Volger van strasser methode veroordeeld in Engeland

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 21:30

jackie schreef:
irish_lady schreef:

Rubbish, mijn merrie is na 5 jaar continue op ijzers gestaan te hebben er plots van afgehaald, ik heb niets veranderd aan mijn rijpatroon en rij bijna dagelijks over de weg. En nee slijten doen ze echt niet snel.

ik heb een 20jarige ruin die vanaf zijn 3e tot zijn 12e continu beslagen is geweest, onder ander met wig linksvoor. zijn hoeven waren ongelijk. platvoet linksvoor en steilere voet rechtsvoor. ook hij is na van zijn ijzers afgehaald te zijn nog geen dag kreupel of maar onregelmatig geweest. overigens is hij traditioneel bekapt na het verwijderen van de ijzers. dat wil niet zeggen dat dit voor alle paarden zo is. er zijn paarden die van de ijzers af gaan en direct goed lopen en andere die een overgangsfase nodig hebben. paarden die gevoelig lopen na het verwijderen van de ijzers kun je volgens mij het beste met hoefschoenen beschermen.

Ja, joepie ik ook, kom net terug van de smid en hij was heeel erg tevreden hoe netjes zijn hoeven zijn. 8 weken geleden van de ijzers en daarvoor jaren op de ijzers. Alleen links achter buitenkant steun iets kort, maar dat is zowiezo een aandachtspuntje, de reden ook dat hij toen op ijzes moest. De voorhoeven, waarvan rechtsvoor lichtelijk platvoetje zag er juist heel goed uit. Mooie nette gelijkmatige afslijting en hij komt elke dag minimaal 20 minuten over het asfalt omdat hij een weg over moet naar de wei, dan nog bijna elke dag rijden, ook in de bossen.

Juist doordat ik op het harde kom met mijn paard zijn zijn hoeven zo netjes gelijkmatig en goed versleten, niet te lang en niet te kort.

opala

Re: Volger van strasser methode veroordeeld in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 21:31

irish_lady schreef:
Juist, precies! Dan ga je naar een andere dokter, dan ga je niet zelf wat medicijnen uit de kast trekken en het zelf proberen!

Lijkt dat nu juist een preventief medicijn te zijn tegen allerlei hoefkwalen

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 22:43

Over het naar een andere dokter gaan: Dat is afhankelijk van de kwaal.... bij een ernstige kwaal ga je op zoek naar een andere dokter, voor een schimmelnagel ga je zelf naar de drogisterij....

Voor het zelf bekappen geldt dat mijns inziens ook: heeft je paard een probleem(hoef) dan ga je steeds naar een andere dokter, is er eigenlijk niet echt iets aan de hand, en is alleen onderhoud nodig, dan kun je het zelf. Maar omdat je toch bezig bent met iets dat wel erg belangrijk voor je paard is, laat je jezelf af en toe controleren door iemand met meer ervaring.

Adrian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 23:20

Lijkt wel of dit topic is gestopt...jammer...we kunnen toch gewoon doorgaan..of niet ?

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 23:42

Ok een poging van mijn kant.
Ik ben nogal sceptisch tav natuurlijk bekappen.
Zelfs al ga je ervan uit dat de methode op zich goed is, hoe weet je dan in vredesnaam of je een goede bekapper hebt?
Iedereen die een cursusje doet, om mijn part bij de LOI, mag zich immers hoefsmid noemen. Ik ken iemand die doet de hoeven van zijn paarden met een vlakschuurmachine...Afbeelding
Gelukkig heb je nog een branchevereniging waaraan je goede (traditionele) hoefsmeden kan herkennen. Maar is er wel zoiets voor Natuurlijk Bekappers?

Adrian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 00:26

Hoi Beantsje

Hoe kan je nou sceptisch staan tav NATUURLIJK bekappen. Ik zou het juist zijn tegenover ONNATUURLIJK bekappen. Je kan het zelf ook leren. Lees dit topic maar terug..kan je veel van leren. Suc6. HG

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 10:34

Volgens mij is er nog geen branche vereniging voor NB-ers. Dat is jammer. Nu moet je er maar op vertrouwen dat het goed gaat. Doordat de meeste mensen die hun paard nb-en, hun paard ook zelf bekappen, wordt je wel erg kritisch, ook over het werk dat de professional levert. Bij alles wat gedaan wordt, wordt gevraagd naar het hoe en waarom. Bovendien zijn er niet zoveel nb-ers (professioneel), en passeren ze op nb-topics allemaal wel, zodat ervaringen gedeeld worden....