Kijk we komen er wel hoor..
Citaat:
We zijn het er nu dus over eens dat de lengte van de hiel variabel is, afhankelijk van de vorm van de voet en de ondergrond.
We hebben niet anders beweert....de hiel wordt kort maar dit komt door de natuurlijke terug trekking van de zool....het kan nog veel korter dan wat we doen....maar wij willen een natuurlijke stand.
Citaat:
Dat is alweer heel prettig !
O, zeker, tis heel prettig dat moedertje natuur zoveel oplossingen heeft bedacht voor zulke moeilijke beslissingen.
Citaat:
Maar goed dat houd dus wel in dat we niet zomaar van een foto kunnen beoordelen of de hiel te lang is van de zijkant want we kunnen de binnenkant niet zien. En als je dus een paard met langere hielen ziet is dit dus niet perse fout toch ??
Kijk, das dus niet eerlijk...
Want nu wil je natuurlijk dat ik ga zeggen dat klopt. Dit omdat je van de buitenkant niet kan zien waar die zool zit.
gedeeltelijk zou je gelijk hebben....we kunnen het niet precies zeggen...
Maar , omdat we inmiddels al zoveel van deze hoeven hebben gezien is er wel al een redelijk oordeel te geven.
Daarnaast zou je het ook nog uitkunnen gaan rekenen en das niet mijn sterkste punt. dan moet je naar verhoudingen in de hele hoef kijken.
onzichtbare lijntjes trekken enzo...das niet een veilige manier vind ik.
Hou je de nromale gemiddeldes aan, is er op een foto zonder de zool te zien een redelijk betrouwbaar gegeven.
Maar dan...waarom dit niet opgaat voor wat jij nu wil gaan denken/zeggen....
Wat nou bij een paard op ijzer met wat wij een te lange hiel vinden? dan kan die zool ook onderaan zitten.
Dan kan het antwoord heel kort zijn....die blijven te lang omdat dit niet de natuurlijke lengte is.
Dit omdat je op ijzer geen natuurlijke lengte krijgt door verschillende oorzaken.
Er is geen slijtage in de lengte.
Hoofdoorzaak is het geen contact van de straal met de grond, er wordt niks geen bodem gevoeld dus de hoef groeit en groeit...de zool trekt zich dus niet terug op de plaats waar het zou moeten zitten....veel hoger in die hoef dus uiteindelijk.
Daarnaast komt er ook nog de hoogte van het ijzer bij natuurlijk.
Citaat:
dan ga ik mezelf weer even verder wereldwijs maken in de wereld van NB en dan naar bed voor vandaag.
Weltrusten
Citaat:
het is even discussieren maar we komen er vast wel uit.
Oww , zeker....als je je er niet voor afsluit en door blijft denken wel.
Velen zeggen echter, het gaat goed dus de groete....
zie het niet als goeroe gepraat, zie het als gedeelde kennis, dan komen we een stuk verder.
Maar daarnaast....goed blijven onthouden dat er wel verschillende manieren van NB zijn!!! ook manieren waar IK het niet eens mee een ben!!
Citaat:
Hiellengte is varibel en per paard verschillend. Top nu nog even kijken of behalve de verhouding zool - hiel nog variabel kan zijn door bijvoorbeeld de ondergrond.
Ik beweer niet dat het dat is .. ik ga kijken wat de verschillende meningen daarover zijn.