Buitensporige DA- rekening. Of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 14:20

Pumpkinbroes schreef:
Verder terugkomend op mijn gemopper over Evidensia.

Mijn normale huisdieren dierenarts, stuurt ons nou ook bij simpelere dingen, anders dan de basisdingen, al door naar Evidensia.
Waar voorheen een geplande keizersnee daar nog gedaan kon worden, moet je nu ook door de weeks naar Evidensia.

Ik weet niet of dat bij alle dierenartsen in de omgeving zo is.

.

Als het goed is worden er helemaal geen geplande keizersnedes uitgevoerd.
Bron NVWA:
Wanneer bent u als dierenarts strafbaar?
U bent als dierenarts strafbaar als u meewerkt aan structurele kunstmatige inseminatie of een geplande keizersnede uitvoert.

Dus van een arts verwachten dat dit gebeurd en dan nog goedkoop ook is eigenlijk ridicuul ;)

Pumpkinbroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 14:29

eilleen333 schreef:
Pumpkinbroes schreef:
Verder terugkomend op mijn gemopper over Evidensia.

Mijn normale huisdieren dierenarts, stuurt ons nou ook bij simpelere dingen, anders dan de basisdingen, al door naar Evidensia.
Waar voorheen een geplande keizersnee daar nog gedaan kon worden, moet je nu ook door de weeks naar Evidensia.

Ik weet niet of dat bij alle dierenartsen in de omgeving zo is.

.

Als het goed is worden er helemaal geen geplande keizersnedes uitgevoerd.
Bron NVWA:
Wanneer bent u als dierenarts strafbaar?
U bent als dierenarts strafbaar als u meewerkt aan structurele kunstmatige inseminatie of een geplande keizersnede uitvoert.

Dus van een arts verwachten dat dit gebeurd en dan nog goedkoop ook is eigenlijk ridicuul ;)

Ik heb zelf alleen een reu en doe niet aan fokken verder.
Maar ken wel mensen die een hond met een eenlingdracht hadden die helaas toch te groot bleek en er rekening gehouden werd met een mogelijke keizersnee.

Zo zullen er vast meerdere situaties zijn waarbij je net niet met spoed een keizersnee nodig zal hebben.

Maar dat van de keizersnee was misschien een verkeerd voorbeeld, ik bedoelde dat om aan te duiden dat bepaalde zaken voorheen inhouse gedaan werden, nu uitbesteed worden.

Verder was het

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 14:49

purny schreef:
@nyaleti: Nou ja, je hoort mij ook niet klagen. Ik kon het toevallig wel betalen maar hoeveel mensen laten door de stijgende kosten de dierenarts links liggen?

Het zou misschien een goed idee zijn dat er een plafond zou komen qua kosten

Misschien is het juist ook eens goed dat mensen eerst goed nadenken voor ze dieren nemen, juist ook vanwege de DA kosten.
Nu worden er nog te veel dieren aangeschaft zonder er over na te denken.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 14:53

Cayenne schreef:
purny schreef:
@nyaleti: Nou ja, je hoort mij ook niet klagen. Ik kon het toevallig wel betalen maar hoeveel mensen laten door de stijgende kosten de dierenarts links liggen?

Het zou misschien een goed idee zijn dat er een plafond zou komen qua kosten

Misschien is het juist ook eens goed dat mensen eerst goed nadenken voor ze dieren nemen, juist ook vanwege de DA kosten.

Maar stel jij hebt je huisdieren aangeschaft in een tijd dat je het nog goed hebt. En er gebeurt iets waardoor jij minder te besteden hebt.
Dan doe jij toch ook niet zo snel je dieren de deur uit?
Het is in veel gevallen geen kwestie van een dier aanschaffen wanneer je minder geld hebt, het is in veel gevallen een kwestie van je dieren aangeschaft te hebben wanneer je geld had.

Maar ik ben idd van mening dat je dieren moet nemen als je het geld hebt of op zijn minst een potje hebt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 14:55

Daarom moet je dus zorgen voor een potje/rekening en er iedere maand wat geld op zetten.

Bij onze dierenarts moet je sinds een aantal jaar ook direct aan de balie betalen ivm wanbetalers die hun rekening naderhand nooit voldeden.
Maar een betalingsregeling is bij vaste klanten altijd wel mogelijk. Daar doen ze niet moeilijk over.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 15:02

Cayenne schreef:
Daarom moet je dus zorgen voor een potje/rekening en er iedere maand wat geld op zetten.

Bij onze dierenarts moet je sinds een aantal jaar ook direct aan de balie betalen ivm wanbetalers die hun rekening naderhand nooit voldeden.
Maar een betalingsregeling is bij vaste klanten altijd wel mogelijk. Daar doen ze niet moeilijk over.

Was bij mijn dierenarts ook zo. Alleen de rekening van het inslapen kreeg ik naderhand.
Ik zou nu niet meer zo snel een huisdier nemen, misschien ga ik een oudje adopteren die in een tehuis zit. Elke maand 5 euro en ik mag dan op bezoek gaan

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 15:03

purny schreef:
Cayenne schreef:

Maar stel jij hebt je huisdieren aangeschaft in een tijd dat je het nog goed hebt. En er gebeurt iets waardoor jij minder te besteden hebt.
Dan doe jij toch ook niet zo snel je dieren de deur uit?
Het is in veel gevallen geen kwestie van een dier aanschaffen wanneer je minder geld hebt, het is in veel gevallen een kwestie van je dieren aangeschaft te hebben wanneer je geld had.

Maar ik ben idd van mening dat je dieren moet nemen als je het geld hebt of op zijn minst een potje hebt

Ik zie het ook anders. Ik zie veel mensen die het net kunnen redden en dan toch een paard kopen. Bij de eerste beste koliek gaat het al mis.
Ik ben wel van mening dat dieren veel vreugde geven, en ik vind ook dat we dieren niet mogen afnemen als het financieel minder gaat. Maar een paard is wel echt wat anders dan een kat.
En als je dan niet zoveel te besteden hebt, neem dan een klein hondje. Die eten minder, medicatie is minder, dus grote kans dat zo’n hondje aan het eind van de rit goedkoper is. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk. En neem 1 of 2 katten en geen 4.

Het is gewoon super moeilijk. Ik begrijp (en ken) de knelpunten van beide kanten. Maar een potje of verzekering kan uitkomst bieden. En niet altijd alles kan. Ik zou zelf ook dolgraag een hond willen, maar dat kan niet. Heel erg jammer, maar ik ben gewoon te weinig thuis en financieel is de koek wel een beetje op met een paard en een kat die veel duurder was dan verwacht ;-) .

Het is heel vaak een kwestie van de juiste keuzes maken. Alles kost geld. En het menselijk brein werkt gewoon zo dat we 100 euro voor het een minder geld vinden dan voor het ander. Ik zou nooit een broek kopen voor 100 euro, maar 200 euro voor een mooie krabpaal vond ik dan weer geen probleem. Ze had er ook pas twee, dus ze had hem keihard nodig :')

Juut

Re: Buitensporige DA- rekening. Of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 16:44

Ik lees hier meerdere keren de opmerking 'je kiest voor een dier, dan niet zeuren als je moet betalen.'
Mijn pony had vorig jaar een abbonement op de dierenarts: niet leuk, ribben uit mn lijf, wel nodig, dus altijd zonder gezeur betaald.
Betekend echter niet dat ik achter onzin-behandelingen sta. Op mn werk (zorgboerderij) een schaap dat vanuit pensverzuring in septische shock is geraakt: da ging wel even de ab uit de auto halen. Bij doorvragen gaf hij haar mischien 1% kans. Bij vragen waarom hij wilde behandelen gaf de da aan te denken dat we onze clienten nog wel afscheid wilden laten nemen. Heb hem gevraagd een andere spuit uit de auto te halen. Ik heb de clienten opgevoed dat dood bij leven hoort, een dier laten creperen voor de clienten is een absolute no-go.

Door dergelijke situaties heb ik geleerd altijd door te vragen. Maar ook naar mijn dier als individu te kijken. Maakt mij niet altijd een makkelijke klant, maar maakt wel dat ik achter de gegeven behandeling sta.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 16:57

Dat vind ik dus ook. Ik hoef ook niet allerlei poespas om een behandeling heen.
En ik vind het fijn als een dierenarts dat weet. De meeste vinden die nuchterheid overigens wel prettig ……

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 17:28

Juut schreef:
Ik lees hier meerdere keren de opmerking 'je kiest voor een dier, dan niet zeuren als je moet betalen.'
Mijn pony had vorig jaar een abbonement op de dierenarts: niet leuk, ribben uit mn lijf, wel nodig, dus altijd zonder gezeur betaald.
Betekend echter niet dat ik achter onzin-behandelingen sta. Op mn werk (zorgboerderij) een schaap dat vanuit pensverzuring in septische shock is geraakt: da ging wel even de ab uit de auto halen. Bij doorvragen gaf hij haar mischien 1% kans. Bij vragen waarom hij wilde behandelen gaf de da aan te denken dat we onze clienten nog wel afscheid wilden laten nemen. Heb hem gevraagd een andere spuit uit de auto te halen. Ik heb de clienten opgevoed dat dood bij leven hoort, een dier laten creperen voor de clienten is een absolute no-go.

Door dergelijke situaties heb ik geleerd altijd door te vragen. Maar ook naar mijn dier als individu te kijken. Maakt mij niet altijd een makkelijke klant, maar maakt wel dat ik achter de gegeven behandeling sta.
`

Wij behandelen enkel als de we er op tijd bij zijn met pensverzuring. Anders is het gewoon ellende.
Wij hadden een geitje met pensverzuring (mensen voer geen brood aan geiten) en waren er vroeg bij. Kosten 133 euro, werd behandeld als koliek bij paarden met buscopan en niglumine en de geit heeft het gehaald. Pensverzuring is al wel even bezig eer septische shock ontstaat, was het niemand eerder opgevallen?
Dieren aanhouden zo dat mensen afscheid kunnen nemen, ben ik fervent tegen.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 18:05

Hier grote kliniek met veel artsen. Prijzen goed te doen. 24/7 bereikbaar en concurrentie in de buurt, wellicht drukt dat de prijs. En ook geen onnodige behandelingen en altijd met eerlijk verhaal. Ook dat heb ik weleens anders gezien in met name de randstad

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 18:54

Cayenne schreef:

Ik heb zolang ik dieren heb altijd gezorgd (kunnen zorgen) voor een vette spaarrekening. Maar als ik dat filmpje zag in de link die ik een paar pagina's terug deelde met rekeningen van € 6000,- voor de kat dan is ook mijn spaarrekening na een paar keer wel leeg. :')

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 19:26

Eindeloze dure behandelingen kunnen ook leiden tot ‘save one, lose two’….

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 20:08

Kendra schreef:

Precies. En dat is super belangrijk om te bespreken. Ik had onlangs in de dienst nog een patiënt met echt slechte kansen. Eigenaren gemotiveerd tot op het bot, maar de kansen zo slecht. We hebben samen besloten in te laten slapen. Heb de kosten wel betekend, maar dat ging echt naar 2000-3000 euro. Voor een nihile kans.
Maar mensen moeten dat wel weten. Ik laat ze ook verplicht even nadenken erover. Ga even een rondje buiten lopen en praten. Want in the heat of the moment roep je soms rare dingen. Alles op een rijtje zetten en dan merk je soms dat je idee niet heel reeeel is en soms ook gewoon niet in het belang van het dier…

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 21:07

Maar ik vraag me af, werken de betaalbare dierenartsen onder kostprijs of hebben de andere een gigantische winst?

Ik ken meerdere zelfstandige dierenartsen die heel betaalbaar zijn en er prima warmpjes bijzitten.

Grote partijen en klinieken hartstikke leuk, maar erg veel mensen aan de top die rijk willen worden van onze centjes zonder er zelf hard voor te willen werken.

Ik geloof dat de dierenartsen daar werkzaam niet zo rijk worden als de directie en er inderdaad wel erg hard voor werken.
De winst op de medicijnen is ook shocking… maar je betaald het voor je dier dus blijft het cirkeltje rond gaan.
Net als onze eigen ziektekosten, buitensporig…

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 22:04

Mindim schreef:
Wij behandelen enkel als de we er op tijd bij zijn met pensverzuring. Anders is het gewoon ellende.
Wij hadden een geitje met pensverzuring (mensen voer geen brood aan geiten) en waren er vroeg bij. Kosten 133 euro, werd behandeld als koliek bij paarden met buscopan en niglumine en de geit heeft het gehaald. Pensverzuring is al wel even bezig eer septische shock ontstaat, was het niemand eerder opgevallen?
Dieren aanhouden zo dat mensen afscheid kunnen nemen, ben ik fervent tegen.

Zeker wel, daarom ook de diagnose ;) Maar op dag 3 van behandeling gleed ze in no time af... Idd vermoedde eerste da en ik ook brood. Vooral familie en woongroepen om de boerderij heen was het bijzonder moeilijk af te leren zomaar brood over het hek te gooien. Zelfs collega's die het maar niet wilden begrijpen, ook niet na de hele geitenkudde ziek. |o

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 22:09

eilleen333 schreef:
Kendra schreef:

Precies. En dat is super belangrijk om te bespreken. Ik had onlangs in de dienst nog een patiënt met echt slechte kansen. Eigenaren gemotiveerd tot op het bot, maar de kansen zo slecht. We hebben samen besloten in te laten slapen. Heb de kosten wel betekend, maar dat ging echt naar 2000-3000 euro. Voor een nihile kans.
Maar mensen moeten dat wel weten. Ik laat ze ook verplicht even nadenken erover. Ga even een rondje buiten lopen en praten. Want in the heat of the moment roep je soms rare dingen. Alles op een rijtje zetten en dan merk je soms dat je idee niet heel reeeel is en soms ook gewoon niet in het belang van het dier…

Heel goed! :j

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 09:53

:+ Nou ik voel je pijn.

Ik mocht laatst 155 eu ex btw betalen voor een fles metacam.. visite en het kreupelheidsonderzoek vond ik redelijk normale bedragen maar maakte de rekening tot 350 euro en 45 cent. Dit vond ik wel even slikken hoor :7 (trouwens ook bij een evidensia kliniek...)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 10:27

Die enorme prijsopslag op medicijnen wordt ik ook boos van. Dat je er misschien wat extras opdoet voor opslag management snap ik nog, maar 50% of meer vind ik wel echt overdreven. Dat is erom vragen dat mensen illegaal gaan shoppen.
Zo heb ik vorig jaar 50 euro afgetikt voor een wormenkuur, dat vind ik dan weer afzetterij.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 10:29

Dat is een hoop geld voor een wormenkuur zeg Sizzle. Is DA bij jullie in Zwitserland sowieso niet duurder dan in Nederland?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 10:51

Paardenfan25 schreef:
Dat is een hoop geld voor een wormenkuur zeg Sizzle. Is DA bij jullie in Zwitserland sowieso niet duurder dan in Nederland?

De dierenarts is niet specifiek duurder, scheelt ook dat btw maar 8% is. Wel het uurloon uiteraard. Ik heb een Duitse kliniek voor mijn paard maar die is fors aan de prijs, echter vind ik die zo goed dat ik het er zeker voor over heb.
Voor huisdieren bestaat er een landelijke prijsindicatielijst waar eigenlijk alle DA wel mee werken.

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 17:31

ik heb niet alles meegelezen, beetje gescand, maar een paar dingen wil ik even op inhaken...
Kleine dierenartsen hebben waarschijnlijk ook minder mensen in dienst die betaald moeten worden, minder apparatuur, auto's, maar ook minder kennis o.a. omdat er minder kan. De zelfstandige dierenartsen werken vaak ook vanuit huis en hebben deze kosten dus niet. Dan kan je de prijs naar je klanten ook zo laag mogelijk houden.

Wat betreft medicijnen die ineens veel omhoog gaan qua kosten....alles word duur.... En dus ook de leverancier van de medicijnen schroeft de prijs omhoog....dierenartsen zullen dat door moeten berekenen aan de klant. Dat het dan in een ander land zo veel goedkoper is is niet zo gek....dat zijn heel veel dingen namelijk...

en geloof me.... het zijn zeker niet de werknemers die er rijk van worden... -O- -O- -O-

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 17:33

Yipee schreef:
Wat ook een probleem is tegenwoordig is het dierenartsen tekort. De kleine 'dorps kliniekjes' kunnen de spoeddiensten niet meer aan zonder al het personeel een burn-out in te jagen. Om toch een goede werk en prive balans te houden en je personeel gelukkig, worden de diensten uitbesteed. Daarnaast is het zelf doen van diensten ontzettend duur. De kosten ervan zijn hoger dan de baten, dat kan eigenlijk niet uit. Je legt erop toe. Jarenlang is de dierenzorg eigenlijk gewoon te goedkoop geweest.

Bij mensen is de zorg ook gecentraliseerd en gaan we ook niet met spoed naar onze eigen huisarts maar naar de huisartsenpost of spoed.

Zelf ben ik uiteindelijk ook gestopt als praktiserend dierenarts en doe ik nu ander werk. Het gezeur elke keer over de rekening. 'maar je houdt toch zo van dieren?'. De werkdruk, mensen die niet naar je advies luisteren en je ziet zo'n beestje aftakelen. Of eigenaren die het geld niet hebben voor een behandeling dus voer je euthanasie uit en een paar weken later staan ze met een doorgefokte pomeriaan pup van 1000 plus euro bij je op consult voor de puppy vaccinatie.

Er waren ook hele leuke en tevreden klanten hoor (de meerderheid gelukkig). Maar mijn werk privé balans is nu helemaal prima en ik krijg ook nog eens beter betaald en slaap een stuk lekkerder 's nachts.

Betreffende de factuur in de openingspost, ik vind hem wat aan de hoge kant maar alles staat netjes gespecificeerd dus ik vind het eindbedrag niet gek. Het is veel geld maar niet per se duur. Ik ben blij dat je paard verder gewoon is opgeknapt. :)

het is zo bijzonder dat iedereen hetzelfde denkt! ik hoor het hier om me heen ook heel veel..... het is zo jammer dat dit door eigenaren niet gezien word

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 19:22

Tiffany schreef:

Ik mocht laatst 155 eu ex btw betalen voor een fles metacam.. visite en het kreupelheidsonderzoek vond ik redelijk normale bedragen maar maakte de rekening tot 350 euro en 45 cent. Dit vond ik wel even slikken hoor :7 (trouwens ook bij een evidensia kliniek...)

Dat wordt natuurlijk een steeds groter probleem, heeft ook te maken met wat is toegelaten - en hoe dierenartsen er in staan. Metacam bv is schrikbarend duur, terwijl je voor hetzelfde geld genoeg buut voor een heel jaar kunt kopen. Ik vind een stempel in het paspoort prima, dan maar niet naar de slacht.
Sommige dierenartsen schrijven zonder problemen buut voor, maar anderen stellen dat zo lang mogelijk uit ... Ik weet dat dat te maken heeft met wet- en regelgeving, maar dat verklaart niet de verschillen tussen dierenartsen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 19:49

Kendra schreef:
Tiffany schreef:

Dat wordt natuurlijk een steeds groter probleem, heeft ook te maken met wat is toegelaten - en hoe dierenartsen er in staan. Metacam bv is schrikbarend duur, terwijl je voor hetzelfde geld genoeg buut voor een heel jaar kunt kopen. Ik vind een stempel in het paspoort prima, dan maar niet naar de slacht.
Sommige dierenartsen schrijven zonder problemen buut voor, maar anderen stellen dat zo lang mogelijk uit ... Ik weet dat dat te maken heeft met wet- en regelgeving, maar dat verklaart niet de verschillen tussen dierenartsen.

De een trekt zich daar meer van aan dan de ander. Zo ken ik dus artsen die wel geplande keizersnedes bij de hond uitvoeren, en nog voor weinig geld ook. Terwijl het officieel niet mag.
Maar keten evidensia gebruikt inderdaad metacam. Zij hebben wrs deals met die leverancier. Terwijl Novacam goedkoper is, en ook gewoon een eerste keus middel.
Meer marge vragen op medicatie is voordelig, want daar dit maar 9% btw op ipv 21%.

De btw voor dierenartsen verlagen kan iets helpen, al zullen veel dierenartsen hetzelfde blijven rekenen en gewoon minder btw afdragen.
Het is nou eenmaal een soort monopoly, omdat er relatief weinig dierenartsen zijn.

En het lastige is dat er meer emotie bij komt kijken, en dat er daardoor meer op de tarieven gelet wordt. Terwijl ik bij de garage van de auto regelmatig bedragen zie staan dat ik denk…. Oké… afgelopen zomer 4 nieuwe manden gekocht, die zijn 333 euro in totaal. En dan toch een rekening van bijna 1000 euro voor een ochtendkrant werk… toen ik vroeg wat die banden kostten had ik even niet gedacht dat er nog 600 euro overige kosten bij hoorde.
67 euro uurloon…. Dat krijg ik niet hoor. Maar ja, auto rijdt weer… en daar hoor ik mensen minder over. Want dat is anders beladen dan de zorg voor dieren. Ik hoor zo vaak gesprekken over die rekeningen, en nooit over die van de advocaat, garage etc. Terwijl die soms ook echt bizar de hoogte in schieten.