[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 08:50

bij ruitershoponline zijn de horze dekens nu ook in maat L verkrijgbaar!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 08:52

Flosje446 schreef:
Ik vroeg me af hoe de ZE zich bij jullie paarden heeft ontwikkeld? Schuurde paarden zich eerst een beetje en hoelang duurde deze periode voordat ze vergingen van de jeuk?

appie begon bij mij met schuren toen hij in teveel gras stond,hij werd toen te dik en dat kon zijn stofwisseling niet aan.
maar ik had in die tijd nog geen flauw idee hoe het allemaal zat met zomereczeem,dus had ik ook geen idee waar de jeuk vandaan kwam.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 10:56

Nog maar een keer :P Ben wel benieuwd nl.
Ik heb nog een vraag! Ik sprak laatst de vorige baas van mijn haflinger (redelijk oud boertje), hij zei dat als het dieet was ik nu voer niet werkt, ik kon langskomen. Hij had nog wel een middeltje wat hielp, wat gebruikt werd tegen schurft bij koeien. Nou zei de staleigenaresse: Das dan waarschijnlijk olie, ongeruwd oid? Want de buurman (ook een wat oudere boer) gebruikt dit ook tegen schurft bij koeien.
Iemand bekend mee?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 10:59

geen afgewerkte/verlopen olie gebruiken!!!!

ik heb een merrie gehad die altijd behandeld was met zulke olie tegen de mok, toen ze 7,5 was kreeg ze een ernstige vorm van huidkanker en deze kon veroorzaakt worden door de olie.

die olie sluit de huid af en dood bacterien, soms kan het helpen maar in die gevallen heb je dan vaak te maken met mijt of luis.

voor eczeem alstjeblieft gewoon wat kopen in de winkel wat daarvoor bestemd is.

niet aan beginnen hoor :n

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 11:10

je kan natuurlijk gewoon eens aanhoren wat die man je te bieden heeft zonder gelijk maar aan te nemen dat het afgewerkte olie is. Ik stond vroeger ook bij een oud boertje en zijn vrouw had wel wat weg van Klasien uit Zalk. Zij had ook overal middeltjes voor die echt goed werkten.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 11:14

Vidoma schreef:
Vidoma schreef:
Hallo allemaal,
ik krijg de vraag of ik ook 250 ml flessen Derfen kan leveren voor paarden die minder verbruiken en om te voorkomen dat de houdbaarheidsdatum wordt overschreden. Die heb ik momenteel niet in het assortiment, maar als er vraag naar is kan ik natuurlijk altijd bestellen. Wie zou daar interesse in hebben?
Groetjes
Martine de Koning
Vidoma

Deze oproep heeft behoorlijk wat reacties gegeven. Een aantal op de site, maar ook veel via de mail. De flessen zijn daarom besteld en we verwachten ze in de loop van volgende week te hebben. Mocht je dus een kleiner flesje Derfen met spuitje voor het aanbrengen willen, dan kan je die nu al bestellen. We zorgen er dan voor dat ze zsm verstuurd worden.

Da's super! 400ml. lijkt me in eerste instantie straks teveel, ben bang dat ik dan spul weg moet gooien. Ik wacht even af hoe mijn pony reageert, heb gisteren voor het eerst gebruik gemaakt van Derfen, dus zodra ik zie dat het echt werkt bestel ik een 250ml. fles! :j

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 16:15

Flosje446 schreef:
Ik vroeg me af hoe de ZE zich bij jullie paarden heeft ontwikkeld? Schuurde paarden zich eerst een beetje en hoelang duurde deze periode voordat ze vergingen van de jeuk?

Eerste zomer alleen plekken op het hoofd. 2e en 3e zomer het hoofd én de buik flink geschuurd, 4e zomer kwamen de manen er lichtjes bij en de 5e zomer hoofd, buik, manen, staart..

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 16:20

Durf het bijna niet te zeggen maar het gaat erg goed met mijn pony.
Op dr hoofd had ze n paar weekjes terug nog wel flink plekken maar sinds de hoofdkap wordt zelfs dat nu helemaal mooi.
Ze staat rustig, is niet kriebelig, jeukerig. Staat zelfs vaak n uurtje zonder deken als ik er ben, gaat hartstikke goed!
Moet zeggen dat het de eerste zomer is dat we de deken 100% consequent gebruiken. Voorgaande jaren schuurde ze evengoed dr buik nog en haatte ze dat ding.. nu gaat het helemaal goed!

Ze is ook sinds 2 weken van t gras af (op zand met hooi), het ging voor die tijd al beter maar dat helpt waarschijnlijk ook wel mee!

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 16:37

Ik zit een beetje met een dilemma...
Op dit moment krijgt Blomke Cavalesse, ben nu met het laatste beetje bezig. Manen en staart zijn heel mooi rustig, onder de buik is iets irritatie maar onder controle, hoofd hetzelfde als buik. Ik smeer Derfen op de jeuk plekjes, dat werkt goed. De Cavalesse zalf hielp niet voldoende vond ik.
Ze heeft een RSIH op, heb er een buikflap aangemaakt.
Nu zit ik te twijfelen of ik nog een pakket Cavalesse haal... Ze heeft nog steeds wel wat jeuk wat ik moet smeren, maar manen en staart zijn nu erg rustig. Ik kan ervoor kiezen om te stoppen met Cavalesse, kijken wat er dan gebeurt, kan een nieuw pakket halen en door blijven geven.
Het spul is toch een €80 en ze heeft regelmatig best wel jeuk....Het geld groeit me niet op m'n rug...
Stel dat ik even stop om het aan te kijken en ze krijgt een enorme jeuk uitbarsting...
Pfff, ellende hoor, een exceempaard hebben :roll:

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 16:52

gillian schreef:
Ik zit een beetje met een dilemma...
Op dit moment krijgt Blomke Cavalesse, ben nu met het laatste beetje bezig. Manen en staart zijn heel mooi rustig, onder de buik is iets irritatie maar onder controle, hoofd hetzelfde als buik. Ik smeer Derfen op de jeuk plekjes, dat werkt goed. De Cavalesse zalf hielp niet voldoende vond ik.
Ze heeft een RSIH op, heb er een buikflap aangemaakt.
Nu zit ik te twijfelen of ik nog een pakket Cavalesse haal... Ze heeft nog steeds wel wat jeuk wat ik moet smeren, maar manen en staart zijn nu erg rustig. Ik kan ervoor kiezen om te stoppen met Cavalesse, kijken wat er dan gebeurt, kan een nieuw pakket halen en door blijven geven.
Het spul is toch een €80 en ze heeft regelmatig best wel jeuk....Het geld groeit me niet op m'n rug...
Stel dat ik even stop om het aan te kijken en ze krijgt een enorme jeuk uitbarsting...
Pfff, ellende hoor, een exceempaard hebben :roll:

Ik zit met ongeveer hetzelfde dilemma. Ik ben nu bijna aan het einde van mijn tweede zakje, heb er dan dus nog 1 liggen voor een maand. Als het tweede zakje op is, dan stop ik met geven en kijk wat er gebeurd. Mocht ik merken dat ze verslechterd dan kan ik meteen het laatste zakje aanbreken en geven. En dan moet er daarna toch maar een nieuw pakket komen. Overigens is mijn merrie rustig qua jeuk. Soms heeft ze iets kriebel, maar heel minimaal, wel staat ze onder RSIH ook. Twijfel ook of de Cavallesse wat doet, is zo moeilijk te beoordelen, want je weet niet hoe ze het zonder zouden doen.

Kortom, als ik jou was zou ik stoppen met geven wanneer je nog iets hebt, zodat je het snel weer op kunt pakken wanneer ze verslechterd.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 17:01

De pest is dat ik nu nog voor een dag of 3 heb...

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 17:07

ellepel schreef:
Flosje446 schreef:

appie begon bij mij met schuren toen hij in teveel gras stond,hij werd toen te dik en dat kon zijn stofwisseling niet aan.
maar ik had in die tijd nog geen flauw idee hoe het allemaal zat met zomereczeem,dus had ik ook geen idee waar de jeuk vandaan kwam.

Wat ik van de vorige eigenaar begrijp is het bij mijn merrie begonnen toen haar weerstand minder was met enten toen ze 4 was.
Moet zeggen dat ik dr nog niet heb zien schuren sinds ze bij mij staat. Terwijl er toch aardig wat stress voor haar is geweest (verhuizing, lang op de trailer, naar een grote stal met veel paarden in verhouding met wat ze gewend was en wellicht dat het zeeklimaat ook scheelt?)

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 18:20

Ik weet het niet hoe ZE zich heeft ontwikkeld bij mijn paard ze had het al toen ik haar kocht.

Nu ze sinds een paar maanden weer dag en nacht buiten staat, kan ik het wat moeilijker zonder deken onder controle houden. Vooral bij de buiknaad en achter de oren. Ik had toch wel redelijke goede resultaten met walnootolie. Nadeel hiervan is dat het wel een erg vettige bende wordt en je dus regelmatig moet wassen. Gister heb ik zón proefflacon Derfen gekregen. Jemig wat stinkt dat spul zeg!!! Maar de huid wordt wel meteen super zacht en op de mok lijkt het na 1 dag al heel goed te werken. Zou super zijn als ik haar de hele zomer zo dag en nacht buiten kan laten zonder deken. Ben benieuwd naar andere ervaringen met Derfen!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 18:41

gillian schreef:
De pest is dat ik nu nog voor een dag of 3 heb...

ik zou er op gokken en kijken hoe het gaat.
kan best zijn dat je deken en de smeersels voldoende helpen.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 18:51

Als je nog voor 3 dagen hebt, kun je nu toch stoppen, als het dan weer opkomt (hopelijk niet op een vrijdagavond dat je dat ziet), dan moet je nieuw Cavalesse toch wel binnen 3 dagen binnen hebben denk ik?

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 19:44

Voor die drie dagen stopte ik er ook mee... :j

Heaven d'r mooie bos manen tegenwoordig!
Afbeelding

Deze zomer alleen nog maar met Befix gesmeert en gisteravond dan over op Derfen. Bespeurde vandaag weinig beesten bij haar, hoewel er natuurlijk ook best wat wind stond. De staart is een compleet ander verhaal. :+

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 19:50

nou,ik zal je vertellen dat een heleboel paarden bij ons op stal een pleeborstel staart krijgen als die even binnenkomen.

het vette gras doet al een heleboel met ze wat betreft jeuk.

mooie manen zeg! :D

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 20:33

Denk idd dat ik dat maar ga proberen ;)

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 21:46

ik meld me ook weer .
sinds 2 week ongeveer heeft mn paard nu 3x onder een eczeemdeken gestaan . maar hij vind het totaaal niks !
dus ik ga maar weer over naar een normale vliegendeken .
dus voor de liefhebbers ik dacht hier kan ik het evt wel proberen .
ik heb nog een 3x gebruikte Vantaggio eczeemdeken 195 in de aanbieding voor 45 incl verzenden .

( ik wil geen reclame ofzo maken hoor aha ! maar aangezien dit het juiste topic is kan ik er misschien iemand blij mee maken !)

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 21:57

ellepel schreef:
nou,ik zal je vertellen dat een heleboel paarden bij ons op stal een pleeborstel staart krijgen als die even binnenkomen.

het vette gras doet al een heleboel met ze wat betreft jeuk.

mooie manen zeg! :D

Klopt, is ook echt niet goed. Gelukkig gaan ze er spoedig af!

Overigens kwam Heaven vandaag niet-schurend binnen! :D Hoewel het ook absoluut geen prikweer was. :')

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 22:53

wat vond je paard niet fijn aan de deken dan JSCAA, is dat niet gewoon een kwestie van even doorzetten zodat ze eraan wennen??

l4atjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 01:33

ben nieuw op dit topic, omdat ook ik vermoedt dat mn IJslandertje (daar gaan we al) zomereczeem heeft :|

Er is al een aardig stukje van haar manen af, en van haar staart. Ze is ontzettend kriebelig (lees: gaat op mn voeten staan als ik niet krabbel) en schuurt zich bijna suf.
Maar ik heb het hart niet om haar lang binnen te houden (ze is als 24/7 buiten- paard opgegroeid)...!
Ik kreeg van een vriendin van mij met verzorgpaard de tip om biergist pillen te voeren, voor bloedzuivering enzo. Ik ben er wel mee bezig en probeer de juiste hoeveelheid te vinden (baat het niet dan schaadt het niet, toch?) en ze word -tegen het zin- ingesprayed met een goedje dat vliegen en muggen op afstand zou moeten houden...
Ik ben er zo op tegen om haar in een deken te gaan wikkelen, om eerlijk te zijn, krijg het idee dat haar "vrijheid" dan weggenomen word op een of andere manier.

Maar goed, wie weet meer van de biergist pillen af?

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 09:26

l4atjuh, ik was ook nooit zo voor (zeg maar liever tegen) de dekens. Pony staat ook 's winters altijd zonder deken buiten.
Heb er echt aan moeten wennen en mn pony vind het nu ook geen probleem meer.
Ze stond voorheen 'lekker' zonder deken maar had wel constant jeuk. Nu staat ze met n eczeemdeken om, totaal relaxed, niet geschuurd, geen jeuk, geen kale plekken..

Tanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 09:44

Heeft iemand van jullie al ervaring met deze deken? Hoe hij blijft zitten?

Deze is ook van Boett:

Afbeelding

Ik heb het halsstuk van Ivanhoe ook, maar deze zit absoluut niet fijn en bedekt niet de hele manenkam.

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 10:20

Tanneke schreef:
Heeft iemand van jullie al ervaring met deze deken? Hoe hij blijft zitten?

Deze is ook van Boett:

Afbeelding

Ik heb het halsstuk van Ivanhoe ook, maar deze zit absoluut niet fijn en bedekt niet de hele manenkam.

Dit lijkt mij ook wel wat, maar dan zonder dat staartdeel.
Ik heb ook het halsstuk van Ivanhoe, het ding doet niets anders dan scheef draaien.