Ernstige mok, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

silas

Re: Ernstige mok, tips? Centraal topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 19:05

Sebacil werkt ook heeel goed

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 22:25

Waar kan je sebacil halen...??? En wat is het precies???

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 00:19

@Jeannine:
"Maar de aanhouder wint" Dat heb ik ook continu geroepen bij Lio...
En het is me gelukt hoor! En een fikse mep en je mond open trekken tegen m kan echt geen kwaad. Misschien dat echt een keer flink boos worden dat ie stil moet staan hem toch wat doet, indruk maakt. Bij Lio moesten we ook een praam gebruiken om haar stil te laten staan, want owowowowo water! Daar is ze (en nu was ze) zo bang voor.

Lio is erg gevoelig voor kwaad worden van mij (soms werd ze ook boos terug maar dat heb ik nooit gepikt) dus dat scheelt wel, maar ow het bloed onder je nagels vandaan halen kunnen ze als ze niet willen luisteren en niet willen meewerken! Snap heus dat ze het niet leuk vinden, maar het is idd, zoals je zegt, voor hun eigen bestwil...

Bij Lio gaat de ene voet (RA) nu wel aardig, maar de voet die eigenlijk altijd behoorlijk goed bleef (LA) gaat nu weer de slechte kant op. Zit een dikke kloof in! Ik heb weer naar de fles vetaderm gegrepen... en dat in de kloof gesmeerd en ook op de mokstippen van rechtsachter gesmeerd.

Je wordt zo moedeloos van die mok!
Grrrrr vanavond ook maar weer even gewassen, want het zo onder het zand uit de bak... dat schuurt tussen die haren, dus dat vond ik maar niks. Ze was toch weer wat draaierig op de poetsplaats, dus even kort duidelijk gemaakt dat ze echt even vol moest houden met stilstaan... Braaf paard!

Morgen maak ik wel weer foto's, dan kunnen jullie die kloof zien
%$#@&%$^#$%#

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 09:38

Hee jakkie..
Het zit ook echt niet mee met de mok.
Sam staat meestal gelukkig wel braaf stil, maar dat komt denk ik ook omdat het bij hem een stuk minder pijn doet, en het is ook wel een beetje een macho hoor

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 08:20

..wilde toch graag een up date geven over het gebruik van ochtend urine...paardje stond vorige week dus met een plekje mok...een week urine gebruik(oke, was er ook niet blij mee..had gelukkig hadschoentjes)..en het werkt echt!!...het is dus nu bijna weg..geen gepluk aan korstjes..helemaal niets..alleen erover heen gieten en klaar!..bizar maar waar!.. alleen maar geld kwijt aan een tuperware bakje, dus goedkoper kan niet!

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 09:15

De foto's van Lio's mok van gister (11 juli)

RA is nu een drama dus... kloven en korsten!
De kloven zijn nu al enigszins dicht dankzij de vetaderm...
Afbeelding
Dan te bedenken dat dit eerst 1 klein stipje was en deze voet helemaal schoon was!

LA: rechter mokplek
Afbeelding
Neemt al af in aantal korsten, maar het was een tijdje terug helemaal schoon!

LA: holte; hier zaten 2 dikke stippen met korsten weer terwijl ook dit helemaal genezen was. Dankzij de vetaderm zijn nu de korsten eraf.
Afbeelding
Maar de huid is nog wel rood.

LA: linker mokplek
Afbeelding
Tsja ook dit spreekt eigenlijk voor zich... :S
Deze plek was ook schoon een poosje terug... Grr kan weer helemaal overnieuw beginnen

Ze is niet kreupel, loopt zuiver en heeft geen dikke benen.
Tsja in de hoop dat het ooooooit overgaat! We blijven smeren!
Gisteren gewassen na een dag niet wassen en alleen smeren.
Ik doe nu weer 2 weken vetaderm en daarna weer 2 weken levertraanzalf... pff ik word er gek van!

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 09:17

Hm joh Dimitri wat fijn dat je pies werkt... gewoon opvangen in een bakje en eroverheen gieten? Of ook nog beetje inmasseren?
<baadt het niet dan schaadt het niet, toch?>

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 15:13

Ohhw jeetje wat een erge foto's..
Die van jou heeft het wel heel erg te pakken, na dit vind ik dat ik eigenlijk niet meer mag piepen..
Gelukkig iig dat ze er zelf niet zoveel last van heeft!
Wat ik je ook nog wel kan aanraden is Calendula..
Korstjes laten dan goed los en het houd de huid soepel..
Kun je gewoon bij de drogist halen is een homeopathisch zalfje, je hebt het dacht ik ook in een spuitflesje! Denk dat dat nog wel eens het makkelijkse kan zijn, met van de vette zalf smeren is ook niet alles..
Succes en sterkte

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 15:37

Jah echt oliebol... ze was eerst bijna genezen. Alle korsten waren weg en de huid was normaal roze!

Oh goed dat je me helpt herinneren.... ik heb laatst een potje gekocht, dat zal ik vanavond eens uitproberen! Thanx...

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 20:46

he vanaf vakantie adres: Ik blijf meeleven!

Inglio, wat erg dat de mok weer erger is geworden, die momenten heb ik ook zovaak gehad dat het over was en weer terug kwam! Mijn zusje mailt dat het met de mok van arabel goed gaat. Als enige tip kan ik nog geven, maar dat heb je vast al gedaan, ga eens op internet op zoek naar mok. Daar krijg je nog meer dingen die misschien zouden kunnen helpen. Succes!

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 06:48

Ah Evitatinkle wat tof van je! Geniet nog lekker van je vakantie! Waar zit je ergens? Heb je mooi weer? Fijn dat het met Arabel goed gaat. Dan kun je daar wat minder zorgen om hebben...

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 07:04

Hee, ik vind in dit topic af en toe wel krasse adviezen staan hoor.

Let even op het volgende:
* Antibiotica helpt bij mok alleen maar als er sprake is van een bacterie.
* Een schimmelzalf helpt bij mok alleen maar als er sprake is van schimmel

En zo kan ik nog wel even doorgaan ....

Mok is een verzamelnaam voor een aantal problemen die zich "toevallig" op ongeveer dezelfde manier uiten. Maar de oorzaak van die problemen is telkens weer anders: vocht, een besmetting met een bacterie, een schimmel, gebrek aan beweging/slechte circulatie (kan dus ook door slecht beslaan komen!), darmproblemen (slechte vertering), nierproblemen (oedeem/afvalstoffen), slechte leverwerking etc etc etc .... Ook een tekort aan mineralen en/of vitamines (vooral selenium/zink, betacaroteen) kan tot huidklachten leiden.

Ga dus altijd EERST op zoek naar de oorzaak. Als je paard hardnekkige mok heeft, laat dan toch eerst een laboratoriumtest doen naar waar het om draait (b.v. een bacterie). Is het GEEN bacterie laat je dan niet overhalen om er dan een antibioticazalf op te doen of antibiotica te laten geven, want dat zal niet helpen en het dan juist alleen erger maken.

Kijk goed naar je paard en ga op zoek naar de oorzaak. En zoek een goeie dierenarts die met je mee wil denken.

Zomaar van alles erop smeren zonder dat je een idee hebt van de oorzaak, kan het alleen maar erger maken omdat je dan de huidflora nog veel meer verstoort.

In het algemeen zou ik bij een paard met ernstige (chronische) mok altijd beginnen met eerst een vitaminekuurtje (en niet al te laag doseren). Goed schoon en drooghouden en evt knippen of scheren. Daarnaast dus op zoek gaan naar de oorzaak bij JOUW paard.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 15:25

Citaat:
Zomaar van alles erop smeren zonder dat je een idee hebt van de oorzaak, kan het alleen maar erger maken omdat je dan de huidflora nog veel meer verstoort

_/-o_ Hehe, eindelijk een verstandig advies. Ga nou alsjeblieft niet de huid nog meer van streek maken met allerlei prutjes (urine, afgewerkte olie, lang leve de kankerverwekkende stoffen) maar zoek eerst eens uit wat het probleem is. Eventueel kan de DA een kuurtje geven om het paard uit de vicieuze cirkel te halen die mok is, maar dat wordt steeds moeilijker hoe meer er mee geprutst is.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 11:56

IngLio schreef:
Hm joh Dimitri wat fijn dat je pies werkt... gewoon opvangen in een bakje en eroverheen gieten? Of ook nog beetje inmasseren?
<baadt het niet dan schaadt het niet, toch?>

dat idee had ik dus ook!...schijnt wel dat je het met ochtend urine moet doen..en ik goot het eroverheen, beetje erin wrijven..maar ik heb niet zitten tobben met korstjes ofzo..niet gewassen ofzo..eroverheen en klaar!....

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 12:33

ZoekStalling schreef:
Hee, ik vind in dit topic af en toe wel krasse adviezen staan hoor.

Let even op het volgende:
* Antibiotica helpt bij mok alleen maar als er sprake is van een bacterie.
* Een schimmelzalf helpt bij mok alleen maar als er sprake is van schimmel

En zo kan ik nog wel even doorgaan ....

Mok is een verzamelnaam voor een aantal problemen die zich "toevallig" op ongeveer dezelfde manier uiten. Maar de oorzaak van die problemen is telkens weer anders: vocht, een besmetting met een bacterie, een schimmel, gebrek aan beweging/slechte circulatie (kan dus ook door slecht beslaan komen!), darmproblemen (slechte vertering), nierproblemen (oedeem/afvalstoffen), slechte leverwerking etc etc etc .... Ook een tekort aan mineralen en/of vitamines (vooral selenium/zink, betacaroteen) kan tot huidklachten leiden.

Ga dus altijd EERST op zoek naar de oorzaak. Als je paard hardnekkige mok heeft, laat dan toch eerst een laboratoriumtest doen naar waar het om draait (b.v. een bacterie). Is het GEEN bacterie laat je dan niet overhalen om er dan een antibioticazalf op te doen of antibiotica te laten geven, want dat zal niet helpen en het dan juist alleen erger maken.

Kijk goed naar je paard en ga op zoek naar de oorzaak. En zoek een goeie dierenarts die met je mee wil denken.

Zomaar van alles erop smeren zonder dat je een idee hebt van de oorzaak, kan het alleen maar erger maken omdat je dan de huidflora nog veel meer verstoort.

In het algemeen zou ik bij een paard met ernstige (chronische) mok altijd beginnen met eerst een vitaminekuurtje (en niet al te laag doseren). Goed schoon en drooghouden en evt knippen of scheren. Daarnaast dus op zoek gaan naar de oorzaak bij JOUW paard.

met het een groot gedeelte helemaal met je eens!...vorig jaar stond paardlief ook met mok..dus ik DA opgebeld(was het nog maar een klein plekje)..hup, pot mokzalf!..binnen twee dagen stond het paard met twee achterbenen helemaal rondom in de mok!!..dan komen er verschillende adviezen!..de ene DA zeg!...'korstjes eraf halen, daar zit de mok in"...de andere DA...'niet de korstjes eraf halen, want je beschadigd het des te meer!!!"...hier begon de verwarring al, het zijn niet voor niets DA!??..zou je denken!...dan een bloedtest, kwam niets uit..ondertussen staat paardlief met nog dikkere benen..10 dagen antibiotica, paard vond het al geen feest..mok duidelijk wel!..dat ging gewoon door!...om de dag wassen met betadineschrub, vervolgens insprayen met betadinespray..en veel lopen!!..paardlief krijgt Opkikker van paardendrogist, dit zijn extra vitamine maar is ook goed voor zn darmflora, daarbij krijg ie ook homopatisch druppels voor zn lever...(paard glimt ook als een tierelier)..maar goed, terug naar de mok!..na maanden zijn we er vanaf gekomen..maar ik vond het wel fijn om eerst van de Da te horen dat het niet van binnenuit kwam en dat is iets waar ik het ook echt wel mee eens bent, zeker als het in zo'n heftige mate aanwezig is, laat het eerst checken bij de Da

Vorig jaar heb ik de fout gemaakt om zn sokjes te knippen en dit als die 24/7 in de wei staat met veel regen!(blijft nederland)...Dit jaar heb ik zn sokken laten zitten...maar toch mok..maar waar!...aan de zijkant!..niet in zn holte omdat het water door de sok netjes wordt afgevoerd, dus zelf zou ik niet gaan knippen, nu doe ik het ook niet..waarom niet, dadelijk komt het zonneke weer door..die rose holtes verbranden en veel meer kans op mok!...maar goed, vorige week ochtend urine geprobeerd, dacht bij mezelf 'baat het niet schaad het niet", hoe het een week vol en dan ga ik de DA bellen...het is iets natuurlijks, daarbij is het hygienisch!..je piest elke dag je bakkie vol(wel schoongemaakt maar lijk me logisch) en je giet het eroverheen ..je zit er niet met je handen in(heb plastic handschoentjes, die ik na gebruik weggooi)..wat je wel doet met je pot mokzalf of iets dergelijk, ik neem aan dat je aan een lik mokzalf niet voldoende heb, zodoende blijf je het besmetten...ik wil hier niet zeggen dat pies alles is..helemaal niet!..het werk toevallig bij een merrie en bij de mijne..maar een DA advies is ook zeker ook niet alles!...zelf zou ik absoluut geen gloor of tandpasta/afgewerkte olie gaan gebruiken...maar bij mn paardje is het dicht!..niet meer rose!..er hangen nog wat korstjes maar dat kom omdat ik er niet aan heb zitten tobben..maar met een flinke borstel is dat dadelijk ook weer weg!..

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 13:54

Ik heb ook de DA erbij gehad op wiens advies ik vetaderm ben gaan gebruiken. Ik ben ook zeker voor DA raadplegen, maar ook mijn DA's spraken elkaar tegen... de een zegt wassen met betadinen shampoo, de ander zegt drooghouden. Onnatuurlijke producten gebruik ik ook niet, zoals die olie en tandpaste e.d. want wat ik op mezelf niet zou gebruiken, smeer ik ook niet op mijn paard!
Maar iedere vorm van mok is anders en iedere oorzaak ook, dus voor ieder paard is een andere behandeling nodig. De een is overgevoelig voor mokzalf (de mijne), bij de ander werkt dat juist...

Het blijft vechten tegen iets wat niet 100% te verklaren is, maar wat ik heb gemerkt bij mijn merrie is dat hoe meer eiwit (uit vers gras en merriemuesli) ze binnenkrijgt, des te erger de mok weer wordt. Maar aan de andere kant heeft ze die eiwitten wel nodig, want ze heeft nog wel een 3 maanden oud veulen aan haar zijde lopen!

Maar ik denk dat ik voor ons allemaal spreek (met name de vaste topic-leden) dat we het beste voor hebben met onze paarden en niet zomaar iets doen. De merrie van Evitatinkle heeft zelfs in de kliniek gestaan voor de mok!

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 15:09

Om vocht weg te houden bij mok zou je er cavilon spray op kunnen doen, dit kan je evt. over je zalf heen spuiten, dit gebruiken wij op het werk (ik werk in een verzorgingshuis) bij mensen die bv. een doorlig plek op de stuit hebben en incontinent zijn, om zo de urine en ontlasting uit de wond te houden, je kan dit gewoon bij de apotheek kopen.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-05 20:38

Ik zit op Madeira. Morgen naar huis, dan maak ik weer foto's!

Even over die ochtendpies; Dat heb ik ook geprobeerd maar dat had geen effect bij mijn merrie. Ik heb echt alle middeltjes al een keer geprobeerd. Bij elke paard is het anders en elke keer dat mijn merrie mok krijgt kan het aan zoveel dingen liggen.
In de kliniek hebben ze er een bandage met spul op gedaan dat de korsten eraf heeft geweekt. En haar helemaal platgespoten met antibiotica. Dit was de zoveelste kuur die ze kreeg maar deze sloeg wel aan! Na drie dagen ging de bandage eraf en moesten de korsten eraf gekrabt worden.
Dit houden we nu thuis ook zo vol. Kosten eraf krabben en dan (droog) insmeren met speciale zelfgemaakte zalf van de DA. De DA die de mok heeft behandeld heeft verschillende paarden van mok af geholpen en deze zalf had het beste resultaat.
De korstjes moeten weg zodat de huid eronder geen broedplaats wordt voor bacterien. Bij mok is het ook zo dat oude korsten nieuwe maken. De huid kan alleen genezen zonder die korsten, maar moet wel de kans krijgen om te herstellen. Het is allemaal heel dubbel en bij elk paard weer anders. Maar ik ben blij dat mijn paard er voorlopig weer vanaf is. Ze zal er altijd gevoelig voor blijven helaas.

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 09:15

Madeira... lekkerrrr beetje tot rust gekomen? Bruin geworden?
Heeft je zusje de voeten van Arabel helemaal schoon gekregen? Ben erg benieuwd naar je foto's! Ik maak ook weer foto's vanavond of morgen, want het zit bij Lio ook weer op het juiste spoor. Gisteren flink wat kleine korstjes eraf gekregen en dat bobbeltje RA aan de binnenkant is nu bijna korstvrij waardoor het zijn normale vorm weer heeft gekregen. Door de korsten op de huid, was het net een verdikking van het bot, maar gelukkig is dat niet echt zo.

Ik heb het gister eerst ingesmeerd met calendula, half uur laten inwerken en toen ben ik flink gaan wassen met teatree shampoo. Dus heel wat kleine korststukjes eraf gekregen die zelf loslieten, maar aan de vaste korsten durf ik niet te pulken. Drooggemaakt en ingesmeerd met levertraanzalf. Hm mijn shampoo is bijna op... zaterdag nieuwe halen...

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-05 20:42

Hoi allemaal..hier nog even wat nieuws vanuit Den Oever.
Nou...die mok wordt wel al iets minder. Dat wil zeggen...de korsten zijn er bijna helemaal af. Behalve aan de zijkant, want die krijg ik er niet vanaf...omdat het een beetje tussen de beharing zit.
Hij begint nu wel te snappen dat het voor zijn eigen bestwil is en red het nu wel in mijn eentje. Alleen die spons vindt hij nog een beetje raar. Maar vergeleken met eerst...toppertje...
Als ik trouwens de slang erop zet, kan ik er gewoon aanzitten en peuteren en alles. Maar dat doe ik niet te erg...want die korstjes gaan er vanzelf al beetje bij beetje af. Doe ik de slang uit...dat mag ik er niet aanzitten.... Volgens mij verdooft het of zo , dat koude water.
De zalf erop doen gaat ook veeeeel beter. Kan het zelfs al een beetje inmasseren. Het is trouwens wel Hydrocortiderm.
Maar wat nou, als het na die twee weken nog niet weg is???? Je mag het maar twee weken gebruiken....
Ik heb het idee, dat wanneer ik drie dagen niet kom , we weer terug bij af zijn...

O,ja Hij had ook nog die huidirritatie... Dat is dus geen schurft, maar een bacteriele infectie. Misschien door overgevoeligheid voor zonlicht. De DA zei dat ik hem het beste overdag met zonnig weer binnen kan zetten. Maar das onmogelijk, want hij weeft dan heel erg en hij vindt het vreselijk in een stal. Terwijl hij vanalles te zien heeft en hooi heeft.... (er zijn koeien kippen geiten eenden enz...) Dus hij ziet genoeg..maar hij wil gewoon niet in een stal. Maarja, wat is erger.... versleten gewrichten of...wondjes door overgevoeligheid..
En hij heeft het niet eerder gehad, dus misschien als het over is komt het niet meer terug. Hij is in korte tijd 2 x verhuisd, misschien heeft dat ermee te maken. Het is wel jammer dat hij in zijn land niet in de schaduw kan staan...maar wat moet je....

Tot snel maar weer.... Groetjes Jeannine

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-05 07:09

Jeannine schreef:
Hoi allemaal..hier nog even wat nieuws vanuit Den Oever.
Nou...die mok wordt wel al iets minder. Dat wil zeggen...de korsten zijn er bijna helemaal af. Behalve aan de zijkant, want die krijg ik er niet vanaf...omdat het een beetje tussen de beharing zit.
Hij begint nu wel te snappen dat het voor zijn eigen bestwil is en red het nu wel in mijn eentje. Alleen die spons vindt hij nog een beetje raar. Maar vergeleken met eerst...toppertje...
Als ik trouwens de slang erop zet, kan ik er gewoon aanzitten en peuteren en alles. Maar dat doe ik niet te erg...want die korstjes gaan er vanzelf al beetje bij beetje af. Doe ik de slang uit...dat mag ik er niet aanzitten.... Volgens mij verdooft het of zo , dat koude water.
De zalf erop doen gaat ook veeeeel beter. Kan het zelfs al een beetje inmasseren. Het is trouwens wel Hydrocortiderm.
Maar wat nou, als het na die twee weken nog niet weg is???? Je mag het maar twee weken gebruiken....
Ik heb het idee, dat wanneer ik drie dagen niet kom , we weer terug bij af zijn...

O,ja Hij had ook nog die huidirritatie... Dat is dus geen schurft, maar een bacteriele infectie. Misschien door overgevoeligheid voor zonlicht. De DA zei dat ik hem het beste overdag met zonnig weer binnen kan zetten. Maar das onmogelijk, want hij weeft dan heel erg en hij vindt het vreselijk in een stal. Terwijl hij vanalles te zien heeft en hooi heeft.... (er zijn koeien kippen geiten eenden enz...) Dus hij ziet genoeg..maar hij wil gewoon niet in een stal. Maarja, wat is erger.... versleten gewrichten of...wondjes door overgevoeligheid..
En hij heeft het niet eerder gehad, dus misschien als het over is komt het niet meer terug. Hij is in korte tijd 2 x verhuisd, misschien heeft dat ermee te maken. Het is wel jammer dat hij in zijn land niet in de schaduw kan staan...maar wat moet je....

Tot snel maar weer.... Groetjes Jeannine

kan je niet voor de huidirritatie een exceemdeken gebruiken??..ik weet niet zeker hoor, maar volgens mij is dat ook tegen zonne-allergie, maar dat kan je altijd navragen en dan hoef je je paardje niet binnen te zetten...en ik zou zelf navragen over die hydrocortiderm, misschien iets van een uienzalf(smeer ik zelf nu ook voor de laatste korstjes en dat werkt goed)

IngLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 17:57

@Jeannine: ow wat goed dat je nu eindelijk de mok wat makkelijker kunt behandelen. In tegenstelling dat het bij jou steeds makkelijker gaat, gaat mijn paard nu steeds meer weer aan de wandel. Ze is de behandeling echt onwijs zat! Maar we zitten weer in de opwaartse lift en de korstjes komen er bij beetjes af.

Gisteren had Lio helaas wel een dik been. Ik hoop niet dat het door de mok komt, maar ik vrees vrees vrees. Ik ga er straks heen en dan kijk ik hoe het vandaag is. Is het minder, dan kijk ik nog een dag, is het erger, dan bel ik de DA voor een afspraak zsm.

Pff mok echt waarom die aandoening bestaat... uitroeien die troep!

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-05 19:35

oohh wat erg inglio! Ik weet precies hoe het is want ik heb een paar keer meegemaakt dat het bijna over was en dat het toen weer begon. Gewoon volhouden! Mijn paard heeft nu weer iets nieuw, gewoon net zolang gaan hangen als ze vast staat gebonden totdat er iets stukgaat en ze los is. Eerste paar keren trok ik de veiligheidsknoop los maar ze bleef het doen. Toen laten gaan totdat ze misschien zelf tot rede kwam maar helaas, gesp brak af...Dus zet haar voortaan in de stal, los of in de spoelplaats met twee touwen vast. Alleen een beetje jammer omdat dat dan zulke negatieve plaatsen worden en ik wil gewoon overal haar voet kunnen behandelen.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 04:10

Mijn paard had nooit mok tot vorig jaar. Hij stond op de wei en het was al 3 weken lang erg nat. Het begon met een plekje maar breidde zich op zijn achterbenen helemaal uit in de kootholtes en hoger, Daarnaast had ie twee olifanten benen. De wonden zagen eruit zoals bij Inglio. Ik ging terug naar stal en heb gelijk de DA gebeld.
Deze kwam en heeft alletwee de benen met hydrocortiderm ingesmeerd en gezwachteld. Mijn paard kreeg Antibiotica en de zwachtels moesten 2 dagen blijven zitten. Daarna kwam DA weer om te beoordelen. Daarna eenmalig met bethadine schampoo gewassen gedroogd en droog houden!! Dagelijks met hydrocortiderm gesmeerd. Na een week had mijn paard weer redelijk normale benen en kon ik stoppen met smeren.

Zoals al eerder gezegd en zijn zoveel soorten mok iedere therapie zal dan ook anders zijn.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-05 13:37

Wees voorzichtig met hydrocortiderm. Dit is een zalf met hormonen erin die op den duur slecht zijn voor je paard. Ik het het lange tijd gebruikt omdat ik niet beter wist maar dat is echt gevaarlijk. Bovendien is mijn paard er imuun voor geworden. Er zitten steroiiden in de zalf. Bouw het gebruik van deze zalf ook altijd af.