Topic voor de oudjes deel 2.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 09:35

Ik had ook een pittige plas in de paddock staan, nu zon dus ik kijk het nog even aan en anders gaat de pomp er in :)

Kvikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 10:32

Hier krijgt onze oude oma van 34 nu een schep pavo fiberbeet extra erbij en merk het meteen ze wordt weer iets voller. Ze krijgt dan op 1 dag 4 scheppen van 1 kilo(nog niet nat gemaakt nat is het veel zwaarder) subli seniores priores en 3 scheppen pavo fiberbeet.

Ze kan eigenlijk zo goed als geen hooi/gras eten omdat ze bijna geen kiezen meer heeft. Ze is wel heel vrolijk rent vaak nog mee met derest in de wei.
Afbeelding
Afbeelding
Hier is ze ook net geschoren dan vind ik de ribben heel erg mee vallen.
Afbeelding

DubbelFun

Re: Topic voor de oudjes deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 10:55

Oudjes zijn soms moeilijk op gewicht te houden. Al deed Missy het de laatste jaren best goed op de SP en de Grasmix van Hartog.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 10:57

Kvikur schreef:
Hier krijgt onze oude oma van 34 nu een schep pavo fiberbeet extra erbij en merk het meteen ze wordt weer iets voller. Ze krijgt dan op 1 dag 4 scheppen van 1 kilo(nog niet nat gemaakt nat is het veel zwaarder) subli seniores priores en 3 scheppen pavo fiberbeet.

Ze kan eigenlijk zo goed als geen hooi/gras eten omdat ze bijna geen kiezen meer heeft. Ze is wel heel vrolijk rent vaak nog mee met derest in de wei.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Hier is ze ook net geschoren dan vind ik de ribben heel erg mee vallen.
[ Afbeelding ]

Fijn dat ze weer wat bij komt.
Waarom de keuze om fiberbeet bij te geven ipv meer seniores priores te geven?
Uit interesse. Ik denk dat ik zelf naar 6 scheppen seniores was gegaan.

Mijn paard krijgt alleen maar seniores priores en naar mijn idee zit daar al alles in, maar leer graag bij.

Kvikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 11:44

Ze vindt zoveel seniores niet lekker en laat het dan staan. Ze vindt de fiberbeet heel lekker daarom mengen we dat erbij dan gaat alles op. Ze is ook niet mijn eigen paard maar staat bij mij op stal ik verzorg haar al 15 jaar, als het mijn eigen was had ik andere keuzes gemaakt kwa voer maar de eigenaar is niet om te praten zeg maar.. en wilt het liefst zo min mogelijk voeren en koopt ook eigenlijk geen andere dingen meer want dan is het antwoord ja dalijk is ze er over 2 maanden niet meer.. (zegt ze al 10 jaar :') )

Ze was ook niet te mager, maar ziet dan net de ribben. Met 1 schep erbij zie je d'r met de week weer wat bijkomen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 15:30

Mengen doe ik ook,dan eten ze het vaak beter.

Nou die van mij liepen al drie dagen onder deken,maar het viel steeds best mee met de regen.
dus ik dacht vanmorgen,die dekens er af, lekker zonnetje.

Regent het al de hele dag _O-

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 15:59

@ellepel: dat heb ik ook heb zó vaak |o
En ik kijk vaak op Buienalarm etc. en nog klopt het vaak niet.
Vanavond rond 7 uur krijgen ze hun regendekens weer aan, vandaag was het er eigenlijk ook nog te warm voor ondanks de harde wind.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 16:09

Ja ik doe ze straks ook weer op, gelukkig staan ze langs een bomenrij,dus wel iets beschut :j
Het is ook wel echt flink herfstweer. Heel veel takken op de weg

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 16:19

Op de weg ben ik nog niet geweest, maar als ik zie wat er al op de oprit ligt...
En de appels hoef ik ook niet meer uit de boom te halen, die liggen nu merendeels op het gras.
Ben ik niet rauwig om want bukken gaat me beter af dan met die lange stok met vangzakje.
Dat vangzakje blijft wel eens in de boom hangen én ik krijg er een stijve nek van :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 19:24

Nou ik had onderweg terug van stal net een dixi midden op de weg :+
Kon er met de scooter wel omheen,maar kreeg het zelf niet van de weg geduwd.
Hoop dat t morgen wat beter is.

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 23:16

Hoi allemaal, ik heb een vraagje. Wat zouden jullie doen in deze situatie: e-pony van rond de 20 jaar, veel te mager, verder wel aardig fit. Wel erg gevoelig voor hoefbevangenheid.
Ik voer haar stiekem al maanden extra suiker arm hooi bij en ben ongeveer een maandje geleden ook begonnen wat slobber bij te voeren wat ook zo laag mogelijk in suikers is, wel veel vezels. De slobber is een mix van een balancer, een suikerarme muesli (St.Hippolyt) en esparcette.
Ivm de suikers durf ik niet veel meer te geven dan dat ik nu doe en de eigenaar weet er niks van, maar de pony komt nog steeds niet aan.
Als ze van mij was geweest had ik haar allang helemaal laten onderzoeken door de dierenarts, bloedonderzoek, suikertest en tanden laten doen, maar ze is niet van mij, dus dat kan allemaal niet...
De eigenaren kijken amper naar de pony om, ik doe de meeste verzorging op het moment en ik wil haar niet zo mager de winter in laten gaan. Ze loopt dag en nacht buiten op zand met een schuilstal.
Ik wil best een extra zak voer bij kopen voor haar, maar het mag niet opvallen. Ik heb er een hekel aan om zo stiekem te moeten doen, maar overleg is lastig en het mag allemaal niks kosten.
Iemand tips wat ik het beste kan doen? Seniores priores duurt te lang om te weken.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-25 23:22

Niet jouw paard, niets stiekem doen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 07:03

Ik herken dat wel hoor, heb dat ook vroeger ook wel gedaan, al kreeg die pony wel gewoon seniores van mij :j
Toen koste een zak nog een tientje en was dat kwa geld nog te doen.
Hoeveel geef je van die esparcette? Misschien kun je juist iets als fibernuggets bij geven?
Is ook laag in suiker ,4,5%
Kun je de pony eventueel van ze overnemen? Of wil je dat niet.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 07:42

Nadeel van iets stiekem doen, mocht het paard iets aankomen dan kan de eigenaar denken 'zie je wel ik voer genoeg' of zelfs gaan minderen in voeren.

Flip00

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 08:03

Als eigenaar zou ik het absoluut niet kunnen waarderen als iemand mijn paard stiekem zou voeren. Probeer het gesprek aan te gaan met de eigenaar ipv achter zijn rug dingen te doen.
Daarnaast zou er overwogen kunnen worden om de pony op stal te zetten in de nacht. Dan kan ze in alle rust bij eten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 08:11

Als de pony werkelijk veel te mager is en duidelijk hoefbevangen zou ik de dierenbescherming er bij halen.
De eigenaar geeft het dier duidelijk niet de zorg die het nodig heeft en is daarmee strafbaar.
Als ze dag en nacht buiten loopt op zand zou ik ook teveel zand in de maag/darmen niet uitsluiten, wat op zich al een hoop gezondheidsproblemen kan geven waar naar gekeken moet worden.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 13:39

Iets wat niet stiekem is en wel opvalt is de pony een (regen)deken omdoen. Dan hoeft ze niet al haar energie te stoppen in het warm blijven. Wie weet behaal je daar al wat winst mee. Ik zou iig niet stiekem gaan lopen voeren.

Aanstaande maandag komt de DA bij ons op stal om een bloedje te trekken bij mijn paard en die van een stalgenoot. Ik wil haar graag op PPID getest hebben aangezien ze 3 milde symptomen vertoond. Het sluimert al door m'n hoofd sinds ik haar in juni ophaalde en ik wil het nu gewoon graag weten. Aan de telefoon gaf hij aan dat hij het geen onzinnige gedachte vindt, dus we gaan het zien.

We zijn nu een week onderweg met de hypozin en dat slaat goed aan. De stralen zijn al vele malen harder en haar voeten stinken niet meer.

Hoe gaat het met de eorth-paarden in het topic? Geen pijnlijke monden e.d.?

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-25 20:58

Ik zal even de situatie uitleggen.
De pony is van de eigenaren van de wei. Ze hebben haar samen gekocht, was een echtpaar, maar zijn sinds ruim een jaar uit elkaar.
Hij is er blijven wonen en voert, mest en vult de waterbak, maar geeft toe geen verstand te hebben van paarden en meer dan af en toe een aai over de neus doet hij niet met de pony. Zijn ex vrouw heb ik al vanaf oud en nieuw niet meer gezien, zij was degene die het meeste met de pony deed. Ze hebben 2 dochters, maar die zie ik er ook bijna nooit.

Toen mijn pony overleden was en ik aangaf een nieuwe pony te gaan kopen omdat ik niet wil dat 1 van mijn huidige oudjes alleen komt te staan (zijn 21 en 27) bood hij me de pony aan.
Toen ben ik er serieus over gaan denken om haar over te nemen, maar hij moest het nog met zijn ex overleggen. Aangezien zij al zo lang niet meer is geweest verwacht ik niet dat zij het een groot probleem gaat vinden. Hij vind het alleen nogal lastig om de stap te nemen contact met haar op te nemen.
Ik heb contact gehad met de dierenarts over hoe haar zo gezond mogelijk te krijgen en een idee van de kosten daarvan.

De eigenaar vind het ook lastig te zien dat er niks meer mee gedaan werd, dus heeft hij mijn gevraagd om haar wat aandacht te geven. Poetsen vind ze heerlijk en we wandelen nu regelmatig omdat ze al zo lang niet meer uit haar kleine zandstukje was geweest. Hij weet wel dat ik haar na het wandelen wat voer geef en vind dat goed.
Haar buik lijkt nu wel wat meer gevuld, maar op de ribben blijft ze erg mager.
@ ellepel, van de Esparcette geef ik zo`n 1 tot 2 handen. Ik zal me even verdiepen in de Fibrenuggets, dank je wel voor de tip. Mijn eigen oudste is ook snel te mager, dus ze krijgen bijna hetzelfde voer.
@Flip00 ze staat apart van die van mij, dus heeft haar stal en zandstuk voor zich alleen. Ze kunnen wel over het draad contact maken.
@Dubbelfun, op dit moment is ze niet acuut bevangen, maar ze is er wel erg gevoelig voor. Een randje gras is al teveel. Zand zat ik ook al aan te denken, ik heb nog wel een halve zak psyllium slobber over. Dat kan ik wel met hem overleggen, dat ik daarvan een kuurtje voer.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 06:41

Klinkt wel alsof je goed met hem overweg kan.
Ik zou toch wat meer gaan aandringen/ zeuren dat het diertje te mager is en je je wat zorgen maakt.
Bijvoeren hoeft niet heel duur zijn, de Masters seniorenbrok die ik geef kost 18 euro voor twintig kilo.
https://www.mastersdiervoeders.nl/paard ... obberbrok/
En de fibernuggets vallen kwa prijs ook mee( ik meng die twee,heb er één van 32 die daarmee top op gewicht is)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 08:06

@Eefke85: als overname nog steeds een plan is waarom dan niet zelf contact opnemen met die ex ??

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 09:08

Hij weet dat ik me zorgen maak, hij ziet er zelf alleen de ernst niet van in. Geeft aan dat bij andere dieren de ribben ook wel zichtbaar zijn. Pas toen ik zei dat dat bij paarden niet de bedoeling is, is hij een plakje hooi extra gaan voeren. Het probleem is dat ze haar hooinet niet altijd leeg eet, daarom heb ik het idee dat ze last van haar tanden heeft, maar daar doet hij niks mee. Geeft aan dat dierenarts/hoefsmid enzo voor zijn ex is, maar aangezien zij niet komt...

Ik heb wel gezegd dat ik niet tussen hem en zijn ex wil gaan zitten en hij geeft ook toe dat hij zelf contact op moet nemen met zijn ex, maar dat dat nog wel even kan duren omdat er veel oud zeer zit en hij liever helemaal geen contact meer met haar heeft. Heb ook voorgesteld om het via de dochters te laten gaan, maar hij heeft de dochters ook nog niks verteld. Was een spontaan idee, maar hij staat er wel achter.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 10:02

Als je serieus dit paard wilt overnemen is het ook in je eigen belang om niet te lang met aktie te wachten. Immers het dier kan alleen maar achteruit gaan waardoor de DA-kosten voor de toekomst alleen maar hoger uit vallen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 12:42

Ja lastige situatie zoiets :j
Belang van het paard gaat wel voor zijn belang natuurlijk, dus hij zal zijn trots een beetje opzij moeten zetten en contact opnemen of toch anders dat je toch zelf naar die ex toe gaat?
Of voorstellen om samen te gaan?

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 21:55

Helemaal mee eens. Het belang van de pony gaat voor en ik wil haar ook zo snel mogelijk helemaal onderzocht hebben.
Ik ga het met hem overleggen.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-25 21:58

Handig 2 bruine paarden, ik kwam er na 2 dagen pas achter dat ik ze elkaars deken had opgedaan.Ben ik nu een slecht paardenbaasje.En ik ben gewoon in de wei geweest.