Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Dat heb ik ook continu geroepen bij Lio...
Snap heus dat ze het niet leuk vinden, maar het is idd, zoals je zegt, voor hun eigen bestwil...

Citaat:Zomaar van alles erop smeren zonder dat je een idee hebt van de oorzaak, kan het alleen maar erger maken omdat je dan de huidflora nog veel meer verstoort
IngLio schreef:Hm joh Dimitri wat fijn dat je pies werkt... gewoon opvangen in een bakje en eroverheen gieten? Of ook nog beetje inmasseren?
<baadt het niet dan schaadt het niet, toch?>
ZoekStalling schreef:Hee, ik vind in dit topic af en toe wel krasse adviezen staan hoor.
Let even op het volgende:
* Antibiotica helpt bij mok alleen maar als er sprake is van een bacterie.
* Een schimmelzalf helpt bij mok alleen maar als er sprake is van schimmel
En zo kan ik nog wel even doorgaan ....
Mok is een verzamelnaam voor een aantal problemen die zich "toevallig" op ongeveer dezelfde manier uiten. Maar de oorzaak van die problemen is telkens weer anders: vocht, een besmetting met een bacterie, een schimmel, gebrek aan beweging/slechte circulatie (kan dus ook door slecht beslaan komen!), darmproblemen (slechte vertering), nierproblemen (oedeem/afvalstoffen), slechte leverwerking etc etc etc .... Ook een tekort aan mineralen en/of vitamines (vooral selenium/zink, betacaroteen) kan tot huidklachten leiden.
Ga dus altijd EERST op zoek naar de oorzaak. Als je paard hardnekkige mok heeft, laat dan toch eerst een laboratoriumtest doen naar waar het om draait (b.v. een bacterie). Is het GEEN bacterie laat je dan niet overhalen om er dan een antibioticazalf op te doen of antibiotica te laten geven, want dat zal niet helpen en het dan juist alleen erger maken.
Kijk goed naar je paard en ga op zoek naar de oorzaak. En zoek een goeie dierenarts die met je mee wil denken.
Zomaar van alles erop smeren zonder dat je een idee hebt van de oorzaak, kan het alleen maar erger maken omdat je dan de huidflora nog veel meer verstoort.
In het algemeen zou ik bij een paard met ernstige (chronische) mok altijd beginnen met eerst een vitaminekuurtje (en niet al te laag doseren). Goed schoon en drooghouden en evt knippen of scheren. Daarnaast dus op zoek gaan naar de oorzaak bij JOUW paard.

Jeannine schreef:Hoi allemaal..hier nog even wat nieuws vanuit Den Oever.
Nou...die mok wordt wel al iets minder. Dat wil zeggen...de korsten zijn er bijna helemaal af. Behalve aan de zijkant, want die krijg ik er niet vanaf...omdat het een beetje tussen de beharing zit.
Hij begint nu wel te snappen dat het voor zijn eigen bestwil is en red het nu wel in mijn eentje. Alleen die spons vindt hij nog een beetje raar. Maar vergeleken met eerst...toppertje...![]()
Als ik trouwens de slang erop zet, kan ik er gewoon aanzitten en peuteren en alles. Maar dat doe ik niet te erg...want die korstjes gaan er vanzelf al beetje bij beetje af. Doe ik de slang uit...dat mag ik er niet aanzitten.... Volgens mij verdooft het of zo , dat koude water.
De zalf erop doen gaat ook veeeeel beter. Kan het zelfs al een beetje inmasseren. Het is trouwens wel Hydrocortiderm.
Maar wat nou, als het na die twee weken nog niet weg is???? Je mag het maar twee weken gebruiken....
Ik heb het idee, dat wanneer ik drie dagen niet kom , we weer terug bij af zijn...
O,ja Hij had ook nog die huidirritatie... Dat is dus geen schurft, maar een bacteriele infectie. Misschien door overgevoeligheid voor zonlicht. De DA zei dat ik hem het beste overdag met zonnig weer binnen kan zetten. Maar das onmogelijk, want hij weeft dan heel erg en hij vindt het vreselijk in een stal. Terwijl hij vanalles te zien heeft en hooi heeft.... (er zijn koeien kippen geiten eenden enz...) Dus hij ziet genoeg..maar hij wil gewoon niet in een stal. Maarja, wat is erger.... versleten gewrichten of...wondjes door overgevoeligheid..
En hij heeft het niet eerder gehad, dus misschien als het over is komt het niet meer terug. Hij is in korte tijd 2 x verhuisd, misschien heeft dat ermee te maken. Het is wel jammer dat hij in zijn land niet in de schaduw kan staan...maar wat moet je....
Tot snel maar weer.... Groetjes Jeannine
mok echt waarom die aandoening bestaat... uitroeien die troep!