Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mexxuna

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 17:23

@kekavo; je moet ook geen tondeuze pakken, maar een schapenscheer apparaat!
Dan kom je goed door het haar heen hoor, alleen niet vergeten om heel goed te blijven olieen!

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 17:52

We zijn luna nu btw aan het omscholen, tot buitenritten paard! haha.. wel leuk hoor, ik ben niet zo'n buitenritten mens, ik rij altijd in de bak.. Lachen
Dus luna was in haar hele leventje nog maar 5 x op straat geweest ofzo! Strand en bos hebben we wel eens gedaan.. maar op straat nooit.
Nou er ging een wereld voor haar open! Ze was zo blij!! Hoofd omhoog neusgaten open, en gaaaaaan!! Lachen Ze heeft echt genoten..!
Ik liep er naast met een touwtje, en luna's verzorgstertje zat erop! Was echt heel erg leuk.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 18:58

Wat leuk dat Luna het zo naar haar zin had buiten Haha!
eet ze de capsules?

Een schapenscheerapparaat lijkt me inderdaad een goede optie.. Ik heb vroeger een verzorgpony gehad die ook cushing had (toen was ik zelf nog wel erg jong), ik meen dat ze hem ook met een apparaat voor schapen schoren.
Toendertijd waren er geen medicijnen voor hem beschikbaar, ik ben zo blij dat die er nu wel zijn..!

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-08 22:05

Ireen_ ik heb de capsules hier wel liggen, maar ze moet morgen nog een laatste check ondergaan door de dierenarts..
Ik ben morgen jarig.....
(volgens mij mijn ergste verjaardag ooit.. mijn vriend heeft het vandaag uitgemaakt.... Luna laatste check voordat we medicatie starten... en ik wordt 25 ... Boos! )

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 09:40

Ah Mexxuna wat sneu voor je allemaal er zijn 2 dingen waar je redelijk overheenkomt hoor Haha! 25 wordt vanzelf volgend jaar 26 voel je niks van Duivel en ja je vriendje heel verdrietig maar ook dat slijt op den duur(veeeel ervaring) en je paard aan de medicijnen is langer wennen.
Maar komt allemaal weer goed toch een fijne verjaardag Ja

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 14:06

Dank je wel... Lachen
Veearts is geweest, en vond Luna een typisch cushing geval..
Moest wel lachen, want hij wilde kijken of ze melk gaf (?), schijnen merries met cushing vaak te doen, door de ontregelde hormonen... dus hij pakt naar die uier, en hij krijgt toch bijna een mep! haha.... dat scheelde écht nie veel!
Verder moet van mijn 3 jarige waarschijnlijk een rontgenfoto gemaakt worden, want haar kies groeit verkeerd...
grrr... paarden..... Knipoog

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 18:15

Gefeliciteerd met je verjaardag en nog vele jaren in goede gezondheid. De dierenarts vond het dus overduidelijk? Dan snap je nu waarschijnlijk ook wat ik bedoelde dat een goede arts cushing wel herkent?? Fijn dat je nu dan snel met de medicijnen kan beginnnen, hopelijk eet ze het goed en slaat het snel aan en wordt ze weer wat rustiger en prettiger in de omgang voor andere paarden.

Leuk dat Luna de buitenrit zo leuk vond.
Jammer dat Major nog geen medicijnen krijgt, ze knappen er vaak uiteindelijk weer zo van op!

Hebben jullie mijn foto's nog bekeken van ons paard VOOR en NA de behandeling met medicijnen??

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-08 18:49

Zulke dingen lijken altijd wel allemaal tegelijk te komen Mexxuna.. Ach gut Toch gefeliciteerd met je verjaardag!! Hopelijk ga je snel verschil zien met haar medicijnen.

Ik heb de foto's bekeken Fargo, inderdaad een enorm verschil! Hoe oud is hij eigenlijk?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 00:45

Ireen_: we weten het niet precies maar waarschijnlijk tussen de 23 en 25 jaar en waarschijnlijk meer richting de 25 dan 23.
Wat een verschil he? En cushing sloop er zo langzaam in, 4 of 5 jaar geleden al meer haar in de winter en langzaam over de jaren meer signalen die je dan wel moest kennen om het te weten..

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 09:01

Fargo idd een enorm verschil zeg. Hoop dat ik over een tijdje net zulke foto's kan laten zien.
Grappig dat jouw paard staat/stond bij een molen, Rava staat ook bij een molen die ook nog regelmatig maalt.

barlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 13:36

Hoi,

Gisteren kreeg ik te horen dat mijn oudste pony van 38 jaar ook de ziekte van Cushing heeft. Ook is haar ontstekingswaarde zeer hoog. Vrijdag of dinsdag krijg ik daar de uitslag van. Dus ze krijgt eerst antibiotica en daarna gaan we bekijken of we haar op pijnstillers gaan zetten. Nu werd mij verteld door de vee-arts dat de proces dan wel heel snel versneld gaat. Heeft iemand hier ook ervaring mee?

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 13:46

Waarom gaat je pony op pijnstillers??? dit is mij niet helemaal duidelijk de antib kan ik me voorstellen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 14:27

Om ontstekingen te voorkomen aan huid en haar en ook pezen en spieren etc kun je MSM zwavel geven, dat helpt om paarden sneller te laten herstellen maar ook om allerlei soorten ontstekingen te voorkomen. Waarvoor zijn de pijnstillers precies nodig en waar heeft ze dus pijn aan en wat voor pijnstillers willen ze geven?
Het is ook belangrijk om te zorgen dat de weerstand verhoogd wordt dit doe je door MSM maar ook door Echinae (druppels of drank) te geven bijvoorbeeld.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 14:41

Vervelend Barlie.. Misschien bedoel je medicijnen voor de cushing ipv pijnstillers??

Ik heb ook weer nieuws.. Evita gaat aan de pergolide.
Afgelopen week had ze in de regen gestaan, haar vacht was nat en ik schrok me rot van de hoeveelheid krulletjes die ze ineens op haar hals had Verdrietig ook had ze opnieuw een snotneus.

Vanochtend belde ik de kliniek om mijn veearts te spreken, blijkt ze er sinds kort niet meer te werken Verward Vervelend, want zij heeft Evita vanaf het begin gezien.
Ik heb dus de andere dierenkliniek gebeld waar Evita afgelopen zomer voor haar been heeft gestaan (in wassenaar), het hele verhaal uitgelegd en foto's gemailt, en zij vond het verhaal eigenlijk zo duidelijk cushing dat ze haar niet meer hoeft te testen. Waarschijnlijk gaan we volgende week beginnen met de pergolide.

Ik moet nog wel een beetje aan het hele idee wennen..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 14:46

Ireen_: Zo zie je maar weer, artsen met verstand van zaken herkennen cushing echt wel. En nee het is niet leuk dat ze het heeft, maar als ze met de pergolide weer onwijs opknapt dan weet je zeker dat je je daarna een heel stuk blijer en tevredener voelt, neem dat maar van mij aan. En je paardje ook. Dat heb je zelf gezien aan de foto's van ons paard! En die is de winter zo goed doorgekomen vergeleken bij vorig jaar, echt ongelovelijk.
Zorg dat je wel even goed overlegt hoe je start met de pergolide en dat je liefst de dosis langzamerhand opbouwt zodat je paard zo min mogelijk bijwerkingen ervan heeft. Echt je zult zien dat ze over een paar maanden er een stuk beter bij zal staan.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 15:04

Ik hoop het Lachen Ik ben wel blij dat er nu echt iets gaat gebeuren. Ik hoop vooral voor Evita dat ze weer wat minder onzeker wordt in de omgang met andere paarden.

De veearts stelde voor om het op te bouwen naar 1 mg per dag, en als er dan echt grote veranderingen zijn kan ik proberen om terug te gaan naar 1/2 of 3/4 per dag, aangezien Evita niet zo groot is. (ik weet haar gewicht helaas niet excact!)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 15:08

Een van de belangrijkste wijzigingen in Willy's gedrag was dat hij zo bangig en onzeker was geworden binnen onze kudde maar ook tijdens het spelen met mijn toen nog bijna 4 jarige paard. Zodra de medicijnen werkten en hij weer stabieler en fitter was werd dat anders. Hij speelt weer heel wat af met Whiz en als ie het zat is dan laat ie dat echt wel weten. En in de kudde staat ie er weer lekker tussen en niet achteraf helemaal alleen.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 15:22

Evita ook aan de tabletten..
Het wordt bij mij wel een rip uit mijn lijf hoor... die medicijnen.
3 capsules (=15mg) sochtens, en 1 capsule en 1 tablet s'avonds.. (=7.5mg), dat komt per maand op zo'n 100euro..
pfff...

Ben net naar tentenkamp geweest, even de frustraties eruit geshopt!! Allemaal een nieuwe deken, een scapadekje, een hoedentas voor mijn hoedje.. anti klit spray's, sporen... lekker hoor, even shoppen!! Lachen

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 15:57

Ik merk aan Rava sinds ze aan de pergolide zit dat ze idd een stuk blijer en zekerder is. Haha!
Als ze de kleine shet zat is laat ze dat duidelijk merken en met slecht weer mag hij half onder haar staan om droog te blijven(slimmerd) en dat mocht voor die tijd beslist niet.
Ga dit weekend weer beginnen met wandelen op de weg en hoop over een tijdje de pergolide tot 0.5 mg te beperken en weer op Rava te gaan zitten. Bloos
Heb helaas nog steeds mijn kabeltje niet voor de telefoon om het filmpje over te zetten.
Zal van het weekend eens kijken of ik nog wat foto's heb van voor de medicijnen.

Kan me voorstellen dat shoppen effe heerlijk is wij zijn afgelopen weekend naar Duitsland geweest heerlijk wandelen enzo even de kop leeg maken. Vork Dromen Pling
Alleen wel eng om andere mensen je paard te laten doen normaal doe ik alles zelf, ik had alles klaar gezet, maar je bent toch bang dat het niet goed gaat, gelukkig is het prima verlopen anders kan je nooit meer weg.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 16:27

Rumay, is er een speciale reden dat je alweer terug gaat naar 0,5 mg? Is dat in overleg met de DA? Ik ben altijd een beetje zo van, als het goed gaat, niets veranderen tenzij het wel héél erg goed gaat en je bijvoorbeeld denkt, ze kan het ook wel met wat minder hulp? Maar ze is nog maar zo kort van haar zere voeten af bijvoorbeeld, ik zou denk ik nog even verder stabiliseren (maar ik ben jouw DA natuurlijk niet Haha! Clown Pling )

en dat shoppen kan ik met maar ook zonder frustraties hoor!! Het is altijd leuk om wat voor je paard(en) te kopen Vingers aflikken

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 17:57

haha dat ken ik, lekker je frustraties eruit shoppen Haha!
Ik heb een hele mooie bucas (big neck) deken gekocht voor Evita, voor de volgende winter Haha! Hij was nu in de aanbieding in haar maat, dus hij ligt vast klaar Lachen

Ik ben helemaal vergeten te vragen wat de pergolide kost in wassenaar, ben benieuwd of het er inderdaad goedkoper is of dat ze een foutje bij je hebben gemaakt, Rumay Lachen

Zijn het trouwens erg grote pillen? Evita is helaas een drama als het om medicijnen gaat.. elk poedertje over het voer of tussen een boterham heeft ze door normaal gesproken, en dan eet ze het ook echt niet op.

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 18:12

Mexxuna, wat lekker dat je op zo'n manier je frustraties kwijt kan raken Haha!
Bedankt! Ik ga het het Major's eigenaar vertellen, dat ze hem het beste met een schapenscheerapparaat kan scheren.

Hier heb ik wat fototjes van hem, daarnet gemaakt. Daarop is goed te zien hoe hij in zijn vacht zit, hoe mager hij is en hoe lusteloos hij er uit ziet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Trouwens, hebben jullie dat knappe paardje op de voorpagina van de tentenkamp-folder zien staan? Da's mijn andere verzorgpaard Haha!

Afbeelding

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 18:45

Och kekavo, wat ziet jullie paardje er uit. Echt Cushing zielig en beroerd. Hij zal wel wat opknappen van het scheren maar dat is wel echt symptoombestrijding en de oorzaak wordt zo natuurlijk niet aangepakt maar dat weet je wel natuurlijk. Echt jammer dat ze niet aan de pergolide of aan de provariumbreeding wil beginnen.

Over de pilletjes pergolide, die zijn echt klein, en je kunt ze door de helft breken om bijv 's morgen een helft en 's avonds een helft te geven en dan zijn ze ongeveer zo groot als een anticonceptiepilletje (dus klein).

barlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 19:57

rumay schreef:
Waarom gaat je pony op pijnstillers??? dit is mij niet helemaal duidelijk de antib kan ik me voorstellen.

Ik heb nu de antibiotica opgehaald bij de Dierenkliniek. Dat krijgt ze nu twee maal daags. Omdat haar ontstekingswaarde zeer hoog is. Alleen in Utrecht (het lab) worden er nu nog meer testjes gedaan. De vee arts zei tegen mij we beginnen alvast met antibiotica te geven ook al weten we niet waar de infectie zit.Daarna gaan we verder met pijnstillers. Dit is mij ook niet helemaal duidelijk. Zeker niet nadat gisteren ik heel veel informatie hebt gekregen en veel door mijn hoofd is gegaan. Als de uitslag van het lab er is zal ze mij bellen. Ik zal het dan zeker navragen.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 20:01

Ooh, dat is inderdaad klein.. hopelijk heeft ze dat niet door tussen een boterham!

Kekavo, wat een lange vacht heeft hij zeg.. zal vast fijn zijn als die vacht er af is. Inderdaad heel jammer dat de eigenaresse er verder niks mee wil doen, een pot provarium breeding kost echt bijna niks.

Mexxuna, ik vond nog een artikel/tijdschrift waar op de voorkant een foto staat van een paard met vetbultje boven zijn oog. Ik weet niet of de link hier al eens eerder gestaan heeft, maar ik vond het erg interessant om te lezen! (heb er wel een geneeskundig zakwoordenboekje naast gehouden Knipoog ). http://www.de-em.nl/PDF/Endocrin.%20van ... 0paard.pdf