PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 22:57

Nouvel schreef:
Ik merkte met de aminozuren van horseflex ook geen verschil, met die van Vaessen wel

En welke is dat? Ik zie er 2

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 06:55

Ik heb de gewone

Farjen

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 08:23

Hier hetzelfde, met de horseflex merkte ik eigenlijk weinig. Sinds ik ben overgestapt naar Vaessen ziet paard er veel beter uit!

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 10:44

Elin_ schreef:
Nouvel schreef:
Ik merkte met de aminozuren van horseflex ook geen verschil, met die van Vaessen wel

En welke is dat? Ik zie er 2

https://www.vaesen.eu/nl/mediguard-amino-complex.html

ik heb deze, maar er is ook een merrieversie.

Farjen schreef:
Hier hetzelfde, met de horseflex merkte ik eigenlijk weinig. Sinds ik ben overgestapt naar Vaessen ziet paard er veel beter uit!

Er is bij de 'kenners' ook twijfel over de inhoud van het product van Horseflex. Dus ik heb direct de vaesen besteld.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 20:14

Even een heel vreemde vraag: heeft iemand een pssmer die het absoluut niét kan hebben dat de huid nat wordt? Of is dat gewoon een trekje van een pony met OCD? :') Wederom tijdens het wassen van mijn Shet werd hij echt heel erg kwaad op het water als het op zijn hals en huid kwam ipv gewoon op z'n staart. Hij probeerde de waterstraal te 'vermoorden', en hij is extreem obsessief met te willen rollen nadat er drie druppels water op hem gevallen zijn. Bij het wassen dus helemaal. Ik moest rennen om hem terug in de paddock af te zetten want hij was al op de wasplaats door zijn knieën aan het gaan, terug rechtgenomen, gedeponeerd in de paddock en ik moest heel heel vlug zijn met het uitdoen van het halster want het kon hem niets schelen en twee seconden later lag meneer te rollen op mijn voeten. Letterlijk. Niet in de mate van 'ah, ik ga de douche er even af rollen, rustig' maar echt heel obsessief en heel erg geïrriteerd en squirmy. Heeft hij overigens altijd al gehad. Als hij zweet heeft hij dat evenzeer - hij gaat gewoon door zijn knieën om op beton te rollen als het hem te hard irriteert en je vijf seconden niet op hem let.

Verder trilt hij heel erg heftig als het regent. Van de kou heeft hij totaal geen last, het heeft echt met vloeistof te maken lijkt het. Zelfs met zijn dikke buik krijgt hij dus in felle regen een regendeken op, want hij trilt zó heftig dan dat je het geen bibberen meer kan noemen.

Nu is het wel echt een karaktertje om u tegen te zeggen, maar dit is wel echt iets raars, vind ik persoonlijk _O-

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 20:26

Mijn n/p4 háát regen en rent bij de eerste druppel de schuilstal in, maar op een warme dag vindt hij het wel heerlijk om te zwemmen en afgespoten worden is ook een grote hobby van hem, daar kan hij zo een uur voor blijven staan.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 20:41

Dat klinkt alvast logischer dan dit, zelfs zijn eigen zweet kan hij niet aan :=

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-21 22:49

Mijn n/P2 paarden en dan mn mijn ruin raakte op het laatst compleet in paniek bij regen of nog erger: hagel. Hij rende dan zo snel mogelijk naar het afdak. Op de zomerwei ging op het laatst niet meer omdat ze daar niet genoeg konden schuilen. Ik heb het altijd zo ervaren als dat ze het gevoel van regen/hagel gewoon echt niet kunnen velen. Ik interpreteerde het zo dat ze al zoveel last hadden van hun lijf dat dat er niet meer bij kon.

Hen heb ik idd bij kou ook overdreven zien rillen bij natregenen. Zo erg dat het leek of ze bijna om zouden vallen. Dat heb ik met mijn n/n paarden nog nooit meegemaakt!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 22:55

Ik kon mijn merrie in principe gewoon een fleece deken omleggen bij stortregen, die ging echt geen stap naar buiten als het regende.
Moet ik wel bij zeggen dat ze ook echt geen dekkende vacht had, ze werd gelijk nat tot op de huid. In de zomer verbrande ze ook haar rug als er geen uv deken op lag.
Afspuiten was geen probleem.
Een strootje aan de vacht was dikke paniek als ze dan gekriebel voelde.

Eigenlijk heb ik altijd regenmietjes gehad moet ik zeggen, ook de gezonde.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 00:23

Regen vind ze geen probleem
Gaat er stug instaan met een chagrijnig paard als gevolg omdat ze last van haar spieren krijgt :roll: vandaar maar geinvesteerd een een setje rambo dekens

afspuiten/wassen dan word ze vooral boos als ik met de achterhand bezig ben
Echt fan is ze in ieder geval niet van de wasplaats

Tri amino’s
Hier met horseflex ook geen verschil
Met progressive earth en daarna vaessen , we degelijk
Dus ben toen ook met vir E etc overgestapt op andere merken dan horseflex

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 08:17

Die van mij doet er niet moeilijk mee, maar valt van regen en kou wel in de op de bovenlijn en dat kan best heel snel gaan.

Ons andere paard gaat heel snel schuren als hij nat wordt en we hebben een shet op stal die gelijk gaat rollen bij de eerste regendruppels en ook enorm gaat schuren.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-21 10:35

Dat klinkt heel bekend zeg! Hier is dat ook het geval. Mijn merrie ziet er bij regenweer dan weer beter uit in haar toplijn, best grappig.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 18:33

Mijn merrie heeft gaten en bulten op haar lijf. Al zolang ik haar heb, maar het worden er meer. Ze heeft in de hals altijd een hoge spiertonus. Na osteo is dat na 2 a 3 dagen weer terug. Bovenlijn daarentegen mooi zacht. Schuurt graag haar achterste. Op krachtvoer of ruwvoer met veel suiker krijgt ze spiertrillingen en dan zie je ook dat ze niet weet wat ze met zichzelf aan moet. Kan niet stilstaan en veel schrapen met voorbenen. Echt stressig. Met rijden is ze liever lui dan moe. Kan wel vlot lopen als ik echt eraan werk, maar komt ook snel weer terug op oude tempo. In het bos, springparcours en cross is ze juist heel blij en voorwaarts. Vermoedelijk komt er dan adrenaline bij en kan het dan wel ineens? Maar lijkt niet echt een conditie op te bouwen. Als jullie dit zo lezen, zou je dan aan PSSM denken? Ze heeft nooit bevangen gestaan.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 19:19

Zou kunnen. Keuze is aan jezelf of je wilt testen of als experiment "het dieet" gaat geven en afwacht wat er gebeurd. Persoonlijk zou ik een dier met symptomen als deze testen op pssm1 en als die negatief terug komt alsnog dieet gaan geven en later bekijken of pssm2 testen een toevoeging is. Immers, als 't dier op het dieet wel of niet reageert veranderd een test uitslag daar niks aan. Mocht je ooit met dit dier denken aan fokken uiteraard wel testen. (En imo ook rontgen en andere testen afhankelijk van ras etc)

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 19:42

Ze staat al op het dieet, gericht op IR. Manenkam is dunner en zachter geworden. Ze staat op hooi met laagst gehalte suiker op de pavo scan. Ze krijgt Horsefood happy summermix en equilin balancer. Gaat niet het gras op. Hiermee is ze al ontzettend verbeterd. Ook in haar gedrag. Ze is blijer en weer geïnteresseerd in alles om haar heen, op een positieve manier. Minder kijkerig/schrikachtig ook.

Ik wil volgend jaar een veulentje fokken, afhankelijk van of ze wel gezond is natuurlijk.

Ik begreep dat er een test is voor type 1 die heel lang duurt, maar ook eentje waarbij je sneller uitslag hebt. Ik kan het alleen niet vinden. Iemand die dat weet?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 19:51

Uitslag haartest pssm 1 duur een paar weken

Ik zou zeker even laten testen
Maar sowieso goed nadenken of je wil fokken met een paard wat problemen laat zien
Ook al zijn ze beheersbaar

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 19:56

De verwachting was dat ze symptomen van IR heeft door hormoondisbalans. Dus als de hormonen weer in orde zouden zijn dan zou ze weer gezond moeten zijn. Maar dit werkt dus nog niet zoals ik had gehoopt. Daarbij bedenk ik me nu ook dat het liever niet willen lopen, gaten en bulten in/op de spieren er al langere tijd zijn. Als ze niet gezond is ga ik uiteraard sowieso niet fokken met haar.

DenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 20:42

MyChoice Mocht je willen testen op PSSM 1, dan zou ik als ik jou was wel eerst even kijken of het in het ras van je paard voorkomt.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 20:42

Uitslag pssm1 kan via Laboklin met weekje gewoon binnen zijn :j

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 20:43

DenB schreef:
MyChoice Mocht je willen testen op PSSM 1, dan zou ik als ik jou was wel eerst even kijken of het in het ras van je paard voorkomt.

Groninger x Gelders. Geen idee?

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 20:43

Poosje81 schreef:
Uitslag pssm1 kan via Laboklin met weekje gewoon binnen zijn :j

Dank je!

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 21:09

Met Gelders/tuigpaard achtergrond zou ik pssm2 testen. Ben zo brutaal geweest om de afstamming even te checken op horsetelex (er vanuitgaande dat het een paard uit jouw onderschrift is) Die van mij had ook renovo erin (aan beide kanten) en die testte p2/p2 en n/p4.

DenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 21:28

Gronings x Gelders zit volgens mij beiden geen PSSM 1 in (Gelders sowieso niet). Dus dan zou PSSM 2 mogelijk kunnen zijn. Met proberen van het eiwitrijke dieet, amino’s en natuurlijke vitamine e zou je snel verschil moeten merken als het uit die hoek komt.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 21:29

Bedankt voor het meedenken allemaal! Het is de merrie uit m’n onderschrift :-)
Waar kan ik PSSM 2 laten testen? Vind het lastig te vinden op internet. Denk zelf ook eerder een 2 dan aan 1.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 22:01

Als ik het zo lees dan denk ik dat ze Px is.