Brave kindvriendelijke ruin blijkt klophengst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 22:01

Wat als hij straks door die handelaar weer als brave kinderpony verkocht wordt en er verongelukt iemand anders kind mee?

jazzejam

Eens, laat hem dan castreren. En kun je als nog verkopen al het karakter te heftig blijft. Dan heeft hij betere kans om ergens goed terecht te komen. Nu zie ik het somber in...
Laatst bijgewerkt door jazzejam op 04-06-22 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

KootMiraDrum

Citaat:
Als je zomaar niets meer betaalt, neem je het risico dat dit verhaal een flink staartje krijgtop juridisch vlak. Is het mogelijk met een advocaat een ingebrekestelling op te stellen?

Ben jij de verkoper?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 22:02

Impuls aankoop. Paard alweer de dupe.
Wie weet hoe vaak hij al verhandeld is en hoe vaak dit nu nog gaat gebeuren.

Tot er idd een keer een echte dieren liefhebber tussen zit.... |(

Loze woorden hij mag niet terug want daar had hij het slecht.

Charaz

Re: Brave kindvriendelijke ruin blijkt klophengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 22:08

Wat bijzonder dat jij dit een nette oplossing vind…. Voor 1000,- naar een handelaar en iemand anders z’n probleem.

En je gegevens in het paspoort zelf schrijven hoort ook niet. Ik neem niet aan dat in de korte tijd dat je hem hebt het naar de paspoort uitgevende instantie is geweest.

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 22:09

,
Laatst bijgewerkt door Fabled op 08-12-24 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 22:32

De handelaar gaat hem echt niet castreren.
Bij nader inzien ga ik toch mee met de rest. Geen slimme zet geweest om hem de handel in te doen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 22:36

Miran schreef:
Wat als hij straks door die handelaar weer als brave kinderpony verkocht wordt en er verongelukt iemand anders kind mee?

Dan heeft de koper veel meer poot om op te staan gezien de nederlandse en europese wetten bij verkoop tussen bedrijf en consument. Die stuurt dit dier of meteen naar de slager of heeft een bekende ergens om voor een nette prijs te laten castreren.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 23:02

Je bent wel de laatste bokker van wie ik een actie zoals dit had verwacht....

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 23:20

Bijzonder dit. Eerst Bokkers die zeggen "breng hem terug naar de eigenaar" terwijl het dier daar de hele dag op stal staat en er geen geld is.

Maar als TS dan besluit hem te brengen naar een handelaar DIE ZE GOED KENNEN en waarmee afspraken gemaakt kunnen worden, dan zijn er weer Bokkers die wijzen naar TS hoe gemeen ze wel niet is naar de pony toe.

Het is lastig om het goed te doen op die manier. Wat als dit nou wel een betrouwbare handelaar is die het dier castreert en kennis van zaken heeft? Dan is dit voor het dier de beste oplossing hoor.

En ja, het verhaal is bijzonder.

Zeedraakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 00:01

Juist. "Nette oplossing". Grote kans dat de vrouw die jij zo door het slijk hebt gehaald in je topic dat zelf ook vond, ieder bekeken vanuit het eigen perspectief. Dat van het arme paard doet er bij jou net zo min toe.
Maar gelukkig vang je er nog 1000,- voor in plaats van dat te moeten betalen in een echt oprechte poging het dier te helpen.
"Nette oplossing" my ass

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-22 07:10

Zeedraakje schreef:
Juist. "Nette oplossing". Grote kans dat de vrouw die jij zo door het slijk hebt gehaald in je topic dat zelf ook vond, ieder bekeken vanuit het eigen perspectief. Dat van het arme paard doet er bij jou net zo min toe.
Maar gelukkig vang je er nog 1000,- voor in plaats van dat te moeten betalen in een echt oprechte poging het dier te helpen.
"Nette oplossing" my ass

De 1000 gaat naar die vriendin. Weet je wat een nette oplossing was geweest. Als de vorige eigenaar de operatie gewoon had mee betaald. Of de pony had terug genomen.
Vooral mijn man wilde gewoon het risico niet meer nemen. Die pony sloeg de boel kort en klein. Moet ik die over een paar maanden op 1200 vierkante meter naast een veulen zetten van 6 maanden oud met alle gevolgen van dien. En dan???
Weet je was ik geen moeder van een peuter had het ook nog anders geweest. Mijn man wilde hem direct al weg doen. Ik hield het maar tegen. Maar weet je hij had gewoon gelijk.
En nu hebben we iemand waarvan we weten dat hij zich aan zijn woord houdt. En die wel het risico wilt nemen en het is het geen nette oplossing????
Laatst bijgewerkt door Sharmila op 05-06-22 07:18, in het totaal 2 keer bewerkt

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 07:13

Wat een oordelen hier allemaal zeg!
TS heeft de pony als brave kinderpony gekocht (dit was hij vroeger namelijk en gingen er vanuit dat dit nog zo was) nu blijkt dit niet het geval maar blijkt hij gevaarlijk en dan is het ineens niet eerlijk dat ze de pony weg doet? Als ze hem laat slachten gaat iedereen ook over de zeik, want gezonde (gevaarlijke) pony..... (Waar de nu een een ander nee opzadelt volgens de meesten hier) Typisch bokt weer, lekker zeiken over een ander z'n leven en keuzes....

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-22 07:21

beert schreef:
Bijzonder dit. Eerst Bokkers die zeggen "breng hem terug naar de eigenaar" terwijl het dier daar de hele dag op stal staat en er geen geld is.

Maar als TS dan besluit hem te brengen naar een handelaar DIE ZE GOED KENNEN en waarmee afspraken gemaakt kunnen worden, dan zijn er weer Bokkers die wijzen naar TS hoe gemeen ze wel niet is naar de pony toe.

Het is lastig om het goed te doen op die manier. Wat als dit nou wel een betrouwbare handelaar is die het dier castreert en kennis van zaken heeft? Dan is dit voor het dier de beste oplossing hoor.

En ja, het verhaal is bijzonder.

Dat dus. Nu wordt hij gewoon gecastreerd en dat is wat ik het belangrijkste vindt. Ik heb ook eerder gezegd dat als iemand anders hem over wilt nemen die er voor gaat dat ook prima is. Dat is gebeurd. Er is gewoon naar de toekomst van de pony gekeken. Wat geeft hem de beste kansen. Iemand die verstand van zaken heeft en hem castreert. Deze pony kan ik gewoon niet zo over doen naar een onbekende particulier want hij is ECHT gevaarlijk nu.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 07:43

De handel is geschikt voor gezonde paarden. Niet voor dieren waar mentaal of fysiek iets mee mis is. Daar komt alleen maar ellende van over de rug van het dier.
Je kan nu wel vinden dat je het allemaal heel netjes hebt gedaan maar ik ben bang dat je hier nog wel eens aan terug gaat denken op een later moment. En dat is dan niet met een fijn gevoel.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 07:46

@Sharmila, denk inderdaad dat je nu de beste keuze hebt gemaakt hoor. Kans dat de pony na castratie ineens een brave sul wordt is klein op deze leeftijd en qua gedrag, daarnaast ook omdat je er een merrietje bij hebt. Dit is een pony die alleen kans heeft bij iemand met ervaring met dit soort dingen. Dus voor jezelf is dit gewoon de beste keuze. T is niet jouw fout dat je voor gelogen bent door de verkopende partij. Daarnaast mag je tijdens rechtzaken niets veranderen aan het aangekochte onderwerp. Hopen maar gewoon dat die bij de handel een goed huisje krijgt. Sterkte

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 07:52

Toen hij van je vriendin was was het toch ook al een klophengst?
Maar goed, ik snap dat je met je handen in het haar zat en hem zo snel mogelijk kwijt wilde.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 08:29

Wat is iedereen hier vreselijk negatief en oordelend over de handelaar. Alsof dat allemaal oplichters en bedriegers zijn. TS zegt deze te kennen en dat dat goed is. En ja er zijn zat handelaren die zich aan de afspraken houden en nette handel doen. Dus hou alstublieft op alle handelaren over een negatieve kam te scheren. Bah.

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 08:43

Ik begrijp vooral niet dat hij eerst voor 5k op marktplaats staat en er meerdere keren wordt gezegd dat hij ook niet goedkoop is aangekocht. En nu gaat hij voor niets weg, want de € 1000,- die de handelaar betaalt gaat naar vriendin. Na alle verhalen over een lastige (tijdelijke) financiële situatie, lijkt dat me ineens een heel groot offer.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 09:03

Dat was ook mijn idee pillow, er zijn echt wel fijne handelaren en een handelaar gaat niet het risico lopen om hem als klophengst te verkopen want dan is het dier binnen een half jaar weer terug en krijgt de handelaar een slechte naam. Ik denk dat de handelaar deze dus idd gewoon castreert en heropvoed wat het dier nodig heeft en dan heeft het ook gelijk een grotere kans op een goed en blijvend tehuis.

Dus ja, ik snap de keuze van de TS wel en hoop gewoon echt voor het dier dat het goed komt en hij straks een fijn en blijvend tehuis vind.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 09:08

Ligt er echt aan welk segment deze handelaar valt. Buitenlandse verkoop of via via gaat deze gewoon via de achterdeur vertrekken.
En handelaar op handelaar komt ie sowieso niet terug naar de eerste handelaar. Dat is af af met verkoop.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 09:12

Gezien ze de handelaar kennen en de tussenpersoon zelf ook handelt geloof ik wel dat dit goed zit. Voor de rest begrijp ik wat je zegt en gebeuren dat soort dingen inderdaad, helaas.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 09:17

Geloof het verhaal niet zo dus ook dit stuk niet. Ben benieuwd waar ik de pony tegen ga komen.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 09:50

c_alsemgeest schreef:
In principe: Zo lang iets niet afbetaald is, blijft het eigendom van de verkoper.

Over het al of niet chique/netjes/fatsoenlijk/diervriendelijk zijn van de getroffen regeling en alle juridische losse eindjes die daar aan alle kanten uit fladderen, ga ik het even niet hebben, maar op bovenstaande wil ik wel graag iets recht zetten.

De betaling van de koopprijs is op geen enkele wijze onderdeel van de eigendomsoverdracht. De wet bepaalt (artikel 3:86 BW) dat voor de eigendom van het goed nodig is: 1) een beschikkingsbevoegde vervreemder (de eigenaar of iemand die in opdracht van de eigenaar werkt, de curator, de executeur van een nalatenschap, dat idee); 2) een titel (koop, ruil, eigendomsoverdracht onder algemene titel, zoals huwelijk in gemeenschap van goederen of erfenis) en 3) een leveringshandeling (bij roerende goederen: feitelijke terbeschikkingstelling, of en afspraak daarover (hij is nu van jou, maar hij blijft wel op dezelfde plek staan/hij is nu van jou, maar in beleer hem nog/hou hem nog hier in jouw vakantie/laat hem nog castreren/blijft hier tot hij afgespeend is).

Dat de meeste verkopers pas gaan leveren als er betaald is of wordt, staat daar los van. Het feit dat je betaalt, maakt je ook niet de eigenaar (hoewel: als jij betaalt en er wordt aan een ander geleverd, heb je wel weer een geldvordering op degene aan wie wel geleverd is, of je houdt een leveringsrecht op de verkoper, maar dat wordt juridisch wel een beetje technisch, dus dat laat ik even), je wordt de eigenaar als je degene bent die van een beschikkingsbevoegde vervreemder onder een rechtsgeldige titel geleverd heeft gekregen. Dat de eigendom bij de verkoper blijft zolang niet de hele koopprijs is betaald, kan je afspreken, maar is geen wettelijk uitgangspunt. overigens is dat bij levende have ook een hele 'tricky' afspraak, want wat nu als het paard op enig moment een ontzettend dure blessure krijgt, de koper stopt lekker met betalen en dan zou het paard weer van de verkoper zijn? Of het paard berokkent schade aan een derde: wie is dan degene die aangesproken wordt op grond van de wet? Wie mag er beslissingen nemen over het welzijn, de plaatsing, het management rond het paard?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 10:33

Wat een onwijs zure oplossing voor de pony. Wat een volgende eigenaar ermee gaat doen weet je nooit, het van hand tot hand gaan kan dus nu bij jullie al begonnen zijn.

Heb hier in de omgeving en rondje gebeld of er ergens een plekje voor hem is, maar helaas. Met thuis een hengst en merries, wordt dat knokken. Hoop dat er een andere bokker is die hem wil/mag ophalen.

Als het nu toch ineens niet om geld gaat, had het je gesierd als je hem een spuitje had gegeven in plaats van de handel in te sturen.

De gok dat hij braaf wordt, vind ik gezien zijn karakter en gedrag wat het in het verleden en tijdens het rijden liet zien, een stuk betrouwbaarder dan de belofte van een handelaar dat die geld en risico in de pony gaat stoppen. Voor wat zou hij dat doen?

Als het echt om veiligheid van je gezin en andere paarden zou gaan, waren er meerdere oplossingen die een stuk aardiger waren voor de pony.

Wederom klopt het van geen kant.