'natuurlijk bekappers' jullie mening gevraagd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

henny_w

Re: 'natuurlijk bekappers' jullie mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 18:51

NickAltena schreef:

Een paard met lange hielen land op de toon.
Die toon vangt de klap op. (even de veranderingen in de gewrichten er buiten gelaten.)
Dit is een onderdeel van de hoef die daar niet voor bedoeld is.
Kan je makkelijk zelf kontroleren, til hem maar op en probeer maar met twee handen te drukken en kijk waar je dat wel lukt en waar niet.

Nick, persoonlijk zou ik de bovenste zin veranderen in:
Een paard met TE lange hielen land op de toon.

Een paard met iets langere hielen als dat jouw mening toegedaan is, land nog lang niet op de toon.

En zelfs amerikaanse onderzoekers zijn de mening toegedaan dat hiellengtes kunnen varieren van zeer laag tot wat hoger.In het wild notabene. Dus het verhaaltje van pijnlijke tonen van het paard vind ik hier niet relevant.

Henny

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 18:51

Nee dat dacht ik al Haha!

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 20:52

piepelotje schreef:
Als ik de straat op ging ging hij gewoon kreupelen. Elk steentje voelde hij. Daar hoefde ik nog niet eens een grindpad op te gaan.

Uiteraard gaat een paard in het begin anders lopen, hij voelt iets onder zijn voeten wat er wel nogsteeds het zelfde uit ziet maar ineens anders aanvoelt...en de hoef is niet zo hard dan waneer hij altijd op blote voeten loopt. (vergelijk het met eelt aan je handen/voeten.
De natuur gaat dit beschermen maar dat duurt even. Net als die eelt aangroei.

Citaat:
Ook sleetén z'n hoeven van die paar keer buitenrit (gemid 2 keer per week) giga zodat hij veels te kort kwam te staan.

Tja, wat moet ik hier op zeggen.
Zie teneerste mijn net geplaatste stukje over de natuurlijke stand.
Daarnaast....wat slijt er dan tekort? en wat vind jij te kort?
De zool zal niet slijten neem ik aan....die is hard genoeg?
Ik denk dus dat je het hier over de hoefwand hebt.
En die hoefwand halen we dus weg bij deze manier van bekappen, slijt dus niet weg maar vijlen we weg.
Wil je niet vijlen dan gaat het op deze manier ook natuurlijk.
De hielen slijten niet verder dan dat de natuur het bedoeld heeft als je aan bepaalde voorwaarden voldoet

Citaat:
En ik probeer toch echt de bermpjes te pakken maar je moet gewoon hier in nederland toch flinke stukken asfalt nemen wil je ergens komen.

Is geen probleem als de hoef hard is , ja kan er op galloperen.

Citaat:
ten eerste ik voelde me dus gewoon een beul als ik zo een stukje straat nam zonder ijzers.
Nu blijkt dat dit weg zou gaan die gevoeligheid . Na 1 jr zouden hoeven harder worden. Stel dat dit waar is. Dan zou ik mezelf een jr rot/schuldig moeten voelen.
Als ik niet zou gaan dan harden de voeten niet uit dus je moet.

Hier wil ik even een misverstand die blijkbaar bij vele speelt uit de weg ruimen.

Je paard loopt geen jaar kreupel, dat is niet de bedoeling.

Als je paard zolang kreupel loopt heb je iets goed verkeerd gedaanOf heeft dit een andere oorzaak dan de hoeven.

DE reden waarom we zeggen dat het geleidelijk moet.

Rustig aan opbouwen dus....niet meteen uren over het harde gaan rijden of over puin, maar rustig aan opbouwen zodat de hoef de kans en de tijd krijgt zich aan de nieuwe situatie aan te passen.

Nu dat jaar....
Het duurt ongeveer een jaar voordat....de hoefwand van boven tot onder vernieuwd is...dat is wat er staat...niet dat i een jaar kreupel moet lopen!
Gaten , scheuren, ringen die laten zien dat er een probleem is geweest? zullen er dus na ongeveer een jaar uitgegroeid zijn en na een jaar kan je zeggen dat dat een goeie natuurlijke stand en uiterlijk van de hoef is.
Bij vele kan het zonder enige vorm van pijn, maar die lopen dan vaak ook al op blote voeten en voldoen daar naast aan alle eisen zoals die gevarieerde bodem, beweging enz.
Staat het paard op stal en loopt het een uurtje per dag op afwisselende bodem dan zal het duidelijk zijn dat dit paard na een jaar niet de zelfde kwaliteit hoef heeft .
Das 7 uur per week harde ondergrond als men dan ook alleen maar op die harde ondergrond zou lopen en 161 uur per week zachte ondergrond....en dan ook nog stilstaand wat de doorbloeding niet bevorderd.
De kwaliteit zal zeker verbeteren....maar niet zo als een paard dat voldoet zoals hier de eisen voor zijn.
Je kan dan ook niet verwachten dat bij een paard die net van de ijzers, maar nog steeds op stal wordt gehouden de hoeven in een week zo hard zijn dat je alle ondergronden aan kan.
Het, Haha! , verricht wel wonderen....maar die duren wel ff voor die zichtbaar en merkbaar worden.

Citaat:
Ten tweede zou ik m''n paard nog fatsoenlijk op buitenrit krijgen??

We doen niet anders...ik kom niet in een binnenbak, hoogsten de buiten bak en zelfs daar rij ik zelden.
daarnaast hebben we hier vrij weinig berm....dus eigenlijk rijden we zeker 80% op de weg.
Ik heb nu wegens een wond aan het been van mijn paard niet veel gereden de laatste tijd, ze staat in de wei....maar hoef er zelfs dan nog zeer weinig aan te doen, er is een balance ontstaan tussen groeien en slijten.

Citaat:
Nu ken ik die van mij nogal goed en ik denk dat hij zou zeggen bekijk het maar. Denk dat hij na een paar keer flink zere voeten gehad te hebben zoiets zou gaan vertonen als kleven aan de stal.
En dan niet uit mentaal opzicht maar gewoon lichaamelijk ongenoegen.

Zie hier boven...tis niet de bedoeling dat i flink zere voeten heeft.
Daarnaast , maar dat ga ik hier niet ook nog een keer schrijven, hebben we laatst op Hoefnatuurlijk al eens een discusie gehad over dit onderwerp....wanneer spreek je van pijnlijk lopen en wanneer van gevoelig....waar bij ik de term gevoelig zou willen veranderen in voorzichtig.
Zie hiervoor het forum op
[edit]Link verwijderd, zie het bericht over commerciële berichten bovenaan MD, Jantien[/edit]

Citaat:
Ook nog een toevoeging op de wilde mustangs. Zou het iemand een worst zijn of die af en toe eens niet regelmatig lopen.
Of die eens een tijdje kreupel lopen door zoolkneuzing.

Ja, het was zeker iemand een worst maar het ging niet om de kreupelheid bij die paarden!
Wel om dat er zoveel paarden zijn op stal met deze problemen.
Ofwel,het onderzoek is natuurlijk niet begonnen omdat men in het "wild" een paard kreupel zag lopen ....maar juist het tegenover gestelde !!

Deze "wilde" zijn door meerdere mensen over lange periodes gevolgd.
Zouden er paarden kreupel lopen dan hadden ze dit ook gezien en bekeken /onderzocht wat daarvan de reden was.

En natuurlijk kan ook een "wild" paard kreupel lopen door andere oorzaken dan de hoef, gewoon verstappen bijvoorbeeld?

Zoolkneuzingen zijn bij een paard dat net dood is natuurlijk wel te zien, net als bij dat levende paard.
Ik denk zelfs bij een langdurig dood paard ook.
Zo kan men ook de hardheid van een zool meten en aan de hand daarvan kneuzingen al dan niet uitsluiten.

Ik ben geen prof en weet niet hoe men dergelijke onderzoeken precies doet maar hier zal bij een hoef onderzoek bij wilde paarden toch lijkt me wel degelijk naar gekeken zijn?

Ze gaan natuurlijk niet alleen maar kijken in wat voor een stand die hoef zich bevind en hoe kort/lang de hielen zijn.
Het ging ze er tenslotte om om te onderzoeken waarom die paarden nou juist geen hoefproblemen hebben met die (voor vele vreemde ) stand en die van ons zoveel....

Citaat:
Nu kan je dode voeten gaan onderzoeken en zien dat daar geen problemen mee zijn. Maar of zo'n paard altijd regelmatig heeft gelopen?? En hoe zit zo'n paard er verder uit, pezen, botwoekeringen in de rest van het lichaam enz . Dus een onderzoek alleen gebasseert op dode voeten .

Nee dus , niet alleen op dode hoeven, hele groepen zijn jaren gevolgd en onderzocht.

Citaat:
Trouwens als ik naar natuur paarden(tv) kijk zie ik dus echt heel vaak kreupele paarden.

Dat zou ik enorm kan van je vinden....ik zie ze nml. maar heeel erg weinig en das eigenlijk het enige waar ik naar kijk!
Het enige waar ik zowiezo naar kijk op tv. Owja...en tegenwoordig naar Gausie...die met die honden, dit omdat deze man zo enorm is omgedraaid met zijn oude gedachte en van straffen naar beloning door clickeren is gegaan.
Niet helemaal offtopic want ook hier zie je dat er toch zaken zijn die men vroeger goed en normaal vond en na aanleiding van nieuwe en veranderde onderzoeken zie je nu zelfs deze man toch veranderen, simpel omdat hij nooit anders geleerd had dat het goed was wat hij deed. En deze man stond er om bekend hoor dat i beslist niet zachtzinnig was...
Om van hieruit weer helemaal ontopic terrug te komen...

zou het nou dan toch echt niet zo kunnen zijn dat ook bij het hoefijzer deze nieuwe onderzoekmethodes aan kunnen tonen dat ijzers helemaal niet zo goed zijn als we altijd dachten? Eigenlijk omdat het voorheen niet eens mogelijk was om deze testen te doen?

Citaat:
Paarden die niet regelmatig gaan.
En een deel zal komen van de natuurlijke competitie maar een deel zou ook kunnen komen omdat deze dieren toch ook vaak last hebben van hun voeten. Geen grove dingen die je terug ziet in een dode hoef maar het toch niet regelmatig lopen.

Tja, jouw mening...mijn mening ....ik denk dat de paarden die in de natuur niet regelmatig lopen dit niet doen door de slechte hoeven maar door het verstappen, spierpijn enz. enz.

Jouw mening...mijn mening....zo heeft ieder zijn mening....maar wat zijn de feiten ??
Bij de onderzoeken kwam dus niet die hoef naar voren!

Citaat:
En als wij op ons paard rijden willen we regelmaat zien geen kleine oneffenheden in de beweging.

Groetjes

Nou, die kleine oneffenheden zie ik ook bij paarden die wel op ijzer lopen dus daar kan dat dan niet aan liggen lijkt me?
Daar spelen zoveel factoren in mee dat je dit niet alleen op een manier van bekappen kan gaan schuiven.

Gr, Nick

[edit]Quote even verduidelijkt, Jantien[/edit]
Laatst bijgewerkt door Jantien op 25-03-05 18:09, in het totaal 3 keer bewerkt

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 21:18

Even een vraagje dat hier wel iets mee te maken heeft.

Kan je een paard ook 's winters bekappen en zomers op ijzers??
En dan bedoel ik met name is het slecht voor spieren pezen banden etc.
Misschien een fysiotherapeut die hier een antwoordt op weet.

Zomers zonder ijzers is geen optie. Ik rij samengesteld en ik ga voor geen goud de cross in op blote voeten.
's Winter zou het wel handig zijn voor op de wei. Kan er geen sneeuw ijs ed meer in vast klonten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 22:57

Komen paarden met hoge of met lage hielen ter wereld?

Zit net een tweeling te bewonderen en zie dat ze met hoge hielen zijn geboren. Wat had moeder natuur voor ogen? Hoe zien de hoeven van een jaarling eruit? Hebben ze dan lage hielen en keihard gelopen zodat ze klaar zijn zoals de BN-ers het bedoelen?

Als dit 100% zo is, gaan de ijzers er bij mijn paard de eerstvolgende keer eraf (net weer even beursje open gedaan, dus ff wachten).

Frans ik hoop dat je een keer op mijn berichtje reageert. Tot nu toe wordt ik steeds genegeerd.

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 23:01

henny_w schreef:
NickAltena schreef:

Een paard met lange hielen land op de toon.
Die toon vangt de klap op. (even de veranderingen in de gewrichten er buiten gelaten.)
Dit is een onderdeel van de hoef die daar niet voor bedoeld is.
Kan je makkelijk zelf kontroleren, til hem maar op en probeer maar met twee handen te drukken en kijk waar je dat wel lukt en waar niet.

Citaat:
Nick, persoonlijk zou ik de bovenste zin veranderen in:
Een paard met TE lange hielen land op de toon.

Een paard met iets langere hielen als dat jouw mening toegedaan is, land nog lang niet op de toon.

Dan maken we hem helemaal compleet...
Een paard met te lange hielen en te lange toon land op de toon....want dan klopt het helemaal.

En dat zelfde paard met die te lange hielen heeft meestal ook een te lange toon.
Alleen een paard met bokhoeven heeft minder kans op toonlanden terwijl het zeer lange hielen en toon heeft/kan hebben.

Citaat:
En zelfs amerikaanse onderzoekers zijn de mening toegedaan dat hiellengtes kunnen varieren van zeer laag tot wat hoger.In het wild notabene. Dus het verhaaltje van pijnlijke tonen van het paard vind ik hier niet relevant.
Henny

Over het tweede stukje....die amerikanen...moet je even goed kijken wat ik schrijf over hiellengte....dit geld overigens ook voor de eerste aanhaal.

Dit geld overigens voor allemaal die denken dat wij die hielen zo enorm laag zetten.

Ik, maar ook op "onze" site , heb het steeds over een natuurlijke lengte voor een paard.

Ik heb al eerder vermeld dat wij...in tegenstelling van andere zoals een Strasser methode geen maat geven voor de lengte van de hielen!

Er wordt nergens gezegd dat die maar 1 of 3 of 5 cm moeten zijn !

Dit is ook de reden waarom we niet willen dat men deze methode op een hoop gooit met alle andere methodes!
Er zit een levensgroot verschil in sommige methodes.
Die van Strasser, die dus wel een idiale hiellengte aan houd en daar ook een zelfde maat aan geeft voor elk paard, verschilt dan ook het grootst met "onze" methode, een reden ook waarom we die aanhalen.
Ook al omdat men deze 2 steeds met elkaar vergelijkt...ook hier.

Als, om maar een voorbeeld te stellen zoals ik al eerder gedaan heb, ik kijk naar 2 van mijn eigen paarden dan zie ik en ieder ondeskundig persoon dat daar in de hiellengte een verschil zit.

Miranda heeft veel kortere hielen dan Moonlight.
Miranda is een KWPN merrie, Moon een Hackney...maar dat zegt niks...het had ook omgekeerd kunnen wezen.
Het enige wat bij deze paarden het zelfde is , is dat ik de zool aan hou als referentie. Zoals iedereen dat doet die volgens de op Frans zijn site vermeld systeem staat.
Juist het mooie van dit systeem is dat wanneer men die zool aanhoud er ook niks mis gaat omdat men het natuurlijke, individuele bij het paard passende vorm hanteerd.

Dus waar je deze stelling op baseerd dat dat bij "ons" systeem ook het geval is, is mij onduidelijk."ons" systeem is juist gebaseerd op het individuele paard , WIJ gaan niet uit van een standaard of minimale hiel-lengte.

Ik zeg dit dus niet persoons gericht omdat ik nou jou post beantwoord, want zo´n beetje alle tegenstanders hebben het hier steeds over "ons" syteem , Frans zijn site die niet zou kloppen terwijl je aan de andere kant alle NB systemen op een hoop gooit zeker ook door vergelijkingen uit het buitenland en de daaraan die systemen verbonden uitspraken er ook nog even boven op gooit.

Conclusie, als je nou dingen vind uit Amerika die niet kloppen waar het de witte lijn methode betrefd....want daar zijn ook site´s van in amerika....dan kan je het vergelijken met de site van Frans.

Als je info vind op een amerikaanse site over willekeurig ander NB systeem. want er zijn er meerdere.....klopt het hele verhaal niet meer als vergelijking met Frans zijn site!

Veel Strasser klanten zijn blij met hun Strasser bekapper....das mooi.
Als er geen al te grote problemen zijn dan zijn de verschillen in bekappen ook niet zo heel groot...op het snijden in de zool en de redelijk vaste hiellengte na dan.
Zijn er echter problemen met een hoef...dan worden de verschillen met Strasser en die van "ons" systeem pas echt groot.

Een duidelijk lijstje vind je op [edit]link verwijderd, volgens richtlijn commerciële berichten op MD, Jantien[/edit]
Links op hoofdpagina drukken, dan links op site map en daar in het lijstje wat je te zien krijgt even op de regel de alternative bekappings-stromingen drukken.

Overigens....kan je op de zelfde pagina daar ook zien dat de methode die wij hanteren zelfs is aangepast voor de Nederlandse bodem voor hen die er bij blijven dat de wilde paarden in een andere omgeving woonden.
Deze info staat er overigens al heel lang hoor, dus ik vind het eigenlijk een beetje vreemd dat als we hier verwijzingen moeten geven naar info deze dan niet gebruikt wordt?
Das mijn conclusie in het algemeer omdat ik zie dat er nog steeds een hoop vragen komen die daar uitgebreid beschreven staat....terwijl er toch ook steeds om gegevens gevraagd wordt.....

Ik hoop dat ik hier wat duidelijk heb kunnen maken en dat men in de toekomst deze verschillende systemen uit elkaar weet te houden.
Laatst bijgewerkt door Jantien op 25-03-05 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-05 23:10

Ben nu eigenlijk wel eens blij dat mijn paard zijn voorijzer heeft uitgetrokken.
Ik wil even gaan experimenteren met zijn voeten. Willen jullie even meedenken met mijn ' proefopzet'?

Om op zijn boerenfluitjes te testen of de doorrbloeding van de beslagen hoef zoveel minder is had ik bedacht om de hoeven nat te maken en te kijken hoe lang het duurt voor ze drogen. In principe moet het zo zijn dat de beslagen voet er langer over doet om te drogen als deze minder doorbloed = minder warm. Om het toch nog een beetje een eerlijke test te maken pak ik de achtervoeten ook mee omdat deze op 8 weken na nog nooit een ijzer gezien hebben. Ik zal er wel zorg voor dragen dat ik niet 1 voet langer nat ga maken zodat er bij voorbaat al temperatuur verschillen zijn. Als het even meezit wil ik het ook nog even bekijken rechtstreeks van stal af en na beweging.
Mee eens? geeft de droogtijd een indicatie van doorbloeding? (met de hand voelt de temperatuur hetzelfde maar dat is wel heel erg subjectief)

Ook ga ik me nog eens bezinnen of ik kan meten hoeveel die hoef nou uitzet. Iemand een idee?

Oh en bij deze, ik zal goed voor mijn proefdier zorgen dus niet meteen de dierenbescherming bellen Clown

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-05 23:14

@ GvdT
Mijn bescheiden mening zegt me dat als er weinig tot geen verschil zit in de stand van de voeten als ze beslagen of onbeslagen zijn moet dit geen problemen opleveren. Wel moet de kwaliteit van het hoorn goed genoeg zijn om de beschadigingen van de nagelgaten 'bij elkaar te houden'.
Mijn paard heeft ooit 8 weken op ijzers gestaan achter en heb de ijzers er zonder enig probleem of overgangsfase onderuit kunnen halen en zo weer mee op straat kunnen gaan stappen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-05 23:22

Citaat:
Ik, maar ook op "onze" site , heb het steeds over een natuurlijke lengte voor een paard
(dit gaat over de hiel)

Ah dan ben ik erwat mijn paard betreft ook over uit. Op drie jarige leeftijd waren de voorhoeven zoals ik al aangegeven heb te zwak om in een redelijk model te blijven. De natuur deed ermee wat hij wilde zeg maaren de hoefsmid had weinig in te brengen want van zijn werk was weinig meer te zien na 1 week. Op deze foto is de hielhoogte van dit paard redelijk goed te zien. Ik zie veel overeenkomst met de huidige voet stand- as etc. daar kan ik bij vermelden dat het afslijten vooral aan de voorkant onstond waardoor hij eerder stijler zou komen te staan dan lager.

Afbeelding

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-05 23:36

En toen ik een foto tegenkwam van een mooi ruime draf bedacht ik me het volgende:
Zou landen op de toon of de hiel niet ook heel veel te maken kunnen hebben met de paslengte/ het afmaken van de passen. Ik zie namelijk niet hoe dit paard logischerwijs nog op de toon kan landen.

Afbeelding

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 23:46

Kijk we komen er wel hoor..

We zijn het er nu dus over eens dat de lengte van de hiel variabel is, afhankelijk van de vorm van de voet en de ondergrond.

Dat is alweer heel prettig !

Maar goed dat houd dus wel in dat we niet zomaar van een foto kunnen beoordelen of de hiel te lang is van de zijkant want we kunnen de binnenkant niet zien. En als je dus een paard met langere hielen ziet is dit dus niet perse fout toch ??

dan ga ik mezelf weer even verder wereldwijs maken in de wereld van NB en dan naar bed voor vandaag.

het is even discussieren maar we komen er vast wel uit.

Hiellengte is varibel en per paard verschillend. Top nu nog even kijken of behalve de verhouding zool - hiel nog variabel kan zijn door bijvoorbeeld de ondergrond.
Ik beweer niet dat het dat is .. ik ga kijken wat de verschillende meningen daarover zijn.

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 23:55

pol013 schreef:
Ben nu eigenlijk wel eens blij dat mijn paard zijn voorijzer heeft uitgetrokken.
Ik wil even gaan experimenteren met zijn voeten. Willen jullie even meedenken met mijn ' proefopzet'?

Om op zijn boerenfluitjes te testen of de doorrbloeding van de beslagen hoef zoveel minder is had ik bedacht om de hoeven nat te maken en te kijken hoe lang het duurt voor ze drogen. In principe moet het zo zijn dat de beslagen voet er langer over doet om te drogen als deze minder doorbloed = minder warm. Om het toch nog een beetje een eerlijke test te maken pak ik de achtervoeten ook mee omdat deze op 8 weken na nog nooit een ijzer gezien hebben. Ik zal er wel zorg voor dragen dat ik niet 1 voet langer nat ga maken zodat er bij voorbaat al temperatuur verschillen zijn. Als het even meezit wil ik het ook nog even bekijken rechtstreeks van stal af en na beweging.
Mee eens? geeft de droogtijd een indicatie van doorbloeding? (met de hand voelt de temperatuur hetzelfde maar dat is wel heel erg subjectief)

Ook ga ik me nog eens bezinnen of ik kan meten hoeveel die hoef nou uitzet. Iemand een idee?

Oh en bij deze, ik zal goed voor mijn proefdier zorgen dus niet meteen de dierenbescherming bellen Clown

Haha, nou ik zal niet ingrijpen dan....deze proef mag wel...

Maarja...weet niet of i lukken gaat, of dit dus echt een onomstotelijk bewijs is/gaat worden...wat ga je nat maken precies? Alleen de hoeven?
Daar zit niet zoveel bloed hoor....beter de benen dan....kijk maar op de foto welk deel dan in hoofdzaak...

Dat van de doorbloeding is nml. al gecontroleerd en kan je zelf, zij het dat het wel ff wat duurder is ook doen als je de foto´s niet geloofd die er op de verschillende site´s te vinden zijn...warmte foto´s , gemaakt met een elektronisch apparaat....lijkt me een stuk zekerder dan deze methode.
Hieronder weer een rechtstreekse link, anders is het zoeken geblazen op een hele hoop pagina´s....

[edit]Link verwijderd, volgens richtlijn commerciële berichten op MD, Jantien[/edit]

Een vergelijkbare foto kan men dus ook van eigen paard laten maken.
Overigens....de verschillen bij doorbloeding worden het grootst als je paard beweegt....dus benen nat en dan een flink galop en dan kijken welke het eerste droog is??? kan afhankelijk van het weer en het zweten van je paard wel erg lang gaan duren.
Laatst bijgewerkt door Jantien op 25-03-05 18:11, in het totaal 1 keer bewerkt

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 00:01

NickAltena schreef:

Dit geld overigens voor allemaal die denken dat wij die hielen zo enorm laag zetten.

Ik, maar ook op "onze" site , heb het steeds over een
natuurlijke lengte

voor een paard.

Ik heb al eerder vermeld dat wij...in tegenstelling van andere zoals een Strasser methode geen maat geven voor de lengte van de hielen!

Dit is ook de reden waarom we niet willen dat men deze methode op een hoop gooit met alle andere methodes!

Het enige wat bij deze paarden het zelfde is , is dat ik de zool aan hou als referentie. Zoals iedereen dat doet die volgens de op Frans zijn site vermeld systeem staat.
Juist het mooie van dit systeem is dat wanneer men die zool aanhoud er ook niks mis gaat omdat men het natuurlijke, individuele bij het paard passende vorm hanteerd.

Dus waar je deze stelling op baseerd dat dat bij "ons" systeem ook het geval is, is mij onduidelijk."ons" systeem is juist gebaseerd op het individuele paard , WIJ gaan niet uit van een standaard of minimale hiel-lengte.

Conclusie, als je nou dingen vind uit Amerika die niet kloppen waar het de witte lijn methode betrefd....want daar zijn ook site´s van in amerika....dan kan je het vergelijken met de site van Frans.

Als je info vind op een amerikaanse site over willekeurig ander NB systeem. want er zijn er meerdere.....klopt het hele verhaal niet meer als vergelijking met Frans zijn site!

Nick,

Ik geloof dat je een aantal van ons nog steeds niet begrepen hebt.
Wij zeggen niet dat het systeem van Frans niet deugt.
Wij zeggen alleen dat er meer natuurlijks is dan de methode van Frans. We hebben vooral de wilde mustangs als voorbeeld genomen.
In verschillende gebieden was er verschillende hiellengte. Afhankelijk van het soort bodem.
Maar ik begrijp nu uit jouw verhaal dat er dus ook bij jullie methode lage tot wat langere hielen voorkomen. Dit bestreed je eerder nog vandaag want toen konden langere hielen niet?????
Begon je gelijk over pijnlijke tonen bij het paard.

Hebben wij ergens benoemd over een hiellengte van 1 3 of 5 cm???
Dacht het niet.
Wat mij alleen opvalt aan "onze" (dus nu toch jullie site begrijp ik) site is dat daar uitsluitend foto's op staan van lage tot behoorlijk lage hoeven. Ook getoonde foto's van cursisten met als onderschrift dat dat een prima hoef is bevestigen de lage hielen.

Ook wij (ik zeg maar even gemakshalve wij) gaan van een natuurlijk gegeven van het paard uit. Welke methode NB methode is minder belangrijk.
Bovendien hebben al meerderen aangegeven niet alleen naar de hoef te kijken maar ook de rest van het paard erboven.
Ook omdat onze paarden bereden worden en niet tot wel 60 km per dag in vrijheid rondlopen zoals de mustangs.

Jij benoemt: Als je een info vind op een amerikaanse site over willekeurig ander NB systeem, want er zijn er meerdere ..... klopt het hele verhaal niet meer als vergelijking van Frans zijn site.

So what, ik ga niet alleen voor de methode van Frans. Dat moet je nu toch zo onderhand wel duidelijk zijn. En er zijn er meer. Waar ik wel flauw van begin te worden is dat er in elk bericht van jullie wel 1 tot 2 keer naar jullie site verwezen wordt.
Krijg haast het idee dat we gehersenspoeld dienen te worden of lijken we misschien zo blond in jou/jullie ogen.

Henny

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 00:04

Arabesk schreef:
Je kan best blootvoets over straat me je knollie hoor, alleen moet je wel een tijdje geduld hebben. Meestal hebben ze over glad asfalt geen probleem, maar als je steentjes tegenkomt wel een beetje, maar dat is niet zo erg als je er maar niet continu overheen rijdt.

Ik rij rustig 20 km over straat met mijn paardje onbeslagen en na de rit zien ze er nog net zo uit. Kwestie van opbouwen en frequent hoefonderhoud. Het is ook zo hoe sneller de hoef slijt des te sneller zal deze gaan groeien. Als de slijtage maar wel regelmatig is en dus niet inééns heel veel....

Ik snap dit, en ik geloof het ook.
Maar er is aan paarden een ander aspect dat heet karakter. Over steentjes lopen doet paarden pijn. Zeker als er een kneuzing ontstaat kan dit tot kreupelheid leiden. Als je een beetje een sensibel onzeker paard Hebt en je laat het keer op keer (beetje bij beetje dat snap ik wel ) deze pijn ervaren gaat een paard dan op een gegeven moment geen aversie krijgen tegen het rijden of oefenen met zijn baas.

Stel ik ga een kiezelpad aanleggen en mijn paard heeft dunne zolen .. zal dat paard dan na een keer of 10 niet denken "je gaat zelf maar met je blote voeten over je kiezelpas lopen maar ik vertik het want het doet me zeer ??"
Verliest het paard dan geen vertrouwn in mij als eigenaar als ik hem telkens pijn doe?

Als ik opbouwend in fequentie mijn paard in zijn vel knijp op telkens dezelfde plek.. heb ik twee kansen..

EDIT: ook ik wil even beamen dat wij hier over NB in het algemeen, en juist de verschillende manieren van NB hebben .. De sit van Frans is een van de sites die hierover info geeft wij proberen een breder plaatje te krijgen om denk ik de juiste manier van bekappen bij het juiste paard te vinden.

Of mijn paard denkt na een tijdje och daar heb je die knijpert weer nah ja laat maar ik ben er aan gewend.

Of mijn paard mept me de stal uit omdat het niet geknepen wil worden.

dat is per type paard verschillend denk ik ..

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 00:20

Riant schreef:
Kijk we komen er wel hoor..

Citaat:
We zijn het er nu dus over eens dat de lengte van de hiel variabel is, afhankelijk van de vorm van de voet en de ondergrond.

We hebben niet anders beweert....de hiel wordt kort maar dit komt door de natuurlijke terug trekking van de zool....het kan nog veel korter dan wat we doen....maar wij willen een natuurlijke stand.

Citaat:
Dat is alweer heel prettig !

O, zeker, tis heel prettig dat moedertje natuur zoveel oplossingen heeft bedacht voor zulke moeilijke beslissingen.

Citaat:
Maar goed dat houd dus wel in dat we niet zomaar van een foto kunnen beoordelen of de hiel te lang is van de zijkant want we kunnen de binnenkant niet zien. En als je dus een paard met langere hielen ziet is dit dus niet perse fout toch ??

Kijk, das dus niet eerlijk...
Want nu wil je natuurlijk dat ik ga zeggen dat klopt. Dit omdat je van de buitenkant niet kan zien waar die zool zit.
gedeeltelijk zou je gelijk hebben....we kunnen het niet precies zeggen...
Maar , omdat we inmiddels al zoveel van deze hoeven hebben gezien is er wel al een redelijk oordeel te geven.
Daarnaast zou je het ook nog uitkunnen gaan rekenen en das niet mijn sterkste punt. dan moet je naar verhoudingen in de hele hoef kijken.
onzichtbare lijntjes trekken enzo...das niet een veilige manier vind ik.
Hou je de nromale gemiddeldes aan, is er op een foto zonder de zool te zien een redelijk betrouwbaar gegeven.
Maar dan...waarom dit niet opgaat voor wat jij nu wil gaan denken/zeggen....
Wat nou bij een paard op ijzer met wat wij een te lange hiel vinden? dan kan die zool ook onderaan zitten.

Dan kan het antwoord heel kort zijn....die blijven te lang omdat dit niet de natuurlijke lengte is.
Dit omdat je op ijzer geen natuurlijke lengte krijgt door verschillende oorzaken.
Er is geen slijtage in de lengte.
Hoofdoorzaak is het geen contact van de straal met de grond, er wordt niks geen bodem gevoeld dus de hoef groeit en groeit...de zool trekt zich dus niet terug op de plaats waar het zou moeten zitten....veel hoger in die hoef dus uiteindelijk.
Daarnaast komt er ook nog de hoogte van het ijzer bij natuurlijk.

Citaat:
dan ga ik mezelf weer even verder wereldwijs maken in de wereld van NB en dan naar bed voor vandaag.

Weltrusten

Citaat:
het is even discussieren maar we komen er vast wel uit.

Oww , zeker....als je je er niet voor afsluit en door blijft denken wel.
Velen zeggen echter, het gaat goed dus de groete....
zie het niet als goeroe gepraat, zie het als gedeelde kennis, dan komen we een stuk verder.
Maar daarnaast....goed blijven onthouden dat er wel verschillende manieren van NB zijn!!! ook manieren waar IK het niet eens mee een ben!!

Citaat:
Hiellengte is varibel en per paard verschillend. Top nu nog even kijken of behalve de verhouding zool - hiel nog variabel kan zijn door bijvoorbeeld de ondergrond.
Ik beweer niet dat het dat is .. ik ga kijken wat de verschillende meningen daarover zijn.

Allang blij dat je het niet naast je neer legt !
Mensen aan het denken zetten, das mijn doel...wat men er verder mee doet is hun eigen zaak.....

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 00:30

pol013 schreef:
@ GvdT
Mijn bescheiden mening zegt me dat als er weinig tot geen verschil zit in de stand van de voeten als ze beslagen of onbeslagen zijn moet dit geen problemen opleveren. Wel moet de kwaliteit van het hoorn goed genoeg zijn om de beschadigingen van de nagelgaten 'bij elkaar te houden'.
Mijn paard heeft ooit 8 weken op ijzers gestaan achter en heb de ijzers er zonder enig probleem of overgangsfase onderuit kunnen halen en zo weer mee op straat kunnen gaan stappen.

Nou, mijn bescheiden Haha! mening zegt dat er naast de hoogte van de hiel, want ook die komt met een ijzer weer omhoog,zeker als het speciaal beslag is met wiggen en dergelijke, nog heel veel andere zaken zijn waarbij een ijzer er beslist niet beter uit komt dan blootvoets.

[edit]Link verwijderd volgens richtlijn commerciële berichten op MD, Jantien[/edit]Nou zullen die 8 weken niet zo veel schade doen natuurlijk...behalve de gaten, daar zit je wel een poosje mee.
En als je voor die tijd al op deze manier bekapt hebt....dan moeten die behoorlijk hoog hebben gezeten wand bij ons (ik ga geen haakjes meer zetten hoor) is er geen draagrand zoals de smid nodig heeft.
Waarom overigens maar 8 weken?
Laatst bijgewerkt door Jantien op 25-03-05 18:12, in het totaal 1 keer bewerkt

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 01:23

pol013 schreef:
En toen ik een foto tegenkwam van een mooi ruime draf bedacht ik me het volgende:
Zou landen op de toon of de hiel niet ook heel veel te maken kunnen hebben met de paslengte/ het afmaken van de passen. Ik zie namelijk niet hoe dit paard logischerwijs nog op de toon kan landen.

Door net als wij mensen net voor het neerzetten de toon omhoog te bewegen/klappen? Heeft misschien iets te maken met centrifugaalkrachten /snelheid op het uiteinde van het been?
Dit soort dingen moet je dus filmen....het gaat in gedeeltes van secondes...
en das ook alweer gedaan...kijk maar op de site.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 01:29

NickAltena schreef:
We hebben niet anders beweert....de hiel wordt kort maar dit komt door de natuurlijke terug trekking van de zool....het kan nog veel korter dan wat we doen....maar wij willen een natuurlijke stand.

Citaat:

Kijk, das dus niet eerlijk...

Wat nou bij een paard op ijzer met wat wij een te lange hiel vinden? dan kan die zool ook onderaan zitten.

Dan kan het antwoord heel kort zijn....die blijven te lang omdat dit niet de natuurlijke lengte is.
Dit omdat je op ijzer geen natuurlijke lengte krijgt door verschillende oorzaken.
Er is geen slijtage in de lengte.
Hoofdoorzaak is het geen contact van de straal met de grond, er wordt niks geen bodem gevoeld dus de hoef groeit en groeit...de zool trekt zich dus niet terug op de plaats waar het zou moeten zitten....veel hoger in die hoef dus uiteindelijk.
Daarnaast komt er ook nog de hoogte van het ijzer bij natuurlijk.

quote]

Nick,
Kan het bekappen van de hielen nog korter dan jullie doen ???
Sorry daar geloof ik dus even helemaal niks van. Dan zou je dus de hielen nog lager dan de zool maken. Ahummm, kreupelheid kan je op wachten.

Jouw reactie van dit is niet eerlijk.... richting Riant vind ik ook op z'n zachtst gezegd vreemd. Ze heeft het over foto's van hoeven. Niet perse over hoeven met ijzers.

En tsja, ik ben het met je eens dat je op een ijzer geen natuurlijke lengte krijgt.
Maar gelukkig zijn er ook goeie hoefsmeden die eerst de hoef tot de juiste lengte bekappen en er vervolgens een ijzer onder tikken.
En adviseren elke 6 tot 8 weken het ijzer te verleggen.

Daarna komt er voor mij iets totaal onbegrijpelijks. Ik citeer jouw woorden: Door het ijzer ..... is er geen slijtage in de lengte (hielen neem ik aan) en nu komt het "Hoofdoorzaak is het geen contact van de straal met de grond.
Dus doordat de straal de grond niet raakt is er geen slijtage in de hielen ?????? Laat ik nou op vele NB sites ook die van jullie lezen dat als de straal de grond raakt dat juist het hoefmechanisme bevordert en ook de hoefgroei stimuleert. Ik hoop dat ik nog te volgen ben voor iedereen. Dus wat Nick eigenlijk beweert. De hielen slijten HOOFDZAKELIJK doordat de straal de grond raakt Verward
Vervolgens benoemt hij: er wordt niks geen bodem gevoelt (door die straal) dus de hoef groeit en groeit. Huh....???
Tegenstrijdigheid ten top

Voor mij een heel verwarrend bericht. Mogelijk door het late uur Knipoog
want anders ...... ??????
Ik zoek mijn bed maar 's op.

Henny

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 01:36

henny_w schreef:
NickAltena schreef:

Ik, maar ook op "onze" site , heb het steeds over een
natuurlijke lengte

voor een paard.

Dus waar je deze stelling op baseerd dat dat bij "ons" systeem ook het geval is, is mij onduidelijk."ons" systeem is juist gebaseerd op het individuele paard , WIJ gaan
niet
uit van een standaard of minimale hiel-lengte.

Nick,

Ik geloof dat je een aantal van ons nog steeds niet begrepen hebt.
Wij zeggen niet dat het systeem van Frans niet deugt.
Wij zeggen alleen dat er meer natuurlijks is dan de methode van Frans. We hebben vooral de wilde mustangs als voorbeeld genomen.
In verschillende gebieden was er verschillende hiellengte. Afhankelijk van het soort bodem.
Maar ik begrijp nu uit jouw verhaal dat er dus ook bij jullie methode lage tot wat langere hielen voorkomen. Dit bestreed je eerder nog vandaag want toen konden langere hielen niet?????
Begon je gelijk over pijnlijke tonen bij het paard.

Hebben wij ergens benoemd over een hiellengte van 1 3 of 5 cm???
Dacht het niet.
Wat mij alleen opvalt aan "onze" (dus nu toch jullie site begrijp ik) site is dat daar uitsluitend foto's op staan van lage tot behoorlijk lage hoeven. Ook getoonde foto's van cursisten met als onderschrift dat dat een prima hoef is bevestigen de lage hielen.

Ook wij (ik zeg maar even gemakshalve wij) gaan van een natuurlijk gegeven van het paard uit. Welke methode NB methode is minder belangrijk.
Bovendien hebben al meerderen aangegeven niet alleen naar de hoef te kijken maar ook de rest van het paard erboven.
Ook omdat onze paarden bereden worden en niet tot wel 60 km per dag in vrijheid rondlopen zoals de mustangs.

Jij benoemt: Als je een info vind op een amerikaanse site over willekeurig ander NB systeem, want er zijn er meerdere ..... klopt het hele verhaal niet meer als vergelijking van Frans zijn site.

So what, ik ga niet alleen voor de methode van Frans. Dat moet je nu toch zo onderhand wel duidelijk zijn. En er zijn er meer. Waar ik wel flauw van begin te worden is dat er in elk bericht van jullie wel 1 tot 2 keer naar jullie site verwezen wordt.
Krijg haast het idee dat we gehersenspoeld dienen te worden of lijken we misschien zo blond in jou/jullie ogen.

Henny

Nou dacht ik toch dat we weer een redelijk rustige discusie hadden hier....maar nu zie ik het toch weer aanvallend worden.
Ik heb toch echt uit menig post hier wel degelijk aanvallen richting Frans zijn site gezien...die dan vergeleken werden met "voor elk paard korte hielen" zoals ook andere methode hanteren.
Enig idee waarom Frans hier anders is komen schrijven? niet om die andere NB methodes te verdedigen hoor.
Er zit een groot verschil in, das wat ik met mijn pos duidelijk probeerde te maken. Als je er dan weer een negative draai en uitleg wil gaan geven hou ik het voor gezien hier.
Ik vind een discusie en beknopte uitleg best ...maar op deze manier? geen zoveelste keer....
Veel plezier ....

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 02:09

Citaat:
Nick,
Kan het bekappen van de hielen nog korter dan jullie doen ???

Ja inderdaad!

Als je de moeite zou nemen om de uitleg van de manier van bekappen zoals wij die hanteren ook zou lezen en daarnaast de verschillenlijst zou doornemen dan zie je dat daar wel degelijk verschil in zit...
Ik ga het niet meer uitleggen..

Citaat:
Sorry daar geloof ik dus even helemaal niks van.

Hoeft ook niet .

Citaat:
Dan zou je dus de hielen nog lager dan de zool maken. Ahummm, kreupelheid kan je op wachten.

A. als je in de zool gaat snijden verlaag je de zool....kan je dan lager dan de originele zool snijden of niet?
B. ik bekap de punt van de hiel niet op gelijke hoogte van de zool....er zit nog altijd zon driehoekje in van wand hiel en steunsel die iets boven de zool uit steekt , nou eens ff goed lezen wat bijv. Ramey daar van maakt....die haalt zelfs dat kleine hoekje nog weg....wij niet....

Citaat:
Jouw reactie van dit is niet eerlijk.... richting Riant vind ik ook op z'n zachtst gezegd vreemd. Ze heeft het over foto's van hoeven. Niet perse over hoeven met ijzers.

Tja, nou ben ik toch niet helemaal gek hoor Henny....ik weet wat deze dame voor een mening uit over natuurlijk bekappen en ijzers....dan is dat de meest logiesche opvolgende vraag....was haar enkel een slag voor lijkt me.
Zo niet dan zitten er nog vele andere mee te lezen die dat misschien wel in gedachte hadden.

Citaat:
En tsja, ik ben het met je eens dat je op een ijzer geen natuurlijke lengte krijgt.
Maar gelukkig zijn er ook goeie hoefsmeden die eerst de hoef tot de juiste lengte bekappen en er vervolgens een ijzer onder tikken.
En adviseren elke 6 tot 8 weken het ijzer te verleggen.

Hier maak je toch een grote vergissing.
Een hoefsmid bekapt NOOIT tot een natuurlijk lengte.
Die laat altijd een rand zitten , draagrand?, om de nagels kwijt te kunnen...
Er is geen slijtage, de zool trekt niet terug tot de juiste hoogte voor dat paard dus zit een beslagen paard nooit op de juiste hoeflengte.

Citaat:
Daarna komt er voor mij iets totaal onbegrijpelijks. Ik citeer jouw woorden: Door het ijzer ..... is er geen slijtage in de lengte (hielen neem ik aan) en nu komt het "Hoofdoorzaak is het geen contact van de straal met de grond.

Jij neemt maar aan...maar ik heb het over de hele hoef dus van de toon tot de hiel....het slijt allemaal af tot de juiste lengte...

Citaat:
Dus doordat de straal de grond niet raakt is er geen slijtage in de hielen ??????

Wat nou? begin je het toch door te krijgen?
JA de straal bepaald de hoogte van de hiel, de wand, alles dus...de hele hoef.
Zodra die straal degrond raakt...we laten hem 3 mm uitsteken...is dit een snesor voor de groei....slijt het te hard? dan groeien we harder....geen contact...dan groeien we ....let op.....LANGZAMER..... want....

Citaat:
Laat ik nou op vele NB sites ook die van jullie lezen dat als de straal de grond raakt dat juist het hoefmechanisme bevordert en ook de hoefgroei stimuleert. Ik hoop dat ik nog te volgen ben voor iedereen. Dus wat Nick eigenlijk beweert. De hielen slijten HOOFDZAKELIJK doordat de straal de grond raakt Verward
Vervolgens benoemt hij: er wordt niks geen bodem gevoelt (door die straal) dus de hoef groeit en groeit. Huh....???
Tegenstrijdigheid ten top

want.....zo verwarrend is het niet....ook jij weet mag ik aannemen dat een hoef NOOIT stopt met groeien....hij gaat wel LANGZAMER groeien....
En ook dat LANGZAME groeien zorgt er nog steeds voor dat die hoef groeit en groeit....
Is er geen ijzer...wel contact van de straal met de grond...dan komt er een evenwicht in de snelheid van dit groeien....slijt i hard ...goeit i hard....slijt i langzaam....groeit i langzaam....

Citaat:
Voor mij een heel verwarrend bericht. Mogelijk door het late uur Knipoog

want anders ...... ??????
Ik zoek mijn bed maar 's op.

Weltrusten...lees het morgen nog maar eens goed door.
Laatst bijgewerkt door Jantien op 25-03-05 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 02:23

Beste mensen,

Ik heb hier mijn mening gegeven over foto´s zoals mij de naam van dit topic doet vermoeden samen met het eerste bericht in deze lijn.
Je kan het natuurlijk ook anders lezen , zeker als je het eerste bericht overslaat....
Tja, dan heb ik hier niks te zoeken....dan zou ik over mezelf moeten gaan praten en dat gaat jullie snel vervelen denk ik.

Gezien de richting waar het alweer op uit schijnt te moeten draaien heb ik besloten dan maar de slimste te zijn....
Ik ga er mee stoppen.
Ik ga hier niet meer uitleggen wat ik al gedaan heb, heb een hekel om voor mensen eindeloos te moeten herhalen als er niks mee gedaan wordt.

Iedereen mag kritiek hebben op een andermans gedachte.
Als mij woorden in de mond worden gelegd die ik niet heb uitgesproken hou ik op.
Als er niet goed gelezen wordt, met alle aangedragen info niks gedaan wordt....hou ik op.
Als er puur op de man gespeeld wordt...hou ik ook op.

De discusie ijzer of ijzerloos zal nooit ophouden , ik vind dat ik het lang genoeg heb geprobeerd om hier aan bepaalde mensen wat uit te leggen.

Ik wens jullie veel plezier met jullie paarden en hoop dat je goed blijft kijken, lezen en leren.

Thats all

Als er werkelijk geintresseerde zijn die van alles willen vragen...kom je maar bij ons op het forum...hoef je het niet met mij te doen...er zitten er nog veel meer.
Maar laat ons wel in onze waarden, ook wij hebben forum regels en U wordt geacht die eerst te lezen....naormaal discusieren, das wel zo netjes en gooi niet alles op ene hoop...ook niet bij ons!

Ik kom niet meer terug op deze lijn om antwoorden te geven, dus te vragen hoef je niks meer aan mij.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 10:11

Volgens mij heb ik het nooit over 8 weken gehad. Weet het wel zeker Haha!

Het ging mij vooral om pezen banden spieren etc.
Het lijkt me dat die toch getraind worden in het half jaar dat ik cross Tong uitsteken
Voor de hoeven ben ik niet zo bang.

Ik ben dus wederom niet goed begrepen Huilen

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 10:28

GvdT schreef:
Even een vraagje dat hier wel iets mee te maken heeft.

Kan je een paard ook 's winters bekappen en zomers op ijzers??
En dan bedoel ik met name is het slecht voor spieren pezen banden etc.
Misschien een fysiotherapeut die hier een antwoordt op weet.

Zomers zonder ijzers is geen optie. Ik rij samengesteld en ik ga voor geen goud de cross in op blote voeten.
's Winter zou het wel handig zijn voor op de wei. Kan er geen sneeuw ijs ed meer in vast klonten.

Hoi GvdT

Ik ben geen fysiotherapeut maar heb jaren terug ook samengesteld gereden. Zomers liepen de paarden op ijzers, na de laatste wedstrijd, meestal eind september gingen de ijzers er onder weg. En de hele winter en gedeeltelijk voorjaar liepen ze blootsvoets.
Dat is mij altijd prima bevallen. Nooit geen pees of spierprobleem bemerkt. Maar waarom ook. De hoef komt in totaliteit een paar mm. hoger te staan door het ijzer. De stand verandert daar niet door.
De paarden krijgen even wat brokkeltjes aan de hoeven zodra de oude nagelgaten onderaan de hoef uitgroeien.
Mijn 'samengesteld' gevoel heb ik nog wel steeds Knipoog Dus bepaalde stukken bos hier in de omgeving worden nog wel 's als zodanig genomen. Haha!
Ondanks het natuurlijk bekappen nu, blijf ik op natte, glibberige ondergrond heel voorzichtig.
Want zo af en toe voel je best wel eens een paardenbeen wegglijden. En ik wil de paarden op dat soort terrein niet onzeker maken.

Groetjes, Henny

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 11:00

Kan iemand anders met verstand van NB, welke methode dan ook, misschien wel antwoord geven op mijn onderstaande vraag? Alvast bedankt Lachen !

promptertje schreef:
Nick,

zinnig stukje, alleen het onderstaande:

NickAltena schreef:
Hoge hielen zijn daarnaast pijnlijk , das een van de redenen waarom wij ze bijhouden tot een hoogte zoals het door de natuur bedoeld is....want wij willen niet dat ons paard pijn heeft toch?

Hoe hoog moeten de hielen dan zijn om pijnlijk te zijn? Over welke hoek/aantal graden hebben we het dan? Wie heeft dat onderzocht?

Niet dat mijn paarden hoge verzenen hebben (integendeel), maar ik ben toch echt benieuwd, want het is echt voor het eerst dat ik hoor dat hoge hielen altijd pijnlijk zouden zijn.
Laatst bijgewerkt door Jantien op 25-03-05 18:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 11:10

GvdT schreef:
Volgens mij heb ik het nooit over 8 weken gehad. Weet het wel zeker Haha!

Ik ben dus wederom niet goed begrepen Huilen

Volgens mij reageerde Nick op het berichtje van pol013, die vertelde dat het paard ooit 8 weken op ijzers had gestaan......
(maar 'k ben geen Nick dus ik weet het niet zeker)