Verkoop paard kissing spines

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 14:05

Little_Gift schreef:
Recreatief is echter vaak belastender voor de paarden dan sport.

Zeker mee eens, maar de vele bochtjes in de bak zijn ook belastend

Het is echt per situatie verschillend. En niet op voorhand te zeggen denk ik.

Ik revalideerde bijv veel paarden juist buiten en recreatief, als er genoeg kracht was gingen we de bak pas in. Andere konden weer totaal niet mee naar buiten en hadden de bak nodig wegen de ongelijke grond buiten enz.

Je weet het nooit en ik denk echt dat je gewoon puur moet kijken naar elk paard wat nou eigenlijk werkt.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 14:11

Helaas kun je alleen een goed leven garanderen als je haar zelf kunt houden.
Aan elke andere keuze zitten risico's verbonden. Zelfs in bruikleen geven aan een hele goede vriend(in) is geen garantie. Dat moet je dus heel goed voor jezelf afwegen.

Als het mijn keuze zou zijn en ik kon echt het paard echt niet zelf houden dan zou ik toch kiezen voor inslapen denk ik ook al kan het dier nog een goede leven als grasmaaier hebben. Ik heb helaas in 50 jaar constructies te vaak fout zien gaan met als benadeelde het paard. Dan zeg ik echt beter te vroeg dan te laat.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 14:31

Als inmiddels ervaren verzamelaar van kapotte paarden geef ik je de volgende tip: Wees verantwoordelijk voor je dier en laat hem inslapen, of slachten, dan krijg je er ook nog wat geld voor.

Een hond geef je toch ook niet weg als je er niet meer mee kan wandelen? Neem je verantwoordelijkheid. De paardenwereld is door en door rot. Ja je hebt er goeie tussen zitten (ik denk zo'n beetje iedereen die in dit topic heeft gereageerd - dit zijn allemaal mensen die het beste met het paard voor hebben), maar er zijn ook genoeg mensen die geld zien. Ook in een kapot paard. Want dat is de jouwe.
Want als je hem een goed leven gunt, dan hou je hem zelf.

En anders wil ik hem met alle liefde van je overnemen, gratis dat wel. Maar dan rij ik hem zelf door naar de slacht.

Sanano

Re: Verkoop paard kissing spines

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 14:42

MIjn dochter haar paard kan ook niet meer bereden worden voor de sport.Toch is dat wel haar doel met een paard en dan moet je kiezen hou je hem en heeft hij het goed bij zijn maatjes in de wei of verkoop je hem voor recreatie niet wetende waar hij terecht komt en of hij goed heeft. Zij hoefde daar niet eens over na te denken dat paard mag oud worden bij ons en als hij nog pijn zou hebben zouden we hem met de grootsmogelijke moeite in laten slapen. Net als elk ander huisdier die we hebben. IK snap ook wel dat als je de mogelijk niet hebt om een paard aan huis te hebben dat het geld kost en dat een reden zou kunnen zijn dat je hem verkoopt maar een paard verkopen omdat hij iets heeft daar gaan mijn de haren van rechtop staan

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 15:10

Ania schreef:
Als inmiddels ervaren verzamelaar van kapotte paarden geef ik je de volgende tip: Wees verantwoordelijk voor je dier en laat hem inslapen, of slachten, dan krijg je er ook nog wat geld voor.

Een hond geef je toch ook niet weg als je er niet meer mee kan wandelen? Neem je verantwoordelijkheid. De paardenwereld is door en door rot. Ja je hebt er goeie tussen zitten (ik denk zo'n beetje iedereen die in dit topic heeft gereageerd - dit zijn allemaal mensen die het beste met het paard voor hebben), maar er zijn ook genoeg mensen die geld zien. Ook in een kapot paard. Want dat is de jouwe.
Want als je hem een goed leven gunt, dan hou je hem zelf.

En anders wil ik hem met alle liefde van je overnemen, gratis dat wel. Maar dan rij ik hem zelf door naar de slacht.

Dit dus

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 15:14

Ik snap echt dat een paard een ontzettend dure hobby is en dan moet je er ook plezier van hebben, maar een paard is geen crossmotor die als hij kapot is makkelijk vervangen kan worden door een nieuw model of die je een tijd in de schuur zet.

TS, kies alsjeblieft voor je paard en hou hem of zelf (al dan niet op een goedkopere locatie) of kies voor inslapen, dat klinkt heel cru, maar ik zou het mezelf nooit vergeven als mijn maatje via een omweg bij een handelsstal terecht zou komen.

Ik ken mijn dieren, ik zie het als ze oncomfortabel zijn omdat ik ze ken, een andere zou het wellicht als vervelend gedrag zien en ze ervoor straffen.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 15:22

Ik word er wel een beetje verdrietig van dat een paard blijkbaar nog steeds een ding is voor veel mensen. Want als je hem niet meer kunt gebruiken moet ie weg of dood. Paarden kosten veel geld maar het is in mijn ogen nog steeds een levend wezen en zoveel meer dan een accessoire dat je nodig hebt voor je hobby. Het is potverdorie geen fiets..

Paarden kosten geld ja. Dat wist iedereen van tevoren. Maar het is wat mij betreft een relatie in voor- en tegenspoed. Anders moet je er niet aan beginnen en een andere hobby zoeken. Trouwens best raar dat het houden van een paard een hobby wordt genoemd. Alsof het houden van kat ook als hobby wordt gezien.

Wat hier al eerder werd gezegd: als je niet meer een lange strandwandeling kan maken met je hond omdat hij oud of ziek is, laat je m toch ook niet inslapen. Ik mag toch hopen dat een dierenarts je dan wegstuurt. Waarom werkt dat dan bij paarden anders? Omdat het een gebruiksdier is. Dus de liefde is dan blijkbaar beperkter. En is hij opeens te duur of kost het teveel moeite. Ik begrijp dat niet.

Als een paard niet pijnvrij en tevreden kan leven is het een ander verhaal. Ik kan ook niet meer rijden op mijn paard, maar geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om haar dood te maken. Zolang ze nog happy lijkt ben ik dat ook

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 15:39

Ania mee eens. Mijn hond heeft een slechte achterhand en zou daardoor niet de sport kunnen doen waarvoor ik haar gekocht heb (agility). Doe ik haar dan weg? Nee. M’n vorige honden ook gekocht met een doel welke ze beide niet hebben kunnen doen. En honden zijn nou eenmaal ook niet gratis. Een fatsoenlijke zak voer kost al 80 euro als het niet meer is. En die ene was ook nog chronisch ziek (addison).

Nou ben ik wel iemand die alles (behalve gefokte veulens met als doel verkoop) houdt tot hun dood :+ Ik ben er veel te gehecht aan. Mijn allereerste Shetlander heb ik inmiddels al 24 jaar. En die zal hier sterven, net zoals mijn sportponys die ik na haar heb gehad hier zijn gestorven. Momenteel vind ik rijden helemaal niet zo belangrijk en fok ik er mee. Dat is ook een beetje ‘weideversiering’ en naar kijken. En het is niet zo dat de veulens zoveel opleveren dat je er van kan leven, integendeel. Dat moet je gewoon leuk vinden

En ik begrijp dat zo’n weideversiering met (veel?) pijn duur is. En het is helemaal geen taboe om zo’n een waardig in te slapen.
Wel is het gewoon zwak om zo’n een weg te geven danwel verkopen. Wij hadden ook zo’n ruin waarvan de rug niet goed was en die is geslacht. Omdat we niet wouden dat iemand dacht ‘oh deze is stout, dat slaan we er wel uit’. Dat had die lieve goedzak nooit verdient

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 17:25

Tja, ik heb mijn zelfgefokte 5 jarige toen wel laten inslapen. Hij had KS en bij het zadelmak maken en doorrijden bleef hij verraderlijk gedrag tonen. Dat was een uiting van pijn.
Verder 100% gezond en braaf en mooi. Had vast nog wel 20 jaren kunnen leven als weideversiering. Hoe hard ook, hij was gewoon te groot en te duur om als cavia te houden.

Ik had er nog goed geld voor kunnen krijgen als ik hem op MP had gezet. Maar wilde het niet op mijn geweten hebben dat iemand anders ermee zou verongelukken en ik gunde hem geen rotleven van handelstal naar handelstal, met iedere keer weer een andere Handige Harry die "hem wel even op zal knappen".

Het was rot om te doen, maar dit was wat ik kon doen. Ik kan mezelf daarmee in de spiegel blijven aankijken.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 17:26

Dees schreef:
Tja, ik heb mijn zelfgefokte 5 jarige toen wel laten inslapen. Hij had KS en bij het zadelmak maken en doorrijden bleef hij verraderlijk gedrag tonen. Dat was een uiting van pijn.
Verder 100% gezond en braaf en mooi. Had vast nog wel 20 jaren kunnen leven als weideversiering. Hoe hard ook, hij was gewoon te groot en te duur om als cavia te houden.

Ik had er nog goed geld voor kunnen krijgen als ik hem op MP had gezet. Maar wilde het niet op mijn geweten hebben dat iemand anders ermee zou verongelukken en ik gunde hem geen rotleven van handelstal naar handelstal, met iedere keer weer een andere Handige Harry die "hem wel even op zal knappen".

Het was rot om te doen, maar dit was wat ik kon doen. Ik kan mezelf daarmee in de spiegel blijven aankijken.

Die ken ik nog wel! Wat een plaatje was dat <3 Zelfs ik vond het zonde dat hij KS had maar vond wel dat je goede en dappere keuze had gemaakt :j

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 18:36

Maar is dit topic niet een voorbeeld met wat er aan paarden te koop staat?
Mijn nichtje is haar sportpaard verloren en is op zoek naar een nieuw paard.
Al een aantal op het oog mooie paarden voorbij gekomen.
De één met recente foto's, door eigen dierenarts toch afgekeurd.
Een ander paard bleek kissing spines te hebben, niet kreupel maar kwam er tijdens rijden toch net niet doorheen zeg maar.
Op de foto's werd de oorzaak duidelijk, verkopers hadden dit moeten weten of hebben het verzwegen.
En zo is ze al een tijd bezig, terwijl ze toch niet in de lagere prijsklasse zoekt.
Het laat maar zien dat heeeeel erg veel paarden die niet goed zijn, toch in de verkoop komen.
En als je mazzel hebt kom je nog best ver met een paard die eigenlijk (net) niet goed is.
Niet dat dit goed is, maar zo zit de paardenwereld blijkbaar in elkaar.
Iedereen die wijst naar een ander wijst met 3 vingers naar zichzelf terug, dat is toch zo'n gezegde?

Vroeger gingen paarden veel sneller naar de slager.
Bijvoorbeeld als ze onhandelbaar/staken etc waren bij het rijden of in de omgang.
Waarschijnlijk hadden die paarden ook pijn door afwijkingen die nu al op de foto's staan zoals ks en artrose etc.
Maar misschien waren ze nog wel beter af toen , dan hoe het nu gaat.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-25 22:00

Klopt het dat dit paard nu reeds op facebook word aangeboden voor een nieuw huisje ! Oei arm dier

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 07:19

StalNollie schreef:
Klopt het dat dit paard nu reeds op facebook word aangeboden voor een nieuw huisje ! Oei arm dier

Was er niet gevraagd om te stoppen met dit soort aannames?

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 07:34

De termen weideversiering, dure grasmaaier en grote cavia snap ik dan ook niet zo goed. Alsof een paard dan nutteloos is, gewoon als dier. Als je hem niet kunt gebruiken is hij dus alleen maar duur en niet van waarde. Dat vind ik best sneu en jammer.

Als je een dier hebt voor de sport is het heel zuur dat je je sport niet kunt uitoefenen, dat snap ik. Maar aan de andere kant ben je verantwoordelijkheid aangegaan als je een paard aanschaft om er voor te zorgen. En niet om er van af te zijn als het dier die sport niet meer kan uitoefenen.

En trouwens vind ik "sport" ook vaak maar relatief. Dat mensen hun paard wegdoen omdat ze hun winstpunten in de L niet (meer) kunnen halen. En ze hun rijkunsten (in mijn ogen) overschatten. Mijn paard mist die rondjes rijden in de bak in elk geval niet.

Maar goed ik ben off topic natuurlijk. Maar het raakt me altijd wel. Ook als ik stalgenoten hoor praten alsof ze moeten trainen voor de Olympische spelen en dat dat dan niet meer kan omdat hun paard op rust staat met een peesblessure en dat dat wel jammer is voor z'n verdere loopbaan en ze nu "niks met m kunnen". Ik geef mn paard dan maar een extra knuffel en ga een rondje wandelen. Niet dat ik beter ben dan de rest maar denk dat mn band met mn paard gewoon anders is blijkbaar. Ik hoop in elk geval dat ik haar nog lang bij me mag houden

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 07:43

MissyNr1 schreef:
De termen weideversiering, dure grasmaaier en grote cavia snap ik dan ook niet zo goed. Alsof een paard dan nutteloos is, gewoon als dier. Als je hem niet kunt gebruiken is hij dus alleen maar duur en niet van waarde. Dat vind ik best sneu en jammer.

Als je een dier hebt voor de sport is het heel zuur dat je je sport niet kunt uitoefenen, dat snap ik. Maar aan de andere kant ben je verantwoordelijkheid aangegaan als je een paard aanschaft om er voor te zorgen. En niet om er van af te zijn als het dier die sport niet meer kan uitoefenen.

En trouwens vind ik "sport" ook vaak maar relatief. Dat mensen hun paard wegdoen omdat ze hun winstpunten in de L niet (meer) kunnen halen. En ze hun rijkunsten (in mijn ogen) overschatten. Mijn paard mist die rondjes rijden in de bak in elk geval niet.

Maar goed ik ben off topic natuurlijk. Maar het raakt me altijd wel. Ook als ik stalgenoten hoor praten alsof ze moeten trainen voor de Olympische spelen en dat dat dan niet meer kan omdat hun paard op rust staat met een peesblessure en dat dat wel jammer is voor z'n verdere loopbaan en ze nu "niks met m kunnen". Ik geef mn paard dan maar een extra knuffel en ga een rondje wandelen. Niet dat ik beter ben dan de rest maar denk dat mn band met mn paard gewoon anders is blijkbaar

Dat men daar van baalt vind ik ook begrijpelijk (ongeacht welk niveau). En voor de rest ben ik het compleet met je eens. Bij mij thuis staat er eentje die al 8/9 jaren niet meer gereden wordt (we houden hem op een andere manier bezig; wandelen, schriktraining, af en toe longe). Het gaat mij om het dier en alleen omdat hij niet meer onder het zadel kan, is hij me niet minder lief of minder waard.

Echter: er zullen zich misschien (onverwacht) omstandigheden voor kunnen doen waardoor men niet meer in staat is voor het dier te kunnen zorgen. Maar wees dan eerlijk en stop zo'n dier niet meer in de handel. Dat is en gevaarlijk voor toekomstige ruiters en funest voor het diertje zelf. Ik zou er niet mee kunnen leven.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 07:57

Ik denk dat de TS zo is geschrokken van de discussie, dat we haar niet meer zullen zien hier.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 08:02

Sorry hoor maar als je enkel wilt knuffelen, zijn er ook andere diersoorten die een veel handiger formaat hebben.
Mijn 5 jarige warmbloedruin had een stokmaat van 1.75m. Om zon dier als cavia te houden zou a. voor hem niet leuk zijn maar b. voor mij ook te belastend in werk en geld. Ik zag mezelf dat echt niet nog 20 jaar doen.

Ik denk dat als men ooit paardensport gaat verbieden en we dus alleen paarden mogen houden om naar te kijken en te aaien, het heel rap gebeurd zal zijn met de diersoort. Een koe als huisdier is immers ook niet bepaald een succes geworden.

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 08:12

En Dees, als je een dier hebt die geblesseerd raakt? Die ineens niet meer geschikt is voor de sport? Het zal ook persoonlijk zijn: voor mij is zo'n dier niet minder leuk/lief/waard dan wanneer hij nog wel intensief zou kunnen sporten. Persoonlijk zou ik niet een paard aanschaffen als 'knuffeldier', maar als de omstandigheden er naar zijn, dan zijn ze er naar. Volgens mij is hij (in het geval van mijn ene ruin) best gelukkig met twee maatjes en af en toe wat 'werken' maar dan niet onder het zadel. Als een paard niet meer happy is en dusdanig geblesseerd en daarmee overeind gehouden moet worden door kunst en vliegwerk, is het einde verhaal. Maar zo'n dier gaat niet meer van adres verwisselen/de handel in. En daarom doet dit topic me ook wel het en en ander: vind het kwalijk dat men niet de verantwoordelijkheid neemt.

Voor mij is 'de sport' (wat dat precies inhoudt kun je ook over discussiëren) niet (meer) heilig.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 08:28

Nou, toevallig heb ik er hier eentje staan. Als 15 jarige uitgevallen voor sport, ks, onherstelbaar. Is nu 25, dus staat al 10 jaar op pensioen.
Die blijft tot hij aan zijn einde is.
Het verschil zit hem (voor mij) in de leeftijd. Deze pensionado heeft jarenlang voor mij gewerkt, de 5 jarige moest nog beginnen.

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 08:33

Als in: met het vooruitzicht dat je een jonger dier nog langer in de kost hebt, bedoel je? Ja, dat kan inderdaad een overweging zijn, ook begrijpelijk. Maar daar zadel je een ander dan niet mee op toch? Dan neem je zelf je verantwoordelijkheid en laat zo'n diertje 'gaan'.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 08:34

Sachertorte schreef:
Als in: met het vooruitzicht dat je een jonger dier nog langer in de kost hebt, bedoel je? Ja, dat kan inderdaad een overweging zijn, ook begrijpelijk. Maar daar zadel je een ander dan niet mee op toch? Dan neem je zelf je verantwoordelijkheid en laat zo'n diertje 'gaan'.

Dees heeft haar 5 jarige toch laten inslapen??

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 08:35

Kabayo schreef:
Sachertorte schreef:

Dees heeft haar 5 jarige toch laten inslapen??

Pardon, zo goed ben ik niet op de hoogte, maar las dat inderdaad zo door de regels heen wel. Daarom vind ik het ook onbegrijpelijk dat iemand als TS een ander op wil zadelen met een paard dat stuk is.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 08:36

D__S schreef:
StalNollie schreef:

Was er niet gevraagd om te stoppen met dit soort aannames?

Ik heb niet het hele topic doorgelezen en alleen de eerste paar blz en ben daarmee met de meeste eens wat de beste optie is, en ik stel nu gewoon een vraag..

Sachertorte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 08:50

Sachertorte schreef:

Dees heeft haar 5 jarige toch laten inslapen??[/quote]

Pardon, zo goed ben ik niet op de hoogte, maar las dat inderdaad zo door de regels heen wel. Daarom vind ik het ook onbegrijpelijk dat iemand als TS een ander op wil zadelen met een paard dat stuk is.[/quote]

Edit: ik las de berichten terug en zie het nu staan inderdaad. Dees en ik zijn het dus eens wat dit aangaat. Excuses!

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-25 08:56

Ik heb een gouden band met mijn 1,65 m hoge Friese veelvraat van 25 die ik dus al 14 jaar niet meer kan berijden. Jammer dat we niet meer samen op pad kunnen zo, maar hij is in die 14 jaar alleen maar meer waard geworden voor mij. Hij geeft mij zoveel troost. Bij hem kan ik uithuilen en bij hem kan ik relativeren. Hij maakt me aan het lachen en hij is nooit boos. Ik kan uren tegen hem praten en hij is het altijd met me eens, geen weerwoord. Om zijn nek mag ik hangen tot ik mijn frustratie, verdriet en zorgen een beetje kwijt ben. Goud waard. Keihard heb ik hem nodig, ik hem meer dan hij mij. Ik betaal met liefde alle onkosten en probeer voor hem te doen wat hij nodig heeft, dat is wel het minste wat ik kan doen en dat doe ik tot zijn dood. Ik heb voor hem gekozen destijds en nog steeds na alles wat ik nu weet, zou ik zo weer voor hem gekozen hebben.

Neem je verantwoordelijkheid, desnoods een andere oplossing voor het rij-stuk.