[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 08:31

EVita heeft nog haar regendeken met staartflap op maar schuurt haar staart... zelfs na een anti jeuk shampoo beurt en een spulletje .... ??? Al zomerexzeem of???

vrijdag

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 22:59

Citaat:
Even een vraag, wanneer beginnen jullie met eczeemdekens opdoen?
Als de eerste tekenen zich alweer voordoen is het te laat lijkt me?

En zou mijn 2jarige dag en nacht naar buiten kunnen met zo'n deken?

Mijn 2 jarige stond vorig jaar al dag en nacht met een deken op zolang je maar iedere dag kijkt hoe het zit, het liefst zo vaak mogelijk.
Dan kan het geenkwaad en al helemaal niet als je hem op maat koopt, die van mij is 1 maat groter en ze wil daarom nog wel is met dr been door de staartsingel gaan maar je kan ze dan wegknopen hebben ze er ook geen last van.
groetjes,
Vrijdag

Luckystory

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 10:07

atreyuevita schreef:
Josefien schreef:
TKC97 is dat en daar moet je erg mee oppassen want mijn paard is er hevig door verbrand (de vellen hingen er bij en als je er naar wees kromp hij al in elkaar) omdat je je paard er ABSOLUUT niet mee in de zon mag zetten...

Echt waar???? Ohhh wat erg!!! Sjit... en het spul is nog duur ook.....
In de prullebak dan maar...
DANK JE WEL VOOR DE WAARSCHUWING!
het staat niet op de fles stomme fabrikant!

Als jullie nu toch iedereen aan het waarschuwen zijn voor gevaarlijke producten zal ik dat ook maar doen.

Vorige lente had ik van de DA Horsol druppeltjes gekregen (het wordt ook verkocht onder een andere naam, maar die weet ik niet)
Gevolg: Mijn merrie heeft er van de ene op de andere dag 3de graads brandwonden aan overgehouden!!! (waarschijnlijk ook reactie van het product op de zon) Er stond geen waarschuwing op het flesje en ook mijn DA had er geen weet van dat het niet in de zon mocht. Ik had het gebruikt volgens de gebruiksaanwijzing.
Ze had er trouwens niet echt mee in de volle zon gestaan, want ik deed het product s'avonds voor de schemer op.

Niet gebruiken dus! Want mijn merrie was zo erg verbrand dat de haarzakjes op haar staartwortel vernietigd zijn. Waardoor ze een plek heeft die nooit meer volledig behaard zal zijn!

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 10:24

Ik heb het even opgezocht, het product waarover het gaat in mijn vorige bericht, is ook bekend onder de naam 'fenaminol'.

vrijdag

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 17:50

Hoi allemaal,

Even een vraagje namelijk:
Waar zit over het algemaan meer eiwit in in haver of biks?
Ik weet dat er verschil in zit in biks maar ik heb mn voer in Spanje staan dus kan niet even kijken.

Marmot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 19:33

Josefien schreef:
atreyuevita schreef:
Heb Evita's staart van het weekend gewassen met anti jeuk shampoo voor honden en een of ander spulletje met een nummer erop gesmeert... zat iets van pretroleum in ofzo (?) zal de naam eens goed opschrijven maar het werd me aangeraden.. ach ja.. we zullen zien of het helpt!

TKC97 is dat en daar moet je erg mee oppassen want mijn paard is er hevig door verbrand (de vellen hingen er bij en als je er naar wees kromp hij al in elkaar) omdat je je paard er ABSOLUUT niet mee in de zon mag zetten...

Ik gebruik TKC al een paar jaar, nog nooit problemen gehad. Ik doe het wel altijd 's avonds, misschien dat dat scheelt, en om de week. Het advies is elke week, maar ik wissel TKC af met Leovet Manenliquide om de huid soepel te houden. Bij drie paarden is dit afdoende (bij één helaas niet).

Marmot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 19:37

atreyuevita schreef:
Trouwens iet opmerkelijks....
Mijn Anda Evita had afgelopen zomer een soort plooien met daartussen verdikkingen. Haar staartwortel en hals waren zo. Ik dacht van het schuren. Maar nu kont het terug terwijl ze haar manen nog niet schuurt. Haar staart schuurt ze een beetje maar dat komt niet door een mugje want ze heeft nog een dek met staartflap op.
Weet iemand iets over deze plooien? Ze zaten er in de winter dus niet.

Bedoel je vertikale plooien? Bij mijn eczeempaard zie ik dat ook als ze veel last heeft, het zijn een soort ribbels. Volgens mij is dit een symptoom van zomereczeem.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 07:53

Citaat:
Leovet Manenliquide

ja maar dat is dus ook echt een heel goed middeltje vind ik, heb het 1 zomer geprobeerd en t werkte bij de mijne toen heel goed.
vorig jaar was t niet te krijgen bij onze ruitersportzaak dus heb ik t niet gebruikt,maar ga t nu bestellen.

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 09:23

Marmot schreef:
atreyuevita schreef:
Trouwens iet opmerkelijks....
Mijn Anda Evita had afgelopen zomer een soort plooien met daartussen verdikkingen. Haar staartwortel en hals waren zo. Ik dacht van het schuren. Maar nu kont het terug terwijl ze haar manen nog niet schuurt. Haar staart schuurt ze een beetje maar dat komt niet door een mugje want ze heeft nog een dek met staartflap op.
Weet iemand iets over deze plooien? Ze zaten er in de winter dus niet.

Bedoel je vertikale plooien? Bij mijn eczeempaard zie ik dat ook als ze veel last heeft, het zijn een soort ribbels. Volgens mij is dit een symptoom van zomereczeem.

Ja maar ze heeft nog geen jeuk om haar manen maar wel al die plooien.... ? Hoop niet dat het de voorbode is van een helse jeuk zomer...
Ze is namelijk weer terug op geboortegrond waar ze geen last had van zomerexzeem en ik had stiekem gehoopt dat het ontbreken van bossen en goede wind door open vlaktes genoeg zou zijn om het te ontkomen.... tenminste voor het ergste deel...

Mayflower_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 09:29

aah wie heeft er ervaring met de halsdekens van ivanhoe?
Ik heb er net 1 aangeschaft, maat XL maar die is zelfs te groot voor mijn paard (van 1.68 m)!
Sluit maat L dan wel mooi aan?

Refagreni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 12:10

Ik heb een maat M voor mijn ijslander. Op zich voldoet ie goed, maar ik moet hem naar mijn idee te vaak rechttrekken. Hij heeft de neiging om te draaien. Tegenwoordig doe ik er nog een extra elastische dekensingel omheen, dan blijft ie beter zitten

Bettine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 13:04

Hoe zijn de Pagony eczeemdekens?
Vind het eigenlijk zonde om voor Zep nu een hele dure te kopen, hij is er toch volgend jaar weer uitgegroeid..
Iemand ervaring?

ManOnniie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 13:24

Kan iemand mij een heel goed iets vertellen tegen ecxzeem? Want mijn pony begint nu al

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 13:28

een eczeemdeken is het enige wat voor de meeste paarden helpt.... en tijdens schemer binnenzetten

IwanLuver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 13:52

Ik heb een meulenkamp deken www.demeulenkamp.nl en ik moet zeggen dat die deken goed blijft liggen.
Ze staat er dag en nacht mee buiten.

Refagreni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 14:59

Bettine schreef:
Hoe zijn de Pagony eczeemdekens?
Vind het eigenlijk zonde om voor Zep nu een hele dure te kopen, hij is er toch volgend jaar weer uitgegroeid..
Iemand ervaring?

Ik heb vorig jaar twee pagony eczema's gekocht. Eén voor een volwassen merrie en één voor een tweejarige ruin. Ze bevielen echt super. De deken van de merrie was aan het eind van het seizoen nog helemaal heel. De ruin had een paar kleine scheurtjes op zijn schouder en rug van het fanatieke gespeel. De scheurtjes heb ik in eerste instantie laten zitten omdat ik de deken niet af wilde doen. De scheurtjes werden niet groter. Nee, ik ben echt super tevreden met de dekens.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 19:28

hoe zitten die dekens rond de schouders??
heb het idee dat ze daar wel kunnen schuren of valt dat mee.

enne natuurlijk, hoe zit dat als ze nat worden van de regen? drogen ze dan ook weer snel?

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 08:21

ellepel schreef:
hoe zitten die dekens rond de schouders??
heb het idee dat ze daar wel kunnen schuren of valt dat mee.

enne natuurlijk, hoe zit dat als ze nat worden van de regen? drogen ze dan ook weer snel?

Ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt. De paarden zitten helemaal ingepakt in zo'n deken. Alleen het hoofd en de benen komen er onderuit. Voor mijn ruin is dat ook het probleem. Hij heeft echt vreselijk last van eczeem. Zijn oren, benen en koker zijn ook altijd kapot. Nu zag ik bij de ijslandershop een nieuw smeersel. Wel behoorlijk agressief/chemisch maar als dat wel helpt, dan moet dat maar.

Met het nat worden valt het erg mee. Alleen in het late najaar als het tussendoor stortregent en waait dan rillen ze soms een beetje, meestal haal ik hem er dan ook maar even af om te drogen. 's Zomers is het geen probleem.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 08:29

ik vind de deken namelijk strak rond de schouder zitten, als je op de foto's kijkt op de site van meulenkamp lijkt dat net zo namelijk.

heb het idee dat de deken dan dus schuurplekken kan gaan geven .
bij gewone dekens zie je dat soms ook wel, heb je van die kale schuurplekjes op de schouders...

Refagreni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 09:26

Nee hoor, geen probleem. In tegenstelling tot gewone dekens zijn eczeemdekens gemaakt van rekbare stof. Je krijgt toch ook geen schuurplekken van bijv fleecedekens? Mijn paarden hebben de dekens opgehad van eind april tot eind oktober en hadden totaal geen plekken oid.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 09:51

okee, dat wilde ik dus weten

rianne1987

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 10:51

nou mijn fjord staat onder haar boett deken vanaf vorige week. Ik heb de nieuwe boett deken van 2006 besteld. Haar manenkam is meteen een heel stuk minder opgezet en echt jeuk heeft ze nu ook niet! Ik ben wel 200 euro lichter maar ze heeft gelukkig geen jeuk!

Refagreni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 11:01

Ik heb op dit moment drie eczemers lopen en dan zijn de pagony dekens een stuk interessanter. En uit ervaring weet ik dat ze minstens zo lang mee gaan dan de duurdere dekens.

Deau

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 11:13

Klaartje staat bij mij nog niet onder de de deken. 1 maand geleden heb ik haar gewassen met betadine. Ze staat nou nog onder haar zomerdeken. Zaterdag gaat de deken er helemaal af. Dan wil ik haar nog 1 week zonder deken laten lopen. En dan pas de deken opdoen. Hier gaat het nog echt top!

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 13:27

Gaat die Boett dekens (of vergelijkbare dekens) niet snel kapot als het paard in een groep staat?

Mijn paard gaat dag en nacht de wei op, vorig jaar heeft hij wel geschuurd (alleen staart en manen), maar dit jaar staat hij op een andere wei. Volgens mij zitten daar minder irritante vliegjes dan op de wei van vorig jaar; het is daar vrij open zonder struikgewas in de buurt. Ook bestaat de gehele omheining uit schrikdraad en slootjes, dus het wordt moeilijker om te schuren.

Ik hoop dus dat ik het weet te onderdrukken met klitwortel, en eventueel andere middeltjes. Mijn DA raadde mijn SweetItch Control aan, of anders zo'n deken.