Ervaringen met zomereczeem-middel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 10:52

eergisteren weer begonnen met een nieuw paard. Hij had volgens de eigenaar vreselijk last van de ecxeem. Hij kon niet op stal staan want hij schuurde alles kapot. In de vrachtwagen heb ik dat wel gemerkt! Zo die ging even zitten tegen de achterwand om vervolgens z'n volle gewicht in te zetten bij het schuren. Nou ja. Thuis aangekomen heb ik hem gelijk gespoten en wat fenonolf op de staart gedaan. Nu 2 dagen later zie ik hem bijna niet meer schuren en hij staat notabene op stal, waar hij als hij wil z'n hele kam en staart eraf kan schuren. Hij had het zo erg dat naast z'n schoft hele kale harde plekke zitten. Ik doe er nu af en toe wat fenonolf op, maar voor de rest is het wachten tot ik de volgende spuit ka geven.
Die van de vorige keer heeft ook al stukken minder jeuk. Als ik het had geweten was ik eerder begonnen met spuiten, dan was het niet eens gekomen. Jammer hoor dat ik dat niet wist.

Karinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 15:15

Ook ik heb sinds april dit jaar Novabogom gebuikt voor een 5 jarige KWPNer en een 1,5 jarige Fries. Omdat ze de pilletjes op een boterham niet inslikken, heb ik het in een beetje droogvoer gegeven. Misschien is daardoor het resultaat niet optimaal; het is niet slechter dan vorige zomer (toen gebruikte ik enkel verzachtende crèmes vb exivetol vd aptoheek) maar ik zie geen opmerkelijke verbetering. Momenteel heb ik enkel de jonge Fries nog, ik laat 'm op de weide en geef 'm verder zakje 1&2 (is bijna uit nu) en druppels allergitum (van VSM) en verzachtenden crème. Aan de staart zie je niks, maar zijn manen zijn al halfweg kortgeschuurd (nog niet kaal) - maar als hij even op stal staat schuurt hij als gek tegen de muur en als je 'm wat wil aanleren is ook heel vervelend, omdat hij liever tegen je aan zou willen schuren. Het is een allergie dus het moet van binnenuit verholpen worden (vandaar dat een deken en op stal houden geen oplossing is) . Ik ga het nu ook es proberen met de brandnetel/zeewier/knoflook/biergist combinatie, en blijf de manen en staart verzachten met een crème (ja, waarom eigenlijk geen zonnecrème) en ga een anti-vliegmiddel maken. Ik houd jullie op de hoogte.
Als iemand van jullie nog goede tips heeft voor een Fries, reageer aub even. Ik wil alles proberen (en bij voorkeur natuurlijke middelen).
Alvast bedankt

Iduna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 15:46

Met een deken en opstallen verhelp je inderdaad het probleem niet, je zorgt er echter WEL voor dat je paard niet zo ontzettend veel jeuk heeft, en dat is ook heel wat waard !
Ik heb zelf een aantal jaren geleden een allergische reactie op antibiotica gehad, en dat uitte zich door gigantische jeuk over heel mijn lichaam. Ik kan je wel vertellen dat ik er gek van werd, en ik had het maar 1 dag! Kun je nagaan als je dat iedere dag hebt ! Verdrietig
Mijn paard heeft een boett deken op en hij rent er bij wijze van spreken zo in! Ook staat hij sinds deze zomer 's nachts bij stal, hij kan daar zo inlopen en als er veel mugjes zijn doet hij dat ook.Er komen in onze stal toch iets minder mugjes dan buiten.
Dus nogmaals, je verhelpt het eigenlijke probleem niet met een deken of opstallen, maar dat doe je met vliegenmiddelen ook niet.En bij mijn paard werkt een deken en de mogelijkheid om hem op stal te laten gaan het beste.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 19:18

vooralsnog gaat mijn pony om 1900 sávondds op stal, de volgende dag om 7 uur er weer uit.
ik ben gestopt met knoflook bijvoeren( en biergist en knoflook samen lijkt me dubbel reinigen en overbodig dus probeer het zo)

hij krigjt smorgsn 1 plak hooi en savonds. staat overdag op erg schrale weide( met paardebloem en weegbree erin)

was wel iemand die tegen me zei dat mijn pony zijn manen wel dunner waren, maar de staleigenaar ziet hem totaal niet schuren...

samdem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 20:49

dat spuiten dat jullie zeggen is dat dan met hormonen dat men zegdt of is dit totaal iets anders wat jullie in je paard spuiten? graag had ik daar iets meer info over te weten gekomen!

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 21:04

dat is toch traumeel?
waar haal je dat in duitsland want ik ga er woensdag heen...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 07:59

dit is weer een totaal nieuwe:

het gebruik van honing!!

deze tip hoorde ik weer van iemand, die zei dat je natuurhoning best in een open wond mag smeren. schijnt ok heel goed tegen littekenvorming te gaan en goed tegen zomereczeem...

en over traumeel gesproken, traumeel-s zalf zou ook goed werken tegen jeuk etc....

jeanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 13:11

Ik heb een vraagje over boette deken ofzoiets Lachen

Is het nu nog de moeite dit jaar één aan te schaffen en hoeveel kost het? En het belangrijkste van alles: HELPT HET???

gr Janna

RTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 13:22

Het helpt wel, je houdt de vliegjes weg. Mijn pont heeft er vorig jaar alleen nog wel door geschuurd, maar ik was ook vrij laat met de deken. Nu heb ik hem naast de traumeel injecties ook nog een vliegendeken opliggen (Boett is niet meer, die ligt in stukken... Niet zo sterk als ik dacht helaas ) En hij schuurt totaal niet!

Ze zijn wel duur, 180 euro was die van mij. Maar volgens mij kun je ze nu ook via divoza bestellen.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-04 14:41

samdem schreef:
dat spuiten dat jullie zeggen is dat dan met hormonen dat men zegdt of is dit totaal iets anders wat jullie in je paard spuiten? graag had ik daar iets meer info over te weten gekomen!

traumeel is homeopatisch. Op de vorge pagina's staat heel veel info over het hoe waar en wat van dit spul.

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 11:17

Ik smeer nog elke dag een half uur.....Marco heeft het in erge mate, zo erg datde dierenarts in het begin zich voorzichtig begon af te vargen of het nog wel zo eerlijk was tegenover hem....
Maar toen we het middel Okozon kregen, veranderde dat. Hij heeft nu weer manen en staart en schuurt daaraan bijna niet meer. Alleen zijn buik, hoofd en bij de lendenen schuurt hij nog open, hiervoor schijnt het middel niet echt afdoende te helpen.
Toen de DA bloed afnam voor onderzoek of het ook echt zomereczeem was, constateerde hij ook een leverafwijking (niet kwaadaardig ofzo), ook valt mij op dat Marco erg veel drinkt, wat misschien betrekkign heeft op de nieren. En hij heeft nogal last van kwaaltje zoals rotstraal, verkoudheid, mok etc...
Is dat bij jullie paarden ook zo?

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 14:24

Bij mijn paardje is er ook iets aan de hand met de lever, zie enkele berichten hierboven. En zoals hierboven al werd vermeld, houdt het wel ergens verband met zomereczeem. Veel drinken doet hij niet... De kinesist die bij mijn paard nu komt zei dat ze hem waarschijnlijk wel helemaal in orde gaat krijgen en dus hopelijk ook verminderen van zijn zomereczeem. Tot hiertoe helpt mijn smeerproduct wel goed. Heb eens gekeken voor de juiste naam en het blijkt hetzelfde te zijn als Karinaa heeft gegeven. ( Exivetol)
Ondertussen heb ik ook eens onderhoord hoe schadelijk het is ivm de kleine hoeveelheid cortisonen die er in zit. Volgens de veearts kan het absoluut geen kwaad omwille van de kleine hoeveelheid die je ook maar op een klein oppervlak telkens aanbrengt. Het zou wat anders zijn, moest je het hele lichaam inwrijven hiermee. De kennis die me dit heeft aangeraden, gebruikt dit ondertussen al twee jaar bij zijn pony tijdens de schuurperiode en die pony heeft een bos manen ongelofelijk nu...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 14:25

apart dat er al zoveel paarden zijn met een leverprobleem en zomereczeem...
zal er dus ergens een verband moeten zitten...
ik ga dat toch es uitspitten denk ik..
en vraag me af als je dus de lever zou gaan behandelen met middelen die hier speciaal voor zijn..
of de eczeem bij die paarden dan ook zpu wegtrekken?

isioma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 00:02

het lijkt me wel dat als je de lever behandelt dat dan de zomerexzeem in ieder geval minder zou moeten worden
maar hoe behandel je delever ??

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 00:10

zowiezo de lever minder belasten door voeding aan te passen (minder afvalstoffen en eiwitten/vetten voeren)
en iets ondersteunends te geven voor de bloedzuivering

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 10:25

er zijn ook natuurlijke reinigingsmiddelen voor de lever o.a. van de Groene Os (levercompositum) en VSM veterinair (hepacure) Dit ter ondersteuning van de werking van de lever!

Iduna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 12:30

Niet alleen levercompositum van de groene os helpt de werking van de lever, drainagecompositum van de groene os werkt ook in op de lever en helpt daarnaast ook bijv de afvalstoffen afvoeren, het heeft een "brede" werking.Wordt bijv ook ingezet bij ontstekingen.
Nogmaals, wat bij het ene paard helpt heeft bij het ander niets geen effect, bedenk dat voordat je weer een duur middeltje aan gaat schaffen !Mijn paard is onder behandeling bij Eric Laarakker, wij hebben echt op het punt gestaan om hem in te laten slapen, wij vonden het niet eerlijk meer al die jeuk, zelfs een boett deken hielp niet. Hij is nog steeds niet helemaal van zijn jeuk af, maar het is echt veel en veel minder geworden. OK dan! OK dan! OK dan!

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 13:24

Ik wilde even weten of jullie nog wel doorgaan met die pilletjes. Ik vraag me af ik dat nog moet doen. Ben al even bezig met die pilletjes maar het helpt niets. Ze gooit zich zo tegen de muur op om te schuren. Heeft het nog zin om door te gaan.

Wel typisch dat louis niet meer reageert op dit topic.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 14:01

die is toch op vakantie.... Knipoog

ben eens even aan het zoeken geweest op internet en kwam wel middeltjes tegen die gunstig voor de lever zijn..
staat ook op meerdere sites dat leverproblemen en eczeem vaak samen gaan...

Solidago virga aurea (guldenroede): dit homeopatisch middel stimuleert de lever- en nierfunktie in het algemeen. Het werkt tevens gunstig op de prostaat. Men kan de homeopatische verdunning gebruiken of guldenroedethee trekken van het guldenroedeblad en dat dagelijks geven. Guldenroedeblad is overigens verkrijgbaar bij de reformwinkel

leuk want ik heb guldenroede in mijn eigen tuin!!
(mijn konijnen zitten er regelmatig aan te knabbelen)

-- Chelidonium (stinkende gouwe) stimuleert de lever en de galblaas.
-- Dolichos pruriens (jeukboon) tenslotte werkt gunstig op de huid en de lever

cichorei werkt ook zuiverend...

staat eigenlijk best veel, maar weet niet of je alles wel zomaar kan voeren omdat een paard nou eenmaal anders werkt dan een mens...

vond nog wel een paar heel intressante sites..:

http://www.dierendokter.nl/enter.html?t ... ties.html. (staan producten voor reiniging van de lever..en meer)

http://www.vitelle.nl/html/producten/In ... stel.html( product op basis van mariadistel)

http://www.jaczitman.nl/Columnsmap/gene ... enmap/Maja's%20Kruidenpoeder.htm( allemaal kruiden etc met hun werking)

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 15:17

ok even de update van de 2 nieuw paarden in behandeling met traumeel.
paard nr 1 is nu na 3 weken niet meer aan het schuren! Eerst deed ie het nog lichtjes door, maar datkwam kennelijk doordat hij niet de mogelijkheid had. Nu staat ie op stal en kan hij schuren wat hij wil. Na de eerste dagen op stal was er toch wat schade op de hals, helaas. Ik heb toen de 2e spuit gegeven, een krappe 2 weken na de eerste spuit. we zijn nu 4 dagen verder en hij schuurt niet meer! De plekjes op de hals die bloedde zijn dicht en zien er gunstig uit. De plekjes op de staart heb ik nog even gespoten met fenonolf. En ook daar schuurt hij eigenlijk niet meer aan. Super dus!
Paard 2: deze was direct de dag na het spuiten al gestopt met schuren. Hij heeft de 2e spuit nog niet gehad want de eerste is pas een week geleden. Maar hij schuurt helemaal niet meer, en ook niet aan z'n hals! Z'n staart is aan het genezen, de oude huid komt er nu af en de nieuwe die eronder zit heeft weer de normale kleur! Z'n manenkam is nog wel wat opgezet, maar het word al iets minder. De plekjes op z'n heupen en schoft laat hij nu ook met rust en die zijn nu zo goed als genezen.
Dus bij beide nieuwe paarden een goed resultaat. Waarom het ene paard er 3 weken over doet en het andere 1 dag is mij een raadsel. Verward

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 10:01

Raar ja, ik heb trouwens gehoord dat het pas twee weken duurt voordat de 'gifstoffen' helemaal uit het lichaam zijn verdwenen

RTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 12:50

Vandaag wordt de Fries bij mij op stal ook voor het eerst gespoten met de Traumeel, ben benieuwd!

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 16:44

ik heb contact gehad met de firma Heel van Traumeel. Zij stellen dat je het ook oraal kunt geven (dus door het voer) alleen dan duurt het wat langer voor het in de bloedbaan komt als wanneer je het inspuit. Volgens hen is het voor een dierenarts makkelijker om meteen te spuiten en resultaat te boeken, maar het effect is hetzelfde. Aangezien niet iedereen kan/mag inspuiten is dit misschien een alternatief?? Ik gebruikte Traumeel druppels wel al als homeopatisch middel bij kneuzingen, verrekkingen, draadwonden etc, omdat het het lichaam aanzet tot zelfherstel, vocht af laat voeren en het genezingsproces op een natuurlijke wijze ondersteunt, maar voor zomereczeem is dit dus nieuw voor mij. DUS experimentos (sorry Matrero.. Knipoog )
Ik geef nu gedurende 3 weken 2 maal daags 20 druppels Traumeel Novo (voorheen Traumeel S) en hij schuurt niet of nauwelijks. Hij heeft wel een plekje hier en daar van het geirriteerd bijten naar een vlieg of horzel, maar hij schuurt dus niet...Het is bij de drogist te verkrijgen (de druppels of tabletjes zijn niet specifiek voor dieren, de injectievloeistof wel) en kost 30 ml 8,75 en 100 ml 24,50 euro. Ik heb het ook meteen ingekocht, dus als je het niet kunt krijgen... Haha! Ik heb trouwens altijd al de Traumeel gel (voor dieren) en die kun je erbij gebruiken op de plekjes die kapot zijn. succes!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 17:15

Klein vraagje: wat is de werking van traumeel? En zou het ook bij mok kunnen werken?

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 17:49

interessant dat Traumeel, misschien ook het proberen waard bij Marco....
De Okozon helpt op zicht goed bij de manen en staart, daar is nauwelijks te zien dat hij schuurt, maar hij heeft bij zijn hoofd, borst, onder de buik en bij zijn lendenen kale plekken, die hij soms open schuurt.
Ben nu aan het proberen met zinkzalf, maar zo te zien helpt het nog niet echt..... misschien dat wat traumeelgel uitkomst biedt... Lachen