Paardje02 schreef:Ts, allereerst wat een vervelende situatie, zowel voor jou als voor het paard.
Ik ben het echter niet eens met de meeste hier, en ik ben van mening dat je een paard houdt voor het leven. Ookal is dit een dure grasmaaier. Daar hou je i.m.o. rekening mee wanneer je het dier koopt. Dus als dit paard pijnvrij (en let wel op, pijnvrij is hier een harde eis) in de wei kan lopen en paard kan zijn, vind ik dat dit altijd ver boven inslapen moet komen staan.
Als ts daarom geen gezond rijpaard kan kopen/er naast kan financieren is jammer, maar pech. Zo is het leven nu eenmaal. Als paard gezond was geweest had ts het paard gewoon gehouden en kunnen onderhouden. Dat betekend dat een paard als weidemaatje kok kan worden aangehouden.
Dat het dier niet meer bruikbaar is voor het doel staat hier volledig los van. Het is een levend wezen, geen auto dat een doel moet dienen.
Als enkel weidemaatje kan je hem waarschijnlijk ook nog goedkoper ergens stallen (verder weg, rusthuis, plekje zonder faciliteiten etc).
Maar wederom, dit geldt enkel als het paard pijnvrij zou kunnen leven. Of dit het geval is weet ik niet, en dat kan niemand in de topic weten zonder de dierenarts te hebben gesproken en het paard te hebben gezien.
Indien het paard nooit pijnvrij kan leven is inslapen het beste.
Het idee dat een paard alleen mag blijven als hij gebruikt kan worden voor een doel vind ik sowieso geen dierliefhebbende en paardliefhebbende gedachte.
Dit dus