2,5 -jarige met gebrek aan respect of medisch iets aan de hand?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 18:28

nikkel schreef:
Al met al, is het nog niet bekend wat TS gaat doen of is gaan doen met het paard.

En ik hoop dat ze, na die stortvloed aan meningen, nog wel updates wil geven, want ik vind de casus erg interessant.

BigOne

Re: 2,5 -jarige met gebrek aan respect of medisch iets aan de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 18:31

Ze laat hem doorlichten bij da toch?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 18:48

Goof schreef:
nikkel schreef:
Al met al, is het nog niet bekend wat TS gaat doen of is gaan doen met het paard.

En ik hoop dat ze, na die stortvloed aan meningen, nog wel updates wil geven, want ik vind de casus erg interessant.

Het zal niet de eerste keer zijn dat mensen denken: laat maar zitten.....

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 19:27

996981 schreef:
anjali schreef:
Zo,n paard is ook gevaarlijk in de kudde. Ik zou niet graag mijn paard uit de wei willen halen als er zo een bijloopt in de groep. In een ander topic gaat het over pensionstallingen waar veel werk door de klanten zelf gedaan moet worden, ook het binnen- en buitenzetten. Dan kun je er zo een toch niet tussen hebben lopen.

Hallooooo. Het paard is 2,5. 2,5. Hoeveel 2,5 jarige zijn engeltjes aan de hand?

Elke draver die ik ooit gekend heb :D. Maar ja, die volgen ook een hele andere opfokroute in hun bestaan.

On topic: ik zou dit paard, als ik hem zou willen houden, echt helemaal door laten lichten bij een goede kliniek, dat zichzelf bijten is niet normaal, voor geen enkel paard. Pas nadat je weet hoe hij er medisch voor staat kun je aan een vervolg gaan denken.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 19:40

ikke schreef:
Goof schreef:

Snap ik na 10 pagina's meningen.

Dressage1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 19:50

Goof schreef:
ikke schreef:

Snap ik na 10 pagina's meningen.[/quote]

Dat was toch ook het doel van het topic :')

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 19:59

996981 schreef:
anjali schreef:
Zo,n paard is ook gevaarlijk in de kudde. Ik zou niet graag mijn paard uit de wei willen halen als er zo een bijloopt in de groep. In een ander topic gaat het over pensionstallingen waar veel werk door de klanten zelf gedaan moet worden, ook het binnen- en buitenzetten. Dan kun je er zo een toch niet tussen hebben lopen.

Hallooooo. Het paard is 2,5. 2,5. Hoeveel 2,5 jarige zijn engeltjes aan de hand?

Nou, ik ken ze die dat wel zijn hoor.
Die al vanaf hun 2e beleerd worden. Die waar vanaf 18 maanden grondwerk mee gedaan is.
Dat zijn onze reiners! Maar goed, daar hoef je hier op Bokt niet over te beginnen natuurlijk

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 20:27

Popstra schreef:
Die al vanaf hun 2e beleerd worden. Die waar vanaf 18 maanden grondwerk mee gedaan is.
Dat zijn onze reiners! Maar goed, daar hoef je hier op Bokt niet over te beginnen natuurlijk

Natuurlijk bestaan er brave 2 jarigen. De warmbloeden echter, die Anjali op een pensionstal eerder zal tegenkomen dan reiners of dravers, staan dan over het algemeen nog lekker dag en nacht op de wei en hoeven überhaupt niet aan een touwtje door verschillende mensen gehanteerd te worden.

Daarbij ben jij een (semi?) prof en leren ze bij jou gewenst gedrag, daar waar dit paard al een jaar lang (minimaal) bevestigd is in ongewenst gedrag.

Een 2,5 jarige is gewoon geen 10 jarige die alles al gezien en meegemaakt heeft en kun je daar ook niet mee vergelijken. Dat is niet eerlijk t.o.v. het paard

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 20:33

Popstra schreef:
996981 schreef:

Tja op de ene aparte merrie na was hier ook alles op 2 braaf in de hand hoor. Op zes maanden eigenlijk al. :+ Nee zo raar óf uitzonderlijk zou dat niet mogen zijn. :=
Maar goed kreeg ze op de opfok ook wel eens met 1,5 en niet halstermak dusja… :+ hadden ze ze met moeite de vrachtwagen op gekregen vanuit de stal gang of zelfs de stal en dan mochten wij ze overtuigen de wei op te gaan. :+ was een klein stukje (20m) wandelen… Joy liep op twee maanden al rustig mee over de straat naar de weide. Gewoon tussen zijn moeder en de ruin in in het begin en na een tijdje voorop. :j worden ze alleen maar fijner van.
En ik beleer niet vroeg dus daar gaat het niet eens om. Ik wil gewoon dat 80 a 100kg zo snel mogelijk hanteerbaar is als het nodig is. En daar wil ik liefst, als het kan, niet nog aan beginnen als ie 500 weegt en het weet. :+

En dat is hier imo, hoe je het ook draait of keert, al mis gelopen.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:50

Ayasha, van het in een grote groep opfokken zonder op de handelbaarheid letten, worden paarden niet beter. Dus je hebt 100% gelijk met je bijdrage.

dry

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:44

Daar ben ik het ook mee eens. Maar hoe weet je of een onhandelbaar jonkie juist meer in de hand moet komen of dat ie dat gewoon nog niet aankan en dus bv wel de opfok in moet?
Of praat je dan over een dominant of angstig karakter en is het wat het is?
Ik heb zelf wel goede ervaringen met het op jonge leeftijd overal aan wennen en mee naar toe nemen.
Een paard wat van aard schrikkerig is voor bv verkeer (vader was dramatisch) krijg je dan als jaarling nog wel verkeersmak maar al ie al 3 is wordt het een stuk lastiger.
Werkt dat met dominante paarden net zo?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:06

Paarden zijn zelden tot nooit zo extreem, en vooral zo standvastig, dominant zonder reden. Dat is namelijk een hele slechte overlevingsstrategie. Vrijwel altijd zit daar een bekend of onbekend verhaal achter. Bij zo’n paard er met ‘de baas willen zijn’ overheen proberen te komen kan echt levensgevaarlijk zijn.

Daarom ben ik het er ook maar deels mee eens dat leeftijd een probleem is. Een paard uit de opfok mak maken is in principe niet moeilijker of makkelijker dan een veulen. Bij een veulen kan je bepaalde situaties misbruiken wat je bij een ouder paard niet meer lukt, maar is dat eerlijk voor het veulen? Ik vind van niet en doe dat dus ook niet. De mensen die veulen in de hoek van de stal klem zetten om te halsteren heb ik echt een hekel aan. Dat is de basis waar het begint. Mag dat met vertrouwen ipv met dwang? Zelfde verschil als tussen trainen van een hond en een paard; die hond sleur je nog wel eens mee of leg je op z’n rug. Dat lukt met een groot paard minder. Als je dat niet begrijpt snap je imo weinig van ‘horsemanship’.

Maar, bij een ouder paard is er kans dat bepaalde patronen al langere tijd normaal zijn en bevestigd of ontkracht zijn. Bij een veulen kan dat niet. Het gebeurt meestal in de omgang met mensen. Maar soms ook in een niet passende kudde. Dus daarin geldt wel, hoe jonger, des te makkelijker te doorbreken. Ze zijn als ze jong zijn nog minder gevormd, net als mensen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:05

Ik denk dat het erin kan zitten. Zo iemand,dier of mens, kun je met vriendelijke of strenge opvoeding wel tijdelijk tot beter gedrag brengen maar de ware aard kan toch weer doorbreken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:33

anjali schreef:
Ik denk dat het erin kan zitten. Zo iemand,dier of mens, kun je met vriendelijke of strenge opvoeding wel tijdelijk tot beter gedrag brengen maar de ware aard kan toch weer doorbreken.

Daar heb je wel gelijk in. Het kan gewoon een stevig karakter zijn en voor zulke paarden moet je ook stevig in de schoenen staan en heel consequent kunnen zijn. Kun je dat niet kunnen dat soort paarden gevaarlijk worden. Het dan wegbrengen om te laten beleren kan helpen, maar als je daar zelf niet in meegroeit en dat goed kunt overnemen, heb je het vervelende gedrag zo weer terug.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:33

Mijn ervaring is ook dat jonge paarden leren van 'successen'. Dus als hij met succes iedereen de baas is zal zijn zelfvertrouwen alleen maar vergroten waardoor hij de grenzen steeds op blijft zoeken.

Met succes lostrekken is er bijvoorbeeld ook zo een. Patroon moet inderdaad doorbroken en gecorrigeerd worden.