[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

summie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 19:32

casanova schreef:
het blijft allemaal luchtzuigen.

kribbebijten is met ergens de tanden erop en luchtzuigen eigenlijk zonder voorwerpen in de lucht.

verzamelnaam:luchtzuigen.

het is niet de oplossing om je paard ervan te weerhouden dat het niet kan kribbebijten door middel van cribbox,tralies e.d maar door een voer en leefomstanding van je paard te willen veranderen of aan te passen!

dat maakt een paard een gelukkige zuiger

Zoals je in mijn verhaal al kon lezen heb ik van alles al geprobeerd.... En zijn we inmiddels verhuisd naar een andere stal met andere voerschema's (meer verspreid over de dag) er staan daar nog twee ex luchtzuigers dus denk dat ik voor haar de juiste plek gevonden heb en er zijn ook paarden die zich door Cribbox niet uit het veld laten slaan. Mijn paardje staat er echt niet ongelukkig bij op dit moment !! Alleen de eerste twee dagen moest ze eraan wennen omdat het een gewoonte van haar geworden was. Nu merk je niets meer aan haar dus ???????? En als ze onverhoopt toch weer gaat zuigen vind ik haar nog steeds een schatje

Tieme

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 21:45

casanova schreef:
het is niet de oplossing om je paard ervan te weerhouden dat het niet kan kribbebijten door middel van cribbox,tralies e.d maar door een voer en leefomstanding van je paard te willen veranderen of aan te passen!

Maar als je de leefomstandigheden al hebt verbetert en je paard alleen nog uit verslaving zuigt, kan dit wel degelijk de oplossing zijn. de mijne zoog alleen nog uit verslaving en dit heb ik door middeltjes als cribbox kunnen doorbreken. nu zit er nergens meer cribbox op en hij is van z'n verslaving af.

summie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 21:56

Tieme schreef:
casanova schreef:

Maar als je de leefomstandigheden al hebt verbetert en je paard alleen nog uit verslaving zuigt, kan dit wel degelijk de oplossing zijn. de mijne zoog alleen nog uit verslaving en dit heb ik door middeltjes als cribbox kunnen doorbreken. nu zit er nergens meer cribbox op en hij is van z'n verslaving af.

Wat leuk om te horen hoe lang heb je de cribbox gesmeerd ??

Anoniem

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 00:51

Mijn paardje is verder ook een happy horse (hoop ik) en ik doe er ook alles aan om haar happy te houden ik let op het voer, veel buiten, niet alleen staan, veel aandacht geven(wandelen), etc. Maar zou het niet vervelend als ze van haar verslaving af zou komen dus probeer ik haar een duwtje in de rug te geven door PBH spray op haar zuigplekjes te spuiten.

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 10:07

hoe kunnen jullie zeggen dat het zuigen alleen nog maar de verslaving is dan?

hebben jullie maagonderzoeken laten doen of maagzweren behandeld?

dit omdat ik geloof dat voor het grootste deel paarden het degenlijk met irritatie van de maag te maken heeft waardoor paarden zijn gaan luchtzuigen.te veel op stal,te weinig ruwvoer,te weinig beweging,verkeerde voer enz.

natuurlijk is er ook een groep die het nog wel als verveling heeft ontdekt.

dus jullie paarden doen het nu geheel niet meer,ook niet in andere box of de cribbox weg of in paddock of weiland?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 10:36

Mijn paardje is idd behandeld voor een maagzweer, heeft pronutrin als veulen gehad, later maagcompositum en is ook nagekeken door Steffi vd Laarse. En wat er nu over is, is dus idd haar verslaving.

Die verslaving wordt veroorzaakt door de endorfine die vrijkomt tijdens het zuigen dit werkt als een soort pep en paarden voelen zich daar ws heerlijk bij. En zie dat dan maar eens te doorbreken.

Als Cribbox en/of PBH spary daar bij kan helpen dan graag.

Volgens Steffi vd Laarse lijden bijna alle veulens aan een vorm van maagzweer door alle stress die zij als veulen meemaken. Alleen ontdekt een heel klein deel al heel jong het zuigen bij de rest kan het later komen of verdwijnt de maagzweer weer. Zal ook wel afhankelijk zijn van de ernst van de maagzweer en de condities waaronder het veulen/paard gehouden wordt.

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 10:57

dat is duidelijk,onderbouwde taal!
dat ben ik het met jou eens

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 11:02

Dan heb ik hier een vraag betreft de maag. Hopelijk dat iemand dit weet
Voor ik informatie ging zoeken over het luchtzuigen, wist ik niet dat het ook door de maag kan komen en dat bij luchtzuigen endorfine vrij komt.
Mijn pony doet het nu al zijn hele leven lang en eigenlijk zou ik hem toch willen laten nakijken of dat hij misschien last heeft van zijn maag (Als dit al kan omdat hij het al zo lang doet).
Maar nu wilde mijn dierenarts hem niet nakijken, want hij zegt: Luchtzuigen is een stalgebrek en kan zeker niet komen door de maag, daar geloof ik niets van en hardstikke broodje aap.. blablabla"
Nou goed hij wilde er verder niets van weten en ook mijn pony niet onderzoeken.

Wetenn jullie toevallig of dat hij nog onderzocht kan worden op een maagprobleem omdat hij het al zo lang doet (10 jaar ruim).
?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 11:15

Dit zelfde verhaal vertelde een van mijn DA's ook ze had zelfs een arts van de faculteit in Utrecht gesproken hierover en die zei ook dat het onzin was want dat de maagzweer net zo goed ontstaan kon zijn door het zuigen. Het klonk een beetje als de kip en het ei verhaal in mijn oren.

Als je echt vermoed dat het nog steeds om een maagprobleem gaat zou ik het zeker laten doen. Er zijn vast wel DA's of klinieken die je paard wel willen onderzoeken. Maar het maagprobleem zou heel goed over kunnen zijn misschien is er nog wel littekenweefsel zichtbaar.

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 11:21

cowhorse,ik zou een andere kliniek bellen en gewoon vragen naar een maagonderzoek!

summie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 12:27

casanova schreef:

dit omdat ik geloof dat voor het grootste deel paarden het degenlijk met irritatie van de maag te maken heeft waardoor paarden zijn gaan luchtzuigen.te veel op stal,te weinig ruwvoer,te weinig beweging,verkeerde voer enz.

natuurlijk is er ook een groep die het nog wel als verveling heeft ontdekt.

dus jullie paarden doen het nu geheel niet meer,ook niet in andere box of de cribbox weg of in paddock of weiland?

Er staan daar inderdaad twee paarden die het al jaren niet meer doen !! In de paddock en het weiland deed ze het al nooit .

summie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 12:30

casanova schreef:
cowhorse,ik zou een andere kliniek bellen en gewoon vragen naar een maagonderzoek!

Er moet nog heel veel onderzoek gedaan worden naar het luchtzuigen / kribbebijten............................. en niet alles is een maagprobleem. Er gaan intussen meer fabels in het rond dan feiten !!

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 13:42

Bij ons stond een pony gereden door meisje A.
Het ging erg goed en na een tijdje werd de pony verkocht aan meisje B.
Binnen een week stond de pony lucht te zuigen. Geen andere stal, geen ander voer enkel een andere ruiter. Alles was anders, meisje A was ouder, dominanter en kon beter rijden, dan meisje B zij was ook erg onzeker.
Door het besef van ons en meisje B bleek dat de pony gestressd werd door de onzekerheid, en kreeg daardoor maagklachten. Wij hebben hem rustcompositum en maagkruiden gegeven. Hij werd rustiger en samen ging het al beter. Na een week of wat hield hji ook weer op met luchtzuigen.
Voor mij geen fabel maar gewoon een feit.
Stress veroorzaakt klachten die weer luchtzuigen veroorzaken. Ik probeer de paarden zo min mogelijk onder druk te zetten, veel weidegang en rust te geven.

Tieme

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 16:29

casanova schreef:

mijn paard heeft inderdaad maagonderzoek gehad. heeft 2 weken een middel gehad voor z'n maag wat bedoelt is voor mensen, hierna een paar maanden pronutrin. Margriet dudok van heel heeft hem nog nagekeken, hier heeft hij ook nog wat middeltjes van gehad. daarna is hij nog een keer na gekeken door steffi van der laarse.

Tieme deed het niet echt rond etenstijd maar op een gegeven moment continu.
tuurlijk kon ik hem lekker laten zuigen, maar daar werd hij niet gelukkig van want het was op een gegeven moment het enige wat hij nog stond te doen. dit terwijl hij lekker kon grazen. dus gezorgt voor onbeperkt oud hooi, geen kuil of bix meer en een klein beetje granen/of muesli. veel naar buiten. stroom in het land bovenop de palen gedaan en op de rand van z'n luikje cribbox/PBH spray.
ik kan hem nu dus gewoon weer op de poetsplaats of in de longeerbak zetten (dus zonder stroom of cribbox) zonder dat hij aan het hek hangt.

esperance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 22:59

meestal begint een paard met luchtzuigen als hij/ zij stress heeft... als ze stress hebben gaan ze hun eten enzo ook minder verteren en/of opnemen met als gevolg dat ze last van de maag krijgen zuren/zweren, en dan gaan ze luchtzuigen omdat door het luchtzuigen idd een stofje vrij komt wat werkt als een drug, wat ook pijnstillend is, en ze zich beter voelen, (minder stresserig zijn)...
er zijn idd onderzoeken aan de gang ze zeggen dat die maagconsumptie goed werkt..
er is nog iets ander wat nog beter schijnt te werken ben de naam even kwijt... als ik er op kom meld ik het even ...

casanova

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 23:11

esperance schreef:
meestal begint een paard met luchtzuigen als hij/ zij stress heeft... als ze stress hebben gaan ze hun eten enzo ook minder verteren en/of opnemen met als gevolg dat ze last van de maag krijgen zuren/zweren, en dan gaan ze luchtzuigen omdat door het luchtzuigen idd een stofje vrij komt wat werkt als een drug, wat ook pijnstillend is, en ze zich beter voelen, (minder stresserig zijn)...
er zijn idd onderzoeken aan de gang ze zeggen dat die maagconsumptie goed werkt..
er is nog iets ander wat nog beter schijnt te werken ben de naam even kwijt... als ik er op kom meld ik het even ...

je bedoelt maagcompositum

esperance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 08:17

hahah ja idd foutje.. hoe kom ik nu weer op maagconsuptie.. :S

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-06 13:35

casanova schreef:

Omdat mijn paard van 's ochtends tot 's avonds buiten staat, de hele dag ruwvoer tot zijn beschikking heeft, daarnaast 's avonds nog wat beweging krijgt (is nog niet ingereden) etc. Het is gewoon een stresskikker van nature, staat zelfs buiten op de paddock nog wel te zuigen.

Het is trouwens minder aan het worden nu hij bij ons meer begint te wennen en hij voor 's nachts op stal een Himalaya liksteen heeft waar hij veel mee speelt.

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 22:17

ik heb ook een flinke luchtzuiger en vermoed ook maagproblemen van vroeger uit.
ik vroeg mij alleen even af. de problemen zijn opgelost door een ander dieet ( is 99% zeker, via kliniek onder behandeling geweest) maar ze blijft nu zelfs een jaar later nog stug doorgaan met luchtzuigen.
is het dan niet dat als de problemen voorbij gaan dat ze er eigenlijk mee hoort te stoppen?

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 22:35

lowara, misschien begrijp ik het verkeerd.
Maar is dit bij jouw luchtzuiger ook niet een verslaving? Dit omdat je pony het jaren dag in dag uit het heeft gedaan?

Ik kan het nergens terugvinden hopelijk heeft iemand een antwoord voor mij.
Want waarom is biks niet heel goed voor luchtzuigers?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 00:37

Biks is vlgs mij minder goed voor luchtzuigers omdat het niet zo licht verteerbaar is als muesli. En misschien omdat de structuur wat ruwer is dan zo´n samengeperste brok en ze daarom beter moeten kauwen? En hierdoor meer speeksel vrij komt wat weer beter is voor de vertering.

Ik heb trouwens voor mijn `zuigertje`vanmiddag zo´n himalaya liksteen gekocht en ze gign er zo waar mee in de weer. Alle andere likstenen vond ze helemaal niet interessant maar dat himalaya ding heeft blijkbaar toch de jusite smaak. Nou heeft ze iig wat anders te doen dan alleen eten en zuigen

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 08:46

Bix is slechter verteerbaar dan granen. door biks zit nog een goedje gemengt dat de brok bij elkaar moet houden. dit spul zorgt ervoor dat het minder goed verteerbaar is en dat er dus meer maagzuur voor nodig is om dit af te breken.

summie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 16:56

Summer zuigt nog steeds geen lucht !! Al drie weken ik ben SUPER SUPER trots op haar en gisteren zijn al onze paarden voor het eerst weer de wei in gegaan helemaal geweldig !!

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 12:48

Droebel bedankt voor je antwoord. Dit is mij nu duidelijk.
Mijn paarden staan op een kaal stukje weide (er staat wel gras, maar het is niet vet ofzo).
Nu mag mijn luchtzuiger ook wel wat meer aankomen. Maar biks wil ik hem dus niet geven.
Wat zou aangeraden worden?
Als ik hem biks geef, begint hij direct weer heftig te luchtzuigen en hij heet het nu toch al een paar weken niet meer gedaan, ik weet niet of dit door het biks komt? Of dat dit gewoon is na ieder eten wat hij krijgt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 13:16

Ik zou iets geven zonder haver. Ik las gisteren ergens, weet niet meer waar, dat haver zou verzuren in de maag dus daarom niet geschikt is voor luchtzuigen ontstaan door maagzweerproblemen.
Havens heeft muesli zonder haver en Stimix van Pavo schijnt ook zonder haver te zijn . En maismeel is vlgs mij ook licht verteerbaar en natuurlijk ook zonder haver

Succes!