Mijn pony leunt heel erg naar achteren, waar heeft ze last van?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zoolgangster

Re: Mijn pony leunt heel erg naar achteren, waar heeft ze last van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 08:37

TS wordt dus onder druk gezet geen dierenarts erbij te halen, ėn eventjes 500 euro te betalen voor een uitgemergelde pony... Verklaart wel waarom die pony tot nu toe geen dierenarts zag...

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 08:41

Nou ik kan mij voorstellen dat de oud eigenaar schrikt van het woord euthanasie. Als in gedachten de pony nog een tijd met pensioen kan bij iemand anders en het voor diegene dan nu overkomt van kijk ze krijgt? pony en laat het gelijk inslapen. Vooral als iemand niet inziet dat er iets niet goed is kan het zo overkomen.

We lezen hiet het verhaal van 1 kant, wil niet zeggen dat die niet waar is of niet klopt, maar we weten niet hoe de vorige eigenaar erin staat.

Maar ik vind het raar dat de dierenarts niet zou mogen komen, al helemaal als TS het zelf regelt en betaald.
Laatst bijgewerkt door joyce83 op 02-04-26 08:46, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 08:42

Dat ze schrikt van euthanasie kan ik mij voorstellen.

Anderzijds als je een paard zo nog in een les zet heb je echt geen hart voor een dier.

En die daar les halen zijn net zo erg

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 08:44

Mallow schreef:
cinniz123 schreef:
Ik lees de app heel anders van de (oud) eigenaar en heb het idee dat haar kant van het verhaal totaal niet overeen zal komen met het verhaal van ts.

Op basis van deze app stellen dat de (oud)eigenaar haar heeft weggegeven lijkt mij dat je juridisch niet heel sterk zal staan.
Neem aan dat er meer app verkeer is geweest?

Hoe ik de app lees zijn er andere afspraken gemaakt en als zij nog beweert de zeggenschap te hebben denk ik eerder aan een bruikleen constructie waar ze dus niet mee eens is dat de pony ingeslapen wordt.

Ik zou even het veearts bezoek afwachten en kijken wat daaruit komt en dan verder een plan van aanpak bekijken.

Als het een bruikleen constructie is, dan is het inderdaad anders maar dan is er ook een contract lijkt me? Of op z’n minst uitgeschreven afspraken.
En waarom zou er dan €500,- betaald moeten worden? Het is ontzettend vaag.
Maar wel een wijze les om in dit soort gevallen altijd afspraken duidelijk op papier te zetten en verwachtingen vooraf aan elkaar uit te spreken!

Eens.
We horen het verhaal van ts haar kant en op basis daarvan worden er conclusies getrokken.
Ik persoonlijk vind het een verhaal waarvan ik denk hoe dan ?!komt deels ongeloofwaardig over wat niet zegt dat het ook niet daadwerkelijk waar is maar het verbaast me wel weer hoe mensen met dieren om gaan.
Nav dit verhaal vind ik het van zowel ts als (oud) eigenaar.
Moeilijk doen over voorrijkosten terwijl je weet een pony ‘over te nemen’ die al maanden niet in orde is en de (oud) eigenaar die volgens ts zegt dat pony niets mankeert en lessen laat lopen.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 08:45

DuoPenotti schreef:

Anderzijds als je een paard zo nog in een les zet heb je echt geen hart voor een dier.

Zeker mee eens.

YH05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-26 08:46

Zoolgangster schreef:
TS wordt dus onder druk gezet geen dierenarts erbij te halen, ėn eventjes 500 euro te betalen voor een uitgemergelde pony... Verklaart wel waarom die pony tot nu toe geen dierenarts zag...

Ik heb inmiddels contact gehad met een familielid die juridisch onderlegd is en ook kennis heeft van paarden, hij zal er vanaf nu in ieder geval iedere keer bij zijn om alles vast te leggen.

Ik ben wel bang dat dit voor ons beide nu een principekwestie gaat worden, als ze de pony komt halen en niet laat bekijken door een dierenarts zal ik in ieder geval officiële aangifte doen van dierenmishandeling, zowel voor deze pony als voor een ander paard op het terrein en zal ik melding maken van onrechtmatige bedrijfsactiviteit omdat ze tegen zwart geld rijlessen aanbieden. Als het contact dan op deze manier moet eindigen ga ik me ook niet meer inhouden tegenover deze mensen.
Laatst bijgewerkt door YH05 op 02-04-26 08:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 08:47

Heb niet alles meer gelezen maar ik kan je maar 1 tip geven: hou je hoofd koel en laat je niet gek maken. Niet door de vorige eigenaar maar ook niet door bokt. Je kunt hier een hoop geld in stoppen maar het blijft een oud dier met problemen.
Ik zeg niet dat je het meteen moet opgeven maar het is de vraag of je hier allerlei onderzoeken / rontgenfotos (veel kosten weinig winst) aan moet willen spenderen

YH05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-26 08:47

DuoPenotti schreef:

Ze wilde de pony zelf verkopen aan de slacht omdat ze er zo slecht aan toe was, dus schrikken van euthanasie zou wel heel erg bijzonder zijn.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 08:50

Ik zou nu niet meer teveel delen op internet voor het geval het een juridisch staartje krijgt. Alles kan dan gebruikt worden.

Haal diep adem en doe niks overhaast. Goed dat je familielid wil helpen

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 08:50

YH05 schreef:
journee schreef:
Wat een luizestreek! Het paspoort zegt niets over wie de eigenaar van het paard is dit is puur administratief. Als nieuwe eigenaar het paspoort 'kwijt' is kun je per direct een nieuwe aanvragen bij de instantie die paspoorten uitgeeft. Daar heb je de oude eigenaar niet voor nodig.

Normaal is de verkoop overeenkomst bewijs van eigendom wat in jouw geval wat lastig is. Heb je ergens op schrift (email /app contact) waarbij je de overname van het paard heb besproken, wat als bewijs kan dienen? Anders zou ik zeker overwegen juridische advies in te winnen.

Verder kun je de de oude eigenaar er misschien op wijzen dat het paard gezondheidsklachten heeft en dat het feit dat ze het dier medische zorg hebben onthouden strafbaar is en dat jij genoodzaakt bent een voortzetting hiervan te melden. Dit kan bij noodnummer 144. Zij kunnen je mogelijk ook advies geven hoe in deze zaak te handelen, dus misschien eerst met 144 contact opnemen voordat je contact zoekt met de oude eigennaar.

Omdat het paard gebruikt wordt voor lessen ga ik ervan uit dat er waarschijnlijk sprake was van een bedrijfsmatige situatie? In dat geval zijn de NVWA en de LID ook verantwoordelijk voor de controle op welzijn van paarden. Ik weet niet hoe enthousiast de oude eigenaar is om deze instanties op bezoek te krijgen? Maar deze instanties kun je in elk geval ook benaderen voor advies.

Daarnaast helpt het misschien ook om de oude eigenaar te herinneren aan het feit dat de eigenaar van een paard verantwoordelijk is voor de medische kosten. (dit zou ik bij voorkeur ook pas na het veearts bezoek vermelden, het paard heeft tenslotte recht op medische zorg) Dus tenzij de oude eigenaar zelf wil opdraaien voor de medische kosten willen ze misschien de terugname van het paard herzien?

Bovenstaande zal je relatie met de oude eigenaar niet ten goede komen, maar heel eerlijk denk ik dat je bij dit soort mensen (dat duidelijk niet goed voor hun dieren zorgt) weinig te verliezen hebt. Mochten ze toch voet bij stuk houden dan zou ik persoonlijk sowieso de verschillende instanties inschakelen, ook in het belang van hun andere paarden omdat ik niet het idee heb dat dit een éénmalig situatie betreft, maar dat ook andere paarden waarschijnlijk regelmatig noodzakelijke medische zorg wordt onthouden. Maar dat is iets wat jijzelf het beste kunt inschatten. Sterkte met de hele situatie..

Ik denk dat er na de berichten die ik heb gekregen (en eigenlijk is dit ook gewoon chantage) sowieso geen relatie meer kan voortzetten. Ik vind het wel heel bizar. 114 bellen is dan denk ik mijn enige optie, als ze de pony niet voor die tijd al komt halen.

Als het paspoort niets zegt over wie de eigenaar is, zou ik dan niet gewoon een nieuw paspoort kunnen aanvragen voor haar morgen? En zou de dierenarts eventueel meldplicht hebben voor dierenmishandeling en dat dat de reden is dat ze niet onderzocht mag worden?

Een veearts heeft geen wettelijke meldplicht maar wel een meldcode. Zonodig zal de veearts ook een melding doen bij 144. Dit kun je eventueel met de veearts bespreken. Als het goed is heeft de veearts ook standaard een chiplezer mee (dit kun je eventueel nog navragen) dus ik zou zeker niet vergeten om bij bezoek de chip te laten lezen zodat er bewijs is dat het betreffende paard is onderzocht en je het chipnummer hebt om een nieuw paspoort aan te vragen.

Als iemand dieren bewust geen medische zorg verleend, valt dat onder dierenmishandeling. Naast boetes kan iemand dan ook een verbod krijgen op het houden van dieren. Als de eigenaar bedrijfsmatig dieren houdt kan dat dus zeker flinke (financiële) gevolgen hebben. Dat kan dus zeker meespelen met het feit dat ze niet willen dat het dier onderzocht wordt/ medische zorg krijgt.

Ook dat kun je nogmaals via de app delen. Bijvoorbeeld: "Ik zou het eigendom over het paard (Luna?) verkrijgen, hieronder valt ook de verantwoordelijkheid om zonodig medische zorg te verlenen. Na het afleveren van het paard hebben ik en verschillende andere mensen geconstateerd dat zij niet in orde lijkt. Omdat het paard nu mijn eigendom is vallen de medische kosten ook volledig onder mijn verantwoordelijkheid. Waarom heb je bezwaar tegen het feit dat ik het paard (Luna) medische zorg wenst te verlenen? Jullie willen toch ook de beste zorg voor het paard? Als eigenaar heb je toch gewoon de verplichting om goed voor je dieren te zorgen? Ik begrijp je reactie gewoon niet?"
Alles wat op de app gedeeld wordt kun je gebruiken als bewijslast, zeker als de oude eigenaar deze beweringen ook bevestigd.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 08:51

Goh ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar het hele verhaal, de kant van de eigenaar zeg maar.
Wat nu precies de afspraken zijn. Het klinkt nu alsof de eigenaar wel nog eigenaar met zeggenschap wilde blijven (en daarom het paspoort gehouden heeft) maar het dier alleen uit wilde lenen als weidemaatje...?

Dan is het ergens wel begrijpelijk dat die niet zit te wachten op het bericht dat het dier wellicht ingeslapen wordt, van die eigenaar uit bezien die denkt dat er niet echt veel aan de hand is. Lijkt me dan nog dat je blij moet zijn dat degene die je dier onder zijn/haar hoede heeft genomen, wil laten checken om het comfortabeler te maken want dat niet liggen / heel mager zijn / rare staan is wel iets waar naar gekeken moet worden in mijn ogen :j

Het klinkt nu alsof het dier de laatste 3 maanden een probleem heeft (verergerde artrose of pijn elders?) waardoor het niet meer durft te gaan liggen / rollen. Daardoor slaap tekort komt, en dat heeft natuurlijk gevolgen. Dat gekke staan kan natuurlijk prima daardoor komen. Ook erg mager :(:) en onrustig....

Kan op zich natuurlijk ook een stress-reactie zijn. Als het maar korte momenten zijn dat ze zo staat en verder wel veel loopt en ook vrijwillig nog draaft, dan is de kans klein dat het hele erge hoefbevangenheid is. Maar an sich kan dat altijd sluimeren natuurlijk...hoeft niet alleen van teveel / te rijk gras te zijn maar kan ook door allerlei vormen van stress, plotselinge verandering in dieet, PPID / cushing inderdaad. Daar kunnen ze ook wat instabiel van worden en het mager worden is ook een dingetje. Wortels staan er overigens om bekend dat die oook vol suiker zouden zitten.

Vooralsnog zou ik me zelf het meeste zorgen maken over het niet zien liggen van de pony, want als dat een poos aanhoudt en ze nooit tot ècht diepe slaap komen, dan krijg je van die rare neurologische / uitputtings verschijnselen :(:)

Als je denkt dat er in de huidige situatie ook mee kan spelen dat ze niet durft te gaan liggen doordat ze de andere paarden daar niet in vertrouwt, dan zou ik er sowieso voor kiezen om voor de nacht een dik opgestrooide, ruime eigen stal te voorzien zodat je een veilige optie biedt om te gaan liggen en als een blok in slaap te vallen.

Maar als paarden simpelweg niet meer willen / durven te gaan liggen omdat ze bang zijn dat ze niet meer op kunnen staan. Of je ziet dat ze regelmatig in paniek raken als het opstaan niet meer goed lukt.....dan is het wel tijd om te hemelen vrees ik...als je dat niet snel aan kan pakken :(:)

YH05: Er is op Bokt een verleden van uit de duim gezogen verhalen. Die soms héél ver kunnen gaan. Ook regelmatig dat iemand een topic opent met een verhaal. En na een poosje komt dan ineens de andere kant van het verhaal online en blijkt 1 en ander toch wel weer heel anders in elkaar te zitten.

Dus mensen zijn daardoor wat wantrouwend en sceptisch.
Super jammer natuurlijk als je gewoon oprecht een topic opent.

Ik heb alleen je eigen berichten gelezen en zie er niet zoveel verkeerds aan. Of alles 100% accuraat is weet je als lezer natuurlijk nooit :) Het klinkt alsof je de pony graag wilt helpen. En ik hoop dat dat ook gaat lukken en het beestje nog een poosje (in leven) rust mag vinden en fijn een beetje gezellig met andere paarden paard mag zijn en nog wat bij mag trekken een liefdevol zomertje :)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 02-04-26 08:52, in het totaal 1 keer bewerkt

YH05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-26 08:51

joyce83 schreef:
Nou ik kan mij voorstellen dat de oud eigenaar schrikt van het woord euthanasie. Als in gedachten de pony nog een tijd met pensioen kan bij iemand anders en het voor diegene dan nu overkomt van kijk ze krijgt? pony en laat het gelijk inslapen. Vooral als iemand niet inziet dat er iets niet goed is kan het zo overkomen.

We lezen hiet het verhaal van 1 kant, wil niet zeggen dat die niet waar is of niet klopt, maar we weten niet hoe de vorige eigenaar erin staat.

Maar ik vind het raar dat de dierenarts niet zou mogen komen, al helemaal als TS het zelf regelt en betaald.

Ze wilde de pony zelf verkopen aan de slacht, en heeft meerdere malen met andere mensen erbij gezegd dat als ik haar laat inslapen ik haar daarna naar hen zou kunnen brengen om kosten te besparen bij Rendac. Dus dat ze zou schrikken van euthanasie vind ik eerlijk gezegd echt heel ongeloofwaardig

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 09:11

Het klinkt als een ongeloofwaardig verhaal, maar ik neem aan dat het toch waar is.
Hoe dan ook verschrikkelijk sneu, hoe er met dit paard wordt omgegaan.
De oud - eigenaresse zou nooit meer dieren mogen hebben.

Ik hoop maar dat dit paard snel geholpen wordt of anders maar zo snel mogelijk uit z'n lijden wordt verlost.
In ieder geval beter dan weer terugbrengen.

TS, ik hoop dat je het voor elkaar gaat krijgen voor dit paard, sterkte!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 09:28

YH05 schreef:
joyce83 schreef:

Ze wilde de pony zelf verkopen aan de slacht, en heeft meerdere malen met andere mensen erbij gezegd dat als ik haar laat inslapen ik haar daarna naar hen zou kunnen brengen om kosten te besparen bij Rendac. Dus dat ze zou schrikken van euthanasie vind ik eerlijk gezegd echt heel ongeloofwaardig

Je schrijft het al, ze wilde die pony verkopen aan de slacht. Dat houdt in dat ze daar nog geld voor krijgt. Dat geld krijgt ze niet als de pony wordt ingeslapen. Het gaat bij die persoon er blijkbaar om dat ze tot het einde toe geld wil verdienen aan die pony.

Kan ook zijn dat ze bang is dat de pony van de dierenarts medicijnen krijgt, die het dier ongeschikt maken voor consumptie, en dan krijgt ze geen geld van de slager.

Xenidan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 09:56

Ik heb het gevoel alsof we een deel van het verhaal missen? Je schrijft in het appje dat jullie het even over de prijs moeten hebben, maar er is dus al een prijs afgesproken toen je haar “kocht”? Of is het een bruikleen constructie om haar een “fijne” oude dag te kunnen bieden?

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 09:57

Zoolgangster schreef:
Je schrijft het al, ze wilde die pony verkopen aan de slacht. Dat houdt in dat ze daar nog geld voor krijgt. Dat geld krijgt ze niet als de pony wordt ingeslapen. Het gaat bij die persoon er blijkbaar om dat ze tot het einde toe geld wil verdienen aan die pony.

Kan ook zijn dat ze bang is dat de pony van de dierenarts medicijnen krijgt, die het dier ongeschikt maken voor consumptie, en dan krijgt ze geen geld van de slager.

Ja, dit klinkt voor mij heel logisch.
Het lijkt mij dat jij alleen maar het beste voor hebt met de pony. Succes bij de da vanmiddag en ik hoop dat de oude eigenaresse niet moeilijk blijft doen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 10:13

Sure_lee schreef:
Zoolgangster schreef:

Ja, dit klinkt voor mij heel logisch.
Het lijkt mij dat jij alleen maar het beste voor hebt met de pony. Succes bij de da vanmiddag en ik hoop dat de oude eigenaresse niet moeilijk blijft doen.

Dit laatste denk ik ook. Als de DA de pony "buut" laat geven (wat mij nodig lijkt) dan krijg je geen geld meer voor het vlees. Al is het arme dier zo mager dat die toch al niets meer zou opleveren.....Ik vind die ex-eigenaar echt schandalig- hij wil nu toch nog een verkoopprijs voor zijn zogenaamd weggegeven pony. Ik heb ook een geschiedenis met "weggegeven"ponies en ook bij mij kwamen ze een paar keer nadat ik de pony al had nog om geld vragen (in 1 geval ook met achterhouden van het paspoort). Gelukkig had ik toen een goede daadkrachtige pensionhouder die voor me opkwam waardoor ik er met het geven van 100 euro vanaf was. Dat vond ik prima want dan had ik hem wettelijk gekocht en kon er geen gezanik meer komen. Maar dat ging wel om ponies die niet direct zware medische kosten opleverden.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 10:44

Xenidan schreef:
Ik heb het gevoel alsof we een deel van het verhaal missen? Je schrijft in het appje dat jullie het even over de prijs moeten hebben, maar er is dus al een prijs afgesproken toen je haar “kocht”? Of is het een bruikleen constructie om haar een “fijne” oude dag te kunnen bieden?

De term 'adoptie' doet mij ook vermoeden dat het geen normale verkoop situatie is. Voorbeeld: als ik een hond adopteer van een dierenasiel, mag ik die hond niet weggeven/verkopen aan iemand anders, het dierenasiel wil, als ik die hond niet langer kan houden, dat die hond dan teruggaat naar het dierenasiel.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 11:12

Misschien deed die DA zo moeilijk over direct komen omdat niet duidelijk is wie de eigenaar is van de pony en waar hij dus zijn rekening naartoe moet sturen? Echter is een DA verplicht om noodzakelijke hulp te verlenen, ook in een moeilijke situatie. Het gaat om het dier en financiele en administratieve problemen kunnen later uitgezocht worden. De DA zal vandaag komen volgens ts. Hopenlijk kan hij het paard helpen . Heel vervelend allemaal ook voor ts. Laat je weten hoe het verder gaat ts? Mag bij mij ook via pb eventueel.

YH05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-26 11:34

Xenidan schreef:

De afgesproken prijs was eigenlijk €0, er waren ook meerdere mensen bij toen ze dit zei. In het appje daarboven die je net niet kan zien schrijft ze ineens dat ik de afgesproken prijs van €500 moet betalen, daar ben ik ook nog wel toe bereid maar niet als ze ingeslapen moet worden op korte termijn. Vandaar dat ik vind dat we het in dat scenario echt over die prijs moeten hebben, want €500 + dierenartskosten + euthanasiekosten + afvoerkosten voor een pony die ik net 4 dagen in bezit heb is wel gekkenwerk

YH05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-26 11:40

Zoolgangster schreef:
Xenidan schreef:

De term 'adoptie' doet mij ook vermoeden dat het geen normale verkoop situatie is. Voorbeeld: als ik een hond adopteer van een dierenasiel, mag ik die hond niet weggeven/verkopen aan iemand anders, het dierenasiel wil, als ik die hond niet langer kan houden, dat die hond dan teruggaat naar het dierenasiel.

Dit was inderdaad de afspraak, alleen zou ik wel volledig eigenaar worden omdat ik de volledige kosten voor haar zorg zou betalen en ze ook naar mij moest verhuizen. Mocht ik haar niet meer kunnen houden dan zou ze weer teruggaan naar haar vorige eigenaar, alleen was de afgesproken verkoopprijs €0. Ze heeft deze pony namelijk 3 jaar geleden in top conditie gekocht voor een vriendenprijs van €1000 inclusief haar 3 dekens en verzorgingsartikelen, zadel, halsters, dekjes en hoofdstel, nu wil ze de pony graatmager met gezondheidsproblemen, 2 dekens en een halster aan mij verkopen voor €500. Het voelt voor mij dus heel erg alsof ze nog het onderste uit de kan wil halen en dat had ik van haar echt niet verwacht.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 12:06

Dus als zij zich heeft laten oplichten moet ze dat ook maar doen bij jou...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 12:52

Babootje schreef:
Dus als zij zich heeft laten oplichten moet ze dat ook maar doen bij jou...

Maar zij (de oorspronkelijke eigenaresse) was niet opgelicht. Die kocht de pony immers 3 jaar geleden inclusief toebehoren in goede conditie voor 1000 euro. Na 3 jaar hard werken is de pony nu in heel slechte toestand en wil ze van ts nog 500 euro .Ik persoonlijk ben trouwens ook vaak financieel opgelicht in de paardenwereld maar ik wilde nooit dat dat ten koste van een paard zou gaan. Ik denk dat ik in de positie van ts die 500 euro zou geven maar niet bepaald met de zegen erbij! Die persoon zou geen goede reviews meer krijgen van mij in elk geval. Heel stom van die persoon die kennelijk ook nog een soort manegebedrijf met lessen heeft want een goede naam komt te voet maar vertrekt te paard!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 13:06

Eigenlijk ben jij dus nu wettelijk eigenaar en kunnen ze die pony helemaal niet ophalen zonder jouw toestemming.
Plus zijn zij in gebreke gebleven door het paspoort niet te leveren.

Overigens is het vervoer van een dergelijk zieke pony niet toegestaan zonder verklaring van een dierenarts. Een (goede) paardentaxi zou deze ook laten staan.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-26 13:12

Kwam de dierenarts nu vandaag wel of niet?
Er is hier zoveel informatie dat ik dat er niet uit kan halen.