveau, is weer super zichzelf en hoest praktisch nooit meer. Beter dan ik ooit had durven hopen!

De tea tree oil kreeg hij dagelijks (1x pd) tussen de voerbeurten door 3 druppels op een klein stukje brood, 4 weken lang. Het is overigens een grote shet. Dit was wel allemaal in overleg met een natuurgeneeskundige.