Wat moet ik doe? Paard kissing spine laat inslapen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nafkedemi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:31

anjali schreef:
nikkel schreef:
Hartelijk dank voor al het advies. Ik heb dit paard gratis gekregen vanwege zijn gedragsproblemen. Mij werd verteld dat hij er op de röntgenfoto's volkomen normaal uitzag. Dat was een leugen.

Misschien zou ik het paard terug geven, aan de gulle gever. Dit omdat de bijgegane informatie niet geheel juist is.

Dat zou ik ook doen.

En wat schiet het betreffende paard daar mee op????
Ik zou het paard in laten slapen. Kans op pijnvrij bestaan is zeer klein. Moet je het dan laten lopen met alle risico's van dien?
Laatst bijgewerkt door nafkedemi op Gisteren, 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:33

anjali schreef:
nikkel schreef:
Hartelijk dank voor al het advies. Ik heb dit paard gratis gekregen vanwege zijn gedragsproblemen. Mij werd verteld dat hij er op de röntgenfoto's volkomen normaal uitzag. Dat was een leugen.

Misschien zou ik het paard terug geven, aan de gulle gever. Dit omdat de bijgegane informatie niet geheel juist is.

Dat zou ik ook doen.

Zodat hij hem opnieuw weg kan geven aan iemand die het arme paard met pijn door laat gaan?

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:35

Citaat:

Dat zou ik ook doen.

Ik beslist dus niet.

Dit paard heeft nu een betrokken eigenaar die onderzoek doet naar mogelijkheden.
Die er eigenlijk niet meer zijn op 1 na.

Terug geven gaat van kwaad tot erger bij niet betrokken eigenaars.
Het paard is de dupe helaas.

Sterkte ts. Een moeilijke maar dappere beslissing heb je te nemen.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:40

anjali schreef:
nikkel schreef:

Dat zou ik ook doen.

En dan kan het paard van eigenaar naar eigenaar gaan, met pijn en onbegrip voor de medisch beperkingen. Dat kan een enorme lijdensweg worden..
Dat zou ik dus niet doen.

anjali

Re: Wat moet ik doe? Paard kissing spine laat inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:58

Niemand hier weet precies wat er medisch met het paard aan de hand is.Ik laat geen dieren inslapen tenzij het noodzakelijk is. De vorige eigenaar heeft ts met een probleem opgezadeld wat zij niet kan oplossen. Door geen eerlijke informatie te geven. Dus teruggeven. Sommigen mogen er anders over denken. Ts vraagt meningen. Ze is mooi in de aap gelogeerd hiermee. Het komt trouwens nog veel vaker voor dat er paarden met min of meer verborgen aandoeningen voor (veel) geld verkocht worden. Die probeert men dan ook terug te geven maar dan ben je je geld ook nog kwijt meestal. Ik heb geregeld topics op Bokt gezien waarin ks min of meer werd gebagatelliseerd. Wat dat betreft heel leerzaam dit topic.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:14

Ik ga ervan uit dat het probleem niet door TS is op te lossen. Niet anders dan laten inslapen. Daar zitten wel kosten aan verbonden, die TS moet gaan dragen. omdat de gulle gever zich dit wilde besparen. Vandaar dat ik stel, terug brengen. Los je er iets mee op.? Niet voor het paard, maar misschien wel voor je eigen mentale gezondheid.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:24

Er is een gradatie genoemd door de TS aan het begin.
Veel mensen verwarren een KS gradatie met de evaluatie cijfers van rug foto's. Deze laatste gaan van een schaal van 1 tot 7.

Bij KS gradatie is een 4 zeer ernstig.
Namelijk ernstige bot malformaties aan de werveluitsteeksels, vaak gepaard met botwoekering (sclerosering) en botoplossing, vaak volledig ontbreken van tussenwervelschijven door de slijtage.
Pijn vrij krijgen en houden is hierbij erg moeilijk, ook als het paard niks doet. Doordat de spieren verminderen gaan ze wat in het lijf hangen en komen juist de probleem gebieden meer tegen elkaar wat dan weer meer pijn veroorzaakt.
Een operatie kan iets doen, maar vaak ook niet en de TS heeft al aangegeven daar geen mogelijkheid voor te hebben. (Zou het sowieso begrijpen als je het bij zo'n jong paard en gradatie 4 niet doet, want de kans dat het helemaal goed is daarna, en vooral goed blijft, is niet heel groot)

Heb je de mogelijkheid om het bij je eigen thuis als grasmaaier weg te zetten zou ik dat doen, maar dan ook zeker heel eerlijk naar een paard toe kijken hoe het gaat, want veel paarden met ernstige KS die al zulke pijn veroorzaakt wordt vaak slechter bij vervallen van de core bespiering.

En dan heb je de optie inslapen. Een dood paard is geen ongelukkig paard. Een paard wat de handel in komt en steeds weer opnieuw pijn moet ervaren wel.
Zo'n besluit nemen is vreselijk, zeker op een dergelijke leeftijd. Maar zou voor mij zeker een optie zijn.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:25

anjali schreef:
Niemand hier weet precies wat er medisch met het paard aan de hand is.Ik laat geen dieren inslapen tenzij het noodzakelijk is. De vorige eigenaar heeft ts met een probleem opgezadeld wat zij niet kan oplossen. Door geen eerlijke informatie te geven. Dus teruggeven. Sommigen mogen er anders over denken. Ts vraagt meningen. Ze is mooi in de aap gelogeerd hiermee. Het komt trouwens nog veel vaker voor dat er paarden met min of meer verborgen aandoeningen voor (veel) geld verkocht worden. Die probeert men dan ook terug te geven maar dan ben je je geld ook nog kwijt meestal. Ik heb geregeld topics op Bokt gezien waarin ks min of meer werd gebagatelliseerd. Wat dat betreft heel leerzaam dit topic.

Dat weten we wel. KS gradatie 4

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:40

Precies. En teruggeven zou ik persoonlijk niet kunnen, zou er letterlijk slapeloze nachten van krijgen. Arm dier. Vind het echt heel netjes , dat TS hem dat niet wil aandoen.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:51

Paardje02 schreef:
Ts, allereerst wat een vervelende situatie, zowel voor jou als voor het paard.

Ik ben het echter niet eens met de meeste hier, en ik ben van mening dat je een paard houdt voor het leven. Ookal is dit een dure grasmaaier. Daar hou je i.m.o. rekening mee wanneer je het dier koopt. Dus als dit paard pijnvrij (en let wel op, pijnvrij is hier een harde eis) in de wei kan lopen en paard kan zijn, vind ik dat dit altijd ver boven inslapen moet komen staan.

Als ts daarom geen gezond rijpaard kan kopen/er naast kan financieren is jammer, maar pech. Zo is het leven nu eenmaal. Als paard gezond was geweest had ts het paard gewoon gehouden en kunnen onderhouden. Dat betekend dat een paard als weidemaatje kok kan worden aangehouden.
Dat het dier niet meer bruikbaar is voor het doel staat hier volledig los van. Het is een levend wezen, geen auto dat een doel moet dienen.
Als enkel weidemaatje kan je hem waarschijnlijk ook nog goedkoper ergens stallen (verder weg, rusthuis, plekje zonder faciliteiten etc).

Maar wederom, dit geldt enkel als het paard pijnvrij zou kunnen leven. Of dit het geval is weet ik niet, en dat kan niemand in de topic weten zonder de dierenarts te hebben gesproken en het paard te hebben gezien.

Indien het paard nooit pijnvrij kan leven is inslapen het beste.

Het idee dat een paard alleen mag blijven als hij gebruikt kan worden voor een doel vind ik sowieso geen dierliefhebbende en paardliefhebbende gedachte.

Dit dus

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:56

rien10 schreef:
Paardje02 schreef:
Maar uit de berichten kan ik zover niet lezen dat is onderzocht of het paard als weidemaatje pijnvrij kan leven. Dat kan toch eerst onderzocht worden? Lijkt me geen overbodige luxe, en als dat niet kan is inslapen nog altijd snel gedaan.

En als je nou helemaal geen weidemaatje wil, maar een rijpaard?

Dan ga je op de manege rijden, of dan zoek je een bijrijderpaard.
We willen allemaal wel eens wat. Maar bij een paard hoort een stuk verantwoordelijkheid

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:59

Kinke schreef:
Paardje02 schreef:
Maar uit de berichten kan ik zover niet lezen dat is onderzocht of het paard als weidemaatje pijnvrij kan leven. Dat kan toch eerst onderzocht worden? Lijkt me geen overbodige luxe, en als dat niet kan is inslapen nog altijd snel gedaan.

Waarom moet dat dan, waarom moet dat dier perse als weidemaatje dienen?

Waarom niet?
Als jij straks met pensioen kan.
Geven we je toch ook geen spuitje?

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:47

OleJon schreef:
Waarom niet?

Wat een domme vergelijking. Als je met pensioen gaat ben je niet gelijk terminaal!

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:52

nikkel schreef:
Ik ga ervan uit dat het probleem niet door TS is op te lossen. Niet anders dan laten inslapen. Daar zitten wel kosten aan verbonden, die TS moet gaan dragen. omdat de gulle gever zich dit wilde besparen. Vandaar dat ik stel, terug brengen. Los je er iets mee op.? Niet voor het paard, maar misschien wel voor je eigen mentale gezondheid.

Dan zou ik hem nog eerder naar de slager brengen.. bespaart een hoop leed, en brengt nog wat geld ipv dat het geld kost.

En nee, mijn paarden gaan zeker niet naar de slager, maar ik ben er niet tegen.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:00

De slager is ook een mogelijkheid.

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:55

De persoon die dit paard gegeven heeft zal hem ook niet terugnemen (en maar goed ook). Welkom in de paardenwereld.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:03

Benzz schreef:
OleJon schreef:
Waarom niet?

Wat een domme vergelijking. Als je met pensioen gaat ben je niet gelijk terminaal!

OMG, je maakt wat mee op bokt, inderdaad wat een volslagen mislukte vergelijking. Mensen gaan met pensioen ivm bereiken van de pensiongerechtigde leeftijd en heeft niks met ziekte etc te maken. Sowieso krijg ik een allergische reactie als er vergelijking met mensen gemaakt wordt in zo'n topic.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:11

Benzz schreef:
OleJon schreef:
Waarom niet?

Dat mag jij vinden. De vergelijking is hetzelfde.
Een paard zonder ruiter is ook nog net zo goed een paard.
Vooral als het zonder ruiter pijnvrij is

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:13

Wat een domme vergelijking. Als je met pensioen gaat ben je niet gelijk terminaal![/quote]

OMG, je maakt wat mee op bokt, inderdaad wat een volslagen mislukte vergelijking. Mensen gaan met pensioen ivm bereiken van de pensiongerechtigde leeftijd en heeft niks met ziekte etc te maken. Sowieso krijg ik een allergische reactie als er vergelijking met mensen gemaakt wordt in zo'n topic.[/quote]

Wel duidelijk, dat jij een paard dus als een " ding" ziet. En niet als een dier.
Niet bruikbaar, weg ermee.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:58

Dat wordt er helemaal niet gezegd. Dat maak jij er van.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:23

Voor mij persoonlijk zou de keuze afhangen van de (inschatting) van pijn als het paard niets doet dan grazen.
Ik zou persoonlijk een paard niet euthanaseren vanwege niet kunnen rijden/mennen.

Al blijft het natuurlijk lastig inschatten of het paard echt pijnvrij is als het niets hoeft te doen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:12

Of het dier pijnvrij als grasmaaier door kan verteld het verhaal niet. Maar mocht TS daarvoor gaan blijf dan aub wel eigenaar. Er bestaan ‘stichtingen’ die zogenaamd een goed thuis zoeken voor oa weidemaatjes maar die gewoon verkapte handel drijven en geblesseerde dieren als rijpaard aanbieden. Dan is inslapen echt een betere optie.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:16

De vele reacties hier tonen maar weer aan hoe gevoelig het nemen van de laatste verantwoordelijkheid toch nog is of kan zijn.
Het is ook heftig. Een indrukwekkend en leven(ig) dier, en jij die dan zegt, ja doe die dodelijke spuit er maar in / of het je paard op de trailer zetten naar de slager.
Het gekke eraan is gewoon (althans vind ik) dat de grens tussen leven en dood een kort moment is, heel definitief is, en het verschil dat het teweegbrengt gewoon heftig kan zijn.

En toch is het iets dat met name bij prooidieren veelal op een bepaald moment aan de eigenaar is om te beslissen.

Het is zonde van zo’n paard, zelf zou ik ts willen aanraden te proberen er zakelijk mee om te gaan, voordat je er al teveel een band mee krijgt. Nuchter gezien is dit paard niet goed en heeft hij geen toekomst in dit lichaam. Misschien helpt het te denken/wensen dat zijn ziel in een nieuw paard terug mag komen.

Het is ‘makkelijker’ of moet ik misschien zeggen, logischer, als het overduidelijk het moment is maar als het jong en fit is, alleen iets in aanleg fout waarvan je weet dat het niet goed komt dan wil je gevoel misschien niet goed mee.