Slachten VS in laten slapen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Re: Slachten VS in laten slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 09:24

Door een roesje kan een paard niet op zn benen blijven staan en de meeste paarden vinden het verschrikkelijk om te gaan liggen (zijn ze kwetsbaarder voor roofdieren) Vooral als de da, de eigenaar en weet ik veel wie er nog meer bij staat. En als een paard opgeokft raakt komt er adrenaline vrij, de adrenaline zorgt ervoor dat het roesje minder werkt.

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 09:31

Alani schreef:
Kimmie; ook met slachten gaat wel eens wat mis. Als we op basis van zulke argumenten een keuze moeten maken......?

Gezien jouw verhalen twijfel ik sterk aan de competentie van de da. Daar komt ook nog bij dat een paard een roes krijgt toegediend, kan me niet voorstellen dat ze dan nog kunnen steigeren. Dan zou dat bij operaties ook regelmatig voor moeten komen. En gek genoeg, daar hoor je nooit iets over!

Idd. Vechten tegen een roesje of een narcose spuitje mag en kan haast niet gebeuren mits de Da te weinig vloeistof inspuit. De DA kan ook eerst een infuus in de bloed baan inbrengen, en daar alle vloestoffen door spuiten. Het kan gebeuren dat het wat langer duurt maar dat gebeurd bij (oudere) paarden die een verzwakt hart hebben. Ik heb het al verschillende keren meegemaakt , maar ik heb nog nooit gehoord dat een paard nog zo fit is na een spuit dat hij nog kan steigeren, dan is er echt veels te weinig ingespoten.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 09:38

die ouwe van mij kreeg helemaal geen roesje,daar spoot hij gewoon dat roze spul in,halverwege was het flesje leeg,dus naar de auto lopen en terug komen,terwijl daar een paard langzaam dood ligt te gaan...

toen moest ie opnieuw gaan prikken,maar doordat het dier al aan het sterven was kreeg hij geen ader meer te pakken,en moest zoveel prikken om eindelijk een bloedvat te hebben,om de rest in te spuiten..

nee,en of die veearts incompetent was,geen idee,had die man nooit eerder gezien,paard was gevonden door de boer,mij van mijn werk afgebeld,en hij had die veearts al gebeld...

die merrie die met hoofd onder de graafmachine kwam,had een hele nacht de ene koliek aanval na de ander gehad,zat vol pijnstillers en adrenaline..

punt blijft dat dat dier niet wilde gaan liggen,en na het omvallen steeds weer ging staan,en dat gaat dan nogal onstuimig,dus de veearts kon ook niet makkelijk een nieuwe spuit geven,dat ging pas toen ze met haar hoofd en hals onder die graver lag..

ik hoor nog het gekleng van haar hoofd tegen die onderkant als ik eraan denk..

en slachten zal vast wel eens niet goed gaan,daarom ga ik ook mee met mijn paard mocht het zover zijn,en ga ik naar een slager waar goede recencies van zijn,die dhr van Veen,ja geloof echt dat die mensen dat zo snel en vakkundig doen...

zou ik 100% vertrouwen in hebben...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 09:50

IndianLady schreef:
Door een roesje kan een paard niet op zn benen blijven staan en de meeste paarden vinden het verschrikkelijk om te gaan liggen (zijn ze kwetsbaarder voor roofdieren) Vooral als de da, de eigenaar en weet ik veel wie er nog meer bij staat. En als een paard opgeokft raakt komt er adrenaline vrij, de adrenaline zorgt ervoor dat het roesje minder werkt.

Dat is dus al niet waar. Met een roesje kunnen ze prima blijven staan en zelfs stappen. maar verder kun je er alles mee doen en beleven ze ook geen angst meer zoals ze nuchter zouden doen. Als daarna het narcosemiddel toegediend wordt kunnen ze niet meer blijven staan en raken ze tegelijk ook buiten bewustzijn. Als ze eenmaal liggen zijn ze al van de wereld en krijgen de laatste prik waardoor het hart ermee stopt.

Kimmie, lijkt me duidelijk een veearts die het even verkeerd aanpakte.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 10:39

kimmie261 schreef:
die ouwe van mij kreeg helemaal geen roesje,daar spoot hij gewoon dat roze spul in,halverwege was het flesje leeg,dus naar de auto lopen en terug komen,terwijl daar een paard langzaam dood ligt te gaan...

toen moest ie opnieuw gaan prikken,maar doordat het dier al aan het sterven was kreeg hij geen ader meer te pakken,en moest zoveel prikken om eindelijk een bloedvat te hebben,om de rest in te spuiten..

nee,en of die veearts incompetent was,geen idee,had die man nooit eerder gezien,paard was gevonden door de boer,mij van mijn werk afgebeld,en hij had die veearts al gebeld...

die merrie die met hoofd onder de graafmachine kwam,had een hele nacht de ene koliek aanval na de ander gehad,zat vol pijnstillers en adrenaline..

punt blijft dat dat dier niet wilde gaan liggen,en na het omvallen steeds weer ging staan,en dat gaat dan nogal onstuimig,dus de veearts kon ook niet makkelijk een nieuwe spuit geven,dat ging pas toen ze met haar hoofd en hals onder die graver lag..

en slachten zal vast wel eens niet goed gaan,daarom ga ik ook mee met mijn paard mocht het zover zijn,en ga ik naar een slager waar goede recencies van zijn,die dhr van Veen,ja geloof echt dat die mensen dat zo snel en vakkundig doen...

waarom heb je dit niet gedaan bij je paard die je liet inslapen en heb je het overgelaten aan de boer? Ik zou nooit de eerste de beste veearts laten komen. Waarom staat een paard bij een graafmachine? Da's niet iets waar je de da of inslapen ansich de schuld van moet geven

@Lovely; das helemaal waar wat je zegt!

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 10:44

Alani schreef:
kimmie261 schreef:

waarom heb je dit niet gedaan bij je paard die je liet inslapen en heb je het overgelaten aan de boer? Ik zou nooit de eerste de beste veearts laten komen. Waarom staat een paard bij een graafmachine? Da's niet iets waar je de da of inslapen ansich de schuld van moet geven

Als die DA nou gewoon het dichtste bij was??? In nood kan het mij ook niet schelen wie er komt, als het lijden maar stopt....

EN het hoe en waarom van die graafmachine is toch niet van belang??

Dit wordt echt weer een discussietopic waarin op alle slakken zout word gelegd...... Ik heb het wel gehad hier Doei, doei

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 12:34

ach weet je,wil best antwoorden hoor,ik was gewoon op mijn werk en werd voor de zoveelste keer smorgens gebeld dat mijn paard niet opstond,vele malen was ik dan gaan kijken ,en lag meneer diep te slapen...

nu werd ik gebeld,met dat hij niet op wilde staan en dat er al een veearts onderweg was...moet ik dan zeggen,bel die maar weer af??

had alleen zoiets van ,joh beest ligt lekker te slapen,maar nee,dit was echt niet goed..

daar aangekomen vond ik een volledig opgezwollen paard,en kwam binnen 5 minuten de veearts al aanrijden,en zoals ik hier begrijp zouden bepaalde mensen dan zeggen,joh,ga maar weg,ik bel ff mijn veearts???

was al blij dat er zo snel een veearts was,en ja,voor mij is een veearts een veearts...erg simpel.

hij voelde hem rectaal op,en kwam niet verder als zijn onderarm,daar zat er al een slag in de darm...en operabel was het zo goed als niet,daarnaast was het dier 27 jaar oud...

en op dat moment laat je hem inslapen..niet wetende dat het zo zou lopen,was ook mijn eerste paardje wat ik liet inslapen..

dat andere paard stond op een boerderij,waar de eigenaar een loonbedrijf had,en ja,dan staan er graafmachines...aangezien het hek openstond,omdat de veearts steeds naar de auto moest lopen en terug,kon het paard dus al vallend en opstaand door het hek komen,en geloof me,meisje waarvan ze was,hing er gewoon als een vlaggetje aan,die beesten zijn dan zooo sterk...

zo is de merrie met haar hoofd onder de graver terecht gekomen..

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 12:39

kimmie261 schreef:
ach weet je,wil best antwoorden hoor,ik was gewoon op mijn werk en werd voor de zoveelste keer smorgens gebeld dat mijn paard niet opstond,vele malen was ik dan gaan kijken ,en lag meneer diep te slapen...

nu werd ik gebeld,met dat hij niet op wilde staan en dat er al een veearts onderweg was...moet ik dan zeggen,bel die maar weer af??

had alleen zoiets van ,joh beest ligt lekker te slapen,maar nee,dit was echt niet goed..

daar aangekomen vond ik een volledig opgezwollen paard,en kwam binnen 5 minuten de veearts al aanrijden,en zoals ik hier begrijp zouden bepaalde mensen dan zeggen,joh,ga maar weg,ik bel ff mijn veearts???

was al blij dat er zo snel een veearts was,en ja,voor mij is een veearts een veearts...erg simpel.

hij voelde hem rectaal op,en kwam niet verder als zijn onderarm,daar zat er al een slag in de darm...en operabel was het zo goed als niet,daarnaast was het dier 27 jaar oud...

en op dat moment laat je hem inslapen..niet wetende dat het zo zou lopen,was ook mijn eerste paardje wat ik liet inslapen..

dat andere paard stond op een boerderij,waar de eigenaar een loonbedrijf had,en ja,dan staan er graafmachines...aangezien het hek openstond,omdat de veearts steeds naar de auto moest lopen en terug,kon het paard dus al vallend en opstaand door het hek komen,en geloof me,meisje waarvan ze was,hing er gewoon als een vlaggetje aan,die beesten zijn dan zooo sterk...

Verschikkelijk om te lezen. Ik weet dat zulke dingen kunnen gebeuren maar het lijkt me verschikkelijk om mee te maken.
Ik weet niet of het lang is geleden, maar sterkte!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 12:48

Ja is inmiddels 13 jaar geleden...

maar vergeten doe je het niet,geeft ook geen prettig gevoel na inslapen,moet ik eerlijk zeggen,wat heb ik op een gegeven moment alleen maar gedacht..man o man,spuit hem nu dood...dat arme paard...en het duurde en duurde maar,hij is zelfs nog op zijn buik gaan liggen,en heb ik hem zelf weer plat moeten leggen,toen had ie al een half flesje roze vloeistof in zich... Verdrietig

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 12:50

Lovely schreef:
IndianLady schreef:

Dat is dus al niet waar. Met een roesje kunnen ze prima blijven staan en zelfs stappen. maar verder kun je er alles mee doen en beleven ze ook geen angst meer zoals ze nuchter zouden doen. Als daarna het narcosemiddel toegediend wordt kunnen ze niet meer blijven staan en raken ze tegelijk ook buiten bewustzijn. Als ze eenmaal liggen zijn ze al van de wereld en krijgen de laatste prik waardoor het hart ermee stopt.

Kimmie, lijkt me duidelijk een veearts die het even verkeerd aanpakte.

roesje narcosemiddel, het punt is dat sommige paarden zich verzetten tegen het 'slapen' gaan. En ja als ze liggen dan is het middel zo toegediend, maar VOOR ze gaan liggen, daar ging het over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 12:58

Ze moeten wel gaan liggen, want ze gaan buiten bewustzijn en kunnen eenvoudigweg niet meer staan. Hier maken ze niet echt meer iets van mee hoor.
Maar goed, als je er echt niet aan wilt, is dat jouw zaak.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 13:06

En dat is juist het punt waarop die paarden dan ook niet gaan liggen omdat ze dat simpelweg niet willen. Ondanks het middel wat erin gespoten wordt.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 13:45

kimmie261 schreef:

Kimmie, het was niet mn bedoeling om je kwetsen of je kwaad te maken. Mocht ik dat gedaan hebben, daarvoor sorry.

Mij maakt het wel uit wat voor een da erbij komt, dan had bovenstaand drama voorkomen kunnen worden. In mijn geval hebben we vaste da, die ook ingeval van spoed snel ter plaatse zal/kan zijn. Een goede da kan inschatten hoeveel een dier nodig heeft.

@IndianLady; als een paard genoeg krijgt toegediend, zal hij altijd gaan liggen. Inslapen is geen synoniem voor ellende en dat is wel het beeld wat jij nu wilt afgeven.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 13:50

elk paard is anders . Onthoud dat, en wat kimmie verteld is verschrikkelijk, maar wel waar! Ik denk persoonlijk dat er met een spuitje meer fout kan gaan dan bij een slager. Alani: ik vind je erg hard tegenover kimmie. Het is toch verschrikkelijk wat dat meisje heeft meegemaakt, en dan geef je haar ook nog de schuld van verkeerde DA etc. Hoe weet je of DA goed genoeg is op zon moment?

edit: oh ik zie dat je hebt gereageerd alani:)

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 13:57

Maaruh... waarom kan het paard niet gewoon met pensioen? Waarom dood? Doen wij ook met al onze paarden. Knipoog

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 13:58

Alani schreef:
@IndianLady; als een paard genoeg krijgt toegediend, zal hij altijd gaan liggen. Inslapen is geen synoniem voor ellende en dat is wel het beeld wat jij nu wilt afgeven.

Dat is niet waar, het ligt geheel aan het paard niet de hoeveelheid vloeistof. De impuls om te gaan liggen veroorzaakt door de spuit zorgt ervoor dat sommige paarden gaan paniekeren. Ik zeg juist iedere keer SOMMIGE paarden en niet alle paarden, de 1 wel de ander niet. Vaak ligt het aan het temperament van het paard en de oorzaak van het inslapen. Het ene paard is er klaar voor het andere niet.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 14:01

Vorige week woensdag stonden wij ook voor de moeilijke beslissing wat te doen.
Voor ons was het geen oplossing meer om naar de slacht te gaan. Onze Miep kon bijna niet meer lopen en dus ook niet in de trailer.

De DA is geweest, heeft haar eerst narcose en pijnstilling gegeven. Ze heeft wel lang nog rondgestapt en geprobeerd te blijven staan maar doordat ze eindelijk geen pijn meer had was dit niet naar voor ons om te zien. Op het laatst heeft ze niets meer meegemaakt, ze lag in het lange gras, heerlijk in het zonnetje. De DA heeft pas het laatste spuitje gegeven toen zij er al niets meer van mee kreeg. Natuurlijk hebben we er bij staan janken als een klein kind maar voor haar was het beter zo.

Het ergste is het afscheid nemen maar dat moet je ook als je paard naar de slacht gaat. Wat ik wel erg vervelend vond is dat de Rendac haar niet direct op kon halen en dat ze dus nog ruim 36 uur aan de weg heeft gelegen. Dat is pijnlijk om te zien.

Heel veel succes met je beslissing. Het blijft moeilijk, volg je gevoel.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 14:20

Miepie1980 schreef:
Vorige week woensdag stonden wij ook voor de moeilijke beslissing wat te doen.
Voor ons was het geen oplossing meer om naar de slacht te gaan. Onze Miep kon bijna niet meer lopen en dus ook niet in de trailer.

De DA is geweest, heeft haar eerst narcose en pijnstilling gegeven. Ze heeft wel lang nog rondgestapt en geprobeerd te blijven staan maar doordat ze eindelijk geen pijn meer had was dit niet naar voor ons om te zien. Op het laatst heeft ze niets meer meegemaakt, ze lag in het lange gras, heerlijk in het zonnetje. De DA heeft pas het laatste spuitje gegeven toen zij er al niets meer van mee kreeg. Natuurlijk hebben we er bij staan janken als een klein kind maar voor haar was het beter zo.

Het ergste is het afscheid nemen maar dat moet je ook als je paard naar de slacht gaat. Wat ik wel erg vervelend vond is dat de Rendac haar niet direct op kon halen en dat ze dus nog ruim 36 uur aan de weg heeft gelegen. Dat is pijnlijk om te zien.

Heel veel succes met je beslissing. Het blijft moeilijk, volg je gevoel.

Sterkte!

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 14:25

scoxx: kon dat maar, maar ik wou geen paard met pijn hebben.. Dat is niet eerlijk. Ik snap je reactie ook niet helemaal want het gaat hier niet om gewoon oude gepensioneerde paarden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 14:26

IndianLady schreef:
Alani schreef:

Dat is niet waar, het ligt geheel aan het paard niet de hoeveelheid vloeistof. De impuls om te gaan liggen veroorzaakt door de spuit zorgt ervoor dat sommige paarden gaan paniekeren. Ik zeg juist iedere keer SOMMIGE paarden en niet alle paarden, de 1 wel de ander niet. Vaak ligt het aan het temperament van het paard en de oorzaak van het inslapen. Het ene paard is er klaar voor het andere niet.

Dat kan alleen als het roesje (methadon/domosedan of vergelijkbaar) wordt overgeslagen en er dus gelijk met stap 2, de narcose, wordt begonnen.
Anders kan het echt niet, bij geen enkel paard dat correct doses krijgt.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 14:31

IndianLady schreef:
Alani schreef:

Doei! ik heb niet het gevoel dat mijn discussiegenoot iets doet met mijn argumenten en er worden steeds uitzonderingen bijgehaald in plaats van gemiddelen. Ik stap dus ook uit deze discussie.

Sterkte aan iederen die voor een soort gelijke keuze komt.
groet Alani

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 15:16

kimmie261 schreef:

Dit lijkt me een duidelijk voorbeeld van hoe het niet hoort Scheve mond
Ik heb 2 keer het inslapen van een paard meegemaakt (is al wel een tijd geleden) en weet vrijwel zeker dat het roze spulletje de vloeistof was die het hart deed stoppen. Jouw pony is behalve het roesje dat niet gegeven werd dus ook niet eens onder narcose gebracht.. daar krijg je de horrorverhalen van Verdrietig Lijkt me een akelig gezicht en ik kan me voorstellen dat je na zo´n ervaring liever voor de slacht gaat..

Een paard kan met een roesje in normale dosis prima overeind blijven. De reflexen blijven werken, dus het paard kan gewoon blijven staan en lopen. Ze worden alleen een beetje suf en laten zich daardoor makkelijker behandelen (tandarts, onderzoek etc), juist doordat minder angst hebben en een beetje "high" worden. Kinderen krijgen het ook vaak als stapje voor de narcose. (Dan praat ik over operaties uiteraard Knipoog )

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 15:45

Alani en Lovely
In de vele voorgaande topics over slachten vs inslapen is dit meerdere malen naar boven gekomen.
Dat paarden wel degelijk tegen de narcose/roes/ of weetikveel hoe dat spul heet vechten. Ze willen niet gaan liggen.
En voor de 100.000 ste keer ik zeg toch de hele tijd SOMMIGE paarden en niet alle paarden. Blijft waarschijnlijk moeilijk om te blijven lezen denk ik.

En over argumenten en gemiddelen. mensen onthouden meer de gevallen waar het niet goed bijging dan de gevallen waarbij het wel goed ging.
Ik heb nu zelf 2 keer een paard in zien slapen. Beide keren zelfde DA (dus ik neem aan delfde werkwijze) en toch het ene paard vocht wel en de andere niet.

En door jullie reacties onthou ik mezelf verder ook van enig commentaar hierop.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 15:52

ik vind dat je gelijk heb indianlady, elk paard reageert anders:) Jij hebt t meegemaakt, dus je zal het toch echt wel kunnen weten.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 17:24

Bij het inslapen van mijn merrie ging ze ook echt niet liggen door de sedatie.. Maar door de narcose die erop volgde. En zelfs hiervoor moest de dierenarts haar (zachtjes) aan haar staart trekken om haar door haar achterbenen te laten zakken..

Sedatie geeft geen drang om te gaan liggen. Kato (was een belgisch trekpaard en zeer kalm van karakter) stijgerde op de kliniek zelfs nog, terwijl ze een enkele dosis sedatie had gekregen en een praam op had, omdat ze zich verzette tegen de maagscopie. Na de 2e dosis sedatie bleef ze staan en zwalkte iets in de achterhand maar meer ook niet. Met het inspuiten van de narcose toen ze ingeslapen werd, lag ze binnen 4 tellen met wat hulp van de dierenarts die aan haar staart trok.

Ben heel blij dat het gewoon heel rustig is gegaan. Het drama van Kimmie is mij goddank gespaard gebleven, volgens mij krijg je dat beeld echt nooit weer van je netvlies af..