[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nathalie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 11:10

lynne8 schreef:
http://paardendrogist.nl/index.asp?strP ... ctID=39383

Deze kap is die echt alleen maar te dragen met de deken erbij?

ik heb ook een boet hoofd kap (met de ogen open dan)
en ik draag het in combi met de everline
hij zit goed vast achter zin oren en de kaak van mijn pony is ook goed breed dus daar blijft ie wel achter hangen
en dan is er nog een lap stof acher de hoofdkap en die kun je in de deken stoppen

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 12:12

mirtje27 schreef:
Ik zag gister bij winni dat ze in haar manen echt superveel schilfers heeft. Hoe kan je ze het beste weghalen zonder te wassen, want daar is het natuurlijk nog te koud voor.

Mirjam

Toch wassen... plekje zoeken uit de wind en wassen maar

Steenbok

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 12:54

Citaat:
OMG, wat een monsters worden het toch met die kappen hé, vreselijk hahaha.

Elastisch? Zit dat niet naar met de haren? Denkend aan wrijving, warmte etc

Nee geen last van de huid of de haren. Zat niet superstrak maar wel 'aan'. Zegmaar.

Citaat:
lijkt het nou zo of is haar neus zo verbrand???

Nee, dat lijkt inderdaad zo! Deze zomer viel het reuze mee. Heb wel eens een zomer gehad dat het heel erg was. :(:) Niet echt handig die rose neusjes...

Citaat:
Ik vind die hoofdkap van de foto hierboven echt niks sorry:$
als die bolletjes inklappen zittten ze op zijn ogen toch??

ik heb een boett kap die zit echt super sterk gaafsdat niet zomaar terug klapt

Ik ben ook helemaal niet te spreken over die hoofdkap. Inderdaad het gaas was slap en klapte inderdaad in waardoor het een beetje tegen haar oogbol zat. Ook het stofje was veel te dun, waardoor er al snel gaatje in zaten! En het gaasje bij de neus vond ik te lang, als ze gedronken had zat het vol watervliesjes en bij elke inademing ging het een beetje in haar neusgaten }:0

Bij deze hoofdkap werd het gaas nar als het geregend had, en ontstond er dus een soort 'vliesje' (ehm, hoe leg je dat uit...) waardoor ze haast niets meer zag! Is dat bij de Boett hoofdkap ook?

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 13:31

AngelsDitch schreef:
mirtje27 schreef:
Ik zag gister bij winni dat ze in haar manen echt superveel schilfers heeft. Hoe kan je ze het beste weghalen zonder te wassen, want daar is het natuurlijk nog te koud voor.

Mirjam

Ik heb alleen maar koud water en geen solarium, dan kan ik toch niet wassen? Koos heeft ook veel last van schilfers. :/

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 13:51

Eowyn3003 schreef:
AngelsDitch schreef:

Ik heb alleen maar koud water en geen solarium, dan kan ik toch niet wassen? Koos heeft ook veel last van schilfers. :/

*Komt ook weer eens om de hoek kijken :o *

Toch wassen. Wij hebben ook alleen maar koud water en we hebben Dunla afgelopen week ook weer voor het eerst sinds de winter flink geschrobd. Daarna op stal met een fleece-deken om en de volgende ochtend was ze mooi opgedroogd en geen schilfertjes meer te zien.

Die paarden van ons weten godzijdank niet beter dan dat het water altijd koud is, die zijn niks anders gewend :+

Hier van de week Dunla dus eens flink gewassen (of eigenlijk vriendjelief heeft dat gedaan en ik heb er met mijn dikke buik alleen maar bij gestaan :P). Sinds een week krijgt ze ook weer een reinigingskuur (Drainage Compositum van natuurlijkinbalans), de 100% zuivere knoflookolie en AE Emulsion zijn ook al in huis en komende week ga ik een exceemdeken bij De Meulenkamp halen. Dus we zijn in ieder geval goed voorbereid op het ergste :) maar hopelijk hebben we het uiteindelijk niet allemaal nodig :=

Dunla 2 weken geleden:
Afbeelding
http://i381.photobucket.com/albums/oo252/Miesemeis/DunlaFayette125.jpg

En zo was het nog afgelopen juni/juli:
http://i300.photobucket.com/albums/nn3/Flettie/IMG_8248.jpg

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 16:24

ohw wacht es...misschien kun je klitwortel wel heel goed bij de schilfers gebruiken!

klitwortel kun je kopen bij het kruidvat,kost 2,50 en is speciaal voor roos en andere hoofdhuid aandoeningen.
het weekt het bovenste laagje van de huid los.
als je dat goed in smeert op de plekken waar de roos zit kun je het er zo uitkammen met een manenkam denk ik ?

valt misschien wel te proberen

aam_mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 10:33

Ik gebruik ook altijd tee trea lotion tegen de schilfers, zijn ze zo weg en houd vliegjes etc ook op een afstand.

deedee19

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 12:20

tee trea lotion kun je dat ook halen bij bv kruitvat?

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 12:59

Ik haal Tea Tree shampoo liever als echte paardenshampoo, dus gewoon in de ruitersportwinkel, Welkoop, Boerenbond, etc.

Lotion kun je vast wel krijgen bij de apotheek.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 18:40

teatree shampoo kun je bij de boerenbond halen inderdaad
de geconcentreerde teatree staat bij de kruitvat ook denk ik :)

vanavond ff kijken hoe het met dids is gegaan vandaag, het was véél te goed weer hier, wel met harde wind gelukkig :)

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 18:57

Wassen kan wel, als je het maar niet in de wind doet. Dus een windvrij plekje. Koud of warm water.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 19:05

Pony hier kent alleen koud water :+
Schilfers haal ik ook wel weg met een klein zwart kammetje waarvan de tanden heel dicht op elkaar staan. Wel een gedoe, maar ik ben er een hele middag zoet mee, en zij vind het heerlijk!

Trouwens, hier nog geen schuurschade! D'r stond ook wel behoorlijk wat wind nog, dus dat scheelt ook weer denk ik.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 19:38

Vandaag Poown ook gewassen... plekje uit de wind gezocht... kraan op lauwwater en badderen. Pony leek er van te genieten.
Daarna met handdoeken gewreven en met een fleecedekentje op stal.

Steenbok

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 21:24

yes! Het regent, en waait enorm!!!! Dahaaag vliegjes.... ~~}>

(Nog anderhalve week wachten op de nieuwe eczeemdeken.... ^) )

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 22:34

Mijne loopt alweer een week met de deken op.. ben alleen bang dat deze t geen jaar meer gaat redden, dus maar alvast een nieuwe kopen voor de zekerheid.. :(

Steenbok

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 22:40

2 foto'tjes van vandaag, trots op haar manen en staart!!! *\o/* *\o/*
En dit blijft zo de hele zomer :j

Hoop ik O:)

Lekker kontje :9
Afbeelding

Don, je haar danst! :D (Komt al tot onder de hals!)
Afbeelding

3 jaar geleden had ze nog een kort borsteltje :(:)

Hoe ziet het er vòòr het muggen seizoen bij jullie paarden uit?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 23:08

Mijn foto's van nu staan op pagina 97.

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 01:11

tea tree geconcentreet verkoopt de kruitvat volgensmij niet. De DA drogist verkoopt het wel.
De schampoo helpt erg goed, alleen moet je je paard dan heel vaak wassen en was je wel steeds het nieuwe opgebouwde vetlaagje weg die je paard beschermd tegen wind en regen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 09:29

Heb ook een mail van het onderzoek van Hippo eczema waar ik aan mee had gedaan vorig jaar.
Dat ze niet kunnen aantonen of de werkzame stof ook daadwerkelijk helpt, gezien er tussen gebruik van de placebo en het echte spul weinig verschil zat.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 10:09

ik heb hem net ook gelezen. ik denk dat het wel interssant is voor iedereen, en aangezien het een zeer algemeen verslag is in de bijlage van een mail, en dus niet een mailtje zelf mag hij vast wel hier worden gequote O:)

Citaat:
Beste belangstellende,

Enige tijd geleden heeft u interesse getoond in of meegedaan aan ons onderzoek naar de werking van het voedingssupplement Hippo-Ex-Cema® tegen de klachten van staart- en maneneczeem (SME). We hebben de resultaten van ons onderzoek verwerkt en een conclusie kunnen trekken aan de hand van deze gegevens.

Een korte samenvatting van het onderzoek:
Staart- en maneneczeem (SME) is een overgevoeligheidsreactie veroorzaakt door de beten van vrouwelijke Culicoides spp. (knutten in de volksmond). Paarden met SME kunnen zichzelf ernstig beschadigen om de jeuk te verminderen. Er is helaas nog geen goede (volledig werkende) genezingsmethode voor deze aandoening gevonden. In het huidige onderzoek is de werking van een nieuw voedingssupplement (Hippo-Ex-Cema®) onderzocht in een dubbelblind, placebo-gecontroleerd onderzoek onder 50 paarden met SME (dit houdt in dat 25 van de 50 paarden het middel Hippo-Ex-Cema toegediend kregen en 25 paarden een middel dat geen ‘werkzame’ stof bevat, maar er wel hetzelfde uitziet. Zowel de eigenaar als de onderzoekers wisten van tevoren niet welk paard welke toediening kreeg). Het supplement, bestaande uit een olie en een poeder, bestaat uit aminozuren, polypeptiden en vitaminen. Het supplement zou het immuunsysteem moeten versterken en het optreden van overgevoeligheidsreacties en jeuk moeten voorkomen. Volgens de fabrikant zou het supplement binnen drie weken een groot positief effect op de klachten van SME moeten hebben. In het huidige onderzoek is het supplement dan ook drie weken getest.

De onderzoekers hebben voor en na het onderzoek foto’s genomen van alle paarden om het resultaat te beoordelen. Daarnaast hebben de eigenaren voor en na het onderzoek enquêtes ingevuld. Na statistische analyse is gebleken dat er geen significant verschil is gevonden in ernst van verschijnselen van SME tussen de paarden in de placebogroep en de paarden in de groep die Hippo-Ex-Cema® hebben gekregen. Dit houdt in dat er geen duidelijke werking van het middel is aangetoond ten opzichte van het placebo (dit is helaas ook de reden dat we de eigenaren waarvan de paarden het placebo hebben gekregen niet het supplement aan kunnen bieden voor dit seizoen). Hieronder staan in het kort de beoordelingen van zowel de eigenaren als de onderzoekers:
Ernst gescoord door de eigenaar Toegenomen % van het totaal Gelijk % van het totaal Afgenomen % van het totaal
Placebo 2 8 17 68 6 24
Hippo-Ex-Cema® 3 12 15 60 7 28
Verandering in score van de eigenaar (getallen en percentages) na behandeling
Ernst gescoord door de onderzoekers Toegenomen % van het totaal Gelijk % van het totaal Afgenomen % van het totaal
Placebo 2 8 12 48 11 44
Hippo-Ex-Cema® 6 24 13 52 6 24
Verandering in score van de onderzoekers (getallen en percentages) na behandeling

Zoals te zien is, is er alleen gekeken naar de score van ernst . De eigenaren hebben verder nog gescoord op verschillende andere punten die met eczeem te maken hebben zoals jeuk, schilfers, korsten, kale plekken, wonden, etc. Hierin bleek ook geen duidelijke verbetering waarneembaar.

De uitkomst van het onderzoek was niet in lijn met de verwachtingen. Het is een mogelijkheid dat de periode van 3 weken waarin het middel is toegediend niet voldoende lang is (vaak worden voedingssupplementen 6-12 weken getest). Wellicht heeft ook de testperiode van 26 augustus tot 26 september een invloed gehad op het resultaat. Misschien werkt het middel beter als er met toedienen gestart wordt voor het SME-seizoen begint. Daarom zal er later nog verder onderzoek gedaan worden gedurende een langere testperiode aan het begin van het SME-seizoen. Hierover is echter bij ons nog niets bekend. Dit onderzoek zal dan ook niet door ons uitgevoerd worden, maar door andere studenten onder leiding van dr. Marianne Sloet.

Wij hopen u hierbij voldoende geïnformeerd te hebben en wij willen u, mede namens onze begeleider dr. ***, dan ook heel hartelijk danken voor uw deelname aan of uw belangstelling voor ons onderzoek.

Met vriendelijke groeten,
...

heb namen even weggehaald, voor het geval dat ;)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 13:33

Dus totaal geen verschil... Dit was toch dat dure suplement waar verleden jaar zo'n "ophef" over was?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 13:41

hoi allemaal. Kom even inbreken hier als dat mag.

Mijn opa heeft afgelopen oktober 2 hafjes gekocht die dus nu bij mij in de weide staan.

De merrie kwam aan met vrij korte manen en wel wat schilfertjes er bij. Nu stond ze altijd zonder enige verzorging in een grote kudde en is er dus nooit echt controle op exceem ed geweest.
Inmiddels zijn haar manen mooi aangegroeid, nog niet lang genoeg voor een echte haf vind ik. Maar zaterdag zag ik de eerste schilfertjes onder de manen bij de manenkam al weer verschijnen.

Is er iets waar ik nu al mee kan beginnen? Ze schuurt nog niet en wil haar ook niet gelijk onder een deken zetten of zo.
Haar staart laat ze trouwens helemaal met rust.

Iemand tips?

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 13:55

Miepie1980 schreef:
hoi allemaal. Kom even inbreken hier als dat mag.

Mijn opa heeft afgelopen oktober 2 hafjes gekocht die dus nu bij mij in de weide staan.

De merrie kwam aan met vrij korte manen en wel wat schilfertjes er bij. Nu stond ze altijd zonder enige verzorging in een grote kudde en is er dus nooit echt controle op exceem ed geweest.
Inmiddels zijn haar manen mooi aangegroeid, nog niet lang genoeg voor een echte haf vind ik. Maar zaterdag zag ik de eerste schilfertjes onder de manen bij de manenkam al weer verschijnen.

Is er iets waar ik nu al mee kan beginnen? Ze schuurt nog niet en wil haar ook niet gelijk onder een deken zetten of zo.
Haar staart laat ze trouwens helemaal met rust.

Iemand tips?

Je zou het nu nog even kunnen aankijken, maar als hij echt gaat schuren word het toch een deken.. hoe oud is de haf?
je kunt misschien wassen dat de schilfers eruit gaan maar dit geeft geen garantie dat het niet terug komt.

Zie dat je in twente woont.. waar ongeveer ? woon zelf ook in twente omg enschede enz.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:01

Miepie, er zijn veel producten die de jeuk wat tegen gaan, zoals producten met tea tree. Shampoo om de schilfers eruit te krijgen en ook smeermiddelen. Kun je ook zelf maken door uiercreme en tea tree door elkaar te doen en dat in de manenkam (dagelijks) te smeren. Klitwortel is ook een product wat tegen de jeuk kan helepen, maar moet je absoluut niet gebruiken als er al wondjes zijn, want er zit alcohol in en dat prikt. Mocht de haf toch erg beginnen te schuren, dan zou ik toch voor een deken gaan. Dit werkt bij heel veel paarden erg goed.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:02

Woon tussen Wierden en Nijverdal.

Ze wordt in mei 3 jaar. Kijk het ook nog wel even aan maar er is niets zo erg als een paard met jeuk vind ik.

Ok Zammie, zag dat je tea tree bij de boerenbond kunt halen. Wil nog niet teveel expirimenteren zolang het zo nog gaat maar ben wel waakzaam zeg maar.

Deken is erg lastig omdat er nog een bij staat die de boel sloopt.