Topic over atypische myopathie.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Michelle

Re: Paniek...2 jaarlingen uit kudde overleden/kritiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 14:03

als het echt allemaal zo accuut was, snap ik niet dat er niet 'landelijk' gewaarschuwd wordt en dat het nu pas opduikt.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 14:03

oke Nammie, bedankt voor je info!

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 14:05

Michelle schreef:
als het echt allemaal zo accuut was, snap ik niet dat er niet 'landelijk' gewaarschuwd wordt en dat het nu pas opduikt.
Omdat er maar plaatselijk gevallen zijn.
Ik heb verder dit jaar nog geen gevallen gehoord van dit verschijnsel.
Alleen in Noord Holland.
Ik denk dat ze pas landelijk gaan waarschuwen als er op meerdere plaatsen dit voorkomt.
(het KAN overal zitten,maar dat is met zoveel ziektes...)

michele

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 14:06

Jeetje wat een naar bericht zeg.

hoop dat het niet door heel nederland gaat komen Bloos

Ik wil wel even alle eigenaren van de paarden heel veel sterkte wensen bij dit verlies, niets is zo onwerkelijk als in zo'n korte tijd je alles te moeten verliezen.

Michelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 14:10

nee oke maar ze zouden wel een soort van waarschuwing kunnen geven dat het elders in de landen/regio's gebeurd en waar het waarschijnlijk door komt.

Ninah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 14:12

Laetitia, heel veel sterkte met het verlies van je droompaardje. Ik heb het met kippevel zitten lezen. Ik wil toch nog even zeggen dat ik het goed van je vond dat je er zo mee bezig was. Je hebt niet stilgezeten, maar bent informatie gaan verzamelen, je hebt de dierenarts laten komen, enz. Helaas kon je dit toch niet voorkomen. Lijkt me zo'n machteloos gevoel. Je ziet het -een soort van- aankomen, maar toch kun je er niks aan doen. Vooral omdat de dierenartsen er ook nog te weinig van weten. Ik hoop in ieder geval dat daar nu misschien verandering in komt. Jij hebt daar in ieder geval al aan meegewerkt.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 14:13

Liggen al die andere plaatsen dan ok in Noord Holland? Hoorde net namelijk al iets van Overijssel

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 14:14

Nammie schreef:
Ja , en vanwege de sterfte onder koeien en kalveren , wat een economisch goed is , is er dus onderzoek naar gedaan!

Een norit kuur schijn te helpen , maar nogmaals ik weet niet of hier over hetzelfde gesproken word.
Dit onderzoek is gebasserd op koeien , en niet op paarden , maar het gaat om het injecteren van de mest , en dat gebeurd in paardenweides ook , vandaar dat ik de link legde ,maar dat wil dus niet zeggen dat het ook zo is....

ALs jullie meer willen weten over HOE Micotoxinen kunnen ontstaan:

zou ik deze website eens lezen...

http://www.mycotoxinen.nl/algemeen.htm

en daar gaat het dan om veehouderij.
"Mycotoxinen zijn gifstoffen die door schimmels worden gevormd. Deze schimmels ontstaan tijdens de groei van het gewas of tijdens de opslag van het product. Er zijn meer dan 300 mycotoxinen bekend."

Als koeien er zo beroerd van kunnen worden, mensen ernstig ziek... wat doet dit dan bij paarden?

Ik vind het verhaal van het FIR-systeem, ( http://www.fir-systeem.nl/firdoc.html )het aan de verse mest toevoegen van een koolstof, helemaal geen slecht idee. Volgens ons heeft de uitvinder hiervan ( http://www.fir-systeem.nl/ )helemaal gelijk!

Het injecteren van de bodem met verrotte mest, dus mest die schimmelt en verrot is, (da's wat anders als rijpe mest!!) kan nooit goed zijn voor het bodemleven. 20 jaar geleden werd het injecteren hiervan in o.a. Denemarken al verboden... 1 x raden welk land als een speer de afgedankte injecteurs opkocht? Juist... Nederland moest weer zo hoognodig voorop lopen toch? Er is allang bekend dat de bodemkwaliteit slecht is, en er rotzooi in de grond gestopt wordt...
En wij vinden het vreemd als er zoveel dieren de meest vreemde ziekten krijgen?
Let wel: ik beweer dus niet dat deze paarden hieraan zijn overleden! Er zal eerst meer onderzoek gedaan moeten worden om zekerheid te verkrijgen....

En bij jonge paarden is het immuumsysteem nog niet gesloten onder de 2 jaar????

Moet toch ergens vandaan komen?

kitag1rl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 14:44

pff jeej ik had dit verhaal gelezen toen er nog maar 2 friesjes het slachtoffer waren en verder nog niks bekend was. Ik kreeg al een naar gevoel toen ik het las..

Helaas werd dit nare gevoel bevestigd toen ik net op de nieuwpasgina van bokt keek..

Heel veel sterkte met dit verlies.. Vriendjes zijn?

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 14:48

heel veel sterkte,wat ontzettend verdrietig. Laetitia ik ken je niet, maar toch wil ik je laten weten dat je niet meer kunnen doen dan je hebt gedaan en misschien wel een heleboel anderen op tijd hebt kunnen waarschuwen! sterkte

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 14:54

ik heb net de boer waar mn paarden staan gemaild, om te vragen of hij dat wel eens heeft gehad bij zijn vee, dus micotoxinen..

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 15:08

Ik vind het toch wel heel vreemd dat bij Karim in de wei zoveel slachtoffers zijn en in de wei ernaast niet. Ik vraag me dan nu ook af of die wei ernaast was geïnjecteerd?
Dit lijkt me dus ook niet alleen met de wind/storm te maken hebben, misschien een combinatie van het weer met de geïnjecteerde mest.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 15:14

Sokkebok schreef:
Ik vind het toch wel heel vreemd dat bij Karim in de wei zoveel slachtoffers zijn en in de wei ernaast niet. Ik vraag me dan nu ook af of die wei ernaast was geïnjecteerd?
Dit lijkt me dus ook niet alleen met de wind/storm te maken hebben, misschien een combinatie van het weer met de geïnjecteerde mest.
Hij behandeld alle weilanden op dezelfde manier,en er was al een hele tijd niks aan dat land gedaan.
De paarden die er stonden,stonden al geruime tijd op dat land,dan hadden ze toch al eerder ziek moeten worden?

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 15:16

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 15:58

diesel_ schreef:
komt dit niet gewoon door het te hoge fructaan gehalte in het gras??

hier is veel over te lezen op: http://www.hoefnatuurlijk.nl/misc/fructihelp.htm

Nee, dat is niet de oorzaak. Fructaan is gewoon een vorm van suiker die in het gras voorkomt.
Die veroorzaakt misschien een hoefbevangenheid, maar niet symptomen van zulke spierafbraak.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 16:07

Ik ben zelf ook eens op onderzoek uitgegaan op het Internet en als gemene deler wordt genoemd dat de weides waar het voorkomt aan de bosrand liggen of door bomen omrand zijn. Misschien maken bep. bomen onder stress (veranderende weersomstandigheden) wel iets aan dat deze ziekte veroorzaakt? Wie is hier in thuis?

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 16:08

Tinkerloos schreef:
Sokkebok schreef:
Hij behandeld alle weilanden op dezelfde manier,en er was al een hele tijd niks aan dat land gedaan.
De paarden die er stonden,stonden al geruime tijd op dat land,dan hadden ze toch al eerder ziek moeten worden?

Lagen er dan in de ene wei wel eikeltjes en de andere niet? (Ik ben ook maar wat aan het meedenken hoor).
Tinkerloos, heb jij dan een idee hoe het kan komen waarom de ene wei wel slachtoffers heeft en de andere niet?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 16:09

Eikels veroorzaken ook niet zulke dingen

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 16:10

Ik wil de mensen die hun paardje zijn kwijt geraakt door deze ziekte heel veel sterkte toewensen Ach gut

En ik hou dit topic in de gaten, want die van mij loopt ook 24 uur per dag buiten.

Die twee gevallen in Noord-Holland weten jullie misschien welke plaatsen dat zijn geweest?

Rocho

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 16:13

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 16:15

Ja maar dat veroorzaakt ander symptomen ik heb twee jaar terug twee pony's ziek gehad van eikels

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 16:16

Mac schreef:
Ik ben zelf ook eens op onderzoek uitgegaan op het Internet en als gemene deler wordt genoemd dat de weides waar het voorkomt aan de bosrand liggen of door bomen omrand zijn. Misschien maken bep. bomen onder stress (veranderende weersomstandigheden) wel iets aan dat deze ziekte veroorzaakt? Wie is hier in thuis?

op deze plaatsen groeien ook veel paddenstoelen.

kunnen we niet eens wat gegevens verzamelen met z'n allen om te kijken of we tot een conclusie kunnen komen.

zoals: de exacte plaatsen waar het voorkomt, dus niet ergens in Limburg maar dan topografisch in kaart gebracht, plus de plaatsen in Belgie.
Zo kunnen we op atlassen kijken of dit overeenkomt met habitats van planten, schimmels zwammen e.d.
Ook belangrijk om te weten is of het zich in 1 jaargetijde voordoet bijv. alleen oktober, november. Of dat het in meerdere jaargetijden gebeurd bijv. voorjaar en najaar.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 16:22

bomen en daarbij paddestoelen lijkt mij nog niet zo'n onlogisch iedee..
weiland van mijn paarden is voor helft omringt door boomwal, vind ook wel eens paddestoelen, haal die altijd gelijk weg, maar ja je ziet ze nooit allemaal denk ik, en veulens zijn wel zo nieuwschierig en onwetend om die op te eten..

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 16:44

de groene knolamaniet is bijzonder giftig (dodelijk) en groeit graag in de buurt van eikenbomen, er zijn er dit jaar veel van.In een bepaald stadium is hij zoet en geurend.

Als ik het goed begrijp staan er eikenbomen in of rond de wei.
Laatst bijgewerkt door shan op 10-11-06 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 16:46