[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 11:05

Merriebrok zit veel Vitamine A in, bedoelt voor de melkgift en de bot-aanmaak voor het veulen.
Na het 3e jaar is het niet meer nodig om dit aan een jong/niet drachtig paard te geven. Je gaat dan de balans van wat ie nodig heeft scheeftrekken.

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 12:18

Bij ons op stal wordt alleen de sportmuesli van Havens gevoerd. Ik kan inderdaad wel na het rijden zelf nog Subli zonder oid bijvoeren. Volgens mij heeft Havens ook een muesli zonder haver e.d., zal ik even nazoeken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 13:13

Het gaat hem niet zozeer om de haver als meer om de melasse die is toegevoegd aan muesli's.

Gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 13:18

Ik geef mijn paard onbeperkt ruwvoer, en zo'n drie kilo biks per dag, plus dan nog een kilo in haar speelbal. Verder krijgt ze slobber na het rijden. Geef ik haar minder ruwvoer wordt ze ontzettend mager.
Overigens ben ik ook net begonnen met een kuur maagcompositum.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 13:38

Phoe Gracia, da's wel heel veel krachtvoer! Slobber is ook krachtvoer... En meer dan 3kg wordt sowieso onverteerd weer uitgepoept... Heeft ze t echt allemaal nodig? Kun je niet met minder of evt. een preparaat/supplement volstaan? Dit is nl. niet bevoordelijk voor het luchtzuigen..

Gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 14:09

Ze heeft het echt nodig.... ik heb het er ook al met de da over gehad...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 14:39

Maar waarom heeft ze dit allemaal nodig dan? Omdat ze anders te mager blijft? Ik zou bij te mager blijven denken aan een probleem met het maagdarmkanaal en een endoscopie oid laten doen. DA-en geven al snel meer voer als een paard mager blijft, maar er moet een reden voor zijn. De hoeveelheden voer die jij voert zijn de hoeveelheden die een sportpaard dat alle dagen vol in training staat nodig heeft...

Gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 14:48

Ze staat ook vol in training (endurance)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 14:52

Ah okee...hoe dan ook is t misschien wel verstandig eens verder te kijken naar problemen met t maagdarmkanaal en eens een goede voedingsadviseur raadplegen. Heb wel een naam voor je...
Knipoog

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 17:45

Geen paard is hetzelfde natuurlijk, maar die van mij wordt toch ook redelijk volop getraind. Train toch zeker 4 tot 5 keer in de week behoorlijk dressuurmatig en rij ook endurance. Mijn paardje wordt nu weer schraler nu er minder voedingsstoffen in het gras zitten en ze sommige dagen ook minder in het land staat. Daardoor staat ze meer op stal, zuigt ook weer meer, meer stress etc... Maar 3kg krachtvoer en slobber klinkt wel als een behoorlijk groot rantsoen.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 22:00

Ik heb ook een vraag met betrekking tot luchtzuigen. Had er eigenlijk een 'éigen' topic voor willen aanmaken, maar zag dit topic en hoop dat ik hier ook antwoord op mijn vraag krijg.. Sinds gisteren is mijn paard begonnen met zonder iets vast te pakken zijn lippen op elkaar te klappen en weer open en nog een keer.. Tja, een soort beweging die visjes met hun mond maken. Gisteren vond ik het nog wel grappig klinken, deed hij een paar keer en hield er weer mee op. Nu was ik vandaag aan het opzadelen en begon hij er weer mee, vrijwel onophoudelijk achter elkaar door. Tijdens rijden nergens last van en daarna deed hij het ook niet meer. Daarna kwam de staleigenaar naar mij toe en vertelde dat Novel de hele ochtend dit had gedaan. Heeft iemand anders van jullie hier ervaring mee? En is dit een begin van luchtzuigen? Geen van de andere paarden op stal doet dit en Novel komt er eigenlijk het meeste uit. Er heeft nu wel een verandering plaatsgevonden m.b.t. weidegang i.v.m. het weer. Maar hij wordt dagelijks gereden en probeer hem in de winter daarnaast nog zo een 3 uur per dag op de wei te krijgen, in de weekenden de hele dag. Nu ga ik sowieso proberen hem er nog vaker uit te laten. Het grootste probleem op dit moment is dus: Is dit een begin van luchtzuigen?? Of zal het kunnen dat er een medische achtergrond is. Hij gaat jaarlijks naar de tandarts en heb zelf nog even voor de zekerheid zijn gebit nagevoeld..

Gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 22:02

Jamika schreef:
... Maar 3kg krachtvoer en slobber klinkt wel als een behoorlijk groot rantsoen.

het is een paard van 1.75, en ja ze heeft het echt nodig....

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 12:03

@ Uppojono, ik weet niet of dit het begin is van luchtzuigen. Klinkt iig wel als een begin van een stalondeugd. Maakt hij voor de rest ook geluid erbij?
Hoe en wat krijgt hij trouwens gevoerd? Is er voldoende hooi of kuil voor hem en wordt dat ook aangeboden voordat hij krachtvoer krijgt?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 12:07

@Uppojono : zolang je geen beweging van de keel ziet (dus het echte luchtzuigen) zou ik het niet als een luchtzuiger betitelen. Wel in de gaten houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 12:12

Uppojojo dit is idd een stereotypie... Het is geen luchtzuigen maar lipflapperen, er zijn paarden die dit héél veel doen.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 19:40

Okeej, dank jullie wel.. Het voer zal beter verdeeld kunnen worden over de dag.. Hij krijgt zijn biks tegelijk met zijn kuil, óchtends en 's avonds. Gaat in de middag meestal nog zo een 3 uur de wei in en krijgt laat op de avond nog appels. En het weeken den op woensdag staat hij meestal de hele dag in de wei. Gisteren heeft hij de hele dag ook buiten gelopen en heb ik het hem niet horen doen. Vandaag ook lekker de hele dag in de wei geweest, dus is me niet opgevallen dat hij het zou doen. Zou morgen als hij op stal staat hem weer even in de gaten houden.. Maar dank voor jullie reacties..

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 14:32

Hallo,
Heeft eén van jullie weleens een endoscopie-onderzoek laten uitvoeren bij de zuiger? Ben benieuwd wat daar de uitslag van is. Ik heb namelijk ook een zuiger en ik zit erover te denken om haar te laten onderzoeken. Omdat ze eigenlijk alleen maar zuigt als ze voer/hooi krijgt. Wat dus bij de meeste zuigers juist helpt om het ze niet te laten doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 20:42

Heel veel luchtzuigers doen het voornamelijk rond het eten. Door veel ruwvoer te geven help je het luchtzuigen verminderen. Stoppen met luchtzuigen gebeurt op een enkele uitzondering na niet voor...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 21:34

Mijn luchtzuiger zuigt voornamelijk rond etenstijd. Dat is heel normaal hoor Ja

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 09:49

Die van mij ook. Tussendoor doet ze het ook wel, bijv. als haar buuv uit de box is. Maar ze zuigt het meest voor, tijdens en na het eten. Ze lijkt ook goed te weten wanneer het tegen voertijd loopt want meestal begint ze toch wel drie kwartier van te voren.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 10:02

melissa_b schreef:
Hallo,
Heeft eén van jullie weleens een endoscopie-onderzoek laten uitvoeren bij de zuiger? Ben benieuwd wat daar de uitslag van is. Ik heb namelijk ook een zuiger en ik zit erover te denken om haar te laten onderzoeken. Omdat ze eigenlijk alleen maar zuigt als ze voer/hooi krijgt. Wat dus bij de meeste zuigers juist helpt om het ze niet te laten doen.

Ja, toen ik hem kocht heb ik het uit laten voeren met de keuring Lachen
Er was noiets te zien, iig niets afwijkends.
Dat geldt bij hem trouwens ook voor zijn tanden... terwijl hij al vanaf kleins af aan een luchtzuiger is, heeft hij nog hele mooie onbeschadigde voortanden.

Maar het is logisch hoor dat ze het doet tijdens het eten, die van mij doet het ook alleen nog maar tijdens het eten, verder helemaal bijna niet meer. (wel los in de bak en op het land)
Je zou idd ook even het maag-darm kanaal na kunnen laten kijken.
United heeft een heel gevoelig spijsverteringssysteem. Ten eerste wordt dat al duidelijk door het zuigen... maar ook doordat hij heel snel diarree krijgt. Bv bij wat spanning of als hij een keer perongeluk wat kuil bij z'n hooi heeft gekregen.

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 09:08

Opvallend trouwens dat er nu weer meer gereageerd wordt in dit topic. Komt dat omdag het weideseizoen ten einde loopt en de paarden weer meer op stal staan?

Mijn paardje heeft de laatste tijd 6 weken pronutrin gehad en krijgt nu al een week of 4 maagcompositum in combi met rust-compositum van Groene Os. Moet helaas zeggen dat ik er nog niet zoveel van merk....

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 09:24

Zou kunnen Jamika, bij die van mij geldt dat in ieder geval wel. Verder ziet ie er supergezond uit en hij krijg nogsteeds zijn All Septicum waar hij volgens mij toch wel baat bij heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 09:24

Jamika: om een goed beeld te krijgen moet je het maagcompositum of de Pronutrin zeker 6 weken geven. En niet elk supplement werkt even goed voor elk paard. Knipoog

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 09:32

De Pronutrin heb ik in juli en augustus 6 weken gegeven. Daarna even een paar weken niets en toen 4 weken geleden begonnen met de maagcompositum. Hoop dat ik daar dan over een paar weken toch nog resultaat van ga zien...