[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 11:49

Waarom geen structuurvoer?
Ikzelf gebruik Spillers Happy hoof om vitaminen/mineralen doorheen te voeren. Dit bevalt mij prima.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 11:50

Ik zou het gewoon geven met een klein beetje melassevrije muesli of dieetmix van Subli. Een kopje is genoeg. De GB vinden ze meestal lekker. Muesli een beetje natmaken zodat ze het poeder niet wegblazen.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 12:07

Dyonne schreef:
Ikzelf gebruik Spillers Happy hoof om vitaminen/mineralen doorheen te voeren. Dit bevalt mij prima.

Ik ben niet "tegen" structuurvoer, maar omdat hij overdag al (met korf) op een rijk land staat en 's avonds goed kuil krijgt vraag ik met af of het dan niet weer net te veel van het goede wordt als ik ook nog muesli bij ga voeren ;)
Maar goed, een handje zal niet zoveel kwaad kunnen denk ik? Ik zal eens kijken of ze dat hier verkopen...

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 12:17

Kan er iemand mij vertellen hoe zo'n insulinetest in zijn werk gaat? Moest jullie paard "nuchter" zijn?
Heb daarnet met mijn VA gebeld en hij gaat mij terug bellen, hij vindt deze test moeilijk doenbaar om een juist resultaat te hebben?
Het komt erop neer dat hij deze test onbetrouwbaar vindt, zo heb ik het toch begrepen tss de regels door.

Ik ga wel om een alternatief vragen, ze heeft veel tekens van IR maar hoe kan ik daar in Godsnaam achter komen om haar een juiste behandeling te geven?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 12:35

Leedebee schreef:
Dyonne schreef:

Ik ben niet "tegen" structuurvoer, maar omdat hij overdag al (met korf) op een rijk land staat en 's avonds goed kuil krijgt vraag ik met af of het dan niet weer net te veel van het goede wordt als ik ook nog muesli bij ga voeren ;)
Maar goed, een handje zal niet zoveel kwaad kunnen denk ik? Ik zal eens kijken of ze dat hier verkopen...

Misschien lees ik dan verkeerd, ik dacht dat je geen muesli wilde geven. Ik voer een 100 gram van dit spul in plaats van muesli of brok en daar kan ik wat door mengen.
Subli Dieetmix is trouwens een vergelijkbaar product, dat is makkelijker verkrijgbaar.

iana, ik wil mijne ook laten testen. Volgens mij ligt betrouwbaarheid vooral aan de manier van uitvoeren.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 12:57

@Dyonne
In mijn post stond idd "iets anders dan bix of muesli" ;) , maar ik denk dat dat toch wel de makkelijkste oplossing is...

ladyx5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 13:07

iana schreef:
Kan er iemand mij vertellen hoe zo'n insulinetest in zijn werk gaat? Moest jullie paard "nuchter" zijn?
Heb daarnet met mijn VA gebeld en hij gaat mij terug bellen, hij vindt deze test moeilijk doenbaar om een juist resultaat te hebben?
Het komt erop neer dat hij deze test onbetrouwbaar vindt, zo heb ik het toch begrepen tss de regels door.

Ik ga wel om een alternatief vragen, ze heeft veel tekens van IR maar hoe kan ik daar in Godsnaam achter komen om haar een juiste behandeling te geven?

Er wordt bloed afgenomen bij je paard, het liefst moet hij nuchter zijn en dan na 3/4 dagen heeft je DA de uitslag binnen

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 15:35

Leedebee schreef:
@Dyonne
In mijn post stond idd "iets anders dan bix of muesli" ;) , maar ik denk dat dat toch wel de makkelijkste oplossing is...

Structuurvoer is dan toch een fijne optie, hoef je niet aan bix of muesli. En er zijn er tegenwoordig best verschillende te koop.
Equilibrium Low Energy is er ook nog naastb Spillers Happy Hoof en Subli Dieetmix. Allen laag in suiker/zetmeel en zeker als je maar een beetje geeft om iets doorheen te mengen.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 15:39

Ja precies :) maar daar zit wel weer melasse in toch?

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 16:22

Ik week een handje suikervrije pulp (eigenlijk mag alle pulp, er zit bijna geen suiker meer in, je moet enkel zorgen dat je géén pulp neemt dat verrijkt werd met melasse ) en daar los ik mijn glucobalance in op. Omdat na een tijdje ook dit niet meer lukte, doe ik nu een beetje safe and sound van Dodson & Horrel door deze pulp. Dat gaat prima!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 19:26

Ik ben inmiddels begonnen met magnesium oxide bijvoeren. Na overleg mocht dat wel. Probleem was alleen waar wat te vinden zonder vulstoffen. En door een slimme ingeving heb ik nu een kilo pure magnesiumoxide zoals gebruikt bij de paardenvoeder fabrikant als toevoeging in brokjes ed. We hebben een goede fabrikant hier in de buurt die me al eerder heeft geholpen uitvissen waar onze tinker wel en niet tegen kan kwa granen, andere producten, spelt enzo omdat zij er puur aan kunnen komen. Zo ook de magnesiumoxide.

Een zak ogenschijnlijk gemalen baksteen waarvan hij max een vingerhoedje mag hebben op zijn gewicht om de dag. Maar zijn poep ziet er beter uit en zijn koker oogt minder opgeblazen. Maar dit in combinatie met zware medicijnen en weglaten van graszaadhooi uit zijn dieet. Ik ben benieuwd.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 19:38

Ik vraag me eigenlijk af, zijn er mensen die hun paard/pony hebben laten testen terwijl deze gras krijgt?
Ik geef 2x per dag een strookje gras en zou graag willen laten testen. Al geeft het me wel twijfels of er iets uitkomt en het dus zinvol is. Maar ik wil ook gelijk verder bloedonderzoek doen als er toch geprikt gaat worden. Alleen nog even bedenken waarop precies.

Maar goed, wat zou het meest handige moment zijn om te testen. Net voor ze een strookje krijgen en dus behoorlijk nuchter, of zoveel uur erna?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 20:40

Geen idee bij Connor is het nu meegenomen maar die had nagenoeg niets gegeten (paar happen hooi een half uur ervoor) omdat hij zo beroerd was. De 2e test was vers uit zijn dieetgrasstukje met gras maar niet veel. En de glucose waarde was nagenoeg gelijk.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 00:13

mijn merrie is 3x op 1 dag geprikt. Nuchter voor het hooi, tussen de middag na het hooi en om 17 uur nog een keer. Insuline was toen 40, 100 en 100...

Gisteren met mijn merrie weer naar de kliniek geweest vanwege losse wanden. Ik dacht White Line Disease, maar de dierenarts dacht dat er geen schimmel bij zat en dat het puur voortkwam vanuit haar hoefbevangenheid vorig jaar. De losse wanden zijn zoveel mogelijk weggesneden om de druk van het gezonde deel af te halen en er is een open teen ijzer onder gezet (ondanks mijn opmerking dat gebr. van Nassau daar niet zo voor waren had hij er wel goede resultaten mee bereikt en toen noemde hij een andere blijkbaar zeer ervaren en goed bekende naam die de paarden er wel op zette en tja, dan weet ik het ook niet hoor... We geven het een kans, de kliniek staat goed bekend en kom er al jaren met mijn paard.)

Ik kan nu in elk geval wel weer met haar de weg uit om te wandelen en stapritjes te maken (evt. een drafje op een recht pad als ze zuiver loopt werd ook gestimuleerd door de dierenarts) om zo haar gewicht en insulineresistentie onder controle te kunnen houden. Dus dat is dan toch een stap vooruit. Hopelijk kan ze snel over op een normaler beslag.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 07:45

Vandaag komt de DA bij iana een test doen, ik heb het nagevraagd en ik mag haar voederen. Gewoon zoals altijd zonder suikers.
Ze gaat in de paddock met droog hooi, tegen de middag gaat hij komen dan kon het staal rechtstreeks naar het labo.
Het staal moet er "vers" aankomen.
Ben benieuwd :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 00:30

@Iana, jouw veearts heeft gelijk. Maar jouw paard wordt al (vrijwel) zonder suikers gevoerd. Dat zou dus een vals negatieve uitslag kunnen geven. Eigenlijk zou je juist suiker moeten voeren om te zien dat ze het niet goed verwerken. Zoals Joyce zei: 3 x per dag bloedafname voor en na het voeren lijkt het beste onderzoek.
Ben ook benieuwd naar de uitslag.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 06:49

Maar 3x per dag lijkt me wel heel kostbaar en onderzoekt een dierenarts het dan zelf of niet..Met opsturen erbij zou een IR onderzoek 120 euro zijn. Ik zou 360 euro wel veel vinden voor een onderzoek. Die vals negatieve uitslag ben ik ook wat bang voor. Al krijgt mijne nog wel suikers uit gras binnen. Verder geen krachtvoer natuurlijk.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 10:08

Leedebee schreef:

Nee het voer is melassevrij. Het hele kleine beetje "suiker" wat erin zit zijn gewoon de koolhydraten uit het voer zelf, dat bij dit soort voeders zo laag mogelijk wordt gehouden.
Verder zitten er alle vitaminen / mineralen in die ze nodig hebben.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 10:13

Dyonne schreef:
Maar 3x per dag lijkt me wel heel kostbaar en onderzoekt een dierenarts het dan zelf of niet..Met opsturen erbij zou een IR onderzoek 120 euro zijn. Ik zou 360 euro wel veel vinden voor een onderzoek. Die vals negatieve uitslag ben ik ook wat bang voor. Al krijgt mijne nog wel suikers uit gras binnen. Verder geen krachtvoer natuurlijk.

Als je het zeker wilt weten kun je altijd langs Laarakkers. Voor het onderzoek zelf ben je 150.00 kwijt en de prijs van de medicijnen valt ook mee. Als je pony verzekerd is voor dierenartskosten dan wordt het onderzoek zelf ook vergoed. De medicijnen niet.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 13:04

Babootje schreef:
Leedebee schreef:

Nee het voer is melassevrij. Het hele kleine beetje "suiker" wat erin zit zijn gewoon de koolhydraten uit het voer zelf, dat bij dit soort voeders zo laag mogelijk wordt gehouden.
Verder zitten er alle vitaminen / mineralen in die ze nodig hebben.

Ok, bedankt :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 17:12

Dyonne schreef:

Mijn merrie stond op de kliniek, dus geen 3x voorrijdkosten en die 3x prikken werd als 1 onderzoek behandeld. Was zowel voor Insuline als voor Cushing, dus werd ook urine opgevangen en onderzocht. Uitslag kwam pas later, dus denk dat ze het opgestuurd hebben.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 17:16

joyce ,dat scheelt wel op de kliniek.

Niet verzekerd, maar ik heb ook geen vervoer, dus ik wil de veearts gewoon aan huis hebben.
Dat is voor mijn pony ook het fijnste, geen stress enzo.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 17:53

ik ook niet verzekerd, dus de totaal rekening loog er niet om ;) Maar daar zaten naast die 2 onderzoeken ook de 2 foto's van de ondervoet bij, in verband zetten 2x, overnachtingskosten 2x en de medicijnen/pijnstillers en verbandmiddelen die ik mee naar huis kreeg...

Heb vorig jaar zoveel dierenartskosten aan haar gehad, dat ik mijn rekening meerder keren flink heb moeten plunderen en aanvullen met spaargeld :(

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 18:36

pfff, de test staat nog duidelijk in zijn kinderschoenen...wat een gedoe allemaal, waarom kunnen ze nu geen duidelijk standpunt naar voor leggen zodat iedereen precies weet hoe het moet gedaan worden.
De VA kwam er voor uit dat deze test in Nederland al veel verder staat en dikwijls gedaan wordt. We lopen weer achterop, ik hoop dat er toch iets leerzaams uit verder komt en het niet voor niks is geweest.
Ze heeft haar hooi gehad in de ochtend en safe& sound...een minimum aan suikers inderdaad.
Als ze nu te hoog staat (ik vergelijk het een beetje als bij mensen) dan is er toch een teken of niet?
Is er ook kans dat ze "normale" waarden gaat hebben?
Kent er iemand de normale grenswaarden? Is dat idem als bij de mens? (domme vraag mss :D laat ons hopen van niet)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 19:28

insuline moest geloof ik minder dan 10 zijn.