Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
joyce B schreef:insuline moest geloof ik minder dan 10 zijn.
flappie2 schreef:Oke het veroorzaakt het dus niet, maar kan het wel beinvloeden.
Als ik kijk naar het algehele plaatsje van mijn paard zou er voor mijn gevoel een mogelijkheid kunnen zijn dat hij al even IR is, al voor hij dit jaar de pretnisolon kreeg. Ik las net op internet ook dat IR een verband kan hebben met luchtwegproblemen en dat dan samen met het sloom zijn, stijf, niet willen lopen, schurft (huidaandoening) en dan nu de HB geeft mij toch de indruk dat dit wel eens de oorzaak zou kunnen zijn van deze problemen.
Maar goed ik heb weinig verstand van IR, ik denk dat mensen hier daar meer over kunnen zeggen of dit in het plaatje van IR past. Zijn er hier ook mensen met een IR paard die ook luchtwegproblemen heeft?
Jannepauli schreef:... of naar iedere gewone, reguliere DA die test op insuline resistentie . Kost ietsje minder.
geerke schreef:vergeet niet dat IR heel veel klachten kan veroorzaken.
Ik zou het dus omdraaien....door de IR heeft het paard ook veel andere klachten.
Mandyke schreef:Ik zou bij dit paard eens flink in de buidel tasten en beide doen! Zowel uitgebreid bloedonderzoek als Laarakker.
Dit kan IR zijn, maar het kan evengoed iets helemaal anders zijn en dan ben je bij Laarakker wel aan het goede adres omdat die meteen het hele paard bekijken en niet aparte onderdeeltjes testen om dan verder te kijken. Dit paard heeft een serieus onderliggend probleem wat zich uit in de symptomen die hij laat zien.
Ik vind dat je regulier veel kunt uitsluiten maar bij een paard wat al z'n leven zo'n waslijst aan medicatie en weet ik nog wat allemaal heeft gekregen en nu een slap vogeltje is ... ja, dan ga ik naar Laarakker.
Babootje schreef:Dat systeem snap ik.
Maar ik bedoel bijvoorbeeld dat je bij mijn paard geen te hoge waarden meer in het bloed zult vinden omdat zijn voer is aangepast en hij nu "beter" is. Maar hij blijft altijd IR.
TS heeft na de hoefbevangenheid van haar paard ook het voer aangepast. Dus kun je je afvragen in hoeverre je nog te hoge waarden in het bloed zal vinden terwijl het paard heel goed IR kan zijn.
In het geval van TS denk ik: grote kans dat het bloedonderzoek positief val uitvallen. Maar een negatieve uitslag is niet per definitie geen IR.
Dyonne schreef:flappie, bij mijn dierenarts zou het IR onderzoek incl. bloedafnemen en visite rond de 120 euro gaan kosten.