jackie schreef:irish_lady schreef:
Rubbish, mijn merrie is na 5 jaar continue op ijzers gestaan te hebben er plots van afgehaald, ik heb niets veranderd aan mijn rijpatroon en rij bijna dagelijks over de weg. En nee slijten doen ze echt niet snel.
ik heb een 20jarige ruin die vanaf zijn 3e tot zijn 12e continu beslagen is geweest, onder ander met wig linksvoor. zijn hoeven waren ongelijk. platvoet linksvoor en steilere voet rechtsvoor. ook hij is na van zijn ijzers afgehaald te zijn nog geen dag kreupel of maar onregelmatig geweest. overigens is hij traditioneel bekapt na het verwijderen van de ijzers. dat wil niet zeggen dat dit voor alle paarden zo is. er zijn paarden die van de ijzers af gaan en direct goed lopen en andere die een overgangsfase nodig hebben. paarden die gevoelig lopen na het verwijderen van de ijzers kun je volgens mij het beste met hoefschoenen beschermen.
Ja, joepie ik ook, kom net terug van de smid en hij was heeel erg tevreden hoe netjes zijn hoeven zijn. 8 weken geleden van de ijzers en daarvoor jaren op de ijzers. Alleen links achter buitenkant steun iets kort, maar dat is zowiezo een aandachtspuntje, de reden ook dat hij toen op ijzes moest. De voorhoeven, waarvan rechtsvoor lichtelijk platvoetje zag er juist heel goed uit. Mooie nette gelijkmatige afslijting en hij komt elke dag minimaal 20 minuten over het asfalt omdat hij een weg over moet naar de wei, dan nog bijna elke dag rijden, ook in de bossen.
Juist doordat ik op het harde kom met mijn paard zijn zijn hoeven zo netjes gelijkmatig en goed versleten, niet te lang en niet te kort.