[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:08

ze stond in een vrij grote kudde?
is daar ook ooit krachtvoer gegeven?
je zou in elk geval kunnen beginnen om wat vitamines toe te dienen, die zijn er wel in kleine brokjes,of je kiest voor een krachtvoer wat hoog in de vitamines staat zodat je daar niet al te veel van hoeft te geven.
helpt toch vaak wel om het lichaam te voorzien van een goede dosis vitamines.

zo was de hippo exzema ook bedoeld,maar daar zijn ze inderdaad te laat mee begonnen.
mijn idee is wel om voor het seizoen begint je dier al goed te gaan voeren zodat alles goed werkt in het lichaam

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:10

dat was toch behoorlijk prijzig ellepel? Om zoiets maar even te proberen, zonder dat het werkt bij de proefkonijnen... Als het wel zou werken, dan zou je (mijn mening) ook midden in het seizoen enige verbetering moeten zien.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:18

nou dat vraag ik me wel af,stel je hebt een dier met een behoorlijk tekort dan zou je echt wel langer moeten voeren voordat dat tekort is opgeheven lijkt me?
maar dat geld natuurlijk alleen in die gevallen waar ondersteunende voeding helpt.
zijn zat paarden waar dat dus helemaal niks uithaalt

MarliesV

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:21

Of ze in de kudde krachtvoer kreeg weet ik niet.

Ze was vrij schraal toen ze bij mij kwam en heeft dus wel krachtvoer bijgekregen om de winter goed door te komen. Daar ben ik nu sinds een week of 2 mee gestopt omdat ik niet wil dat ze me te dik wordt.
Ze krijgen verder hooi en voordroog onbeperkt en hebben voor de mineralen een liksteen. Hier maakt ze verder geen gebruik van voor zover ik kan zien.

Maar tea tree en vaseline kosten me de kop niet dus dat is altijd te proberen. Houdt haar in de gaten, als het niet erger wordt als dit en ze gaat niet schuren dan laat ik het zo.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:25

@ ellepel: Als dat inderdaad het geval zou zijn, dan kan ik me daar wel iets bij voorstellen. Maar ik vraag me af of er inderdaad zoveel paarden met zoveel tekorten zijn. Dan had het juist jaren terug veel erger moeten zijn en dat is niet het geval. Kan en allergie niet gewoon een allergie zijn? Er zijn toch ook mensen die ergens een allergie tegen hebben, en daar wordt dan toch ook niet gezegd dat het van de voeding komt?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:28

bij appie is het ook echt een allergie.
heb het vorig jaar 3x een paar dagen geprobeerd om hem zonder deken te zetten en alle 3 keer was het mis en ging hij weer schuren.
maar toch heb ik wel het idee dat zijn vitamientjes wel hebben geholpen.hij had voor het eerst in jaren geen dikke manenkam,zag er goed uit en hij voelde zich ook heel goed :j

maar ja na bleodonderzoek had hij dus te laag selenium he..nu dat weer goed is ben ik heel benieuwd hoe dat blijft gaan

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:39

En dat tekort van selenium heb je ook met voer weer in orde gekregen? Bloedonderzoeken kan dus helaas niet bij de mijne of moet hem al sederen voor die tijd, maar een bloedafname is ook een momentopname. Sommige waardes kunnen per uur/minuten al veranderen. Geen idee of dat bij selenium ook het geval is, maar wel bij veel andere waardes.
Ik ben ook van mening, dat als er een tekort is je het aan het paard kunt zien. Soms is het maar een klein iets, maar het lichaam reageerd toch bij tekorten of tevelen.
Ik geef trouwens wel een suplement hoor, maar dat is omdat ik weinig krachtvoer (meer) voer en ze nu onbeperkt hooi krijgen. Ben dus wel veranderd in het voeren, maar niet echt extreem. Voorheen kreeg ieder paard 3/4 pak hooi per dag en nu dus onbeperkt.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:17

Ellepel: wat jij zegt over het vooruit beginnen met dingen etc. ben ik ook een voorstander van, zo is het lichaam 'voorbereid op', en hoef je niet schade in te halen zeg maar.
Als de welkoop nou eens dat spul al had was ik al begonnen.
Misschien straks maar eens ergens anders een welkoop bezoeken!

Verder zie ik het nog niet gebeuren dat mijn pony deze maand nog gaat schuren, haren groeien als kool, echt waar, snap er niets van, ze heeft nu alweer een veel vollere bos dan vorige week!! Ook qua temperatuur, duurt het nog wel eventjes.
*Hoop ik dan stiekem hé, in NL weet je het nooit*

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:26

Het valt mij gewoon op, dat er an alles in een paard gestopt wordt onder het mom, dat het reinigend werkt en bepaalde vit/min. goed zouden zijn. Maar is dat dan alleen bij ZE paarden of gewoon in zijn algeheel? Ik geef namelijk mijn ZE paard niets anders als de anderen, tenzij ik echt weet dat het helpt, zonder dat het schade op een andere manier aan mijn paard kan brengen. Je kunt ook teveel dingen in je paard stoppen...

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 15:36

Hoi,

Nieuw hier en meteen een vraagje.

Ik heb een pony met zomereeczeem. We hebben haar sinds december en toen had ze er geen last van. Door de vorige eigenaren is eerlijk alles verteld over haar eczeem en we kregen er een speciale vliegendeken bij.
Nu zag ik vorige week dat ze had staan schuren aan haar staart. Ook voelde ik op haar manenkam korsten zitten. Volgens mij begint haar eczeem dus op te spelen.
Ik heb echter geen ervaring met zomereczeem maar vroeg me af of dit niet al erg vroeg is. Uit de informatie die ik zo her en der heb gevonden maak ik op dat het een allergie is voor bepaalde vliegjes. Komen die vliegjes dan nu al voor???

Ik heb voor de zekerheid de vliegendeken er op gedaan, onder haar staldeken. Wat een gedoe zeg die deken goed aankrijgen. Vanaf wanneer doen jullie de vliegendeken erop? Is er mschien iets anders dat ik preventief zou kunnen doen om het ongemak voor haar zoveel mogelijk te beperken? Maakt het iets uit of ze binnen staat of op de wei?

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 16:42

Volgens mij begint die van mij al te schuren dus ik ga morgen maar het deken opgooien! Zal ik dan nog gewoon het staldeken erover heen doen ?

En dan vlecht ik ook gelijk de auri-plak erin!
Iemand enige ervaring hiermee?

Ik vond ook wel een interessant stukje op internet vind ik zelf. :)

Staart en maneneczeem is een allegische reactie voor de beet (speeksel) van kleine mugjes, Culicoïdes genaamd, dat enstige jeuk veroorzaakt bij paarden. Deze aandoening is seizoensgebonden, van het late voorjaar t/m het najaar. Vaak verergert de ziekte met de jaren.

Het valt niet altijd mee om de diagnose staart en maneneczeem te onderscheiden van andere oorzaken van jeuk bij paarden. Zo kun je denken aan allerlei parasieten zoals de steekmug/stalvlieg, luizen, mijten aarsmaden en teken. Ook bacteriën kunnen jeuk veroorzaken en wordt wel regenschurft genoemd. Als laatste komen andere vormen van allegie bij paarden voor, bijvoorbeeld voedselallergie. Overleg met je dierenarts om deze aandoeningen uit te sluiten.

Maar dan, wat is er aan te doen als je paard overgevoelig is voor muggenbeten? Hij of zij loopt de hele dag te jeuken en schuurt de staart en manen kaal. Er zijn preventieve maatregelen en curatieve maatregelen, echt genezen kan (nog) niet. Daar is nog veel onderzoek voor nodig. Hieronder een samenvatting van de huidige maatregelen.

I. Preventief: insecten bestrijden / beperken

A. Omgeving:

-drassige omgeving, stilstaand water, vennetjes en plasjes vermijden
-mest zoveel mogelijk verwijderen
-muggenwerend gaas (eventueel geïmpregneerd met een insectenwerend middel) voor staldeur en ramen
B. Stal:
-ventilator in de stal
-opstallen van zonsondergang tot zonsopgang, mei, juni en september: 17:00 tot 08:00 uur, soms de hele dag
-vliegendeken/masker (geïmpregneerd)
-insectenwering
C. Paard:
a. op natuurlijke basis: knoflook, citronella
b. synthetische bestrijdingsmiddelen: permethrin, pyrethrin
c. diverse sprays (weinig effect)
d. runderoorflap: auriplak

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 17:56

Ik heb nog nooit gehoord van die auriplak. Geen idee of het werkt. Heb het volgens mij hier ook nog niet eerder gehoord.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 18:01

ja heb ik wel al van gehoord.

Citaat:
Auriplak oorflappen ook werkzaam tegen knutten
De Auriplak oorflappen voor runderen tegen vliegenoverlast hebben ook een beschermende werking tegen knutten die Blauwtongziekte over kunnen brengen. Dit is gebleken uit een proefonderzoek. Paardenhouders maken ook al langer gebruik van dit gegeven door een flap in de manen en een flap in de staart te vlechten. Vooral bij paarden met Staart- en Maneneczeem worden vaak Auriplak oorflappen gebruikt

valt best te proberen,maar ik heb geen idee waar je die dingen kunt halen?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 18:04

Zal eens aan een kennis vragen, die heeft een boerderij en weet zulke dingen vaak wel. Heeft de vakbladen op boerengebied, dus zal er vast weleens van gehoord hebben.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 18:08

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 18:11

Het lijkt erop, dat het spul dus via de huid in de bloedbaan van het dier komt. Was eerder toch ook een middel (pour on volgens mij) wat ook zo werkte?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 18:13

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 18:14

gaat mij net zo ellepel. Ik ben ook niet van dit soort dingen. Deken werkt tot nu toe het beste bij de mijne en zolang dit voldoende werkt, dan ga ik niet over naar allerlei middeltjes.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 18:22

dat soort middelen zijn toch een zware belasting voor het lichaam,.ik gebruik nu ook een vliegenspray op basis van kruiden,zit geen enkele rommel in verder

ik zit ergens wel te twijfelen of ik appie een andere reiniger moet gaan geven..zat zelf te denken aan darmcompositum

http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... ctID=25578

of levercompositum
http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... ctID=25698

maar ja...ik weet natuurlijk niet 100% zeker dat hem daar wat aan mankeert en dus vraag ik me af of het ook negatief kan werken als ik zoiets zou gaan geven

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 18:29

Ik heb tot nu toe nog nooit zoiets gegeven. Heb met mijn merrie jaren terug ivm diarree echt alles geprobeerd wat zij aanbevolen en niets hielp. Vandaar dat ik dus best sceptisch ben met dit soort dingen. Ik heb ook geen idee of zoeits schadelijk zou kunnen zijn. Maar als je paard al iets heeft aan een orgaan en dit zou averechts werken?!? Tja, ik ben bang dat daar geen onderzoeken naar zijn gedaan met deze middelen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 18:41

weet je wat ik zelf namelijk denk? naar aanleiding van ap zijn bloedonderzoek, en zijn symptomen zit ik wel es te denken dat zijn pancreas niet goed werkt.
lees ik dan onderstaand stuk dan denk ik helemaal van goh...dat zou wel es kunnen kloppen!
bij appie is al es een holistisch persoon geweest die ook al vaststelde dat hij maagproblemen had en de dierenarts bevestigde dus ook al dat verhaal omdat hij zijn voeding niet goed opneemt

Citaat:
Erik Laarakker ziet staart- en maneneczeem (SME) vooral bij de aardetypes. Dat zijn de gezellige paarden waarvoor eten de belangrijkste levensvervulling is.
Bij deze types zie je vaak problemen met de milt, alvleesklier en de maag.
Veel paarden met SME hebben een probleem met de alvleesklier (pancreas).
De holistisch dierenarts stelt dit vast door de energiebanen van dat orgaan te meten. De alvleesklier produceert insuline, die nodig is om suikers uit voeding te verwerken. Erik vermoedt dat SME vooral een insulineprobleem is.
Het paard maakt wel insuline aan, maar zijn lichaam reageert er niet goed op
(insulineresistentie).

De culicoïdemugjes hebben zeker invloed, maar zijn in zijn ogen niet de oorzaak van het probleem.
Paarden met SME schuren vooral de manen, de staart en de buiknaad. Erik ziet bij veel paarden met SME
vetophopingen op deze plaatsen.
Het aardetype paard is een erg goede eter; hij krijgt veel suikers binnen (uit gras of
hooi) en slaat het overschot aan suiker op in de vorm van vet.
In dat vet zijn veel afvalstoffen opgeslagen, wat tot jeuk kan leiden. Vervolgens steken de culicoïdenmugjes bij voorkeur op die plaatsen met veel vet, waardoor er ontstekingen in het vetweefsel ontstaan. Dat geeft ook veel jeuk. Alle paarden hebben last van culicoïdes.
Mensen trouwens ook. Een niet eczeemgevoelig paard schuurt even lekker als hij veel gestoken wordt, maar een eczemer gaat door, tot bloedens toe.

Bij SME zie je eerst de vacht veranderen (de haren worden stugger en vettig), dan wordt de manenkam hard, dik
en geribbeld en daarna gaat het paard schuren. Het is nog niet mogelijk om met bloedonderzoek aan te tonen of een
paard eczeem heeft. Er zijn wel tests in ontwikkeling, maar daar is nog te weinig ervaring mee opgedaan om er iets
zinnigs over te kunnen zeggen.

het is een heel artikel.
moet je maar es lezen.
http://www.hoeftotaal.nl/index2.php?opt ... df=1&id=43

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 18:53

Heel interessant, en ook zie ik in dit stuk weer veel terug van wat er hier ook besproken wordt. Maar is juist een teveel aan suikers niet iets wat gemakkelijk te achterhalen is? Bloedsuiker meerdere malen per dag testen en ook andere lichamelijke dingen zoals veel drinken en plassen zouden dan aan de orde moeten zijn. Zou de bloedtest voor mensen ook bij paarden gerbuikt kunnen worden? Ben je maar 1 druppel bloed nodig en dan kun je het suikergehalte al zien...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:07

ik weet niet of dat op die manier ook zo werkt bij paarden.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:14

Zammie: Al die producten houdt ik ook niet van hóór, daarom beperk ik het ook heel erg. Bij mij is het wel standaard een reinigingskuurtje, deken op en aanvulling van vitamines. Verder echt niets, want het haalt toch niets uit.
De vitamines doe ik vooral omdat het algemeen bekend is dat merendeel van de paarden in ons land een vitamine tekort hebben. Vooral ZE paarden hebben net iets meer nodig.
De reinigingskuur weet ik gewoon dat het echt werkt! Mijn pony is er grof geschat zo'n 100 á 150 kilo mee afgevallen (als het niet meer is)

Mijn pony vervet namelijk ook erg snel, ook al krijgt ze weinig binnen.
Verder houdt ik rekening met voeding, niet teveel suikers en eiwitten, that's it. Poedertje dit, smeerseltje zo, nee voor ons niet meer.

Interessant stuk heb je daar ellepel, ga ik als ik tijd heb eens even goed doorlezen!!

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 20:39

Ja de auriplak is te halen bij de dierenarts. ;)
Denk niet dat Welkoop ze heb ? Niet dat ik weet
in ieder geval!