[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MaiNat

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 23:16

Klopt, ik heb als referentiewaarde dat het onder de 10 moet zijn bij uitslag van GD.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 08:29

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 13:10

joyce B schreef:
insuline moest geloof ik minder dan 10 zijn.

Nou dan zou je paard er niet goed aan toe zijn!

De normaalwaarden voor insuline zijn 10-40 uIU/ml
- erboven of eronder is niet goed.

en om het plaatje compleet te maken:

Normaalwaarde Glucose: 71-113 mg/dl
Normaalwaarde ACTH: 9 - 35 pg/ml

Bij Insuline Resistentie speelt ook nog leptine mee - helaas wordt daar in NL niet op getest bij paarden maar het heeft beduidend invloed op IR. De normaalwaarde van het leptine hormoon is 1-4 ng/ml.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 21:36

Graag zou ik jullie mening willen over het verhaal van mijn paard, waarvan ik denk dat hij mogelijk IR zou kunnen zijn. Lang verhaal

Het gaat om een 6 jarige andalusier ruin. Ik heb hem zins hij 2,5 jaar oud was. Als veulen is hij met 3 maanden oud afgespeent, als jaarling is hij in de sloot gevallen en heeft een flinke longontsteking gehad. De eigenaar toen heeft dit verwaarloost en te laat een DA laten komen waardoor hij erg ziek was. Het eerste jaar dat ik hem had heeft hij geen gezondheidsproblemen gehad, behalve altijd een wat natte neus (door zichtig vocht). Toen hij 3,5 jaar was heb ik hem ingereden. Hij begon toen te hoesten, na een paar dagen aan gekeken te hebben heb ik de DA laten komen. Hij kreeg een kuur vetipulmin en slijmoplossers en met 2 weken was het over. Daarna bleef hij licht gevoelig op zijn luchtwegen.

In september 2010 begon hij weer te hoesten en werd benauwd. DA heeft hem vetipulmin gegeven en 10 dagen antibiotaica. Na de kuur kwam het hoesten gelijk weer terug na nog 2x een kuur vetipulmin en sputolysin stopte het hoesten en trok de benauwdheid weg. Dit had 4 maanden geduurt voordat hij weer was opgeknapt.

Voorjaar 2011 weer rustig opgebouwd met rijden en na 2 maanden had ik heb weer volledig opgepakt. Het viel mij toen op dat zijn conditie wat slecht bleeft en kreeg zijn conditie ook niet beter dan dat het was. Na 30 min trainen was hij moe. Begin augustus 2011 begon hij erg sloom te worden met rijden en dit werdt steeds erger. Hij begon op gegeven moment te staken als ik wilde aandraven, zette ik door dan begon hij te bokken. Ik vond hem ook wat stijf in zijn bewegingen en dacht toen aan rug of spierproblemen of het zadel. Alles na laten kijken en dat bleek het allemaal niet te zijn. Eind augustus de DA laten komen, deze wist het ook niet dus werd er bloed afgenomen. Hier kwam niets uit, behalve een magnesium waarde precies op de ondergrens maar volgens de DA niet erg. Kort na de uitslag van het bloed begon hij hevig te hoesten en werd hij benauwd. Ik dacht toen dat het sloom zijn en niet willen lopen blijkbaar een teken was dat het weer fout aan het gaan was met zijn luchtwegen aangezien hij een paar weken later begint te hoesten. Hij kreeg pufjes ventolin en meerdere keren een kuur sputolysin, maar dat werkte niet. Homeapatische middeltjes voor de luchtwegen, kruidens en andere suplementen werkte ook allemaal niet.

Begin december 2011 had hij nog steeds last van zijn luchtwegen. Ook kreeg hij toen schurft, arme beest werd gek van de jeuk en krabte zich tot bloedens aantoe open. Hij heeft toen van de DA een spuit cortico`s gehad in het bloed, en de schurft trok langzaam weg. Een week na deze spuit stopte hij ook met hoesten en leek hij helemaal op geknapt te zijn. In december kwam echter het hoesten en benauwd zijn in alle hevigheid weer terug. Na weer een kuur sputolysin en de pufjes ging het iets beter maar over was het nog niet.

Begin februarie een scopie en longspoeling laten doen. 2 weken later kreeg ik de uitslag en hier uit bleek dat hij een lichte stof allegrie heeft en zwaar allergie`s was voor vogels en dan voornamelijk voor kippen en duiven. Hij kreeg toen een kuur pretnisolon en de pufjes vetolin. Ook ging hij toen dag en nacht het land op (na eerst opgebouwd te hebben). Door de pretnisolon was de benauwdheid snel weg en het hoesten werd ook langzaam aan minder. Begin april heeft hij voor het laats pretnisolon gehad (afgebouwd) en met zijn luchtwegen ging het allemaal weer goed.

Begin april ben ik hem rustig aan weer gaan oppakken. Het viel mij op dat hij vrij sloom was, maar hij had natuurlijk lang stil gestaan. Na 3 weken werd zijn conditie beter en werdt hij ook ietsjes vlotter maar nog wel sloom. Begin mei was hij nog steeds sloom en wat stijf bij het los rijden. Eind mei was dit nog niet verbeterd en leek hij ook wat stijver te gaan lopen, dus heb ik het weer iets rutiger aan gedaan denkende dat hij spierpijn had. Half Juni viel het mij op dat als ik hem vroeg iets meer door te lopen in draf dat hij dan galop pasjes maakte tussen door of begon te bokken. Het leek wel als of hij wel wilde maar dit hem niet lukte. Ook vond ik het opvallend te vinden dat hij meer moeite had na een rust dag. Dus weer de DA laten komen.

De DA vond dat alle 4 zijn hoeven warm waren, maar vond hem niet bevangen lopen / staan of kreupel. Het leek volgens de DA meer op een spierprobleem. Omdat de DA het ook niet zo goed wist weer bloed afgenomen en weer kwam hier niks uit. Wel weer de mangensium precies op de ondergrens. Dus in overleg met DA magnesium bij gaan voeren om te kijken of dat verschil zou maken. 2 dagen later heeft de staleigenaar de paarden op een vers stuk gras gezet, hij stond toen al zins begin maart 24/7 op het land. De dag erna haalde ik hem uit het land vandaan en vond hem toen erg stijf lopen, als of hij in zijn broek gepoept had. Toen ik hem op de poetsplaats zette zag ik dat hij alle 4 de benen onder de massa plaatste als een berggeit. Na een stukje lopen over het harde zag ik dat hij duidelijk gevoelig liep op alle 4 zijn voeten, en dat zijn manenkam ter hoogte van de schoft wat hard was, HB dus.
Hij heeft toen 2 weken metacam gehad en ascal, is direct van het gras afgegaan en 2 à 3x daags voeten koelen en stappen aan de hand. Veder gaf ik hem voordroog omdat ik hem geen hooi durf te geven i.v.m zijn luchtwegen, en 100gr martall force. Hij is 1.58m hoog en ik schat ongeveer 450 à 500kg en besloot hem 7kg voordroog te geven.

Na 1 week op de medicijnen begon hij al beter te lopen en na 2 weken liep hij nog heel licht gevoelig. Een dag nadat de medicijnen op waren liep hij gelijk weer wat slechter. Ik besloot het nog even een dagje aan te kijken. De volgende dag liep hij nog weer iets slechter en had hij een temp. van 36,6 graden, beetje laag dus. Dus gelijk overleg gehad (afgelopen vrijdag) met de DA en weer opnieuw op de ascal (bloedverdunners) maar zonder metacam, en dinsdag a.s weer overleggen hoe het gaat.

Mijn paard was dus zeer waarschijnlijk na de kuur pretnisolon al heel licht bevangen en is dat langzaam erger geworden totdat het duidelijk genoeg was op te herkennen als HB. Nou vertelde mijn DA dat ze van de pretnisolon ook IR kunnen worden en als hij over 1,5 weken nog niet is opgeknapt we het beste kunnen testen op IR. Het valt mij ook op dat hij met 7 kg voordroog honger heeft, maar wel een opgeblazen / bolle buik. Hij word niet mager en ook niet dikker, hij is mooi opgewicht heeft alleen een bolle buik. Hij heeft geen wormen volgens mest en bloedonderzoek.

Als ik zo kijk naar de symptomen van IR komen er toch wel wat dingen overeen. Het sloom zijn met rijden maar ook in zijn algemene doen en laten. Het onvermogen om voorwaarts te lopen, de HB en de harde nek. Ik weet niet of luchtweg problemen ook een symptoom kunnen zijn.

In eerste instantie dacht ik dat hij HB was door de pretnisolon maar als ik kijk naar zijn sloom zijn, zijn conditie niet beter krijgen en op gegeven moment niet meer willen lopen zomer 2011, de schurft afgelopen winter en 8 maanden lang lopen tobben met zijn luchtwegen, denk ik dat er toen misschien al wat aan de hand was met hem. Mogelijk dat hij misschien toen als IR was (of iets anders had/heeft) die dit alles veroorzaakt.

Het is een wat lang verhaal geworden, maar ik denk dat dit wel een duidelijk beeld schept over de punten waar ik tegen aan loop.

Wat is jullie mening over dit verhaal?????

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 22:45

Prednison ( of prednisolon)veroorzaakt geen insuline resistentie.
Maar het heeft wel invloed als een paard eerder al insuline resistent was - helaas zijn de wetenschappelijke beschrijvingen niet éénduidig: sommige onderzoeken constateren een daling van insuline na inname van prednison, andere daarentegen constateren weer negatieve effecten.

Hoe het ook zij: als een paard insuline resistent is, is het gebruik van corticosteroiden en van NSAID's af te raden.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-12 23:03

Oke het veroorzaakt het dus niet, maar kan het wel beinvloeden.

Als ik kijk naar het algehele plaatsje van mijn paard zou er voor mijn gevoel een mogelijkheid kunnen zijn dat hij al even IR is, al voor hij dit jaar de pretnisolon kreeg. Ik las net op internet ook dat IR een verband kan hebben met luchtwegproblemen en dat dan samen met het sloom zijn, stijf, niet willen lopen, schurft (huidaandoening) en dan nu de HB geeft mij toch de indruk dat dit wel eens de oorzaak zou kunnen zijn van deze problemen.

Maar goed ik heb weinig verstand van IR, ik denk dat mensen hier daar meer over kunnen zeggen of dit in het plaatje van IR past. Zijn er hier ook mensen met een IR paard die ook luchtwegproblemen heeft?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 06:08

:j

nou ja, wel gehad hé?

ik zat ook in het hoest topic,appie heeft nog steeds een stof/schimmel gevoeligheid,maar nu hij buiten blijft merk ik er weinig meer van.
wel is hij momenteel nog steeds aan het schudden met zijn hoofd en veel proesten,wat dan weer door de hooikoorts kan komen

appie heeft momenteel wel ontzettend veel kwaaltjes, heeft een behoorlijke eczeemuitbraak gehad, verbrande neus en zware mok,met koorts er bij.
zijn hals is erg dik,en hij heeft ook weer wat vetpockets hier en daar zitten.
zal eens kijken of ik die op de foto kan zetten.

ik heb hem momenteel weer op de zwarte kummelolie gezet en hij krijgt biergist en nu lijkt hij eindelijk wat op te knappen.
is wel zo dat het voorjaarsgras bij ons een enorme groeispurt gehad heeft en appie kan dat gras gewoon echt niet eten.
hij heeft daar duidelijk echt last van gekregen en is zo ziek geworden.
mijn eigen schuld,ik dacht dat het wel kon,maar blijkbaar dus niet.

appie heeft naar mijn idee niet echt IR,omdat hij niet hoefbevangen raakt,en dat is toch wel een heel duidelijk symptoom van IR
maar hij heeft zeker wel een behoorlijk imuunprobleem :j
en het laten testen doe ik niet meer .
ik heb overlegd met mijn veearts en die zegt dat je bij een vermoeden van, het dieet aan moet passen en als je ziet dat het werkt dan is dat alleen maar goed.
het is wel fijn om echt te weten dat een paard IR is,maar het is volgens hen vrij moeilijk om goed aan te tonen.
kan ik me wel in vinden

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 09:35

flappie2 schreef:
Oke het veroorzaakt het dus niet, maar kan het wel beinvloeden.

Als ik kijk naar het algehele plaatsje van mijn paard zou er voor mijn gevoel een mogelijkheid kunnen zijn dat hij al even IR is, al voor hij dit jaar de pretnisolon kreeg. Ik las net op internet ook dat IR een verband kan hebben met luchtwegproblemen en dat dan samen met het sloom zijn, stijf, niet willen lopen, schurft (huidaandoening) en dan nu de HB geeft mij toch de indruk dat dit wel eens de oorzaak zou kunnen zijn van deze problemen.

Maar goed ik heb weinig verstand van IR, ik denk dat mensen hier daar meer over kunnen zeggen of dit in het plaatje van IR past. Zijn er hier ook mensen met een IR paard die ook luchtwegproblemen heeft?

IR zou best goed het onderliggend probleem kunnen zijn. Maar je paard heeft zeker - doordat ie zo ziek is geweest - een slechte start gemaakt en blijft daardoor altijd wat gevoelig op de luchtwegen. Vervolgens gaat je paard hoesten en krijgt iedere keer ventipulmin (heel zoet spul) en sputolysin etc. Al die medicijnen erin en je paard wordt er eigenlijk alleen maar slechter van, geeft al aan dat het onderliggende probleem niet is gevonden. Het zou IR kunnen zijn, of wellicht nog gecombineerd met iets anders. Hoe het ook zij, je paard heeft flinke problemen. Met zo'n paard zou ik dus naar Den Hoek (Laarakkers) gaan.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 10:23

... of naar iedere gewone, reguliere DA die test op insuline resistentie . Kost ietsje minder.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 10:31

Jannepauli schreef:
... of naar iedere gewone, reguliere DA die test op insuline resistentie . Kost ietsje minder.

Ik weet niet waar jij zit maar bij ons niet :D Je weet heel goed dat je er met 1 bloedtest niet bent. Bovendien is het helemaal niet zeker dat het paard IR ;heeft. Het lijkt er wel op. Vooral ook doordat het paard reageerde op de pretnisolon met HBheid maar het hoeft dus niet. Wel lijkt er heel wat aan de hand met het paard en is IR misschien niet het enige.
Daarom zeg ik dus dat ik met zo'n paard naar Laarakkers zou gaan, omdat ze daar het paard als geheel onderzoeken. Kosten 150 euro voor het onderzoek welke kosten in aanmerking komen voor vergoeding door de verzekering. Alleen medicijnen zul je zelf moeten betalen. In vergelijking met wat je hier in het westen moet betalen voor de DA waren de kosten die ik kwijt was bij Den Hoek een schijntje.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 10:33

vergeet niet dat IR heel veel klachten kan veroorzaken.
Ik zou het dus omdraaien....door de IR heeft het paard ook veel andere klachten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 10:42

geerke schreef:
vergeet niet dat IR heel veel klachten kan veroorzaken.
Ik zou het dus omdraaien....door de IR heeft het paard ook veel andere klachten.

Ben ik met je eens, maar een bloedtest geeft niet altijd de juiste uitslag. Als je naar een reguliere DA gaat loop je het risico dat er geen IR uitkomt.
Paard heeft al verschillende bloedtesten gehad waar alleen een lage magnesium waarde uitkomt. En wordt verder alleen maar symptomatisch behandeld.
Ik denk dat flappie al heel veel kosten aan haar paard heeft gehad.
Daarom adviseer ik dus Den Hoek.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 10:58

Babootje: Bijna alle DA's in Nederland zijn aangesloten voor onderzoeken bij de GD Deventer. Dus kunnen ze ook allemaal een testpakketje krijgen, bloed afnemen en dan wordt het door de GD na afname opgehaald om te testen.
Op IR testen is absoluut niet ingewikkeld en bij dit onderzoek komen maar weinig false positives of false negatives voor, mits je het paard niet laat vasten óf krachtvoer geeft kort voor het bloedafnemen.

Er moet gebruik gemaakt worden van speciale testbuisjes, vandaar dat de GD deze ook in het pakket levert. Niks ingewikkelds aan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 12:23

Dat systeem snap ik.
Maar ik bedoel bijvoorbeeld dat je bij mijn paard geen te hoge waarden meer in het bloed zult vinden omdat zijn voer is aangepast en hij nu "beter" is. Maar hij blijft altijd IR.
TS heeft na de hoefbevangenheid van haar paard ook het voer aangepast. Dus kun je je afvragen in hoeverre je nog te hoge waarden in het bloed zal vinden terwijl het paard heel goed IR kan zijn.
In het geval van TS denk ik: grote kans dat het bloedonderzoek positief val uitvallen. Maar een negatieve uitslag is niet per definitie geen IR.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 12:42

Ik zou bij dit paard eens flink in de buidel tasten en beide doen! Zowel uitgebreid bloedonderzoek als Laarakker.
Dit kan IR zijn, maar het kan evengoed iets helemaal anders zijn en dan ben je bij Laarakker wel aan het goede adres omdat die meteen het hele paard bekijken en niet aparte onderdeeltjes testen om dan verder te kijken. Dit paard heeft een serieus onderliggend probleem wat zich uit in de symptomen die hij laat zien.
Ik vind dat je regulier veel kunt uitsluiten maar bij een paard wat al z'n leven zo'n waslijst aan medicatie en weet ik nog wat allemaal heeft gekregen en nu een slap vogeltje is ... ja, dan ga ik naar Laarakker.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 12:59

Mandyke schreef:
Ik zou bij dit paard eens flink in de buidel tasten en beide doen! Zowel uitgebreid bloedonderzoek als Laarakker.
Dit kan IR zijn, maar het kan evengoed iets helemaal anders zijn en dan ben je bij Laarakker wel aan het goede adres omdat die meteen het hele paard bekijken en niet aparte onderdeeltjes testen om dan verder te kijken. Dit paard heeft een serieus onderliggend probleem wat zich uit in de symptomen die hij laat zien.
Ik vind dat je regulier veel kunt uitsluiten maar bij een paard wat al z'n leven zo'n waslijst aan medicatie en weet ik nog wat allemaal heeft gekregen en nu een slap vogeltje is ... ja, dan ga ik naar Laarakker.

Dat vermoeden heb ik ook. Daarom ook dus advies Laarakker

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 13:02

Laarakker kan ook uitgebreid bloedonderzoek doen dus daarvoor hoef je niet naar een andere arts. Maar het lijkt mij overbodig als je dan toch al bij hem bent om ook nog eens bloedonderzoek te doen omdat de Lecher een compleet beeld geeft van wat de oorzaak is.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 13:49

Babootje schreef:
Dat systeem snap ik.
Maar ik bedoel bijvoorbeeld dat je bij mijn paard geen te hoge waarden meer in het bloed zult vinden omdat zijn voer is aangepast en hij nu "beter" is. Maar hij blijft altijd IR.
TS heeft na de hoefbevangenheid van haar paard ook het voer aangepast. Dus kun je je afvragen in hoeverre je nog te hoge waarden in het bloed zal vinden terwijl het paard heel goed IR kan zijn.
In het geval van TS denk ik: grote kans dat het bloedonderzoek positief val uitvallen. Maar een negatieve uitslag is niet per definitie geen IR.

Dat ben ik maar gedeeltelijk met je eens. Voor een IR paard is wel wat meer nodig dan 'voer aanpassen' - zelfs als je nu alleen nog maar hooi geeft plus een vitamine korreltje, dan is er nog een afwijking in het bloed te zien. Wil je de effecten van de insuline resistentie van de cellen normaliseren, dan moet voer, hooi en gras volledig uitgebalanceerd worden. Pas dan kun je zeggen dat het paard 'beter' is, met de bemerking uiteraard dat IR daardoor niet geneest.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 14:47

Bedankt voor alle reacties en adviezen.
Ik heb van morgen weer even goed gekeken hoe hij liep. En helaas loopt hij weer iets slechter. Hij loopt nu gevoelig op beide voorbenen en achter erg stijf als of hij in z'n broek gepoept had.

Ik heb zo juist overleg gehad met me DA en die stelde in eerste instantie voor om hem weer op de metacam te zetten, samen met de ascal die hij nog kreeg. Ik ben alleen van mening dat de metacam niet de oplossing is anders was er na 2 weken metacam wel al verbetering te zien geweest lijkt mij. Dat hij nog op de metacam stond liep hij wel iets beter maar dat is logische omdat het de pijn onderdrukt. Van de DA moet ik wel door blijven gaan met de ascal.
De DA gaat een IR pakket aanvragen bij de GD en dan gaan we hem testen. Aan de hand van deze uitslag bekijk ik wat ik veder ga doen. Misschien indd naar laarakker, hoewel ik daar niet zo'n hoge pet van op heb. Ik heb al aardig wat mensen er naar toe zien gaan die een hoop geld kwijt waren aan de diverse middeltjes, maar het probleem van het paard was hierbij niet opgelost. Hoewel ik toch ook hier en daar goede verhalen er over hoor.
Het punt is een beetje dat ik al een hoop geld kwijt ben aan mijn paard en de problemen blijven bestaan. Ook heb ik wat slechte ervaringen met homeopaten die zeggen te weten wat mijn paard heeft en het kunnen oplossen, maar het werkte allemaal niet.

Mijn paard krijgt op het moment voordroog i.v.m zijn luchtwegen, helaas hoorde ik hem vandaag toch weer hoesten :-(
Me DA gaf het advies om hem van de voordroog af te halen en hem op geweekt hooi te zetten i.v.m de hoefbevangenheid. Maar als ik nu de voordroog ga vervangen voor hooi en dus nog armer ga voeren zal dat dan ook geen ander beeld geven voor de IR test? Kan ik hem niet beter op de voordroog houden en hem na de test als er bloed is afgenomen op hooi zetten? Ook ben ik bang dat geweekt hooi nog problemen gaat geven aan de luchtwegen aangezien hij nu ook weer wat aan het hoesten was.
Hij krijgt nu nog ascal zodat van invloed kunnen zijn op de test, moet ik hier mee stoppen tot de test is gedaan of kan ik het hem gewoon blijven geven?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 16:56

Om een juist beeld te krijgen zou ik het hooi (voordroog wat je nu voert) vooralsnog gewoon nat sproeien, dat helpt al tegen stofdeeltjes etc. Hooi echt weken ( een uur in koud water of 30 minuten in warm water) heeft wél invloed dus dat zou ik voorlopig niet doen totdat je weet wat de uitslag is. Ascal of Metacam heeft geen invloed op de IR test.

IR is inderdaad een hele puzzel en de aandoening op zich heeft op termijn verregaande invloed op het paardenlijf. Eerst dus maar laten testen - als je de cijfers hebt, laat het dan weten.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 17:01

Ja als ik de uitslag van de test binnen heb laat ik dat zeker weten. De DA zou vandaag gelijk een pakket bestellen bij de GD, dus ik ga er vanuit dat er voor komend weekend wel bloed afgenomen kan worden. (weet niet hoe snel het paket van de GD binnen is)

Hoe lang duurt het voor dat je de uitslag krijgt? En iemand enig idee wat het pakket eigenlijk kost?

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 19:23

Hier bij ons is de VA vrijdag voormiddag geweest voor de bloedtest en ik heb nog geen nieuws.
Ik zal de uitslag ook bekend maken dan.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 20:56

flappie, bij mijn dierenarts zou het IR onderzoek incl. bloedafnemen en visite rond de 120 euro gaan kosten.

flappie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 22:14

Dyonne schreef:
flappie, bij mijn dierenarts zou het IR onderzoek incl. bloedafnemen en visite rond de 120 euro gaan kosten.

Oke dank je wel, dan weet ik een beetje wat ik kan verwachten.

De DA rekening is toch al flink opgelopen, daar kan die 120,- ook nog wel bij. En dan hoop ik dat ik straks wat meer zekerheid heb. Het klinkt misschien gek, maar ik hoop eigenlijk dat het IR is. Dan weet ik teminste wat hij mankeerd en kan ik er naar handelen, zodat hij zich dan hopelijk snel weer beter gaat voelen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 23:05

Kan ik me voorstellen want IR is het ergste niet!