Zou je een ziek paard kopen?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 11:16

Het is al getest en uitgesloten! De grondwater discussie heeft geen zin dan.

@pareltjes, weggeven is ook geen garantie dat ze niet in de handel komt.

TS, heel veel sterkte!

DuoPenotti

Berichten: 30587
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 11:23

Jeetje, vlieg er niet zo boven op!
Jij wil een prettig bokt maar zo help je er zelf niet aan mee...

Discussie was het niet, wel een uitleg dat als 1 paard ergens last van heeft en de rest niet dat dat niet perse wat hoeft te zeggen.

En ja ts heeft het uitgeprobeerd.
Maar ook dan kom je ook nog op een stuk, hoe lang? Hoe lang duurt het voordat het uit een systeem is bij een paard enz.
Zeg ik daarmee dat is het probleem in deze? nee.
Maar ik zeg wel dat het per paard anders kan zijn betreft reageren.
En dat is een forum, verhalen, kennis en meningen die worden gedeeld.
Zo werkt dat nu eenmaal.

Daphara schreef:
Het is al getest en uitgesloten! De grondwater discussie heeft geen zin dan.

@pareltjes, weggeven is ook geen garantie dat ze niet in de handel komt.

TS, heel veel sterkte!

Dreamboy

Berichten: 2492
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 11:27

Daphara schreef:
Het is al getest en uitgesloten! De grondwater discussie heeft geen zin dan.

@pareltjes, weggeven is ook geen garantie dat ze niet in de handel komt.

TS, heel veel sterkte!


Ga jij nu ook al bepalen waar we het wel en niet over mogen hebben? Ik zou toch heel graag alles uitgesloten hebben voordat ik mijn paard laat inslapen.
Dus voordat je ergens bovenop duikt zelf even goed lezen, het grondwater is niet getest. Ze hebben alleen een poosje leidingwater gegeven. En dan nog is dan de vraag hoe lang dat gedaan is.
Laatst bijgewerkt door Dreamboy op 23-12-22 11:35, in het totaal 2 keer bewerkt

IHN
Berichten: 2337
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 11:29

mooi k...maar als je niet meer voor haar kunt zorgen zou ik haar gewoon in laten slapen, en mijn verlies nemen.

1. Ze kost je nu alleen maar geld (en niet dat dat de reden mag zijn, maar ik bedoel maar te zeggen, dat jij je nu vooral lijkt te focussen op verloren geld, maar elke maand dat je twijfeld ook geld kost).

2. Jij hebt geen goed gevoel bij slachten. Sws denk ik dat, als je zoveel met je paard beleeft hebt, ze zoveel voor jou gedaan heeft, je haar nu niet in de steek kunt laten door wat centen te verkiezen boven haar tot het laatst aan haar zijde te staan. De kans bestaat ook dat ze gewoon als rijpaard wordt verhandeld...je weet het niet.

3. Zij heeft er geen weet van. Is duidelijk niet happy, anders was ze niet zo crumpy. Je kunt haar dumpen (zo zie ik het), en ik heb hier een paard gehad, waarvan zijn maatje na ruim 3 jaar ook kwam. Nou, ze vergeten niks. Ze kennen hun mensen, ze kennen hun maatjes. Die 2 vlogen door de omheining van vreugde toen ze elkaar weer zagen. Dus ga je haar dat aandoen? Weg van alles wat haar vertrouwd is? Of laat je haar gewoon inslapen op haar vertrouwde plek, wat voor haar verlossing is, en geen trauma.

Zou ik een ziek paard overnemen? Ja. Meerdere keren gedaan ook. Soms met heel goed gevoel (de eigenaar van de engelse volbloed die haar niet kon houden, maar al die jaren langs is blijven komen, en opgepast heeft in vakanties van mij), maar vaak ook eigenaren die een hoop krokodillentranen vergieten maar uiteindelijk gewoon van het dier afwillen en er nooit meer naar omkijken. So be it. Ik zou er overigens geen stuiver voor betalen.

En verder: er wordt vrolijk verder gedokterd hier. Maar als je al zolang aan het dokteren bent, geen oorzaak is gevonden door tig artsen, en jezelf aangeeft: het gaat niet meer. Fysiek niet en financieel niet. Zou ik dus ook de knoop doorhakken ipv door te blijven modderen. Iedereen hier heeft niet jouw strijd gestreden. Als het goed is, is het goed.

Pareltjes
Berichten: 2239
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 15:02

Daphara schreef:
Het is al getest en uitgesloten! De grondwater discussie heeft geen zin dan.

@pareltjes, weggeven is ook geen garantie dat ze niet in de handel komt.

TS, heel veel sterkte!



Jeetje, lees eens “echt” wat ik schrijf.

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Zou je een ziek paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 16:12

Ik heb al eerder gereageerd, maar TS lijkt toch weinig te doen met de adviezen.

Nu kwam ik het andere topic tegen en daar staat toch wel van TS een reactie dat ze eraan denkt om het paard aan iemand anders te geven/verkopen, zodat diegene haar misschien nog kan opknappen.

Heel grof; het paard is verzekerd voor maar 1900 euro. Ja, veel geld, maar als je paarden houdt, weet je dat je dat zo kwijt bent. Na 18jr heb je dat al weet ik veel hoeveel keren uitgegeven.

Elke dag dat je haar nu in leven laat, kost ze geld. Als je niet die 1900 euro gaat krijgen, kan je er wel voor zorgen dat ze je geen extra geld meer kost en het verlies dus kleiner blijft.

Maar ik vind het echt wel schandalig dat mensen hun paard laten lijden omdat ze zelf niet de veearts kunnen bellen om het in te laten slapen. Ook de veearts zou daar misschien een iets actievere rol in mogen spelen, dat het nu echt klaar is.

En ja, sorry, gevoelens van de eigenaar boeien me op zo een moment iets minder als het dier daarvoor moet lijden, dagen, weken maandenlang.

En ja, wij hebben nu in ruim een jaar 3 oudjes moeten laten gaan. Vreselijk, maar uit liefde.

Daarvoor hadden we een ziek paard "gekregen". Mensen werden voor de gek gehouden door hun eigen veearts en dachten dat het paard wel oke was of weer zou opknappen. Hij heeft ons in nog geen half jaar echt duizenden gekost. Wij hebben wel 5 veeartsen gezien ( vanwege verhuizen EN vanwege meerdere op 1 kliniek) maar zijn toch nog nagetrapt, want het paard was ons gegeven.
We konden hem terugbrengen, maar hadden ze hem weer volgepropt en nog tijden laten staan, dus nee, ons verlies genomen en voor het dier gekozen.

En nee, we hadden die duizenden niet over en gooien het niet graag op die manier weg.

En ik snap het medeleven echt wel, maar iedereen weet hoe naar het is en ook dat het erbij hoort. Blijkbaar helpt het niet en staat het paard nog te staan nu.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 16:57

DuoPenotti schreef:
Jeetje, vlieg er niet zo boven op!
Jij wil een prettig bokt maar zo help je er zelf niet aan mee...

Discussie was het niet, wel een uitleg dat als 1 paard ergens last van heeft en de rest niet dat dat niet perse wat hoeft te zeggen.

En ja ts heeft het uitgeprobeerd.
Maar ook dan kom je ook nog op een stuk, hoe lang? Hoe lang duurt het voordat het uit een systeem is bij een paard enz.
Zeg ik daarmee dat is het probleem in deze? nee.
Maar ik zeg wel dat het per paard anders kan zijn betreft reageren.
En dat is een forum, verhalen, kennis en meningen die worden gedeeld.
Zo werkt dat nu eenmaal.

Daphara schreef:
Het is al getest en uitgesloten! De grondwater discussie heeft geen zin dan.

@pareltjes, weggeven is ook geen garantie dat ze niet in de handel komt.

TS, heel veel sterkte!


Mijn excuses, maar allerlei theorieën over waar het vandaan komt heeft imo geen zin meer als dat stadium gepasseerd is en het geld op is.

Dat de informatie nuttig kan zijn is in een eerder stadium wel zo, maar nu niet meer.
Ik snap dat men op medisch gebied wil helpen en advies wil geven, maar daar gaat dit topic niet over.

Het is de vraag van TS niet wat nu nog te testen/onderzoeken.

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Zou je een ziek paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 17:05

Nee, in het ene topic vraagt ze of er misschien nig iemand is die wel het geld heeft om nog van alles te proberen en hier wordt hoog en laag gesprongen dat ze het dier niet gaat afstaan.....

De veearts wil het ook laten inslapen, het beestje kost geld en staat nu maar te staan, omdat TS het moeilijk heeft. Net zo moeilijk als wij allemaal als we ervoor staan en toch voor ons dier kiezen. Maar 20 aaien over de bol en ondertussen staat het paard er nog zo bij en is het geld dus op.

Zoals in een ander topic even terug ook werd besproken. Ook als Bokt houden we het leed in stand door maar met van alles te komen aandragen en niet gewoon eens zeggen waar het op staat en TS daarin steunen. Want echt iedereen snapt hoe moeilijk ze het heeft.

Dreamboy

Berichten: 2492
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Re: Zou je een ziek paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 17:08

Maar het zou toch zonde zijn als ze het paard laat inslapen terwijl het met een simpele grondwater test gered had kunnen worden?

Spenk
Berichten: 21887
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 17:15

Superpony heeft wel een punt. Ts geeft aan er geen geld meer voor te hebben is werkloos begreep ik in het andere topic en heeft geen recht op iets van een uitkering.

Het paard kost elke maand (veel) geld. De reactie die eerder geplaatst is vind ik daarom een misschien harde maar wél een goeie. Als TS de knoop doorhakt dat het paard ingeslapen gaat worden dan kan ze voor einde van de maand de stalling opzeggen zodat ze nog maar een maand kosten er aan heeft.

Er zijn nog tig onderzoeken die TS kan doen om het paard te redden. Maar als er geen rooie cent is om in het paard te kunnen steken dan houdt het op. Het paard is slecht genoeg om ingeslapen te kunnen worden en daarmee vervalt ook de financiele zorgplicht voor ts dat ook een stuk rust kan geven.

Van door blijven gaan op misschien kan dit nog en misschien dat krijgt TS niet ineens meer geld... Maar kost het wel meer geld aangezien iemand wellicht blijft twijfelen en daardoor de maandelijkse kosten maar op blijven lopen maar geld voor een onderzoek of behandeling is er gewoonweg niet.

Elisa2

Berichten: 38099
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Zou je een ziek paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 17:50

Het is een moeilijk grijs gebied maar als TS al zo lang aan het dokteren is met de DA en paard wordt alleen maar slechter en het humeur lijdt er onder dan is inslapen het beste denk ik.

Esther

Berichten: 4150
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 18:44

Dreamboy schreef:
Maar het zou toch zonde zijn als ze het paard laat inslapen terwijl het met een simpele grondwater test gered had kunnen worden?

Een paard van 18 die al 3 jaar aan het kwakkelen is, dat doet een lijf geen goed.
Wat voor lange termijn verwachtingen kun je nog hebben van een paard met die leeftijd. Wat voor resultaat verwacht je nog van doordokteren.
Het is geen schande om een dier in te slapen als het niet meer gaat, je bespaart je dier een lijdensweg en dood gaan doet ze toch een keer, ze hebben helaas niet het eeuwige leven. En ja na de tijd heb je verdriet en een rouwproces, maar uiteindelijk overwinnen de goede momenten en denk je met plezier terug aan de tijd die je samen hebt gehad ondanks het gemis wat er is.

DuoPenotti

Berichten: 30587
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Zou je een ziek paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 19:06

Nee hoor zou er ook niet mee door gaan.
Maar zou ook niet zo'n topic openen :o

Dreamboy

Berichten: 2492
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 19:16

DuoPenotti schreef:
Nee hoor zou er ook niet mee door gaan.
Maar zou ook niet zo'n topic openen :o


Nee precies. Als het mijn paard was dan was het allang ingeslapen. Maar ik heb het ook niet over door dokteren maar over water laten testen. Als het ijzervergiftiging is, dan is daar toch niets meer aan te doen. Maar dan weet je wel wat het geweest is. Maar goed, dat is mijn mening. Ik snap ook dat er geen geld meer is. Wat ik niet snap is dat er geen knopen door gehakt worden.
Wat mij wel verbaasd is dat er zo weinig dierenartsen zijn die het in die richting zoeken terwijl het best vaak voor komt.

superpony
Berichten: 25407
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 19:33

Dreamboy schreef:
Maar het zou toch zonde zijn als ze het paard laat inslapen terwijl het met een simpele grondwater test gered had kunnen worden?


Ja, maar je kan roepen wat je wilt, alles is al gedaan, of het kan niet. Veearts is er ook niet mee gekomen, dus dan is inslapen beter dan zo laten staan. Want Nu lijdt het paard, ook al zou het evt gered kunnen worden.

En in het andere topic zegt TS wel degelijk dat iemand anders dat misschien wel wil proberen. Dus dat; ik doe haar niet weg enzo geloof ik dan niet

Dreamboy

Berichten: 2492
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 19:50

superpony schreef:
Dreamboy schreef:
Maar het zou toch zonde zijn als ze het paard laat inslapen terwijl het met een simpele grondwater test gered had kunnen worden?


Ja, maar je kan roepen wat je wilt, alles is al gedaan, of het kan niet. Veearts is er ook niet mee gekomen, dus dan is inslapen beter dan zo laten staan. Want Nu lijdt het paard, ook al zou het evt gered kunnen worden.

En in het andere topic zegt TS wel degelijk dat iemand anders dat misschien wel wil proberen. Dus dat; ik doe haar niet weg enzo geloof ik dan niet


Precies. Dit paard blijft mogelijk bij ts tot het van ellende zelf dood neer valt of ze zadelt een ander er mee op.

Spenk
Berichten: 21887
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Zou je een ziek paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 19:53

Dat is natuurlijk bij TS eerder ten sprake gekomen, zelf geen geld en mogelijkheden tot opknappen van een pony dus dan maar weg naar een ander. En dat is niet omdat mensen berichten napluizen maar omdat ze de naam van TS herkennen van het andere bijzondere topic.

TS zegt in dit topic inderdaad nu heel stellig ik verkoop haar niet, maar in het andere topic over het fonds wil ze hem inderdaad best laten overnemen door een ander.

Sommige mensen vinden het heel erg moeilijk om zélf de definitieve beslissing te nemen.

Janneke2

Berichten: 23091
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 19:58

Ik hoor tot die 'sommige mensen'.

Als gezegd: in een rouwproces heb je fasen.
Één van de fasen wordt wel 'onderhandelen' genoemd.
Een nare, onrustige fase.
'Zal ik dit doen?
... of juist dat?
... misschien kan het nog zus?!
... moet ik niet zo??!!'


En binnen bepaalde grenzen is het ook goed.
Onderzoek de verschillende mogelijkheden voordat je een ingrijpende beslissing neemt.

Dreamboy

Berichten: 2492
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 20:15

Janneke2 schreef:
Ik hoor tot die 'sommige mensen'.

Als gezegd: in een rouwproces heb je fasen.
Één van de fasen wordt wel 'onderhandelen' genoemd.
Een nare, onrustige fase.
'Zal ik dit doen?
... of juist dat?
... misschien kan het nog zus?!
... moet ik niet zo??!!'


En binnen bepaalde grenzen is het ook goed.
Onderzoek de verschillende mogelijkheden voordat je een ingrijpende beslissing neemt.


Ik sta daar toch heel anders in dan. Als ik zie dat het paard er klaar mee is en ik heb alles gedaan wat in mijn vermogen ligt, dan ga ik niet nog rustig afwachten tot ik er aan toe ben om afscheid te nemen. Heel simpel omdat ik er nooit aan toe zal zijn en ik denk dat niemand dat ooit echt is. Maar ik laat mijn paard dan niet langer lijden dan nodig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 20:39

Dreamboy schreef:
Ik sta daar toch heel anders in dan. Als ik zie dat het paard er klaar mee is en ik heb alles gedaan wat in mijn vermogen ligt, dan ga ik niet nog rustig afwachten tot ik er aan toe ben om afscheid te nemen. Heel simpel omdat ik er nooit aan toe zal zijn en ik denk dat niemand dat ooit echt is. Maar ik laat mijn paard dan niet langer lijden dan nodig is.


Niet iedereen is hetzelfde. Ieder z'n eigen proces..

Dreamboy

Berichten: 2492
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 20:41

Humpiedumpie schreef:
Dreamboy schreef:
Ik sta daar toch heel anders in dan. Als ik zie dat het paard er klaar mee is en ik heb alles gedaan wat in mijn vermogen ligt, dan ga ik niet nog rustig afwachten tot ik er aan toe ben om afscheid te nemen. Heel simpel omdat ik er nooit aan toe zal zijn en ik denk dat niemand dat ooit echt is. Maar ik laat mijn paard dan niet langer lijden dan nodig is.


Niet iedereen is hetzelfde. Ieder z'n eigen proces..



Klopt. Ik zeg ook nergens dat de mijne de enige juiste is.

Spenk
Berichten: 21887
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 20:45

Humpiedumpie schreef:
Dreamboy schreef:
Ik sta daar toch heel anders in dan. Als ik zie dat het paard er klaar mee is en ik heb alles gedaan wat in mijn vermogen ligt, dan ga ik niet nog rustig afwachten tot ik er aan toe ben om afscheid te nemen. Heel simpel omdat ik er nooit aan toe zal zijn en ik denk dat niemand dat ooit echt is. Maar ik laat mijn paard dan niet langer lijden dan nodig is.


Niet iedereen is hetzelfde. Ieder z'n eigen proces..

Dat is zeker waar. Ik sta er net in als Dreamboy.

Toch vind ik wel dat je een paard niet mag laten lijden omdat je zelf geen knoop door kan hakken. Dus of je maakt een einde aan het lijden of je helpt het paard als dat nog mogelijk is en gooit het geld er tegen aan.

Een paar dagen bedenktijd is natuurlijk prima. Maar zoiets moet geen weken of maanden meer duren.

Janneke2

Berichten: 23091
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 20:46

Dreamboy schreef:
Ik sta daar toch heel anders in dan. Als ik zie dat het paard er klaar mee is en ik heb alles gedaan wat in mijn vermogen ligt, dan ga ik niet nog rustig afwachten tot ik er aan toe ben om afscheid te nemen. Heel simpel omdat ik er nooit aan toe zal zijn en ik denk dat niemand dat ooit echt is. Maar ik laat mijn paard dan niet langer lijden dan nodig is.


Over woorden kunnen we eindeloos debatteren.

Ik reageerde op 'dat het niet makkelijk is om de definitieve beslissing te nemen'.

Toen mijn Arabiertje in de woorden van de boer 'klaar was' heb ik binnen een dag de dierenarts voor het laatste spuitje laten komen.

(Niet makkelijk. En of ik er klaar voor was, geen idee. Maar de boer had gewoon gelijk, het was tijd. |( )

Dreamboy

Berichten: 2492
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 20:48

Janneke2 schreef:
Dreamboy schreef:
Ik sta daar toch heel anders in dan. Als ik zie dat het paard er klaar mee is en ik heb alles gedaan wat in mijn vermogen ligt, dan ga ik niet nog rustig afwachten tot ik er aan toe ben om afscheid te nemen. Heel simpel omdat ik er nooit aan toe zal zijn en ik denk dat niemand dat ooit echt is. Maar ik laat mijn paard dan niet langer lijden dan nodig is.


Over woorden kunnen we eindeloos debatteren.

Ik reageerde op 'dat het niet makkelijk is om de definitieve beslissing te nemen'.

Toen mijn Arabiertje in de woorden van de boer 'klaar was' heb ik binnen een dag de dierenarts voor het laatste spuitje laten komen.

(Niet makkelijk. En of ik er klaar voor was, geen idee. Maar de boer had gewoon gelijk, het was tijd. |( )


Dus in feite staan we er hetzelfde in. Ik denk dat Spenk meer doelde op dat TS het paard wil verkopen of weg geven en daarmee de definitieve beslissing afschuift op een ander.

Ibbel

Berichten: 49331
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 20:54

Dreamboy schreef:
Ik denk dat Spenk meer doelde op dat TS het paard wil verkopen of weg geven en daarmee de definitieve beslissing afschuift op een ander.


Nee. TS is (onbewust/verkeerd begrepen) op het verkeerde been gezet door dat fonds, dat zegt: wij verkopen het paard. En daarmee dácht ze dat zo'n fonds een netwerk van mensen heeft die dit soort probleempaarden oplapt (of probeert op te lappen). Mensen met méér geld dan TS.

En TS wilde dus weten óf dat soort mensen bestaan.