Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arzil

Re: Jacobskruiskruid is dodelijk voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 22:37

Wij hebben het spul al enkele keren proberen te verbranden (lees: de staleigenaar met een plens benzine eroverheen de fik erin steken). Dan brandt het lekker voor 5 minuten, maar dat is alles. We zitten nu dus nog steeds met een berg JKK even verderop bij de mesthoop. (Wel een stukkie zeil eroverheen)
Dus verbranden heeft alleen zin als je de hoop consequent in de gaten houdt en laat branden.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-05 22:46

Bij ons is het bij twee plantjes gebleven, maar jemig,wat hebben jullie dan met bergen JKK te maken zeg! Als je het bij de gemeente meldt, zou je dan niet extra zakken oid aan de weg mogen zetten? Of misschien kun je het wegbrengen naar de stort (maar ja, wat doen ze er daar mee he ...)?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 00:17

Ik heb vorige week de gemeentes van en rond mijn woonplaats gemaild over JKK en de gevaren ervan.
Nou zit het hier gelukkig nog niet heel veel in de buurt, maar dat hou ik ook maar liever zo
Tevens heb ik de gemeentes erop gewezen waar bij hun het JKK staat.
Vanochtend werd ik door de gemeente Almelo teruggebeld. Ze namen de klacht heel serieus op. Vanmiddag zou de betreffende plek schoongemaakt worden van JKK en de planten vernietigd.
Verder wilden ze dit najaar in het jaarlijkse overleg met de provincie het er over hebben en kijken wat ze met bermbeheer en JKK nog meer konden doen.
Dat noem ik een positief resultaat.
Hopelijk volgen er meer.

Groetjes, Henny

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-05 10:00

Dit is wat onze gemeente mij terugschreef nav mijn reactie op het stukje journaal bij ons waarin oa werd gezegd dat JKK in de natuur geen kwaad kan zolang je er maar vanaf blijft (als mens). Ik gaf aan dat het toch uitzaaid in omringende hooi/weilanden en dat de grote grazers (koe/paard) er in de winter toch van eten als ze het plattrappen en verpulveren. Hierbij het antwoord van onze wethouder:

Deze mail heeft onze aandacht. Ik heb een bergazingsdeskundige geraadpleegd die veel vee in natuurgebieden inschaart. Volgens hem lopen deze dieren geen gevaar, ook niet in de winter.Zij eten er gewoon niet van. Er is alleen gevaar als het spul verspreid tussen het hooi zit. Nu kan het zaad natuurlijk vanuit de natuurgebieden in de weilanden terechtkomen, hetgeen bestrijding in natuurgebieden zou kunnen rechtvaardigen. Sommige provincies zijn daat actief mee. Echter het Ministerie van LNV vindt massale bestrijding nog niet nodig. Wij volgen de ontwikkelingen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 10:12

Isapaardje, misschien moet je de gemeente even attenderen op het verhaal van Capita op www.kruiskruid.nl lezen (onder ingezonden brieven)

Misschien dat de theoretische kennis van de begrazingsdeskundige door de voorbeelden uit de praktijk weerlegd kunnen worden.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 13:57

progressie!!

Gezien op teletekst pag. 113 van RTV Oost

Plaatselijk Belang Zwolle wil dat Zwolle meer doet om het uiterst giftig plantje JKK te verwijderen uit bermen.

Bovendien zou het maaisel van bermen niet langer moeten worden verwerkt tot veevoer (!!!)

Het plantje geeft al maanden beroering bij veehouders en in de paardenwereld.

Eerder gaf Waterschap Reest en Wierden al aan het JKK aan te pakken.

PB Zwolle wil dat de gemeente bij de aanpak gaat samenwerken met buurgemeenten en eventueel de provincie.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-05 14:36

Cassidy schreef:
Isapaardje, misschien moet je de gemeente even attenderen op het verhaal van Capita op www.kruiskruid.nl lezen (onder ingezonden brieven)

Daar was ik mee begonnen .... en mede daardoor kwam toen die tv uitzending over het JKK. Al iets, maar nog niet voldoende vond ik zelf, dus weer gaan mailen en toen kreeg ik dit antwoord ... Maar goed ze denken alvast na, da's al iets. Veel gemeenten halen de schouder op.

Het filmpje van onze gemeente is overigens op het kruiskruidforum te bekijken onder het topic "gemeente Oss" www.kruiskruidforum.nl

Homerun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 15:27

Het beste wat je kunt doen, nu het nog niet landelijk wordt bestreden, is inderdaad uit de grond trekken met wortel en al voordat de plant gebloeid heeft. Het enige waar je wel op moet letten is, dat het gif uit de plant ook via je huid in je lichaam komt en ook bij de mens leverschade kan opleveren.Ik heb dit tenminste gelezen in een van de vele artikelen die op het moment op interenet te lezen zijn (weet zo niet meer welk artikel)
Mijn boodschap is dus eigenlijk: Trek gewoon ff handschoenen aan als je aan het "plukken" gaat.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 16:02

Suzan1: dat is super! Ik woon in Heerde en dat ligt vlak bij Zwolle, dus hopelijk gaat daar iets gebeuren!

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-05 21:04

Ik laat het JKK gewoon in een emmer indrogen en dan stop ik het maar in de grijze container als er wat plek over is, misschien een oud buurvrouwtje in de buurt die hem niet elke week vol heeft zitten en nu zijn er ook genoeg mensen op vakantie denk! (= een extra container!!)

hann

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 13:02

De zlto had een positief artikel over JKK (voor ons positief), te vinden op www.zlto.nl/?SMSESSION=NO Wij zijn niet de enige die serieus bezig zijn met het probleem.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 16:58

Ik heb ook JKK in de wei
oliebol hee...

wat kan ik er het beste aan doen?
de planten zijn al vrij groot!
Afbeelding
Gif spuiten of zo'n soort hooivork aanschaffen
ragvork geloof ik dat ie heet..

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 17:16

Jeetje das niet normaal. Wel erg veel. Die hebben natuurlijk al allemaal weer uitgezaaid vrees ik.

Vanmorgen weer aan de slag geweest met de ragfork. Dit keer allemaal rozetten verwijderd. Zonder dit ding had het niet gelukt, of waren de wortels allemaal achtergebleven.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 17:35

Hoelang duurt het voordat je zo'n ragfork binnen krijgt?

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 17:37

Stacey schreef:
Jeetje das niet normaal. Wel erg veel. Die hebben natuurlijk al allemaal weer uitgezaaid vrees ik.

Vanmorgen weer aan de slag geweest met de ragfork. Dit keer allemaal rozetten verwijderd. Zonder dit ding had het niet gelukt, of waren de wortels allemaal achtergebleven.

Het is eigenlijk pas zo erg sinds dit jaar,
we hebben er eigenlijk niks aan gedaan omdat we de gevolgen niet kenden, maar nu er zoveel over bekend is moet er toch wel iets gaan gebeuren anders zal het slecht aflopen

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 17:41

Ik weet het niet precies, maar je kunt ze bestellen bij de paardendrogist. We hebben er 1 op stal staan, maar die heeft een stalgenoot besteld en wij mogen er ook gebruik van maken. Altijd als ik wat bij de paardendrogist bestel heb ik het binnen 2 dagen in huis. (ik heb daar wel een doorlopende machtiging lopen)

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 17:45

Ben ook weer op mijn knieen door het land gegaan om de kleine zaailingen te verwijderen. Heb als proef zout gestrooid en inderdaad daar kunnen ze niet tegen, maar het is wel heel veel werk.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 17:58

Zout strooien?
gaan ze daar kapot aan?

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 18:19

We hebben een ragfork besteld bij de paardendrogist

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-05 18:32

Ragfork is ook te bestellen via paardnatuurlijk www.kruiskruid.nl Deze zijn iets duurder, maar er zit een handige "koevoet" aan de achterzijde voor het opwippen.

Zout strooien werkt inderdaad maar dan wel STROOIzout en geen keukenzout want dat doet niets en is jammer van je werk. Helaas moet je daarna alsnog de verschrompelde planten weghalen.

overigens vertelde de boer mij dat met gif spuiten de plant ook indroogt, maar hij blijft dus wel bestaan ... hij verpulverd volgens die man en is dan bij wijze van "opgelost". Maar die pulvertjes ... zijn die ook giftig? Lijkt me wel, dus vandaar dat uittrekken beter is dan gif (in mijn ogen dan).

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 18:47

Oh sorry, ik zie nu dat wij op stal niet die van de paardendrogist hebben, maar van kruiskruid.nl. Want wij hebben wel een gele. Wel handig die koevoet eraan hoor. Net een schepje.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 19:45

Toevallig had ik geen strooizout, maar de plant was binnen een dag helemaal verschrompeld en bruin, dus....Het blad was zelfs kompleet rot. Wat ik ga doen is de planten zo goed mogelijk uitsnijden en dan wat zout in het gat om de wortels te doden, voor het geval er iets is achter gebleven.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-05 21:53

haboshof schreef:
Toevallig had ik geen strooizout, maar de plant was binnen een dag helemaal verschrompeld en bruin, dus....Het blad was zelfs kompleet rot. Wat ik ga doen is de planten zo goed mogelijk uitsnijden en dan wat zout in het gat om de wortels te doden, voor het geval er iets is achter gebleven.

Dat is inderdaad ook een goede !!!!

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 22:07

Wens me maar succes, want ik heb nu de blaren al op mijn handen! Maar ik heb alles voor mijn dieren over, dus al moet ik mijn bijna drie hectare op mijn knieen doen, het zal lukken !!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-05 23:06

Allemachtig Nerootjuh, dat is ook niet zomaar een JKK besmetting die je daar hebt!! Sterkte ermee !!

haboshof schreef:
Wens me maar succes, want ik heb nu de blaren al op mijn handen! Maar ik heb alles voor mijn dieren over, dus al moet ik mijn bijna drie hectare op mijn knieen doen, het zal lukken !!

That's the spirit

Dat van dat zout wist ik ook niet. Idd wel een goede: zowel uitsteken als zout op de "wonde" strooien . Daarna nog gif erover ...