[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 17:04

Isapaardje schreef:
Maaik schreef:
NAF Respirator poeder in combinatie met tea tree oil heeft bij mijn COPD gevalletje wel geholpen om wat ruimte te geven aan te luchtwegen.
Onderschat een hoestje niet. Een gezond paard hoest in principe niet, probeer eerst echt de oorzaak te achterhalen.

Ik gaf NAF Respirator vloeibaar (poeder kreeg ik er niet in) en na een kuurtje was ze gestopt met hoesten, maar na een week begon ze weer, dus weer een fles gekocht.
Ik merk dat ze niet hoest als ik hoge dosering aanhou, maar wel begint zodra ik begin te minderen.
Dus ... ik ben alleen bezig met symptoombestrijding en oorzaak nog niet gevonden kennelijk.
Weet niet wat het kan zijn. Heb ondertussen ander hooi, veel minder stoffig, maak het nog wel nat, maar water blijft zo goed als schoon zelfs.
Verder nog altijd geen snot of andere nattigheid uit ogen of neusgaten, alleen hoesten bij eten (nat hooi, gras, of iets droogs). Oh ja en ze hinnikt schor en laag nog altijd.

DA denkt aan dampigheid ondertussen, maar ze staat niet echt te pompen voor adem, behalve dan op op momenten dat ze een hoestbui krijgt.
Blijft vervelend dit omdat ik dus de oorzaak inderdaad niet weet.

Maar vraag over de tea tree. Geef je gewoon paar druppels over het voer?

Ik maak z'n brokjes vochtig. Dan poeder erover en aanvullen met wortelen of ander fruit en dan eet die van mij het wel op. Hij heeft er wel een lange tijd over gedaan om aan te wennen, maar nu eet ie t zonder problemen en het is nogal een kieskeurige!
Voor de rest ben ik er giga over te spreken. Hij ademt inmiddels weer net zo als een gezond paard, is qua training bijna weer op z'n oude niveau, is weer super zichzelf en hoest praktisch nooit meer. Beter dan ik ooit had durven hopen! :D
De tea tree oil kreeg hij dagelijks (1x pd) tussen de voerbeurten door 3 druppels op een klein stukje brood, 4 weken lang. Het is overigens een grote shet. Dit was wel allemaal in overleg met een natuurgeneeskundige.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 17:12

pol1 schreef:
Hebben jullie ervaringen met gewoon hoestdrank voor mensen?

Nee, maar wel Bronchofort. Dat is een gewone hoestdrank voor dieren.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 06:17

Maaik schreef:
pol1 schreef:
Hebben jullie ervaringen met gewoon hoestdrank voor mensen?

Nee, maar wel Bronchofort. Dat is een gewone hoestdrank voor dieren.

Hoe zijn je ervaringen met bronchofort?
Ik heb mijn pony nu op de gewone mensen hoestdrank ( broomhexine)..3x daags 2 volle dopjes..Heb t idee dat ie makkelijker ophoest en hoest sowieso minder..ga dit nog een wk uitesten en kijken of ik de hoest er helemaal mee weg krijg.. pony is te goed nu voor ventipulmin..

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 13:11

pol1 schreef:
Hoe zijn je ervaringen met bronchofort?
Ik heb mijn pony nu op de gewone mensen hoestdrank ( broomhexine)..3x daags 2 volle dopjes..Heb t idee dat ie makkelijker ophoest en hoest sowieso minder..ga dit nog een wk uitesten en kijken of ik de hoest er helemaal mee weg krijg.. pony is te goed nu voor ventipulmin..

ik geef mijn paard die gevoelig is op de longen nu nogsteeds Balsamic Control op een onderhouds dosis. Dit gaf ik hem ook toen hij een Bronchitis achtig iets had opgelopen en de ventipulmin niet echt iets deed. Meerdere mensen op stal gebruiken het en alleen maar lovende verhalen.

Rowenaduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 18:58

Ik meld mij hier ook..
Heb een 15-jarige d-pony.
Ongeveer 5 jaar geleden begonnen met een allergische reactie uit het niets, ineens heel erg hoesten en zwaar benauwd uit het niets, toen heeft hij een injectie cortico's gehad en toen was het over.. om Waarschijnlijk een reactie op pollen zei de dierenarts toen.
Een jaar later had hij precies hetzelfde, weer ineens uit het niets een allergische aanval. Hij had weer een injectie gekregen maar na 24 uur toen de injectie was uitgewerkt kreeg hij het weer benauwd en hoesten.. Toen zijn we naar kliniek visdonk gegaan in Roosendaal om een bronchoscopie te laten maken, hier kwam uit waarschijnlijk een stof/schimmel allergie. Kuur Ventipulmin, prednisolon meegehad.
Tijdens de kuur ging het goed maar erna ging het weer niet goed.. Toen hebben we de hele molen bij kliniek denk hoek bij Eric Laarakker doorlopen.. Dit heeft toen redelijk goed geholpen, zo nu en dan nog hoesten maar het bleef redelijk stabiel.

Het laatste jaar ging het weer met ups en downs, soms hoest die ineens en dan hoor je hem weer een paar dagen niet. Hij staat 24/7 buiten met schuilstal en hij krijgt hooi wat we natmaken.. Ook geef ik hem puur sinus en groene os luchtwegkruiden. Ik rij recreatief met hem, vooral lekker buiten in de bossen/strand. Als hij hoest wordt het niet erger door inspanning, rust of inspanning maakt geen verschil.

Wie weet nog raad?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 16:30

Wij hebben ons chronisch hoestende, bijna astmatische paard behandeld met een paar verschillende dingen;
een homeopathische ontstoring bij de influenza injecties ( via een holistisch werkende DA)
een anti- allergie kuur die ik in Engeland bestel ( http://www.hyperdrug.co.uk/Allergeze-Pl ... GEZE/15KG/ )

Dit paard hoestte zo erg dat we onze twijfels hadden of hij ooit nog normaal bereden kon worden, we stoomden zijn hooi, hij heeft diverse kuren gehad ( Anti-biotica, prednison, ventipulmin, 2 soorten pufjes ( die ook voor mensen gebruikt worden), etc. ) Niets hielp. Hij was soms zo benauwd dat we dachten dat hij zou stikken.
Na de ontstoring en de anti-allergie kuur ( die we in het voorjaar herhalen) is er eigenlijk niks meer aan de hand; hij hoest eigenlijk helemaal niet meer. Heel, heel soms horen we nog een kuchje.
Hij krijgt nu gewoon droog hooi!
Overigens zijn we ook op ander hooi overgestapt, nu alleen nog kurkdroog Duits kruidenhooi. Doordat het zo droog in is schimmelvorming niet aanwezig en het is heel langstengelig ( in Dld. wordt pas in juni op zijn vroegst gemaaid!) en het ruikt heerlijk. In veel Nederlands hooi ( vaak van ( te zwaar) bemest ( koeien) gras bevat teveel fructaan en eiwit en droogt daardoor slecht waardoor het vaak schimmelsporen bevat. Daarbij krijgt hij een kleine hoeveelheid ( ca. 700 gram) granen en Wafer Fioc, een schimmelvrije grote brok van hooi, lucerne en granen. Paard is nu weer kerngezond, heeft meer energie en ook veel blijer.

Rowenaduke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 17:41

ElCid schreef:
Wij hebben ons chronisch hoestende, bijna astmatische paard behandeld met een paar verschillende dingen;
een homeopathische ontstoring bij de influenza injecties ( via een holistisch werkende DA)
een anti- allergie kuur die ik in Engeland bestel ( http://www.hyperdrug.co.uk/Allergeze-Pl ... GEZE/15KG/ )

Dit paard hoestte zo erg dat we onze twijfels hadden of hij ooit nog normaal bereden kon worden, we stoomden zijn hooi, hij heeft diverse kuren gehad ( Anti-biotica, prednison, ventipulmin, 2 soorten pufjes ( die ook voor mensen gebruikt worden), etc. ) Niets hielp. Hij was soms zo benauwd dat we dachten dat hij zou stikken.
Na de ontstoring en de anti-allergie kuur ( die we in het voorjaar herhalen) is er eigenlijk niks meer aan de hand; hij hoest eigenlijk helemaal niet meer. Heel, heel soms horen we nog een kuchje.
Overigens zijn we ook op ander hooi overgestapt, nu alleen nog kurkdroog Duits kruidenhooi. Doordat het zo droog in is schimmelvorming niet aanwezig en het is heel langstengelig ( in Dld. wordt pas in juni op zijn vroegst gemaaid!) en het ruikt heerlijk. In veel Nederlands hooi ( vaak van ( te zwaar) bemest ( koeien) gras bevat teveel fructaan en eiwit en droogt daardoor slecht waardoor het vaak schimmelsporen bevat. Daarbij krijgt hij een kleine hoeveelheid ( ca. 700 gram) granen en Wafer Fioc, een schimmelvrije grote brok van hooi, lucerne en granen. Paard is nu weer kerngezond, heeft meer energie en ook veel blijer.

Wat super fijn zeg! Ik heb je een pb gestuurd

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 17:51

Rowenaduke schreef:
ElCid schreef:

Wat super fijn zeg! Ik heb je een pb gestuurd

Ja ik ben ook wel benieuwd, wij hebben er 1 staan die overleeft het warme weer van de laatste dagen alleen een beetje normaal op een zware kuur prednison.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 18:07

Ik heb dit ook in pb aan Rowenaduke gestuurd, maar zet het hier ook neer; ik weet hoe vreselijk is om je paard zo te zien hoesten/ benauwd te zijn dus ik hoop dat meer mensen en vooral de paarden hier wat aan hebben:

Eigenlijk alles gezegd in dit topic.
De ontstoring hebben we via Dierenarts Karin de Haas uit Beek ( Gld). We geven dit aan beide paarden voor de influenza prik, soms erna. De laatste keer waren we het vergeten en toen werd er meteen gehoest; kuur gegeven en het was over.
De allergie kuur lijkt vooral in het voorjaar de oplossing, ook tegen jeuk door knutten. Die kan je dus heel makkelijk bestellen bij Hyperdruk.co.uk.

Paard in kwestie is dus helemaal genezen en hij was echt heel erg benauwd, soms zelfs de DA moeten bellen voor een spoedprik Prednison omdat we dachten dat hij zou stikken. We hebben nog steeds Ventipulmin in de voorraadkast maar gebruiken het eigenlijk nooit meer.........

Wij hebben voor die tijd dus ook alles gedaan en geprobeerd, zelfs een longspoeling, maar ook homeopaten, etc. etc. Bij de longspoeling, ze kijken dan in de keel en of er slijm in de longen zit, bleek hij toen wel een keelontsteking te hebben, maar de longen waren helemaal schoon. Dat is ook al weer 3 jaar geleden, maar sinds vorig jaar ( na de kuur en het anti-allergie poeder) hoest hij dus niet meer.

Het hooi wat we nu voeren is dus van hele hoge kwaliteit, maar niet helemaal stofvrij, maar hoesten doet hij helemaal niet meer. Wij hebben zelf ook het idee dat het voeren van de Wafer Fioc ook heel veel heeft geholpen bij het stoppen van het hoestprobleem. http://www.guidolinhorses.com/en/wafer-fioc/

Elisa2

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 09:49

Wat mooi om te lezen Elcid...

Ik heb een paard die nu heel erg hoest door alle stof buiten..{zandgrond, kurkdroog} hij was altijd al wel wat gevoelig. {ook snel ontstoken ogen door het stof} maar deze winter heeft hij tot 2x over een virus oid gehad waardoor hij heel erg moest hoestten en wat lang duurde voor het over was. { na een antibiotica kuur door naar binnen geslagen mok}
Ik heb het idee dat die antibioticakuur funest was voor zijn weerstand..maar vraag me nu alleen af of ie een soort van dampig geworden is oid, nu hij zo erg reageert op het stof.
Iemand een idee?

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 11:39

Als ze dampig zijn hebben paardjes echt een verminderde longfunctie. Dat kan je laten testen.
Je kan het ook herkennen aan de knijpende ademhaling bij de buik, wijde neusgaten en natuurlijk hoesten. Maar bij elk paard zijn de symptomen natuurlijk anders. Mijn paardje is inmiddels helemaal hersteld en heeft nu geen last van haar allergie. Zij kneep ook echt met haar buik, dat hoeft dus zeker niet de diagnose dampigheid/longemfyseem te zijn.

Heb je al eens een pollenlapje geprobeerd? Zo eentje die je voor de neus hangt? Misschien kan dat het stof en eventueel de pollen wat tegenhouden. Puur pollen druppels heb ik ook veel goeds over gehoord als je paardje daar misschien ook op reageert? Er vliegt zo veel door de lucht.. :(

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 20:15

Dankje voor je antwoord! ja er vliegt enorm veel door de lucht...misschien kan ik een pollenlapje wel eens proberen. Hij heeft wel druppels van puur gehad tegen het hoesten van de winter..

Hm dat knijpen heb ik niet gezien gelukkig, hij leek ook niet benauwd met werken en had verder wel een normale ademhaling. Alleen veel hoestten dus..

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 17:50

Even mijn vraag hier stellen. Mijn paard staat op een leuke pensionstalling, snachts propere stro-stal met veel hooi, goed verlucht, overdag op de zandpaddock met voordrooghooi (De weide wordt een jaar overgeslagen omdat ze helemaal opnieuw is ingezaaid).

Paard staat al jaren op dezelfde paddock/stal, en is een paar weken terug ineens beginnen hoesten, droge hoest zonder snot. Toevallig gelijktijdig met dat de wegenwerken aan de straat na de paddock zijn begonnen. Dierenarts gebeld, longen goed, luchtwegen gevoelig: hooi weken of alleen voordroog geven en wat ontstekingsremmers om het niet te laten doorbreken. Nu een paar weken later begint deel 2 van de wegenwerken, en ineens is het hoesten verergerd, dampig, trekken op de flank, dus dierenarts terug gebeld. Nu zit het duidelijk wel op de longen... Voorlopig even Ventipulmin geven, hooi blijven weken, hopen dat het gaat regenen, en afwachten.

De wegenwerken gaan nog 6 weken duren (want het gaat hier echt niet vooruit), en ik vrees dat het longprobleem door het stof van de wegenwerken komt, want voor de rest is er niets veranderd. Paard is maar 12j, dus op ouderdom wil ik het ook nog niet steken. Kan dampgheid ook ontstaan zonder enige duidelijke oorzaak?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 19:29

Dampigheid onstaat als een paard de longblaasjes kapot hoest..maar als hij aan het hoesten is en het komt uit de longen kan het volgens mij ook goed een virus oid zijn.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 18:30

Als je denkt dat het door het stof komt en het gaat nog zo lang duren zou ik kijken of je voorlopig een ander plekje kan vinden.

Het hoeft niet alleen door hoesten te komen. Het gaat ook om slijm dat zich om de longblaasjes vormt (allergische reactie bijv of een virus). De lucht kan wel nog redelijk goed in de longblaasjes maar niet meer makkelijk naar buiten. Daarom zie je ook de knijpende ademhaling bij uitademing. De longblaasjes raken hierdoor overvol en belast waardoor ze (makkelijker) knappen. Als er te veel blaasjes kapot zijn spreek je van dampigheid. Hoesten verergerd het natuurlijk, dat is ook belasting en zorgt ervoor dat de blaasjes nog sneller kunnen knappen. Het is ook gevaarlijk om inspanning te verrichten als je paardje hoest omdat je dan ook de longen meer belast.

Hoesten is heel lastig.. Het heeft mij en mijn paardje zeker 3 maanden geduurd voordat ze geheel hersteld is.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 21:50

Hi,
Ik kom even met de deur in huis vallen. Aangezien jullie veel te maken hebben met hoestende paarden, hoop ik dat hier iemand een idee heeft.

Een van mijn paarden stond vanmorgen wat moeizaam te ademen. Het leek alsof ze kracht zette met in- en uitademen zodat de ademhaling ook in de flank zichtbaar werd. Alsof ze wilde mesten, maar er niks kwam. Ze trok haar buik op bij het ademhalen.

Ik dacht dat ze misschien last van haar buik kon hebben, dus ben een wandeling gaan maken. Ze at en mestte gewoon, dus buikklachten leken me minder voor de handliggend.

Ze hoestte wel een paar keer tijdens een stukje draf. Het was een droge hoest. De neusgaten zijn droog en normale grootte.

Heeft iemand een idee? (Ik contact uiteraard de dierenarts)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 08:31

Als de hoest echt uit de buik lijkt te komen is het altijd goed om de dierenarts er even bij te halen..kan heel goed een virus zijn oid in de longen.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 11:43

Heb al met de dierenarts overlegd en 2 filmpjes gestuurd. Paard hoest alleen als ze draaft. En dan niet constant, maar af en toe. Zat zelf ook te denken aan een luchtweginfectie. Zit daar altijd snot bij?

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 11:50

Pytje schreef:
Heb al met de dierenarts overlegd en 2 filmpjes gestuurd. Paard hoest alleen als ze draaft. En dan niet constant, maar af en toe. Zat zelf ook te denken aan een luchtweginfectie. Zit daar altijd snot bij?

He Pytje, jij ook hier :( Chica heeft vaker een luchtweginfectie gehad en had hier niet altijd snot bij. Wel heel benauwd en bij minimale inspanning ook al direct hoesten. Chica kreeg dan een kuurtje ventipulmin en prednisolon en dan was het weer goed. Wat me wel opviel is dat ze het elk jaar in juni/juli kreeg tijdens het pollenseizoen. Probeer het nu dus te onderhouden met pollendruppels, neusnetje en kruiden voor de luchtwegen. wat zei de DA verder?

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 12:44

Hier vandaag de dierenarts geweest voor de longen. Het minder leuke nieuws gekregen dat we na alle waarschijnlijk bezig zijn met het uitstellen van haar dood door middel van een nieuwe prednison kuur. We moeten even aankijken of de prednison genoeg aanslaat om haar toch nog een jaar te houden of bij minder goed effect op korte termijn de keuze moeten maken om haar te laten gaan.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 12:47

Naath86 schreef:
Pytje schreef:

He Pytje, jij ook hier :( Chica heeft vaker een luchtweginfectie gehad en had hier niet altijd snot bij. Wel heel benauwd en bij minimale inspanning ook al direct hoesten. Chica kreeg dan een kuurtje ventipulmin en prednisolon en dan was het weer goed. Wat me wel opviel is dat ze het elk jaar in juni/juli kreeg tijdens het pollenseizoen. Probeer het nu dus te onderhouden met pollendruppels, neusnetje en kruiden voor de luchtwegen. wat zei de DA verder?

Hey! Ja helaas wel. Chic heeft een soort hooikoorts dus? Ik kan je het filmpje wel even appen. Mijn paard lijkt niet benauwd, dat is het gekke. Heb nog geen reactie van de dierenarts.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 10:53

Moonlight17 schreef:
Hier vandaag de dierenarts geweest voor de longen. Het minder leuke nieuws gekregen dat we na alle waarschijnlijk bezig zijn met het uitstellen van haar dood door middel van een nieuwe prednison kuur. We moeten even aankijken of de prednison genoeg aanslaat om haar toch nog een jaar te houden of bij minder goed effect op korte termijn de keuze moeten maken om haar te laten gaan.

Pff dat is naar nieuws zeg!!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 10:57

Ik heb bij mijn pony de hoestdrank voor mensen gebruikt..3 flessen en dan 3x daags 2 dopjes..resultaat is prima..Geen hoest meer en een stuk goedkoper dan ventipulmin. Nu krijgt hij dagelijks 1 schepje bronchiaal poeder..Ter ondersteuning. Werkt prima!!

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 15:45

Iemand hier ervaring met het geven van schwarzkummelpellets en/ of het zinksupplement gecombineerd met vit E van makana.de ?

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 18:14

Moonlight17 schreef:

Wat ontzettend vervelend!
Ik heb voor dezelfde keuze gestaan een paar maanden terug. Prednison deed z'n werk bij mijn pony ook niet voldoende en was dus uitbehandeld. Vervolgens de keuze of inslapen of via de natuurlijke weg dingen uitproberen en hij heeft na een tea tree oil kuur van 4 weken en dagelijks respirator poeder van NAF het licht gezien. Hij is ontzettend opgeknapt, qua training weer bijna op z'n oude niveau en weer helemaal happy. Dus ik wil alleen meegeven dat er meer is dan reguliere medicatie. Ik ben iig heel erg blij dat ik de keuze heb gemaakt nog even door te proberen, ondanks het feit dat het uitzichtloos leek. Hij was zo slecht dat hij moest snakken naar adem en het liefst niet meer bewoog, omdat hij anders een heftige hoestaanval kreeg.