[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tyke

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 19:38

Josefien schreef:
ik zet altijd een reinigingskuur in bij mok en een probiotica. Verder een olie die daarvoor speciaal gemaakt is (ik heb deze eerst uitgezet bij klanten van me en ze zijn er allemaal over te spreken) Door de olie vallen de korsten eraf en komt een roze huid te voorschijn, tevens zorgt de olie ervoor dat de benen droog blijven!
Voor info pb me gerust!

bij mij komt er een zwarte huid onder vandaan.
de mok is al best ver bij mij dus wacht toch dierenarts even af verder.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 15:55

Met Wodan ging het vandaag naar zijn derder schep antibiotica en een zakje BUD al veel beter.
Totaal niet meer warm of dik, niet meer kreupel en ook een stuk minder gevoelig toen ik de zalf erop streek.
Hij wilde zijn been eigenlijk niet meer optillen de laatste dagen maar vanochtend was dit weer geen probleem meer, dus ben blij dat ik de antibiotica en de pijnstillers heb gehaald Knipoog

natje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 19:07

hey mensen. Sorry als ik een vraag stel die al eerder is gesteld maar 101 pagina's doorlezen is niet echt mijn hobby.
Mijn bijrijdpaard heeft erg veel last van rasp.(zit in de sokken) nu hebben we zijn sokken er al een keer eraf moeten halen maar het blijft toch doorzetten. Heeft er iemand een oplossing?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 21:07

Wat heb je er verder al aangedaan, behalve de sokken erafhalen, want ik neem aan dat je het ook ergens mee hebt behandeld aangezien alleen wegknippen niet voldoende is als ze het eenmaal hebben?

Verder zou ik toch echt het topic doorlezen, na een paar berichten of desnoods paar pagina's zul je al vele tips hebben gelezen Knipoog

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 15:55

Nou hier nog foto's van vandaag:

dit is voor het te water gaan komt ook net uit stal:

Afbeelding

het been:
Afbeelding

de plek waar alleen het haar/vel afgaat/ ging deze week
Afbeelding

Afbeelding

hier had ik een stuk haar weggehaald met dus ook vel:
Afbeelding

Hier verona dus lekker in het water. Had vandaag iets minder zin als gisteren. Weet niet of het lag dat het afgaand water was wat iets meer leven maakte
Afbeelding

dit is dus na het te water gaan:
Afbeelding

Afbeelding

Op zich weekt het en laten schilfers langzaam los. durf er echter iets af te halen Onder de koot begint het nu ook aardig fout te gaan dus ben benieuwd. Durf niet meer te zeggen of dat er al zat.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 16:18

Waarom durf je er niets af te halen; de korsten moeten er toch juist af? Ik ben bij mijn haflinger flink aan het korstenkrabben in elk geval...

Ik heb vandaag weer met betadine gewassen en daarna fotos gemaakt.
Deze foto is van 18december:
Afbeelding

en zo zag het been er vandaag uit, zoals je ziet komt er weer meer haar terug:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 16:19

Ja korsten moeten er idd af, anders helpt de zalf ook niet

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 16:26

sorry maar ik lees hier dus verschillende meningen over. de een zegt van wel en de ander van niet.
Ik smeer op het moment ook geen zalf.
Ben bezig met antibiotica oraal. Dierenarts bel ik deze week weer.

Lisa_vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 16:41

Ik lees ook veel verschillende meningen en dat vind ik altijd erg moeilijk wat je nou precies moet doen. Naar mijn idee heeft mijn fjord nog niet zo lang last van mok. Ze heet het aan 3 kootholtes. Het zit niet dicht op de huid heb ik het idee. Ze heeft veel losse korstjes in haar sokken. Ik kan verder niet echt wondjes vinden ofzo. Ik weet zelf niet zo goed wat ik moet doen. Sokken eraf halen is misschien wel een idee, maar ik neem aan dat die toch wel een functie hebben (ze staat 24/7 buiten) of maakt dat allemaal niks uit??
Nou las ik ook dat het te maken kan hebben met voer. Ze rijd ongeveer 3 keer in de week, omdat ze nog jong is en ik met een gebroken elleboog zit. Nu krijgt ze aan krachtvoer alleen wat meusli en beetje basisbrok na het rijden. ik denk bij elkaar ong. halve schep. Zou dat er iets mee te maken kunnen hebben. Voor de rest staan ze op het land. Daar staat beetje gras niet zo heel veel en ze krijgen 2 keer per dag wat hooi.

Zit een beetje te dubben wat ik moet doen. Sokken scheren? insmeren met vettig spul (uier creme, vaseline) of met iets van zinkzalf ofzo.
Misschien dat iemand tips voor mij heeft??

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:32

Heb het vandaag voor het eerst ingesmeerd. Het zijn 4 (droge) plekjes, 2 linksachter en 2 rechtsachter in de kootholte. Nu lees ik net dat de meeste de korstjes eraf halen. Is dat verstandig om te doen?

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:45

Ik zou bij 'gewone' mok de korstjes er net niet afkrabben, zo gaat de bacterie zich nog meer verspreiden, naar wat ik heb gehoord in ieder geval Lachen

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:49

ik heb zijn benen in de neosydol gedaan, en flink laten weken en korsten krabben, maar ze zijn nogal hardnekkig, ik denk dat ik deze week verder ga met weken in zout of iets dergelijks? nog suggesties?

Beeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 21:00

Mijn paard heeft ook al maanden last van mok. Heb verschillende dingen geprobeerd zalf van de dierenarts en zo wat alle mogelijk te verkrijgen zalfjes. Het werd er niet erger van maar ook niet beter. Nu ben ik twee weken bezig met pilletjes en mokzalf van Brugman. Het gaat nu heel goed. Het droge weer werkt nu natuurlijk ook goed mee. Ik wrijf het nu alleen iedere dag goed in en met het inwrijven laten er iedere dag opnieuw heel wat korstjes los. Ik denk niet dat het slim is korstjes die goed vastzitten eraf te halen. Dan maak je wondjes en op die wondjes komen weer nieuwe korsten. Zo blijf je bezig.
Maar ik heb wel ontdekt dat als het ene zalfje niet werkt je na een tijdje weer eens iets anders moet proberen. Heb wel vaker paarden met mok gehad en de ene keer werkt de ene zalf goed en de andere keer de andere. Zal ook wel liggen aan het soort mok en hoe een paard erop reageert. Maar ja ben blij dat het bijna weg is en hopelijk blijft het weg.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 23:45

Hier helaas ook een merrie met mok. Een tinkermerrie met enorme sokken en ze staat zich nu tot bloedens toe kapot te schuren Boos!
Wil graag sebacil gebruiken maar dat wordt niet meer verkocht... dus proberen in belgië te krijgen.
Weet iemand of sebacil schadelijk is voor drachtige merrie;s?

sam99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 23:54

ik heb die van mij een drainagekuur van de groeneos gegeven en ingesmeerd met sudocreme het ging al heel snel beter.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 10:14

Tjee die foto's zijn wel echt heftig.
De mok die mijn haf heeft is echt minder heftig om te zien maar hij was er wel kreupel op en goed onstoken.
Ik ga zometeen door de sneeuw weer even kijken, aangezien hij diarree had van de antibiotica moet ik dat ook even in de gaten houden.
Vanvond nog een zakje pijnstillers en dan ben ik benieuwd of hij woensdag nog kreupel is.
Gisteren wel een stuk aan de hand gewandeld met stukjes draf, ging goed, wanneer zouden jullie weer gaan rijden en hoe doen jullie dat met zand die er tijdens het rijden in de bak op komt?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 10:37

Ik zou pas rijden wanneer hij echt totaal niet meer kreupelt en dan voor de zekerheid nog een paar dagen wachten.
Zand van het rijden kun je er misschien wel even afpoetsen met een zachte borstel? Of nadat je in de bak bent geweest wassen met betadine? Als het dicht is lijkt het me niet zoveel kwaad kunnen trouwens?

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 12:13

Nee het is ook geen wond meer maar gewoon een roos velletje nu en nog een klein korstje in de hoek van de koot.
Heb hem nu na advies van de DA toch in de sneeuw buiten staan en flink zal erop gesmeerd en dan vanaaf toch maar weer goed droog maken en opnieuw zalf erop!

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 18:13

Huilen Huilen Huilen Ik heb de dierenarts vanmorgen gebeld. En afgesproken voor morgen.
Maar nu kom ik net bij haar en haar temperatuur is opgelopen dus heb net weer gebeld. Als het goed is belt ze me zo terug. Staat nu met 2 dikke benen.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 18:43

@Tyke, wat balen joh, hoop dat het snel beter word en ben benieuwd wat de DA eraan gaat doen.

Ga zometeen ook naar stal en dan eens kijken hoe zijn koot eruit ziet.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:33

heyitsme schreef:
Richtje schreef:
Ik heb het gelukkig met onze experimentele behandeling wel bijna helemaal weg Pling Vandeweek moet de VA komen voor een ander paard, ben heel benieuwd wat hij er van zegt Lachen

experimentele behandeling?

Ja Lachen

Mijn merrie had al lange tijd hele heftige mok, we zijn in verschillende klinieken geweest met haar, het is zelfs terwijl ze onder behandeling stond van de VA thuis dusdanig ernstig geworden dat ze opgenomen is in een andere kliniek. Daar hebben ze het wel onder controle gekregen maar niet weg. Uiteindelijk hebben we door meerdere dingen besloten om haar te laten dekken en gewoon maar eventjes weg te zetten. Eigenlijk niet eens voor de mok, maar de mok verdween vanaf maanden dracht wel helemaal. Totdat het veulen 5 weken oud was.... We hebben toen verschillende opties overwogen en zijn eerst de 'gewone' behandeling gestart.
Dat was weer drama en werd eerder erger dan beter. Op een bepaald punt heb ik besloten de gok te nemen en zijn we hormonen gaan geven ipv van alles te blijven smeren. Korte tijd later helemaal gestopt met er verder iets aan doen en hoewel het een lange weg is en veel geduld en tijd vraagt, lijkt dit wel de oplossing! Behalve tijdens de dracht heeft de mok er nog nooit zo goed uit gezien Lachen
Geen enkele VA heeft er ooit van gehoord.... we staan nog een beetje voor een raadsel hoe dit precies komt. Maar ik ben er blij mee!

natje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 00:11

opisop_shop schreef:
Wat heb je er verder al aangedaan, behalve de sokken erafhalen, want ik neem aan dat je het ook ergens mee hebt behandeld aangezien alleen wegknippen niet voldoende is als ze het eenmaal hebben?

Verder zou ik toch echt het topic doorlezen, na een paar berichten of desnoods paar pagina's zul je al vele tips hebben gelezen Knipoog

Ja we hebben er natuurlijk ook zalf op gesmeerd enzo maar die sokken moesten er echt af. Het ging helemaal verstikken. De zalf (een soort klei) moest 1x per week maar hielp niet echt.
Hij heeft op zich nu niet echt open wondjes dus ben nu begonnen met de korstjes eruit halen. Wel komt het steeds terug.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 10:06

Balen, wodans been was gistrer toch weer dikker, denk door de sneeuw.
Dus vandaag blijven ze op een paar vierksante meter tegels staan, is niet anders.
Ga zo kijken hoe het met hem is, gister zag de wond er wel goedc uit maar zijn been was van onder naar boven wel een beetje met vocht gevuld!

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 12:10

Nou ik was net daar en het been was weer helemaal dun
Dus wodan blijft uit de sneeuw, is niet anders!

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 12:53

Nou de dierenarts is geweest.
De behandeling die ik tot nu toe gedaan heb was naar haar idee gewoon goed geweest. Ik kon er verder ook niets aan doen.
Gaan nu ook door met de AB (iets lagere dosering) en verder heeft ze een NSAID gehad (ontstekingremmer/pijnstiller) en ik moet straks zalf gaan halen. Verder nog een spuit met pijnstiller die ik een keer per dag mag geven en bij heeeeel vee lpijn 2 keer per dag.
Ooh en ze heeft prednisolontabletten gekregen. Grappig at ze gewoon op tussen de brokken.
Ze ging nog wel informeren wat er in de mokzalf zat die ik gekregen had. Ik heb zelf niet meer naar die artsen gebeld dus hoop niet dat ze boos worden.
Kortom gaan even verder. Donderdag moet ik weer even bellen. Knapt het niet goed op dan moet ik door naar een kliniek. Alvast maar gevraagd welke ze adviseren en dat wordt dan Moerbeke of Gent. (niet roosendaal???) dus ja denk dat ik advies moet volgen.
Geeft toch wel een gerust gevoel.
Ze denk we ldat het nog opknapt maar goed het is hardnekkig en geduld