[INFO] castreren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marei

Re: Centraal topic over castreren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 22:11

Mijn Spirit is gisteren gecastreerd.Het was gewoon tijd voor hem.Omdat de groep hengsten nu de wei opgaat en ik het persé in het voorjaar wou doen is hij nog even op de stal gebleven.Beetje fout want hij stond de rest van de dag te flippen omdat z'n groepje weg was....
De castratie ging goed maar het begon al met een extra verdoving.Alles ging goed en netjes maar toen hij wakker werd was hij ook ineens echt wakker en wou ervandoor.
Eén DA aan z'n staart en nog één aan z'n kop om hem tegen te houden en toen ben ik ook bij z'n kop gaan staan om hem tegen te houden want hij bleef een dik kwartier lang flippen!Echt niet normaal,zo sterk dat hij was,terwijl hij niet eens goed kon blijven staan.(Die DA aan z'n kop smakte tegen de muur aan en eerder nog werd hij er gewoon af gezwiept toen hij op z'n lijf lag om hem tegen de grond te houden)
Nu een dag later is hij wat rustiger geworden maar het is of er niks met hem gebeurt is.Helemaal niet suf en lusteloos maar helder en kwiek en nog steeds dus aan het roepen af en toe naar z'n groepje..gewoon stom van me,maar na een weekje mag hij naar ze toe lekker de wei op.
De wond is heeft haast niet nagebloed en is haast niet dik dus dat ziet er gelukkig goed uit allemaal.

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-07 13:55

Ik heb al op verschillende bedrijven gewerkt en al vele (+- 50) castratie's gezien... er zijn veel verschillende manieren van castreren en ze hebben allemaal de voor en nadelen.

Je hebt de open methode waarbij er niets gehecht wordt. dit is de methode die vaak door castreurs gebruikt wordt. Het voordeel hier aan is dat het meestal erg goedkoop is (een castreur is geen dierenarts en heeft dus geen opleiding gehad) Het nadeel aan deze methode is dat de darmen van het paard naar buiten kunnen komen wanneer dit gebeurt is het vaak einde verhaal voor het paard.

Je hebt de half bedekte methode waarbij de zaadleider gehecht wordt en zo de buikholte dicht gemaakt wordt. Het voordeel aan deze methode is dat deze staand gedaan kan worden en er dus geen narcose risico is. Tevens kunnen er geen darmen door de buikholte naar buiten komen en kan toch de troep (nabloeding) naar buiten. Het nadeel aan de methode is dat er een groot bloedvat geraakt zou kunnen worden wanneer dit het geval is moet het paard alsnog plat gelegd worden.

Je hebt de bedekte methode waarbij de hele boel gehecht wordt. Het voordeel van deze methode is dat er geen kans is op een prolaps van de darmen. het nadeel aan deze methode is dat eventuele nabloeding niet/te laat ontdekt wordt en er dus een infectie kan optreden. ook kan deze methode enkel uitgevoerd worden liggend en is er dus een narcose risico.

Dan heb je nog de methode waarbij gecastreerd wordt via de lies. Het voordeel van deze methode is dat het paard erg snel hersteld en vrij weinig last ondervind van de castratie. Het nadeel van deze methode is dat het ziozo erg prijzig is, bij een eventuele nabloeding zal deze ook pas erg laat ontdekt worden en is er kans op een infectie, deze methode kan enkel liggend uitgevoerd worden en brengt dus een narcose risico met zich mee.

Vervolgens is er nog een verschil in staand en liggend castreren.
Wanneer er staand gecastreerd wordt heeft het paard geen last van de narcose die een risico met zich mee brengt. Ook is de castratie sneller gedaan.
Wanneer er liggend gecastreerd wordt is er een beter overzicht en kan men beter zien wat men doet, het nadeel aan liggend castreren is de narcose sommige paarden kunnen hier heel lang last van blijven houden en er is altijd het risico dat het paard niet uit de narcose komt.

Vervolgens kan er nog gekozen worden voor aan huis of op de kliniek castreren.
Ikzelf ben voor op de kliniek castreren omdat er dan veel schoner gewerkt kan worden en mocht er iets fout gaan is alles bij de hand om het alsnog tot een goed einde te brengen.
Vooral bij liggende castratie's vind ik dat deze op de kliniek gedaan moeten worden, omdat narcose zoizo een risico mee brengt vind ik dat een paard dan goed gemonitord moet wordt. Wat wil zeggen dat de hartslag, de ademhaling en de toediening van de narcose goed in de gate gehouden moet worden om zo het narcose risiso zo klein mogelijk te houden. Ook de recoverie (als het paard wakker wordt) kan goed fout gaan op de wei. De narcose werkt zowel geestelijk als lichamelijk. wanneer een paard geestelijk al weer bij is zal het proberen op de staan maar wanneer het lichaam (spierverslapper) nog niet bij is kunnen er ernstige ongelukken ontstaan. Ik heb paarden op de wei bij zien komen die er vandoor gingen en zo hun benen braken. Recoverie moet altijd is een recover box gebeuren zodat het paard zichzelf niet kan beschadigen.

Momenteel loop ik stage op een paardenpraktijk (www.paardenpraktijk-denethe.be), hier gebruiken ze de halfbedekte methode en castreren ze staand. Enkel bij oudere paarden (en minipaardjes) wordt een castratie liggend uitgevoerd. De paarden staan 3 dagen en 2 nachten op de kliniek. Zo komen bv woensdag aan dan kunnen ze wennen aan de omgeving, op donderdag ochtend worden ze gecastreerd, op vrijdag avond mogen ze weer naar huis. Als ze dan naar huis gaan is de nabloeding meestal over en kunnen ze thuis gelijk de wei op.
Tevens krijgen ze altijd pijnstillers en antibiotica mee voor de eerste 5 dagen. Na 2 weken wordt de wonde nog een keer gecontroleerd door 1 van de dierenartsen.
Normaal gezien is de castratie wond na 2 weken genezen en is de hengst na 6 weken niet meer vruchtbaar.
Wij hanteren de dag na de castratie op stal (dat is dus de dag dat ze nog op de kliniek staan) vervolgens de wei op. Ook raden wij af om de wonde te koelen omdat er dan juist vuil de wonde in gespoten wordt, voor pijnstilling hoeft het niet gedaan te worden want ze staan op pijnstillers, en door de beweging op de wei is er nauwelijks sprake van zwelling.
Er wordt hier 160 euro gerekend voor op de kliniek dat is dan incl. de castratie, 3 dagen stalling, controle visite en medicatie. Aan huis castreren doen wij haast nooit en liever niet maar kost 200 euro.

greetz

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 10:41

ik wil mijn minihenstje op de wei laten casteren. wat kost dat ongeveer en wat zijn de voor en nadelen?

ninaricci85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 13:07

weet er iemand een goede paardencastreur in zuid holland? want de dap in zoetermeer rekent voor een minishet 220 euro als ze het bij mij aan huis doen. dat vind ik toch wel heel erg veel.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 15:01

lonneke schreef:
weet er iemand een goede paardencastreur in zuid holland? want de dap in zoetermeer rekent voor een minishet 220 euro als ze het bij mij aan huis doen. dat vind ik toch wel heel erg veel.

220 Wow! Voor minder moet er wel iets te vinden zijn. Ik woon in belgie dus weet er niet onmiddelijk een zijn, maar volgens mij kan het voor 150 ook al.

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 16:54

Spirit is dus liggend behandelt en bedekt.
Alles ziet er goed uit en hij mag morgen naar z'n groepje op de zomer-wei Go jij! Go jij!

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 18:24

Nou, ik breng Andros aanstaande dinsdag weg. Hij gaat helemaal naar Emmeloord om daar via de lies gecastreerd te worden. Meerdere klinieken hebben mij geadviseerd om het op deze manier te doen en aangezien ik maar 1 nakomeling van mijn merrie heb maakt dat extra geld mij ook niet uit. Het is idd veel prijziger, maar ik heb er een goed gevoel bij. Wij brengen hem dinsdag. Woensdag wordt hij gecastreerd en donderdag mag hij weer naar huis.
Volgens Emmeloord was deze methode het meest diervriendelijk en wordt het nog wel eens onderschat hoeveel naproblemen andere castraties met zich meenemen (ontstekingen, darmproblemen enz.) en aangezien ik dat dus al wel bij meerdere hengsten van andere mensen heb meegemaakt, heb ik voor deze methode gekozen.
Nog steeds wel spannend, maar meer over hoe we hem in vredesnaam op die trailer krijgen Knipoog

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 20:03

lonneke schreef:
ik wil mijn minihenstje op de wei laten casteren. wat kost dat ongeveer en wat zijn de voor en nadelen?

De kosten zijn verschillend per DA. Je moet gewoon zelf even informeren bij verschillende DA's. Zelf heb ik mijn shet ook in de wei laten castreren en was daar voor zo'n 60 euro kwijt. Het voordeel van in de wei castreren is dat de pony goed kan blijven bewegen en dat is erg belangrijk na de castratie. Wel moet de wond steeds goed schoon gehouden worden.

Valdo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 21:46

weet iemand hoe een hengst op merries's reageert na zijn casteratie. Heeft hij dan nog dek neigingen of is dat dan direct over?
en heeft er iemand ervaring met de paardenkliniek hellendoorn of paardenkliniek de veluwe? of weet iemand nog een ander adres in omgeving zwolle die castereren?

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 22:19

de meeste hebben de eerste dagen en weken nog wel zin hoor Knipoog

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 22:43

Meestal merk je de eerste weken niet directe verandering, het gaat heel geleidelijk aan. Tis niet zo dat hij opeens geen zin meer heeft. Mijn paard is op 6 April gecastreerd, maar ik denk dat als ik hem bij een hengstige merrie zou zetten hij nog wel interesse zou hebben...

julie_l

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 17:53

Heeft er iemand al ervaring met immunocastratie? Dat wordt voornamelijk bij varkens (beren dan) toegepast naar het schijnt, maar zou ook al bij paarden gebruikt worden. Iemand ervaring/ voor- of nadelen?

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 18:05

wat moet ik me daar bij voorstellen?

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 09:47

Vandaag is het zover
Boaz word vandaag samen met zijn vriendje faun gecastreerd!!!
SPANNEND!!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 08:00

Valdo schreef:
weet iemand hoe een hengst op merries's reageert na zijn casteratie. Heeft hij dan nog dek neigingen of is dat dan direct over?
en heeft er iemand ervaring met de paardenkliniek hellendoorn of paardenkliniek de veluwe? of weet iemand nog een ander adres in omgeving zwolle die castereren?

Dit is onze dierenarts. Heeft paar maand terug het hengstje van mijn zus nog geholpen...
http://www.extercatte.nl/

Ze kunnen zich tot (ik geloof, voor de zekerheid ff navragen!) 6 weken na de castratie nog voortplanten Knipoog . Misschien ook handig om te weten.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 13:48

Mijn hengst( 2jr) is gisteren op de kliniek in Bodegraven gecastreerd. Gelukkig op de kliniek want hij bleek een klophengst te zijn! Er zat 1 bal verstopt in zijn lies. Die is eruit gehaald.
Ik had hem zo en zo op de kliniek omdat hij ook behandeld moest worden voor een sarcoid, dus ik dacht nou dan maar alles tegelijk. Ik ben nu een heel stuk duurder uit maar ja hij staat er goed en ze kijken alles goed na. Hij is ook gehecht. Maar het is maar een klein sneetje, vlakbij de lies.

Dealer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 15:57

BarSjoe schreef:
Wie heeft er hier een klophengst gehad en in een kliniek laten castreren?
Graag zou ik willen weten bij welke kliniek jullie het hebben laten doen, en hoe jullie ervaringen bij de betreffende kliniek waren, en wat de kosten ervan bedroegen.
Ben namelijk zelf in het bezit van een eenzijdige klophengst.

Een klophengst van mij staat momenteel in de Uithof/Utrecht en wordt morgen geholpen.
Na de operatie blijft hij er nog 7 dagen. De vaste kosten voor de behandeling (en verblijf) zijn EUR 500,- tenzij zich complicaties voordoen.

Het is een flinke ingreep, de bal in de buikholte wordt staande, via laproscopie afgebonden (bal blijft er dus wel in), de andere bal wordt daarna liggend verwijderd. Via een hormonentest/vergelijking voor en na de behandeling wordt bekeken of het paard werkelijk ruin is geworden. Op verzoek kan de dierenarts daarna een 'ruinverklaring' afgeven.

Ik houd je wel op de hoogte van de afloop.

Valdo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 22:15

hoi, mijn hengst is afgelopen dindag gecastreed. Maar sinds vandaag treedt er een zwelling op maar niet op de plek waar de ballen hebben gezeten maar bij de koker. hij heeft geen koorts en heb het vandaag met koud water gekoelt. heeft iemand meer hier ervaring mee? en wat deden jullie? de dierenarts zei zolang hij geen koorts heeft en nog eet en drinkt is er nog niet veel aan de hand maar met hoeveel dagen moet de zwelling af nemen?

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 15:27

3 tot 5 dagen na de castratie gaat de koker vaak opzwellen.(vocht) Je moet goed in de gaten houden dat het voor je paard geen pijn doet. Doe hem 1 maal daags temperaturen. Zolang de temperatuur onder de 38,5 blijft kan het geen kwaad. Daarboven veearts waarschuwen
en af en toe stappen met hem om de circulatie op gang te houden.

Die van mij is ook dinsdag gecastreerd, alleen hij is op de tafel gegaan ivm een bal in de lies. hij is gehecht en mag 2 maal daags een 1/2 uur stappen verder heeft hij nu boxrust.
Ik mag het niet afspuiten omdat hij een wond met hechtingen heeft.
Zijn koker was vannochtend ook wat dik na wat gestapt te hebben slonk dit ook weer wat. zijn temperatuur was 37,1. vaak slinkt het weer vanzelf. Er is geen tijd aan te geven wanner dit weg moet zijn. 1 a 1/2 week denk ik zelf.

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 22:03

mijn pony is vorig jaar gecastreerd, dit was een al wat oudere hengst van bijna 8 jaar.

de ingreep is staande gedaan, en toen hij klaar was, is hij naar zn stal gezet.
de volgende 2 dagen er na liep hij vooorzichtig, en zijn koker ging ook opzwellen. ik heb toen zijn koker wel gespoeld, maar niet op de wond!

zijn leiders zijn afgebonden en de rest is open gelaten.

ik heb ook foto's ervan,

wel ging hij enorm zweten, want hij was zo ver verdoofd, dat hij echt moeite moest doen om te blijven staan.

julie_l

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-07 18:28

Wat is eigenlijk de beste leeftijd om een hengst te laten castreren? Ik hoor vaak dat je best niet te lang wacht omdat het dan niet veel invloed op hun karakter meer zou hebben, maar anderzijds moet hij wel mooi uitgroeien?

KarminaP

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 13:35

Gisteren is een van de pony's gecastreerd en ik moet zeggen dat ging heel vlot. Staande verdoving. 2 draadjes erin. Hij is drie jaar en de dierenarts zei dat zijn hengstenmanieren normaal gezien nog vrij rap gaan verdwijnen (dit weet je natuurlijk nooit met zekerheid). Op een half uurtje was alles achter de rug. Het koste 110 euro.

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 16:16

ik was 175,- euro kwijt,

en kwa gedrag, zijn gedrag naar merries toe is heeeel anders en naar ander epaarden.
behalve bij een hengstige merrie voelt hij zich ineens weer hengst.

eerst kon hij nooit met mijn shetlander merrie samen, en na 1,5 maand na de castratie werden het dikke vriendjes.

Marshaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 17:09

hoi ik meld me ook even, had niet gezien dat er een centraal topic was, en was al een ander begonnen Schijnheilig
ik heb dus het idee een 8 jarige hengst te kopen, hij is ERG braaf op eigen terrein etc, maar omdat ik ook op andere plaatsen wil komen straks, ben ik aant denken hem te laten castreren

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 22:07

als je hengst geen dekhengst is, zou ik dat zeker doen. hij kan dan lekker in de groep lopen, en dat is o zo belangrijk voor een paard.