Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 00:51

Wat voor testen hebben ze precies bij hem gedaan? Hebben ze dingen ingespoten en voor en na de tijd bloed afgenomen? Want dergelijke testen verhogen de kans op hoefbevangenheid. Het is wel apart en heel erg naar dat je paardje daarna dus hoefbevangen is geworden. Wordt je paardje nu al voor cushings behandeld of worden de resultaten afgewacht? Heel veel sterkte, wat zullen jullie geschokken zijn zondag. Ik hoop dat ze snel opknapt en dat het al met al meevalt.

TijnieJjJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 11:06

fargo schreef:
Wat voor testen hebben ze precies bij hem gedaan? Hebben ze dingen ingespoten en voor en na de tijd bloed afgenomen? Want dergelijke testen verhogen de kans op hoefbevangenheid. Het is wel apart en heel erg naar dat je paardje daarna dus hoefbevangen is geworden. Wordt je paardje nu al voor cushings behandeld of worden de resultaten afgewacht? Heel veel sterkte, wat zullen jullie geschokken zijn zondag. Ik hoop dat ze snel opknapt en dat het al met al meevalt.

Nee ze hebben zeg maar alles onderzocht en om de Cushing te testen hebben ze urine afgenomen en daarvan krijg ik morgen de uitslag. Als er morgen Cushing uit de uitslag komt word hij inderdaad behandeld. Hij maakt het nu weer aardig goed. Staat nog steeds in de kliniek en krijgt nog pijnstilling + ontstekingremmers en heeft gips schoentjes. Als het goed is mag hij eind van de week weer mee naar huis! :) Alleen waarschijnlijk helaas wel met medicijnen voor de Cushing.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 11:37

Mag ik mij hier ook even melden?

Ik heb een 12 jarige merrie (sinds ongeveer 3 maanden) en heb haar hiervoor 5 jaar verzorgd.
Vorige week wilde ik haar uier schoonmaken en kwam er melk uit haar uier. Ik heb een topic opgestart met de vraag of iemand dit herkende en toen werd ik getipt door iemand hier op bokt dat haar paard ook jaren melk gaf, zonder een veulen aan de voet te hebben / drachtig te zijn, maar later Cushing bleek te hebben.

Naar aanleiding van haar verhaal ben ik eens op internet gaan speuren en heb ik contact gehad met de DA.

Conclusie: het is idd mogelijk dat ze in het beginstadium zit van Cushing. Daarom mag ik nu een potje met urine langs gaan brengen om te zien of ze daar een hoge hoeveelheid cortisol in kunnen vinden.
Aan de andere kant, melkgift wordt gestimuleerd door prolactine. Als er een tumor zit, kan het net zo goed een prolactinoom zijn (tumor die zelf prolactine afgeeft) en dan vind je volgens mij geen verhoogd cortisol gehalte in de urine.

Mijn vraag of er hier mensen zijn die het verhaal van de melkgift herkennen?

En hoe betrouwbaar is zo'n urine onderzoek als er nog geen duidelijk waarneembare verschijnselen aan de buitenkant zijn, zoals de krulvacht?

DaphneHeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 14:58

Even een vraagje, hoeveel rijden jullie je paarden nog en hoe intensief??
Ik ben met heros namelijk weer aan het opbouwen na zn peesblessure en ben benieuwd in hoeverre de cushng invloed heeft op het rijden.
Merk wel dat zijn artrose met deze kou genadeloos terugslaat. Ook is hij kortademig, klinkt een beetje als een astma patientje, da heeft geluisterd en longen zijn schoon, voor de zekerheid ventopulmin gekregen, maar niet echt verbetering.
Komt dit nu door de cushing of niet??

De pergolide werkt wel erg goed, hij is als een gek haren aan het loslaten en zit veel beter in zn velletje!!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 20:33

Daphneheros: cushing paarden zijn gevoelig voor huidproblemen, mondproblemen, longproblemen (gevoeliger voor longontsteking) en hoefproblemen en ze teren in op hun spieren. Het is belangrijk ze in beweging en conditie te houden, maar dan wel zoveel als ze zelf toestaan. Onze willy wordt normaliter 1 tot 2 keer per week een half uurtje gereden (soms wat vaker als het zo uit komt). Verder zorgen we ervoor dat hij of wandelt of 15 tot 20 minuten gelongeerd (vooral stap/drafwerk) wordt. Zodat zijn basisconditie en zijn spieren op orde blijven.
MSM met chondroitine is ideale ondersteuner: msm helpt bij huid, long en spier/pees/botproblemen om ze te voorkomen maar ook om makkelijker te herstellen. Hierdoor heeft willy al heel lang geen longproblemen meer gehad terwijl hij toch echt aanleg heeft voor bronchitis en vroeger elke winter er wel zoet mee was. Chondroitine helpt met soepel houden van de botten.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 11:17

Ik rij de mijne 5 dagen in de week een uur. Niet zo intensief als toen hij jonger was maar toch nog wel redelijk, 15 min instappen 30 min draf, galop en stappen daartussen en dan weer 15 min uitstappen. Alleen op het moment ben ik alleen aan het stapppen omdat hij ook hoefkatrol heeft en daaraan kreupel was, sinds 3 weken terug. hij loopt nou overigens wel weer goed.

Lappie_Lap

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 14:42

Peter z'n Cushingmaatje is vanaf vanmiddag niet meer.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 15:23

Ahhhh :(:) . wegens acute klachten of is het maatje "op"

sterkte!

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:32

Ik wil het er niet open en bloot op internet over hebben. Ik respecteer de beslissing, maar het hoefde nog niet.
Was een pensionpaard.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 23:32

Hè bah, dat zijn de nare dingen.... sterkte!

Indy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 19:59

Hoi allen,
Ik meld me ook even na een hele tijd een stille meelezer te zijn geweest. Ik vermoed dat mijn paardje (20) Cushing heeft. In oktober dexamethason test gedaan, maar kwam uit dat hij geen cushing had. Hij heeft echter bijna alle 'uiterlijke' symptomen en nog maar niet over zijn gedragsverandering te hebben!
Ik voelde me akelig, omdat ik m'n maatje alleen maar lusteloos en suf zag staan en zijn gedrag naar mij toe ook agressief werd. Ook nog eens kreupel (zijn 'oude' artrose?) dus rijden kon ook niet meer. Wat natuurlijk ook niet bevordelijk is voor zijn humeur.
Toch maar informatie gevraagd bij paardenkliniek en die adviseerde inderdaad ook de urinetest. Ik test ook meteen maar op suiker voor zijn overmatige drink en plasgedrag. Vanochtend netjes 3 kwartier op ochtendplasje gewacht. (hihi)
Ik hoop echt dat daar meer duidelijkheid uit komt, want ik word er echt moedeloos van!

Hebben jullie dat ook gehad dat je het gevoel had dat alleen jij het zag en je het gevoel had dat je niet serieus genomen werd? Ik heel erg. Misschien ook doordat ik hem al 4 jaar scheer (ja die haren zijn echt erg, maar deed het meer voor zijn conditie tijdens het rijden) valt het ook niet op voor anderen. Maar afgelopen weken wat langer gewacht met scheren en toen kwamen de extreme zweetsessies en krulvacht tevoorschijn. Maar goed vond het ondraaglijk voor hem en mezelf om hem zo te laten zweten. Dus afgelopen weekend maar weer geschoren na een fotosessie voor 'bewijs'.
De meeste vinden hem er 'gezond' uitzien.

Ik hoop bijna dat er cushing uitkomt, dan weet ik tenminste wat het is en kan hij aan de medicijnen. Zou hem zo graag weer zien opknappen na 4 maanden heel hard achteruit gaan.

Bedankt voor het lezen. Wil gewoon even mijn verhaal kwijt.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 21:24

hoi allemaal,
vanmiddag heb ik afscheid moeten nemen van mijn lieve Evita..
Ze heeft een acute koliekaanval gehad die vanochtend rond 11 uur begon, we waren rond 2 uur bij de uithof in utrecht maar de kans op slagen van een operatie was heel erg klein.. zo´n 15 % en daar komt haar leeftijd dan nog bij plus het hele natraject. De oorzaak was waarschijnlijk een vetbult/tumor waar de darmen omheen geslagen zijn.

Ben echt kapot nu.. |(

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 21:35

Jeetje, wat erg. Ik schrik ervan!

Heel veel sterkte!

p_ponypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 21:39

Ireen_ heel erg veel sterkte..... wat vreselijk! dit is het ergste wat je kan overkomen.... na alle goede zorgen...... hoe oud was je paardje? heel veel sterkte komende tijd! ik leef met je mee

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 21:41

Och jeetje Irene wat verschrikkelijk Y;(
Zo onverwacht ook! Je mooie lieve Evita, heel heel veel sterkte meid :(:)

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 22:08

Ireen: wat vreselijk, heel veel sterkte gewenst.

De fjordenmerrie waar ik op pagina 96/97 een vraag voor heb gesteld (voor een vriendin van mij) is helaas begin januari overleden door vermoedelijk een hersenbloeding. Volgens de dierenarts zou de hersenbloeding zijn gekomen doordat de tumor op de hypofyse op een ader/slagarder heeft gedrukt.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 22:25

Och Ireen, ik wens je heel erg veel sterkte. Het is moeilijk om een paard te laten gaan en zo moeilijk als het ineens zo onverwachts is. Hier kun je jezelf niet tegen wapenen.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 22:59

Jemig Ireen, ik schrik ervan :oo heel veel sterkte.... :(:)

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 08:27

He bah, wat een naar bericht.
Heel veel sterkte toegewenst en gecondoleerd met het verlies.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 09:36

och ireen!
Wat erg!
Waarschijnlijk een vetlipoom...komt vaker voor bij paarden op leeftijd.

Wat onverwachts ook....bah!
Heel veel sterkte!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 13:53

bedankt allemaal.. de dierenarts dacht inderdaad dat het een vetlipoom was, daar waren de tekenen van haar koliek ook naar. Het was plotseling en heel heftig. Toen we op de kliniek waren (3-3,5 uur na de eerste tekenen) was er al darm aan het afsterven en er zat vocht in haar buik met bloed en ze had reflux.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 14:14

een vetlipoom heeft hetzelfde effect als een slag in de darm..je hebt een goede beslissing genomen...
Om dit tot een goed einde te brengen moet je zo ongeveer op de kliniek wonen en als paard 10 jaar jonger zijn.

Wat een drama lijkt mij dit...bah!

TijnieJjJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 14:42

Alle sterkte toegewenst Ireen_
Het lijkt me onwijs moeilijk.

DaphneHeros

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 16:26

wat een vreselijk nieuws, snap dat je er helemaal stuk van bent!!!! Heel veel sterkte

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 17:00

Ben net weer op bokt na 1,5 week ziek te zijn geweest en laptop is kapot. Jemig, Wat een schrik om te lezen dat Evita er nu ineens niet meer is ;( . Koliek is verschrikkelijk om mee te maken, heb ook door koliek mijn verder gezonde paard in een dag verloren dus weet wat het is |( .
Heel erg veel sterkte Ireen, ben je zo aan het zorgen en dan gebeurt er dit. Nogmaals sterkte, wat zal het voor jou ook onwerkelijk zijn. :(:)