Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Maris schreef:Wat ik me afvroeg, weten jullie hoe darmproblemen zijn te voorkomen bij paarden met PPID ? Ik heb nu al een paar keer hier gelezen dat paarden daar last van hebben. Door de PPID of door de pergolide. Wat, buiten gewoon laag suiker voeren en zo min mogelijk krachtvoer en veel hooi en beweging, kan doen om dat te voorkomen ?
singasong schreef:Ohjajoh6, is dat maagzout hetzelfde als 'zuiveringszout'? Ik bak daar wel eens brood mee.
Moet zeggen sinds dat ze hier aan de Speedibeet zijn ze veel minder hopen leggen en de mest bij de Shet er beter uit ziet.
Die van mij legde wel 6 hopen op een nacht en nu maar drie dus ik denk dat het zeker bijdraagt aan een betere vertering en dus ook een betere flora in de darmen zelf.
ohjajoh6 schreef:maar speedibeet, bietenpulp en wellicht copra (ken ik al helemaal niet), zijn toch eigenlijk juist allemaal "dikmakers"? Daar moet ik mij echt ver van houden met die 2 van mij...
geerke schreef:moeilijk hoor...sojahullen?Vooral eiwitrijk.En niet veel koolhydraten.
Is wel weer iets vet.
ohjajoh6 schreef:sojahullen heb ik vaker van gehoord, maar dat durf ik dan weer niet met i.r. die altijd om de hoek gluurt...
Waarom ik dus ook nooit dat soort dingen als bietenpulp en speedibeet durfde te proberen, want als je er dus maar heel weinig van geeft, heeft het dan wel het effect wat ik zou willen?
singasong schreef:ohjajoh6 schreef:sojahullen heb ik vaker van gehoord, maar dat durf ik dan weer niet met i.r. die altijd om de hoek gluurt...
Waarom ik dus ook nooit dat soort dingen als bietenpulp en speedibeet durfde te proberen, want als je er dus maar heel weinig van geeft, heeft het dan wel het effect wat ik zou willen?
Het heeft dus al effect als je 400 gram per dag zou geven. Gewoon uitproberen!
fargo schreef:singasong schreef:
Het heeft dus al effect als je 400 gram per dag zou geven. Gewoon uitproberen!
Waar vind je die info terug, dat wist ik namelijk niet? Zit er dus een minimum aan? Ik denk dat het zowiezo al goed is als je het überhaupt geeft, het zal toch altijd al positief inwerken en invloed hebben door de pectine en calciumgehalte?
ohjajoh6 schreef:1 gram per 100 kg. ik gooi het of door hun muesli met supllementen, want die maak ik toch al aan met wat water (magnesium en monnikspeper is zo poederig anders) of ik meng het met wat water en gaat er zo in met zon doseerspuit, humor, want allebei flemen en neus optrekken, maar wel terugkomen voor meer...
En ik zeg wel maagzweren, maar heb onderhand idd wel gemerkt dat die dus effecht hebben op het hele maag/darm stelsel, paard krijg ook bij zeg maar een goeie aanval echt koliekverschijnselen en veel en harde geluiden echt de hele rattenplan komt erbij kijken.
Fargo, geef jij dan ook alleen een soort onderhoudsdosis van de speedibeet of is het jouw hoofdvoer? Ik moet zeggen dat ik wel neig naar proberen na jullie info, wil wel graag weten of kleine beetjes dan wel die darmflora in orde kunnen brengen of niet?
Nammie schreef:ohjajoh6 schreef:Nou wie het het eerste vind en geen dikmaker, meld het gelijk hierzo, afgesproken?
Kurkuma.....
Maar ik moet vanaf hier nog even verder lezen