Teken, ziektes, voorkomen, enz.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

camarque

Re: Centraal Topic over Teken, ziektes, voorkomen, enz.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 13:14

toppie dat het zo goed met vas gaat.
dikke benen lijken mij niet goed afvoeren van de afvalstoffen die geproduceerd worden door gebruik van de benen , ik spuit mijn paard zijn benen altijd kort af na het rijden dat bevorderd de afvoer van de afvalstoffen. je zou voor en na het rijden je paarden benen kunnen masseren (altijd omhoog masseren en zachtjes bv tthouch).
Met mijn paardje gaat het prima , hij loopt weer elke dag een halfuur tot een uur , alle gangen maar rustig aan .
Hij wordt elke dag vrolijker en krijgt meer pit hij dranst en dribbelt weer ! eerdaags gaat hij weer voor de kar en ik denk dat hij dan weer snel de oude is omdat hij een echte karre pony is en nooit echt van paardrijden heeft gehouden.

Lauren_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 17:30

Hier meld zich ook een Lyme patiënt Knipoog

Ik was met een vriendin naar de ardennen geweest, waar ik waarschijnlijk een tekenbeet heb opgelopen.
Na 3/4 weken werd ik ziek, ik kreeg zoveel pijn in me hoofd dat ik niks meer kon doen.
Ben naar de dokter gegaan, ik was zogenaamd overspannen.
Het werd alleen maar erger en erger, en paar dagen daarna weer de dokter gebeld en ge-eist dat tie zou komen.
Toen begreep hij dat ik echt ziek was, en werd ik gelijk naar het ziekenhuis gebracht.(het was allemaal versneld gegaan)
Daar 3 uur ofzo gewacht tot ze dachten dat ze wisten wat ik had. Tong uitsteken

Maar ja om het echt te controleren werd er een lumbaal-punctie gedaan, wat niet helemaal goed ging.
Toen werd er gezien dat ik Lyme had, werd opgenomen en na een paar maandjes antibiotica scheen ik er van af te zijn.

Tot ik nu, ongeveer 2 jaar later, weer heel erg pijn in mijn gewrichten heb. Me knieeën zijn het ergst, op sommige dagen kan ik er niet op staan. Er zijn foto's gemaakt, en een mri-scan waar niets op te zien was.
Zit nu zelf aan Lyme te denken, heb deze week een afspraak met een orthopeet.

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 19:29

Hallo Blensink.

Vas is nu 9 jaar.
En vanaf zijn 6,5 had hij iedere keer iets aan de hand...
Hopelijk is dat nu gedaan...
Voorlopig rij ik nog geen wedstrijden, we zijn echt nog in de beginfase, hij moet nog veel sterker worden eer hij daarvoor weer klaar is. Maar denk / hoop hem in de zomer toch weer te kunnen gaan starten. Op dit moment krijgt hij inderdaad geen medicijnen, alleen ben ik sinds vorige week begonnen met brandnetel en Clivers & Marigold bij te geven, werkt zuiverend en helpt tegen dikke benen. Ik kan het proberen, zal nooit slecht doen.

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 20:16

Hallo Camarque, fijn dat het nu weer zo goed gaat met je paardje en het belangrijkste dat hij zich ook weer fris en vrolijk voelt.
Mijn da zei dat afspuiten geen zin heeft of je moet het minimaal 15 min. per been doen. Vas heeft ook 4 witte benen dus met regelmatig afspuiten ook veel risico op mok zelfs met goed afdrogen. Wat ik vandaag wel heb gedaan, alle 4 zijn witte benen geschoren. Hij had enorm veel haren, het verstikte er helemaal. Dat in combinatie met beenbeschermers met rijden zorgt natuurlijk ook voor extra warmteophoping en ook na het rijden als de beenbeschermers af zijn blijven ze lang warm door de vele haren. Het is te proberen nu ze opgeschoren zijn en daardoor miss sneller afkoelen hij ook minder last heeft van dikke benen door het rijden, miss kon hij gewoon die warmte niet kwijt door de vele haren. Andere jaren had hij namelijk ook in de winter altijd een zomervacht door het vroeg opleggen van dekens, en zijn witte benen waren altijd opgeschoren ivm wedstrijden en het anders moeilijk schoon krijgen ervan.

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 20:18

Lauren, heb je wel opnieuw laten testen op Lyme?
Na verloop van tijd kan het namelijk opnieuw opkomen en moet je opnieuw een kuur gaan volgen. Mijn paard wordt zelfs ieder half jaar opnieuw getest om te kijken of de waardes niet opnieuw omhoog gaan waardoor er kan worden ingegrepen voordat hij opnieuw symptomen krijgt.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 21:16

@camarque wat fijn dat jouw paard ook weer aan de betere hand is.
En dat jullie ook weer langzaam aan het werk gaan, nu maar blijven hopen en in de gaten houden dat er geen nieuwe aanval komt.
Veel succes iig.

@Paashaas wat fijn dat Vas geen medicijnen meer heeft, en hij is nog lekker jong dus je kunt nog een hele tijd samen genieten jullie hebben nu wel genoeg ellende gehad.
Nu je het over brandnetels hebt Pling ,toen Flash piroplasmose had en weer in haar eigen wei stond begon ze allemaal brandnetels te eten.
Daar zit dus waarschijnlijk een genezende werking in.
Hopelijk helpt het dat je de sokken geschoren hebt voor de dikke benen.
Je zult het vast ook wel geprobeert hebben, werkt koelingsgel ook niet?
Dit blijft namelijk een hele tijd doorwerken en is een goede vervanging voor lang afspuiten.

Nou ik ben in ieder geval erg blij dat alle paardjes weer aan de betere hand zijn.

@Lauren_1 heel veel sterkte en beterschap toegewenst!!

Lauren_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-08 22:13

Nee heb me nog niet op nieuw laten testen.
Ik heb een soort fobie voor prikken Tong uitsteken
Ik ga nu wel weer naar de dokter enzo, kijken wat er nu gebeurt

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 22:30

Hier mn verslagje Haha! van het da bezoek van vandaag.
het rechterachterbeen was zoals altijd wat dik, maar nu was het ook warm.
En dat had hem vorige keren niet. Ik al schrik, en blij dat de da die dag kwam.
Hij t been nagekeken, alle pezen, ligamenten enz. Maar alles was goed.
Ik had ook schrik voor artrose, omdat veel lyme patienten dat krijgen, maar dan had hij de eerste minuten als hem liep stijf moeten zijn en dat is hem totaal niet.
Het been werd waarschijnlijk dik door de druk die er nu met rijden op kwam te staan, vroeger ontlaste hij hem en nu niet meer. Dat zn benen de dag na het rijden dik waren en na stil staan niet, was omdat zn lymfebanen niet meer goed werkte, dat was een gevolg vd lyme en zou waarschijnlijk nooit meer in orde komen.
Maar kon verder geen kwaad.
Zijn algemene conditie nagekeken, hij was nog wat mager, maar ik moest hem zo houden.
MAAR hij was heel gevoelig op zn rug, van zijn schoft tot aan zijn lendenen.
Zijn achterhand was nu wel goed in orde, daar was hij niet meer verzuurd en had er ook helemaal geen pijn meer in.
Toen moest ik hem laten lopen aan de longe, eerst in stap, toen in draf, en wat overgangen.
De draf vond hij héél goed, wat een mooie knieactie en vering zei hem! Bloos Ook het achterbeengebruik was heel erg verbeterd. Alleen in de stap hield hij zijn lichaam vast, stapt niet los door zijn lichaam, maar hij stapt ook niet graag, tijdens de overgang naar draf doet hem dat ook, en als hem eenmaal draaft dan is t over en voelt hij zich goed en laat zn lijf los. Hij was volledig zuiver in al zn gangen, een buigproef gedaan, maar ook daarin was hij helemaal goed. Hij kon zijn rug behandelen, maar dan moest hij heel wat spuiten en medicijnen enz krijgen en daar waren we geen voorstander van. Ook omdat je dan het gevolg behandeld en niet de oorzaak.
De oorzaak zat in zn achterbenen, die waren al een heel stuk beter, maar nog steeds niet goed genoeg.
Hij dacht dat hij al heel lang last had van zn knieen, en daardoor ook wat andere dingen overbelast waren geweest.
Hij krijgt nu pillen, bestaan alleen maar uit kruiden voor 45 dagen. Hij had die tabletten wel pas n 3 maanden, had ze op veel topsportstallen al gegeven, en ze waren er allemaal heel tevreden van, dus ben benieuwd...
Die tabletten zouden zorgen dat hij een extra stuwing van zijn achterbenen gaat krijgen, en daardoor opnieuw leert zijn achterbenen goed te gebruiken. Als hij zijn achterbenen goed gaat gebruiken, dan gaat hij ook zijn lichaam beter gebruiken, en dus ook zijn rug, en gaat die pijn vanzelf over. Dat hopen we dan...
Hij dacht dat Vas al jaren Lyme heeft gehad, hij schatte zeker een 2-3 jaar.... als ik toen al mn overzicht had bijgehouden, dan had ik t kunnen weten en veel eerder kunnen ingrijpen... Frusty
Inplaats van pas toen t hem echt niet meer ging.... Verdrietig

camarque

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 22:42

Wat een verhaal , meis ik weet dat je alles heb gedaan wat jij kon doen . De dierenartsen moeten meer studie krijgen over lyme en piro enz dat is hun beroep. verwijt je zelf niets.
succes.

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 13:55

Dat is ook waar, maar als ik hun alles duidelijk op papier had kunnen laten zien. Dan was het hun al veel eerder opgevallen dat hij wel eens lyme zou kunnen hebben...

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-08 14:44

He Paashaas toch best wel goed nieuws.
Ga nu niet denken had ik maar, daar schiet je niets mee op.
Het is normaal dat je pas ingrijpt als het paard duidelijke symtonen gaat vertonen.
Toch lijkt het erop dat jullie eindelijk uit dat verschrikkelijke dal aan het kruipen zijn.
Nu positief vooruit kijken en niet meer terug.
Alleen aan de toekomst kun je dingen veranderen het verleden niet.

Heel veel succes verder!!!

steeff2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 00:31

laatst had mijn paard een teek, en dan ga ik natuurlijk weer het ergste van het ergste denken (ben echt een angsthaas) dus wil hem er zo snel mogelijk uit hebben. Maar ik heb geen tekentang op zak, en als ik eerlijk ben is dat ook niet het eerste waar ik aan denk dan.
Dus ik met een wcpapiertje dat ding eruit gedraait, goed gekeken of er geen kopje of iets meer inzat (wat best moeilijk te zien is tussen de haren), en dacht niks meer gezien te hebben.
Achteraf gezien is het heel erg dom wat ik gedaan heb, maar gelukkig heeft ze er niks aan over gehouden.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 00:40

Ik hoop ook dat je paard hier verder geen last van krijgt.
Je zegt dat je goed gekeken hebt tussen de haren maar je kunt beter eerst naar de teek kijken, er hoeft maar één pootje te blijven zitten.
Wil je niet nog angstiger maken maar je moet er wel enorm mee oppassen zo´n klein ding kan een sterfte betekenen voor je paard.
Echt geen geintje dus.
Weet niet hoe lang het geleden is maar als je enige verandering merkt aan je paard zou ik zsm de DA waarschuwen.
Hoe eerder je er bij bent hoe beter.
Succes en hopelijk heb je het vieze dier er in zijn geheel uitgehaald.
Vanaf nu zou ik je paard elke dag grondig controleren als er teken in jouw gebied zijn.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 13:49

@Paashaas hoe reageert Vas op de pillen, we zijn nu een week verder misschien merk je al resultaat.
Hoop dat alles goed blijft gaan en vooral vooruit blijven kijken he!
Als je tijd en zin hebt zou ik het fijn vinden iets te horen hoe het gaat met jullie.

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 17:56

Hallo Blensink, hij heeft minder pijn aan zijn rug maar of dat nu aan de pillen ligt of dat de verzuring eruit is weet ik niet. Hij moet nu op een andere manier leren lopen en ik moet op een andere manier trainen dan die ik gewoon ben, dat is een hele aanpassing en voelt soms niet even goed aan, maar de lange weg is vaak de betere dus ik zal geduld moeten hebben... Lachen Ik heb de laatste 2 weken ook niet veel gereden door persoonlijke problemen. Maar zaterdag ga ik weer terug, door de week wordt hij wel gelongeerd door de vrouw vd staleigenaar.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 18:10

Fijn om te horen dat hij minder pijn heeft aan zijn rug, misschien is hij inderdaad nog te kort aan de pillen om nu al resultaat te zien.
Nog even afwachten dus.
Inderdaad geduld en de juiste methode vinden, voor beide heb je de capiciteiten (dat heb je wel bewezen ondertussen) dus jullie komen er wel.
Veel sterkte en bedankt voor je up-date we wachten nog een weekje af.
Geef Vas een dikke knuf van me zaterdag en voor jou heel veel sterkte toegewenst.
Blijf geloven vrouw het komt allemaal goed Ach gut

camarque

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 11:53

hoi hoi hier een berichtje , met mijn paardje gaat het goed ik heb hem twee weken terug voor de kar gezet na eerst weer hem getraaind te hebben , hij was erg recht in de rug .
Maar hij had er zin in en gaf een vreugde bok die helaas eindigde in een poot over het lamoen en een vliegende menner (ziekenhuis stuit heiligbeen en schaambeen gebroken) kar totaal verwoest en ik de menner dus nu voor zeker 6 weken uitgeschakeld.Paardje alleen angst en een dikke kogel en wat schaafwonden . de kogel en schaafwonden zijn geheeld maar de angst daar zal ik pas over een week of 6 weer aan kunnen gaan werken. Groetjes

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 12:45

Tjee, wat zul je geschrokken zijn.
Wat een pech, je paard helemaal goed nu en kun je eindelijk weer beginnen alles op te pakken, gebeurt er dit.
Heel veel beterschap toegewenst Ach gut

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 01:00

Ik meld me ook in dit topic. Morgen ga ik even alles doorlezen.
Mijn paard heeft ook Lyme (borreliose) en we zoeken naar een gepaste behandeling.
Hij heeft niet de duidelijke klachten gehad zoals omschreven wordt.
Geen koorts, geen kreupelheden etc...

Vage klachten die een vreemde niet aan mijn paard zou merken.
Geen conditie, lusteloos, darmklachten, rugklachten (wist niet dat dat er ook bij hoorde), ennnn dat was het volgens mij wel in grote lijnen.

De link van het verslag van vandaag [MD] Eindelijk duidelijkheid over Liekie!!!
de rest heb ik niet in een topic gezet maar her en der bij andere in het topic...

Als jullie vragen hebben kan ik de antwoorden geven. Verder ben ik opzoek naar de juiste manier van behandelen en ga morgen van alles uitproberen.

Momenteel staat hij trouwens op probiotica voor zijn darmen, en heeft hij een infuus gehad om zijn tekorten in het bloed aan te vullen. Hij had een tekort aan rode en witte bloedcellen, en een tekort aan leukociten en lymfociten...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 01:04

Ik denk dat je er even bij moet zeggen dat hij positief uit de westernblot kwam.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 03:13

Hoi @Griebels, wat verschrikkelijk dat ze bij jouw paard ook lyme hebben geconstateerd.
Als je het topic doorleest wil ik je wijzen op de berichten van @Paashaas, haar paard heeft ook lyme.
Jammer dat we ook jou hier tegen moeten komen Verdrietig , ik wens je heel veel sterkte en beterschap voor je paard.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:14

Anya schreef:
Ik denk dat je er even bij moet zeggen dat hij positief uit de westernblot kwam.

Oh en dit dus Nagelbijten / Gniffelen

camarque

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:25

als je paard te kort rode bloed lichaampjes heeft en geel oogwit of bleek of geelig tandvlees laat ook testen op piroplasmose!
sterkte en succes .
Mijn paard had geen koorts maar de zelfde klachten als die van jouw)lyme kwam uit test, hij heeft driemaanden antibiotica gekregen maar hielp niet na carbesiamiddel voor piro ging hij met sprongen voor uit, ik raad je aan om levercompositum te geven van groene os .Die van mij is bijna de oude nog even de laatste puntjes .( hij is totaal 7maanden niet zichzelf geweest dus hou rekening met lange periode rust)

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:33

Annemarie klijnhout is al geweest, die raadde aan om hem te laten testen op lyme. Ik heb van haar dus ook al darmcompositum, levercompositum, en drainagecompositum gekregen...
Hij heeft geen geel oogwit of geelig tandvlees...

Kan iemand mij vertellen of Liekie dit al lang onder zijn leden kan hebben of dat we er vlug bij zijn? En hoe lang het ongeveer bij hem zou gaan duren?
Ik heb namelijk in aug nog een wedstrijd van 80km goed uitgereden met hem (endurance)...

Edit: zijn rode bloedcellen waren maar een klein beetje te laag. ze moeten tussen de 32 en 52 zitten en Liek zat op 31,2. Maar... zei de DA... een paard met zo'n conditie (endurance) zou eigenlijk op 40 moeten zitten... Dus hoe ik dit moet zien Verward serieus te laag (net als de witte) of gewoon een beetje te laag?

camarque

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-08 10:55

trek een jaar uit voor volledig herstel( herstel tot aan weer met sport mee kunnen doen ook endurance is mogelijk,maar in tijden waar hij minderweerstand heeft kan het weer de kop op steken ,zorg voor de optimale omstandig heden en hou zijn weerstand op peil ,met de compositums kom een heel eind . Geef hem totale rust een paar maanden en hou zijn geest bezig zodra hij fit oogt met leuke wandelingen maak hem niet moe.
Ik had de vierdaagse epe gereden en 4 weken later was hij opeens suf. Je bent er volgens mij optijd bij en dank diegene maar die je op lyme heeft laten testen.