hoefijzers schadelijk voor gezondheid?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Janski

Re: hoefijzers schadelijk voor gezondheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 12:40

Ieder mag het voor zich bepalen, ik vind de NH bekappers soms een bteetje over komen als jehovagetuiges die alleen hun manier als de juiste zien

www.natuurlijkbekappen is een hele goede site www.hoofcae.nl vind ik ook een hele goede site en ik geloof dat beide zowel waarheden als leugens verkondigen.

Dat er op hoedfnatuurlijk mensen staan die het ZZ springn op blote voeten zal best maar ik wil gewoon direct ervaringen horen of het een keer zien.
Of TV zeggen ze dat je met Quick & Bright je hele huis van boven tot onder brandschoon krijgt.
Dat hetop internet staat wil nog niet zeggen dat het waar is of wel dan?
Ik kan wel een site maken en eropzetten dat ik heb onderzocht dat het gezond is voor je paard om hem iedere week met palomive te wassen.

Mijn paard heeft tot haar vierde geen ijzer gezien. Bij de vorige eigenaar had ze op blote voeten in de stapmolen (op steen dus) gelopen en. Als gerwolg van het veel op het harde lopen met blote voeten waren bij mijn paard de zolen dus wel zo dun dat ik geen keuze had er een ijzer onder te doen.

Dus het is ook niet altijd waar dat als je maar veel op het harde stapt de hoeven veter worden, mijn paard heefdt erdoor 3 dagen op de grond gelegen in de stal omdat ze door een zoolkneuzing niet meer wilde staan. Die had nog nooit een ijzer onder gehad tot die tijd.

Het lijkt of het bij jullie natuurlijk bekappen is en alle altenativen zijn slecht en dat is gewoon geen feit, dat is een mening waarvan Natuurlijk bekappers geloven dat het een feit is. Ik vind het een prima methode maar het gaat te ver om te zeggen dat het voor iedee paard beter zou zijn.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 12:44

Citaat:
ik vind de NH bekappers soms een bteetje over komen als jehovagetuiges die alleen hun manier als de juiste zien

en dat vind ik van mensen die ijzers aanprijzen..... dagelijks moet ik het horen hoe goed het is om ijzers onder een paard te laten zetten en hoe goed het voor mijn paard zou zijn Misselijk

laat mij lekker alternatief aanklooien en laat mij natuurlijk bekappen.....

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 12:47

Riant schreef:
Het lijkt of het bij jullie natuurlijk bekappen is en alle altenativen zijn slecht en dat is gewoon geen feit, dat is een mening waarvan Natuurlijk bekappers geloven dat het een feit is. Ik vind het een prima methode maar het gaat te ver om te zeggen dat het voor iedee paard beter zou zijn.

Moet je me toch even vertellen waar ik dat beweer.
Ik praat vanuit mezelf en hoe het voor mijn paarden goed is.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 12:53

smurf schreef:
Citaat:
ik vind de NH bekappers soms een bteetje over komen als jehovagetuiges die alleen hun manier als de juiste zien

en dat vind ik van mensen die ijzers aanprijzen..... dagelijks moet ik het horen hoe goed het is om ijzers onder een paard te laten zetten en hoe goed het voor mijn paard zou zijn Misselijk

laat mij lekker alternatief aanklooien en laat mij natuurlijk bekappen.....

Ik heb daarom ook letterlijk geschreven dat ik 100 % achter jou manier van werken sta. Ik heb nooit hier vermeld dat natuurlijk bekappen slecht zou zijn. Het enige dat ik vind is dat het niet de enige weg is die naar Rome gaat.
Ik ben ook geen voorstander van ijzers en ik bekijk voor mijn paarden graag de mogelijkeheden en als er een goed alternatief is wil ik dat ook wel proberen. Ik en mijn dierenarts zijn het er over eens dat mijn paard beter af is op ijzers in de sport zijn er velen die niet zonder kunnen omdat nat gras te glad is om zonder stiften te kunnen rijden.

Er wordt dan beweerd dat het allemaal wél kan en dat ieder paard beter af is met natuurlijk bekappen en dat betwijfel ik dus. Gezien er van de bokkers die dit lezen niemand wil springen zonder ijzers en ik op concours nog nooit een waaghals heb gezien die het doet.

Ik vind gewoon dat je per paard moet bekijken wat goed of slecht is en niet per methode.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 12:55

ze schijnen er toch echt wel te zijn die springen en hoog dressuren zonder ijzers, volgens de site van www.hoefnatuurlijk.nl.
Ik ken ze ook niet, maar ik begeef me niet zo in het wedstrijdcirquit, dat is niet zo mijn belevingswereld......

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 13:18

Hoef ijzers zijn lsecht wordt hier dus door verschillenden regelmatig beweerd

Citaat:
IJzers zijn echt slecht hoor ! Ze verhinderen een goede doorbloeding !

geen exuus om de ijzers er onder te doen
Citaat:
Het excuus 'mijn paard heeft zulke slechte hoeven en kan niet zonder ijzers' is een kip of ei probleem. Het paard heeft zulke slechte hoeven juist dóór de ijzers. Ik ga hier niet uitgebreid uiteenzetten waarom, ieder die geinteresseerd is pluist http://www.hoefnatuurlijk.nl maar door.

Gewoon een paar maanden kreupel laten lopen dan went ieder pard eraan
Citaat:
Na een tijdje is jouw madam daar wel aan gewend!

nog meer slechte dingen van ijzers
Citaat:
hoefijzers zorgen niet alleen voor schade binnenin de hoef, maar verbloemen het ook door de doorbloeding te verminderen. Als het paard al een drietje had en daar blijkbaar geen last van had, zal het met ijzers wel meer schade krijgen, maar zal je er ook minder van merken.
er zitten dus voordelen aan hoefijzers, dat is voor jou zelf, je paard heeft schade in de hoef, ijzer eronder en je merkt er niets meer van. Ondertussen gaat het proces wel door, maar merk je er niets van.
daarbij geeft een drietje geloof ik de hoeveel schade aan het straalbeentje aan, terwijl de pijn wordt veroorzaakt door druk op de zachte weefsels. Dit heeft wel weer met elkaar te maken.

Mensen met ijzers weten niet waar ze mee bezig zijn blijkbaar:
Citaat:
De meeste mensen die hun paarden laten beslaan doen dit omdat ze denken dat anders de hoeven teveel slijten door het lopen op asfalt ed en dit willen voorkomen met ijzers. Misschien handig dat deze mensen zich wat meer gaan verdiepen in hoe een hoef werkelijk in mekaar zit en hoe alles werkt

Hoefsmeden die belsaan zijn deugen ook niet

Citaat:
Voor mij gaat de gezondheid van mijn knollie voor alles en geen paard van mij wat nog ijzers krijgt.
Frapant is toch wel dat de smeden degene zijn die ze aanraden, maar ja, het is dan ook hun broodwinning. Gelukkig dat er ook steeds meer zijn die juist hun klanten van de ijzers af helpen...

En dan ben ik op bladzijde 5 moet ik nog even door gaan???

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 13:35

GRAAG!

Maar dan met een lijst van wat volgens jou de VOORDELEN van ijzers zijn...
(en dan bedoel ik niet, "want mijn paard heeft altijd ijzers gehad en ik heb nooit problemen gehad!!!")

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 13:42

Voordelen van ijzers zijn het kunnen ondersteunen bij een peesblessure.

Het voorkomen van overmatige slijtage wegens het rijden op een harde ondergrond, als je paard daar niet aan is gewend

Het kunnen gebruiken van kalkoenen

Het ondersteunen van herstel bij bepaalde soorten beschadigingen aan de hoef.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 13:48

dit is inmiddels een non discussie aan het worden. Sommige manieren van houden, rijden en sommige paarden scheppen de randvoorwaarden waardoor een paard blootsvoets kan lopen.
Andere paarden, manieren van houden en sporten vragen om andere manieren. Bij mijn paard zijn ijzers een goede oplossing, bij anderen is dat blootvoets.
Laten we dat gewoon van elkaar accepteren. Zeg niet dat ijzers diermishandeling zijn en zeg niet dat blootvoets verwaarlozing is.
Voor degene die twijfelen aan hoefijzers die goed geplaats zijn. Ik zal wel eens kijken of ik een keer foto's kan maken van de hoeven van mijn paard wat inmiddels 4 jaar op ijzers staat en zowel dressuurt als buitenritten maakt van 3 uur (waarbij er flinke stukken asfalt zijn). dat kan wel even duren. Maar ben wel beniewd wat voor opmerkingen daar over komen

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 13:52

Citaat:

1.
Voordelen van ijzers zijn het kunnen ondersteunen bij een peesblessure.

2. Het voorkomen van overmatige slijtage wegens het rijden op een harde ondergrond, als je paard daar niet aan is gewend

3. Het kunnen gebruiken van kalkoenen

4. Het ondersteunen van herstel bij bepaalde soorten beschadigingen aan de hoef

Ik denk dat ik gewoon hartstikke Blond ben... Ik begrijp het namelijk gewoon niet...probeer echt objectief alle voor en nadelen op een rijtje te krijgen....... Ziek

1. Bij ijzers is zijn de trillingen 1000x zoveel als zonder ijzers...logisch gedacht zou je dan toch denken dat blote voeten...als heel veel betere schokdempers...veel minders schadelijk zijn voor benen in het algemeen en al helemaal probleem-benen...

2. Als je paard niet gewend is aan harde ondergrond, en je hetbt niet de tijd/gelegenheid om hem te laten wennen....is het dan niet beter om een tijdelijke oplossing kiezen zoals b.v. hoefschoenen...

3. Daar heb ik geen verstand van...die gebruik in niet/heb ik niet nodig...

4. Ik had zo bedacht, dat de nagels van het ijzer.... die in de witte lijn geslagen worden.... toch ook een beschadiging aan de hoef veroorzaken...Ijzers zijn daarom dacht ik niet handig om voor tijdelijk te gebruiken...het duurt een aardig tijdje voordat de witte lijn zich van het nagelen hersteld heeft (moet uitgroeien) en daarom had ik zo gedacht, dat het dan het ene probleem oplossen met het andere probleem is....

KORTOM.... Ik wordt van de hele discussie geen sikkepit wijzer.......
Ik blijf het denk ik maar gewoon doen zoals ik het tot nu toe doe...Is blijkbaar voor mijn paard het best, want geen problemen.....( Ziek )

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 13:56

nienke07 schreef:
GRAAG!

Maar dan met een lijst van wat volgens jou de VOORDELEN van ijzers zijn...
(en dan bedoel ik niet, "want mijn paard heeft altijd ijzers gehad en ik heb nooit problemen gehad!!!")

Dit is dus wat ik bedoel. Het is een soort strijd van wat er nou beter is. Ik vind dat per paard verschillend.
Als je beter hebt gelezen staat hier al meerdere keren zowel het verhaal van mijn paard, als waarom ik ijzers heb.
Er staat ook dat mijn mening is dat als je zonder ijzers kan je ze er beslist af moet laten.

Er zijn in mijn ogen namelijk geen feitelijke voor en nadelen van ijzers dit verschilt per paard dát is wat ik aan wil geven.

Op röngenfoto's is te zien dat mijn paard hele dunne zolen heeft slechts een paar milimeter. Deze foto's zijn gemaakt toen ze nog nooit ijzers onder heeft gehad en 4 jaar oud was en veel op de stenen liep, ze had heel erg platten voeten en liep dus ook volledig op de straal en de zool. Voor mijn paard hebben ijzers dus het voordeel dat ik niet iedere voortdirend een kreupel paard heb door zoolkneuzingen die (zonder ooit beslagen te zijn) zijn ontstaan. Mijn paard heeft op zolen gestaan een jaar lang. Toen zijn er weer foto's gemaakt en toen bleek dat de zolen zich redelijk hadden hersteld en en nu heb ik normale ijzers onder zonder zolen maar dat heeft al reden dat ik wedstijden rijd en ik de nadelen van een ijzer afweeg tegen de nadelen van een val in een parcours.

Dit is mijn voordeel van ijzers en dus geen feit voor ieder paard. Net als sommige mensen heel veel voordeel hebben bij naturlijk bekappen, wil dat nog niet zeggen dat het oor ieder parad de beste oplossing is.

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 13:59

1. Minder 'schok' is niet altijd beter. Bij peesproblemen moet immers juist op de harde ondergrond worden gestapt (en gedraafd).

Ik heb nog een vijfde punt toe te voegen: bij sommmige westernonderdelen zijn slidingijzers nodig/gewenst. Het stoppen/sliden zonder die ijzers is niet aan te raden.

Volgens mij hebben zowel ijzers als geen-ijzers beide hun voor- en nadelen. Wat 'beter' is (voor zover je daar van kan spreken), is afhankelijk van het paard, de omstandigheden, medische omstandigheden, gebruik etc etc.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 14:00

Citaat:
1.Bij ijzers is zijn de trillingen 1000x zoveel als zonder ijzers...logisch gedacht zou je dan toch denken dat blote voeten...als heel veel betere schokdempers...

4. Ik had zo bedacht, dat de nagels van het ijzer.... die in de witte lijn geslagen worden.... toch ook een beschadiging aan de hoef veroorzaken...

1. uhm maar zit die schokdempende hoef niet evengoed boven het ijzer??? en daarbij zijn trillingen slecht?? Ik moest met mijn paard over het harde stappen toen hij een peesblessure had just vanwege de trillingen. deze geven de weefsels een seintje: hee aan het werk! Als ze dit gewend zijn zaullen de weefsels zich eraan aanpassen. Die trillingen gaan ook pas gelden als je op de verharde weg loopt en niet op gras of zand.

4. Tijdens deze zelfde peesblessure werden de achterhoeven van mijn paard steeds korten tot het niet meer anders kon, en er ijzers onder moesten. deze heeft hij 8 weken onder gehad en heb helemaal geen problemen gehad met beschadigde hoeven nadien. Zoals ik al eerder gezegd heb zijn er ook geen problemen als het ijzer er een paar dagen onderuit ligt.

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 14:18

inderdaad zoals hierboven al gezegd is zijn de trillingen juist goed voor de pezen !

is mij ook verteld door de hoefsmid en de da

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 14:19

Citaat:
KORTOM.... Ik wordt van de hele discussie geen sikkepit wijzer.......
Ik blijf het denk ik maar gewoon doen zoals ik het tot nu toe doe...Is blijkbaar voor mijn paard het best, want geen problemen.....( )

En zo denkt waarschijnlijk het merendeel er over!

Maar met bepaalde peesproblemen zijn de trillingen toch juist goed, althans dat dacht ik....

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 14:35

Het stappen op het harde wordt niet aangeraden vanwege de trillingen die het geeft, maar omdat dat het hoefmechanisme bevordert en dus de doorbloeding van de pezen.

Een paardenbeen werkt anders dan een mensenbeen, wij hebben kleppen in onze aderen om te zorgen dat het bloed weer niet naar beneden zakt. Paarden hebben dit niet, het stuwen van het bloed weer omhoog gebeurd door de pompwerking van de hoef. Hoe meer de hoef kan uitzetten en weer inkrimpen hoe beter.

Ijzers belemmeren dit, doordat je een deel van de hoef 'vastzet'.

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 14:38

Er is onderzoek gedaan naar de oorzaken van peesblesures. Als 1 van de redenen kwam ijzers als oorzaak uit de bus. Wanneer een paard met ijzers zn hoef neerzet, glijd de hoef een stukje door waardoor de spanning van de pees wegvalt. Wanneer de hoef dan stilstaat wordt die pees ineens weer aangespannen. En juist die "ruk" zorgt voor schade.

[quote="pol013"]

1. uhm maar zit die schokdempende hoef niet evengoed boven het ijzer??? [quote]

Ja, maar die hoef kan dan niet uitzetten, alleen het kleine stukje bij de hiel. Ook land een paard dan niet op de straal, wat zorgt voor een groot gedeelt van de schokdemping, omdat boven de straal materiaal zit dat de schok opvangt (en na 4 keer deze uitleg zijn er nog steeds mensen die denken dat een paard niet op de straal moet lopen, en het vreemd vinden dat de hoef niet groeit :S )

Groeten Alline

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 14:51

@ Allina en Arabes":
Dank voor de uitleg!
Gelukkig...ik ben toch niet zo (platina)blond als ik dacht...Beetje logisch nadenken, niet te veel vasthouden aan de gevestigde orde, je goed, door verschillende stromingen laten informeren...en je komt een heel eind!
Wat jullie zeggen klinkt zinnig, logisch en goed onderbouwd...hier heb ik wat aan!!!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 14:53

stappen doe je OOK vanwege de trillingen. Deze beschadigen het weefsel heel licht waarna het zichzelf verbeterd.
Hoefijzers glijden in zand? zie ik de logica niet van in.

Ik zou in het vervolg bij de kreet 'uit onderzoek is gebleken' en bronvermelding zien. (jaja ik ben echt een literatuur beest geworden, wil altijd zien hoe het onderzoek uitgevoerd is voordat ik het geloof)

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 14:54

En wanneer heb jij je studie diergeneeskunde ook alweer afgerond?

Voor jou infonmatie een pees is niet tot nouwelijks doorbloed, dus meer doorbloeding heeft bij peesblessures niet heel veel effect. Je wil de aanmaak van nieuw bindweefsel stimuleren, daar gaat het om bij de trilling die worde bedoeld.
Zelfs bij mensen worden peesblessures door een fysiotherapeut dmv trillingen of geluidsgolven behandeld.
Mijn pees in mijn kie was beschadigd en ik kreeg er ook zo'n apparaat op dat met trillingen en en daarna ultrasoon geluid de pees beter heeft maakt.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 15:00

pol013 schreef:

1. uhm maar zit die schokdempende hoef niet evengoed boven het ijzer???
Citaat:

Ja, maar die hoef kan dan niet uitzetten, alleen het kleine stukje bij de hiel. Ook land een paard dan niet op de straal, wat zorgt voor een groot gedeelt van de schokdemping, omdat boven de straal materiaal zit dat de schok opvangt (en na 4 keer deze uitleg zijn er nog steeds mensen die denken dat een paard niet op de straal moet lopen,
en het vreemd vinden dat de hoef niet groeit

:S )

Groeten Alline

nog vreemder is dan dat mijn paard op ijzers staat en dus niet op zijn straal loopt in de zomer iedere vier weken opnieuwd beslagen moet worden en dat zelfs de smid van mening is dat ze naar verhouding erg snel groeien.

leg dat eens uit? Dat kan dan toch helemaal niet.

Bij goed beslag kan de hoef weldegelijk uitzetten als je een beteje weet hoe goed besag inelkaar zit.

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 15:02

Riant schreef:
En wanneer heb jij je studie diergeneeskunde ook alweer afgerond?

Voor jou infonmatie een pees is niet tot nouwelijks doorbloed, dus meer doorbloeding heeft bij peesblessures niet heel veel effect. Je wil de aanmaak van nieuw bindweefsel stimuleren, daar gaat het om bij de trilling die worde bedoeld.
Zelfs bij mensen worden peesblessures door een fysiotherapeut dmv trillingen of geluidsgolven behandeld.
Mijn pees in mijn kie was beschadigd en ik kreeg er ook zo'n apparaat op dat met trillingen en en daarna ultrasoon geluid de pees beter heeft maakt.

goede uitleg , bedankt

Firegurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 15:16

Damn die discussies ook altijd laat iedereen toch zijn eigen gang gaan de een natuurlijk bekappen en de ander zijn paard op ijzers laten(zoals ik) en de ander gewoon bekappen,ik snap niet waarom er altijd zo moeilijk word gedaan over zo,n onderwerp!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 15:25

heb je helemaal gelijk in maar ik vind het wel interessant waarom mensen iets doen. Wat de gedachtengang erbij is.
Ik kan me best vinden in een aantal argumenten van de natuurlijke aanhangers maar vind dat ze niet moeten zeggen dat iets anders slecht is. Dan wil ik daar wel goede argumenten bij en wil daar dan ook best inhoudelijk op door zagen (zoals we nu aan het doen zijn, best gezellig)

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 15:29

Wat mij opvalt is dat het grotenseels zo is dat mensen die hun paarden gewoon op ijzers hebben staan niks tegen natuurlijk bekappen hebben maar andersom ben je bijna een dierenbeul als je je paard rondom op ijzers zet en dat stoort me.

van mij mag iedereen doen wat hij wil, maar ga geen mening als een feit verkondigen want zeggen dat hoefijzers zielig of slecht zijn ik gewoon onzin, in bepaalde situaties zijn ijzers erg nuttig en als ze niet nuttig voor jou of je paard zijn moet je ze er lekker aflaten is mijn eenvoudige mening.