[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 11:56

@pluisenmagic Ventipulmin... ;)

Sommige mensen geven stoombadjes, lees bovenaan de vorige bladzijde, maar ik weet niet of stoombadjes ALLEEN genoeg helpen, daar heb ik geen ervaring mee.

Het is aan te raden goed het hooi na te kijken of er geen schimmel of erg veel stof in zit, dat was bij mij namelijk het geval |o en het sowieso nat te maken terwijl ze hoest.

Als er geel snot is zou ik indd ook de dierenarts laten kijken. Hoesten lijkt niet ernstig omdat wij dat vaak doen, maar een paard hoort gewoon niet te hoesten en het is schadelijk voor de longen (teveel slijm ook).

pluisenmagic

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 09:51

De veearts komt vandaag, ik had naar de eigenaar gebeld en die zei: 'ja doe maar is goed'. dus dat was heel fijn

pluisenmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 09:52

ze heeft altijd op het land gestaan en staat sinds 3 weken binnen in een manege, dus zowiezo meer stof en natuurlijk ander paarden

pluisenmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 09:53

ze stond alleen met een shettje Pluisje, helaas is zij overleden

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-16 17:24

Hier ondertussen (tijdje geleden) toch ook DA erbij gehad, weer kuurtje voor 10 dagen (Resulmin, soort Ventipulmin). Hoest nog altijd. Ik week al het voer, maak het hooi goed nat, maar ze hoest niet bij eten, ze hoest gewoon tussendoor eens, of zelfs als ze een slok water drinkt wel eens.

Geen idee of ik nu weer een dierenarts moet laten komen of niet, zodat ze kuurtje nr. 3 kan krijgen (heeft ook al 10 dagen antibiotica gehad). Verder niet ziek, geen koorts, geen snot.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 14:35

Lastig Isapaardje. Ik weet het op een gegeven moment ook niet meer... Soms heeft het ook lange tijd nodig? Mijn altijd gezonde shet ging eind vorige zomer ook hoesten, snottebellen etc, en dat heeft ook nog een tijd nageebt. Dat vond de DA niet schokkend dat ze nog wat bleef hoesten en het ook makkelijk opgewekt kon worden. Ze heeft toen nog wel even Bronchoford gekregen. Als ze veel hebben gehoest is de keel ook wat gevoelig waardoor ze eerder hoesten? Hoeft niet perse meer dieper te zitten.

Maar goed, mijn grote is dat weer een ander verhaal. Die bleef wel vol zitten met slijm.

Daar ben ik ook echt rete zenuwachtig voor. Woensdag gaan we na 2 maanden medicatie weer terug voor controle. Maar ik weet nu de uitslag al, want ze is echt niet schoon nog. Nu wordt het misschien ook allemaal wat 'losser' het slijm door de medicatie, waardoor ik het meer aan haar merk, maar ik zie het somber in. En dan moet ik nadenken over de volgende stappen. Ze kan daar blijven, een dampkuur krijgen, maar ze is ook niet verzekerd.... En daar loop ik langzaam maar zeker ook tegenaan...Hoop zo dat we de cirkel konden doorbreken, maar ik heb er nu een hard hoofd in. En dan misscien maar bij neer moet gaan leggen dat ze altijd veel slijm in de luchtwegen heeft, waardoor ze snel ziek wordt, snel gaat hoesten en sneller ontstekingen krijgt? Vind het super lastig. Als ze 'gewoon' dampig, admiger, of hoesterig was oke. Maar die weerstand die mede door die longen niet zo best is, veel slijm + hoge ontstekingswaarden = sneller wat oppikt is ook niet top.

We gaan het woensdag beleven...

Ze hoest overigens enorm weinig. Sinds we met de medicatie zijn begonnen hoest ze niet meer. Ik heb 2x een kuchje gehad met longeren, en vandaag wel 1 nare hoest die van diep kwam, maar dat was na een heel stuk stressen omdat alles eng was, dan houdt ze haar adem ook in soort van :+ Wat dat betreft valt het dus heel erg mee. Maar je hoort (ik iig) heel duidelijk de slijm in haar ademhaling. Pas had ze in rust, ze stond te slapen, ook 23 ademhalingen per minuut. Heeft ze niet altijd, maar dat is wel aanzienlijk sneller dan hoort.
Laatst bijgewerkt door Tancreda4 op 26-03-16 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 14:42

Pluisenmagic, wat zei de DA? Een verhuizing achter de rug en zo'n omschakeling van altijd buiten op het land (en dus geen stoffiger omgeving en minder hooi neem ik aan) naar binnen, is niet niets. Een verhuizing geeft sowieso al een vermindering van weerstand. Ben benieuwd wat de DA heeft gezegd.

Tegen slijm helpt sputolysin als het goed is. Mijn merrie heeft pas 3 weken op Equimucin gestaan, van de DA weg.

Hoe geven jullie stoombadjes? Ik heb het even geprobeerd, en paardlief laat het opzich wel toe warm water in een grotere bak, en daarin dan een bakje met voer. Ze is altijd al dramaqueen als je met warm water (hoeft niet heet te zijn), of andere soorten drank aan komt haha, gaat ze echt als een idioot staan briezen en heel moeilijk staan doen }:0 Ik ga vandaag even wat olieën halen om een eigen hooispray te maken en dat te vernevelen over het hooi.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-16 16:05

Sterkte alvast Trancreda4.
Hopelijk valt het mee woensdag.

Ik heb besloten het maar even aan te zien.
Ze is niet snotterig (ook nog steeds niet geweest; weet niet of het een goed teken is, of eigenlijk slecht, dat het nog altijd niet los is gekomen).
Ze hoest nu af en toe en dan met name als ik haar wat vloeibaars geef (olie in de mond, of gewoon water laat drinken). Lijkt soms wel of ze zich verslikt.
Bij hooi eten of haar voer, hoest ze niet meer.
En bij beweging ook niet. Wel na een flinke hinnik.

Heb nu een kruidendrankje gekocht via de Paardendrogist in de hoop dat de keel nog wat verzacht. Zit sowieso wat MSM en Echinacea in, zodat de weerstand ook wat wordt aangepakt.
Ze staat niet meer te pompen in ieder geval om lucht te krijgen.
Afwachten maar .. nu begint wel de andere vaker te kuchen. Mogelijk dus toch een virusje wat hier rond dwarrelt ;)

pluisenmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 00:42

Tancreda4 schreef:
Pluisenmagic, wat zei de DA? Een verhuizing achter de rug en zo'n omschakeling van altijd buiten op het land (en dus geen stoffiger omgeving en minder hooi neem ik aan) naar binnen, is niet niets. Een verhuizing geeft sowieso al een vermindering van weerstand. Ben benieuwd wat de DA heeft gezegd.

Tegen slijm helpt sputolysin als het goed is. Mijn merrie heeft pas 3 weken op Equimucin gestaan, van de DA weg.

Hoe geven jullie stoombadjes? Ik heb het even geprobeerd, en paardlief laat het opzich wel toe warm water in een grotere bak, en daarin dan een bakje met voer. Ze is altijd al dramaqueen als je met warm water (hoeft niet heet te zijn), of andere soorten drank aan komt haha, gaat ze echt als een idioot staan briezen en heel moeilijk staan doen }:0 Ik ga vandaag even wat olieën halen om een eigen hooispray te maken en dat te vernevelen over het hooi.

De veearts zei dat ik er net optijd bij was omdat er hier op stal blijkbaar longontsteking heeft geheerst, ik heb een kuur van 10 dagen gekregen 2 soorten medicijnen een poeder en een gel, na de 2e dag medicijnen geven was het snot weg. Nu nog een ligte hoest maar niet meer zo ernstig.

pluisenmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 00:43

Afbeelding
Dit zijn de medicijnen die ik gekregen heb

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 13:14

Die medicijnen heb ik ook gebruikt. Bij mij was het een stofallergie.
Zijn beide om slijm op te lossen en ventipulmin ook om het slijm omhoog te werken. Zorg wel dat je de oorzaak van het slijm weet te achterhalen anders zal het gewoon weer terug komen als je stopt!

Ik vond het wel goede medicijnen toen ik de oorzaak wist *\o/*

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 14:34

NAF Respirator poeder in combinatie met tea tree oil heeft bij mijn COPD gevalletje wel geholpen om wat ruimte te geven aan te luchtwegen.
Onderschat een hoestje niet. Een gezond paard hoest in principe niet, probeer eerst echt de oorzaak te achterhalen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 17:06

Paardlief heb ik achtergelaten op de kliniek. Ze was nog alles behalve schoon en leek ook weer wat op te pikken (afgelopen dagen merkte ik af en toe beetje gele snot op) en ze hoestte weers een aantal dagen (nog voor alle medicatie was gestopt). Ze blijft daar nu 1 of 2 weken...

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-16 19:09

Lees nog steeds mee :o , Tancreda wil je even veel sterkte wensen, hopelijk gaat dit echt helpen je doet er alles aan :(:) , ik duim!!!

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-16 08:54

Veel sterkte! Je paardje is net als bij jou (!!) in goede handen. Ik duim ook!
Luchtwegproblemen zijn gewoon heel lastig, zo vervelend..

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 09:52

Hoi, Mag ik hier ook even binnen vallen?
Vorig jaar viel me op dat 2 van mijn paardjes in deze periode beginnen toe hoesten. 1 hafje van 7 jaar en een draver van 24 jaar. Mijn andere 2 paardjes hebben nergens last van. Vorig jaar heb ik ze kruiden van HPM gegeven en uiteindelijk ging het over.
Mijn draver legde soms ook flinke klodders neer. Verder is er niks aan hem te zien. Vanmorgen lag er ook weer een flinke klodder ineens.
Nu wil ik eigenlijk wel de DA bellen. Maar goed vorig jaar ging het ook vanzelf over.
Wat zouden jullie doen?
Hieronder een foto van de smakelijke klodder ;-)
Afbeelding

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-16 11:46

Ik herken die klodders heel goed. Bij mij lagen ze ook regelmatig in de wei, soms echt veel!
Door het licht van de foto kan ik niet goed zien welke kleur het heeft. Als het gelig/groenig is dan gaat het vaak om een ontsteking/infectie. Als het wittig is dan is het vaak een allergie. Bij mij is het een stof/schimmel allergie voor hooi (waarschijnlijk ook sto maar we gebruiken geen stro).

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 09:22

Dank je wel. Het is gelig. Allergie zou ik wel vreemd vinden. Paarden krijgen het hele jaar door hetzelfde hooi en ze hoesten alleen in deze periode. Ik heb geen bodembedekking in de stal. Ga vandaag de da even bellen. heb geen klodders meer gezien maar wil het toch even na laten kijken. Hoop dat ze er dan snel vanaf zijn en misschien kan ik wat doen om te voorkomen dat ze het volgend jaar in deze periode weer gaan doen.

Sanniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 00:21

Mag ik hier ook even binnen komen vallen? Ik ben me een beetje ten einde raad namelijk... misschien dat hier nog goeie tips naar voren komen.

Ik heb 3 pony's thuis staan sinds augustus, 1 van 21 en 2 van nog geen 2 jaar. De pony van 21 heeft chronische bronchitis en hoest al zolang als ik haar ken, is te ondersteunen met ventiplumin/respulmin. Nu sinds mijn ruintje terug is uit de opfok sinds december hoesten ze alle 3... veearts er al een aantal keer bij gehad.
Ondertussen zijn we al 2x injectie dex, 3 flessen respulmin pot sputolisin, te laag gedoseerde ab kuur sulfatrim van 6 dagen 1x per dag, 7 daagse kuur pred 1 capsule pdpp met verlenging van 14 dagen om de dag 1 capsule pdpp, een pot van aurevard voor de algehele weerstand en een fles van aurevard voor de bronchiën verder en nog hoesten ze..
Dit is nu een reeks aan medicijnen die afgelopen vrijdag is afgelopen en zit zo'n beetje met me handen in het haar omdat dit allemaal geen effect heeft gehad... of in elk geval niet het effect wat ik had verwacht... oja geweekt hooi al geprobeerd werkt niet en ondertussen over gegaan op kuilgras. We wonen in het bos pony's staan 24/7 buiten in een zand paddock met overkapping.

Hier nog ideeën??
Ben ook in overleg met verschillende artsen hierover hoor. Maar dacht kan altijd eens op bokt vragen naar ervaringen of ideeën...

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 15:09

Moeilijk Saniie, ja hebt qua med. al bijna alles gedaan,
waar ik dan nog aan denk is de conditie, hoe is die?
Mijn ervaringen met hoestende paarden is, dat al die med. weinig toevoegen aan genezing, helpen meestal tijdelijk.
Conditie, huisvesting/voeding en heel veel geduld zijn in deze belangrijk, dus blijft voor jou denk ik over naar conditie kijken en heel veel geduld hebben, soms maanden ;( .
En heb je al richting allergieën gedacht?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 22:42

Maaik schreef:
NAF Respirator poeder in combinatie met tea tree oil heeft bij mijn COPD gevalletje wel geholpen om wat ruimte te geven aan te luchtwegen.
Onderschat een hoestje niet. Een gezond paard hoest in principe niet, probeer eerst echt de oorzaak te achterhalen.

Ik gaf NAF Respirator vloeibaar (poeder kreeg ik er niet in) en na een kuurtje was ze gestopt met hoesten, maar na een week begon ze weer, dus weer een fles gekocht.
Ik merk dat ze niet hoest als ik hoge dosering aanhou, maar wel begint zodra ik begin te minderen.
Dus ... ik ben alleen bezig met symptoombestrijding en oorzaak nog niet gevonden kennelijk.
Weet niet wat het kan zijn. Heb ondertussen ander hooi, veel minder stoffig, maak het nog wel nat, maar water blijft zo goed als schoon zelfs.
Verder nog altijd geen snot of andere nattigheid uit ogen of neusgaten, alleen hoesten bij eten (nat hooi, gras, of iets droogs). Oh ja en ze hinnikt schor en laag nog altijd.

DA denkt aan dampigheid ondertussen, maar ze staat niet echt te pompen voor adem, behalve dan op op momenten dat ze een hoestbui krijgt.
Blijft vervelend dit omdat ik dus de oorzaak inderdaad niet weet.

Maar vraag over de tea tree. Geef je gewoon paar druppels over het voer?

Iris_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 23:57

Sanniie schreef:
Mag ik hier ook even binnen komen vallen? Ik ben me een beetje ten einde raad namelijk... misschien dat hier nog goeie tips naar voren komen.

Ik heb 3 pony's thuis staan sinds augustus, 1 van 21 en 2 van nog geen 2 jaar. De pony van 21 heeft chronische bronchitis en hoest al zolang als ik haar ken, is te ondersteunen met ventiplumin/respulmin. Nu sinds mijn ruintje terug is uit de opfok sinds december hoesten ze alle 3... veearts er al een aantal keer bij gehad.
Ondertussen zijn we al 2x injectie dex, 3 flessen respulmin pot sputolisin, te laag gedoseerde ab kuur sulfatrim van 6 dagen 1x per dag, 7 daagse kuur pred 1 capsule pdpp met verlenging van 14 dagen om de dag 1 capsule pdpp, een pot van aurevard voor de algehele weerstand en een fles van aurevard voor de bronchiën verder en nog hoesten ze..
Dit is nu een reeks aan medicijnen die afgelopen vrijdag is afgelopen en zit zo'n beetje met me handen in het haar omdat dit allemaal geen effect heeft gehad... of in elk geval niet het effect wat ik had verwacht... oja geweekt hooi al geprobeerd werkt niet en ondertussen over gegaan op kuilgras. We wonen in het bos pony's staan 24/7 buiten in een zand paddock met overkapping.

Hier nog ideeën??
Ben ook in overleg met verschillende artsen hierover hoor. Maar dacht kan altijd eens op bokt vragen naar ervaringen of ideeën...

Al eens aan rhino gedacht?? De verkoudheidsvariant bedoel ik dan.
Het is namelijk net alsof ik dit zelf getypt heb. Bij mijn merrie werkte ook niets, van alles gehad voor der! Geen snot, vocht niets.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 07:15

Hebben jullie ervaringen met gewoon hoestdrank voor mensen?

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 07:58

Ik ben ook een beetje radeloos. 2 van mijn 4 paarden hoesten al een poosje. Waarvan 1 eerst klodders achter liet. Zie een paar posts hierboven.
DA laten komen en die met klodders kreeg sputolysin en mijn hafje hoefde niks. Moest het hooi nat gaan maken voor 2 weken en daarna weer stoppen. Het snot is weg maar ze hoesten nog steeds. Heb geen enkel verschil gemerkt met het wel of niet natmaken van het hooi.
Ik denk zelf aan een allergie ofzo. Heb namelijk het idee dat het nu ook erger is geworden nu ze op de wei staan. Hebben jullie tips voor 'middeltjes' die ik kan proberen?

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 09:54

Pulmitranq , paardendrogist, heb ik een hele poos gebruikt, had het idee dat het wel wat deed.
En luchtwegdruppels van Puur, merkte ik ook wel wat van.