Hoe slechte bouw en rug verbeteren/ondersteunen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 20:07

Hey TS. Weet niet of je het zag, maar vond dus wel de fokker van je merrie op FB. Of had je die al gevonden ?

Over dat fokwaardig vinden vind ik het eerlijk gezegd nog veel te vroeg om een oordeel te vellen. Voor hetzelfde geld heb je er straks een prima werkwillige merrie aan met een topkarakter die prima haar mannetje staat tussen andere quarters en volledig gezond is. Volgens mij is voor een gezond meewerkend recreatiepaard ook menig liefhebber en is het helemaal niet gezegd dat ze haar bouw doorgeeft. Sommigen hier zien echt een enorm afwijkende bouw. Ik zie dat niet zo. Ik zie een niet zo gunstige bouw, maar ook niet zo extreem afwijkend als sommigen hier wel vinden. In de beweegvideo's vind ik ze wel fijn en ruim genoeg bewegen ondanks dat ze gevoelig loopt. Daardoor alleen al vind ik dat ze best kwaliteiten heeft.

Ben heel benieuwd naar jullie verdere evolutie samen. Ik geloof echt dat het allemaal wel goed komt.

Popstra

Re: Hoe slechte bouw en rug verbeteren/ondersteunen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 21:27

Ik zou ook afwachten hoe ze er voor gaat staan en wat evt uitslag van de pssm test gaat zijn. Mocht alles mee vallen dan gewoon lekker doen wat jij zelf wil en je niet laten weerhouden door voor jou totaal vreemden die hun mening aan de hand van wat fotos op een forum geven. Hoe goed bedoeld ook.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 02:26

@Lyonahorse, je wilde fokken en daar heb je reacties op gekregen en ontstaat een discussie uit. Ook wat betreft of je paard wel of niet correct is.

@sevke, Nee, doelde niet op jou en sws niet op 1 iemand, want je ziet het heel veel. Jij rijdt zelf wel gewoon ook.

En inderdaad wat mensen leuk vinden, moeten ze zelf weten. Ging om de insteek.

De rest had ik eigenlijk al gezegd; elk paard moet gezond zijn om ermee te rijden, zowel shows, bosritjes als basis.

Ook al zou een paard kopen goedkoper zijn dan zelf fokken, gaan we dat toch niet (meer) doen. Ik ben het gewoon niet eens met de fokkerij, opvoeding, het te vroeg afspenen, weinig buiten, vroeg inrijden etc etc etc.

Dat je paarden van een bekende hengst in de showring ziet komt ook omdat mensen elkaar totaal gek maken dat je zo een paard moet hebben. De meesten rijden de kwaliteit van hun paard nooit uit. En ook een simpel, gezond paard moet een goede reining proef kunnen lopen.

Ik zie paarden van die top hengsten beroerder lopen vaak.

En er is ook wel met hengsten die goed presteerde veel gefokt, waar de nakomelingen tegenvielen. Dan zie je naam X veel opkomen en ook weer zo verdwijnen. Dus ook dat zegt niet altijd iets.

Een paard moet ook een kans krijgen om een goede naam te krijgen. Als ik X ( vul maar een naam in ) had gekocht, had het paard misschien leuk in de bak gelopen en veel bos gezien. Nu onder een trainer is het een million dollar hengst.

Natuurlijk willen ook heel veel mensen geen shows rijden en wel een gezond en braaf paard. Er zou juist meer op gefokt mogen worden en meer aandacht aan besteed worden. Niet alleen afdankertjes met bemerking voor weinig naar de bosruiter. En niet alle paarden met wat namen op papier die per se de sport in moeten.

Maar goed, de vraag was om dit paard en als dit paard gezond blijkt en goed opknapt, ben je even verder en ben ik benieuwd.
Ik zeg het nogmaals; onder meer paarden zit een mindere bouw, die veel mensen niet opvalt en de paarden ook niet per se in de weg zit.

Maar daar valt nu dus nog niks over te zeggen.

Dus eens met Popstra.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 09:30

Hier nog even aan toevoegen: toevallig zag ik gisteren op FB een filmpje passeren van Gunner die een reiningproef reed op het wereldkampioenschap APHA, en ik moet zeggen dat ik niet echt onder de indruk was. Ik zag een paard met weinig stijl een zeer middelmatig proefje lopen waar je in deze tijd nog niet eens de rookie zou mee winnen.
Dat stemt ook tot nadenken, vind ik.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 14:27

Maar stijl is persoonlijke smaak he.
Een reining paard moet willingly zijn en bij de meeste word het ,,stijl,, er nog altijd in gedwongen op een onprettige manier met als gevolg zeer geintimideerde paarden. Niet leuk om naar te kijken. Dan zie ik persoonlijk liever een paard als Gunner met plezier zn rondje doen. Oortjes naar voor.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 15:08

En wat heeft dat te maken met dit topic? Ts wil graag delen hoe de weg met haar paardje verloopt. Wat heeft ze er in godsnaam dan aan dat die hengst wordt afgekraakt? En dat hier moet worden geuit met welk paard er wel en niet gefokt mag worden? Al zou ze 10 veulens van dit paard willen, is dat haar keuze en daar heeft een ander niks van te vinden. Ts wil niet fokken dus is die hele discussie ook niet relevant.
En we weten nu wel dat “een quarter er niet zo uit hoort te zien”. Heeft ts ook niks aan om te horen/lezen want ze kan niet veranderen hoe het paard zn botten in elkaar zitten. Ze kan enkel het dier laten aankomen en het meer spieren laten kweken. En een hoop liefde geven en mee genieten. Vind het ook typisch bokt om te lezen wat er allemaal mis zal zijn met het dier omdat die een deuk op zn kont heeft. Want dan zal dat wel pssm zijn of andere ellende. Jullie zijn geen van alle dierenarts en geen van alle hebben het paard met eigen ogen in de werkelijkheid gezien. Er heeft een arts naar gekeken en ze is er mee bezig, klaar. Daarnaast zijn er zat paarden die er ‘anders’ uitzien maar op de foto’s gewoon prima in orde zijn.

Ik vind het een leuk paardje en ben benieuwd hoe je weg met haar zal verlopen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 01:20

Eretria schreef:
En wat heeft dat te maken met dit topic? Ts wil graag delen hoe de weg met haar paardje verloopt. Wat heeft ze er in godsnaam dan aan dat die hengst wordt afgekraakt? En dat hier moet worden geuit met welk paard er wel en niet gefokt mag worden? Al zou ze 10 veulens van dit paard willen, is dat haar keuze en daar heeft een ander niks van te vinden. Ts wil niet fokken dus is die hele discussie ook niet relevant.
En we weten nu wel dat “een quarter er niet zo uit hoort te zien”. Heeft ts ook niks aan om te horen/lezen want ze kan niet veranderen hoe het paard zn botten in elkaar zitten. Ze kan enkel het dier laten aankomen en het meer spieren laten kweken. En een hoop liefde geven en mee genieten. Vind het ook typisch bokt om te lezen wat er allemaal mis zal zijn met het dier omdat die een deuk op zn kont heeft. Want dan zal dat wel pssm zijn of andere ellende. Jullie zijn geen van alle dierenarts en geen van alle hebben het paard met eigen ogen in de werkelijkheid gezien. Er heeft een arts naar gekeken en ze is er mee bezig, klaar. Daarnaast zijn er zat paarden die er ‘anders’ uitzien maar op de foto’s gewoon prima in orde zijn.

Ik vind het een leuk paardje en ben benieuwd hoe je weg met haar zal verlopen.

Ten eerste wordt dat ook al vaak gezegd als je goed leest.

Ten tweede wilde ze in eerste instantie wel gaan fokken en werd dus uitgelegd waarom mensen dat wel of niet verstandig vinden. In een topic krijg je dus verschillende meningen.

Daarbij, gaat het wel degelijk om hoe een paard eruit hoort te zien en wat je er mee kan. Dus past het paard bij haar wensen en doel. Mensen met quarter ervaring, geven dus advies. Anders kan je ook gewoon niks op Bokt plaatsen. Ga je hier iets vragen, krijg je antwoorden.

Wie zegt dat mensen geen veearts zijn?

En ik heb in iets van 25jr quarters al vaak genoeg meegemaakt dat veeartsen moeite hebben met quarters beoordelen.
Ook weten er heel veel veeartsen nog erg weinig over pssm.

Veel mensen die verschillende quarters hebben gehad en gereden, weten de verschillen qua bouw, gangen, karakter en evt gezondheid/erfelijkheids dingen. Dat is echt bij lange na niet bij veeartsen bekend.

Zeker Popstra en Sevke zitten er behoorlijk in om iets te mogen zeggen.

Zonder het advies was TS misschien rond blijven rijden. Misschien mankeert het beestje wel iets en is rijden zelfs nadelig, zowel voor ruiter als paard.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 01:23

Popstra schreef:
Een reining paard moet willingly zijn en bij de meeste word het ,,stijl,, er nog altijd in gedwongen op een onprettige manier met als gevolg zeer geintimideerde paarden. Niet leuk om naar te kijken. Dan zie ik persoonlijk liever een paard als Gunner met plezier zn rondje doen. Oortjes naar voor.

Het is wel heel lastig. Ik heb ook weleens paarden zien rondlopen met oortjes naar voren die alles wel doen, maar zo houterig dat ik het er bijna eng uit vind zien.

Als je gek bent op je paard en hij mist de bouw voor de (top) reining, kan je ook nog aan andere onderdelen denken.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 08:32

Klopt, ranch riding word steeds populairder. Daar mag je paard gewoon lopen waar die dat fijn vind.

Maar ik bedoelde meer de gedwongen lage houding waarin je veel paarden ziet lopen en die kijken vaak best ,murw, uit hun oogjes. Dan zie ik ze liever levendig uit de oogjes met oortjes er op.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-22 09:00

Ik wil even aan de rem trekken. Jullie zijn nu een flinke discussie begonnen, die hier niet thuishoort. Dit is een topic waar jullie tips kunnen geven over hoe ik Mira kan helpen. Ik houd jullie op de hoogte en geef af en toe een update. Jullie zijn van harte welkom om adviezen te geven en je mening over de vooruitgang te geven. Maar laten we het graag bij Mira houden en wat haar kan helpen. Ik weet zelf niet zo veel als jullie van Quarters, daarom heb ik een topic geopend.
Deze discussie gaat niet meer over Mira, en voegt dus ook niks toe in dit topic. Ik stel voor dat jullie hier een apart topic voor openen, want het is wel een interessant onderwerp waar ik ook meer over wil weten. Maar het hoort niet in dit topic thuis. Dank jullie wel.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 09:03

LyonaHorse schreef:
Barbet schreef:
Heb je haar nog laten keuren door een veearts toen je haar kocht?
Loopt ze zuiver en had ze geen gebreken?

Ja ze is gekeurd voor ik haar kocht, en goedgekeurd. Wel een basis keuring. Ze loopt ook zuiver, alleen zijn haar hoeven erg lang nog en gevoelig, maar morgen komt de hoefsmid weer. Haar hoeven waren echt mega lang...

Is ze gekeurd in Italie of in Nederland? Als de hoeven nog zoveel zorg nodig hebben kan ik me haast niet voorstellen dat ze zuiver liep bij een keuring (die alleen maar klinisch was neem ik aan)

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-22 09:05

Ze is in Nederland gekeurd, hier heb ik de handelaar mee geconfronteerd, en ze gaf toe (niet letterlijk, maar het kwam er wel op neer) dat de keuring niet eerlijk was verlopen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 09:18

Je hebt haar in ieder geval wel al goed opgeknapt.
Mocht de rug op dat punt toch zo vast en gevoelig blijven zou ik haar nog eens op de foto zetten. Ik vind dat overigens altijd verstandig voordat er een osteo of fysio aan gaat zitten manipuleren. Als er echt wat aan de hand is daar, kan dat meer kwaad dan goed.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 11:44

superpony schreef:
Popstra schreef:

Het is wel heel lastig. Ik heb ook weleens paarden zien rondlopen met oortjes naar voren die alles wel doen, maar zo houterig dat ik het er bijna eng uit vind zien.

Als je gek bent op je paard en hij mist de bouw voor de (top) reining, kan je ook nog aan andere onderdelen denken.

Eens! En ranch riding is leuuuuuk! Ik doe het ook nu, en het is erg moeilijk en technisch, maar zooo leuk om te doen. Mijn paard vindt het ook heerlijk. Het is veel minder belastend dan reining, maar zeker even moeilijk. En het is een discipline die behoorlijk in de lift zit in Europe, en dat kan ik alleen maar toejuichen.
Maar inderdaad, daar ging het topic eigenlijk niet over... :=

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-22 11:52

betadine schreef:
Hey TS. Weet niet of je het zag, maar vond dus wel de fokker van je merrie op FB. Of had je die al gevonden ?

Over dat fokwaardig vinden vind ik het eerlijk gezegd nog veel te vroeg om een oordeel te vellen. Voor hetzelfde geld heb je er straks een prima werkwillige merrie aan met een topkarakter die prima haar mannetje staat tussen andere quarters en volledig gezond is. Volgens mij is voor een gezond meewerkend recreatiepaard ook menig liefhebber en is het helemaal niet gezegd dat ze haar bouw doorgeeft. Sommigen hier zien echt een enorm afwijkende bouw. Ik zie dat niet zo. Ik zie een niet zo gunstige bouw, maar ook niet zo extreem afwijkend als sommigen hier wel vinden. In de beweegvideo's vind ik ze wel fijn en ruim genoeg bewegen ondanks dat ze gevoelig loopt. Daardoor alleen al vind ik dat ze best kwaliteiten heeft.

Ben heel benieuwd naar jullie verdere evolutie samen. Ik geloof echt dat het allemaal wel goed komt.

Ja dank je wel! Ik heb het gezien!
En dank je wel :o

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 12:03

LyonaHorse schreef:
Ik wil even aan de rem trekken. Jullie zijn nu een flinke discussie begonnen, die hier niet thuishoort. Dit is een topic waar jullie tips kunnen geven over hoe ik Mira kan helpen. Ik houd jullie op de hoogte en geef af en toe een update. Jullie zijn van harte welkom om adviezen te geven en je mening over de vooruitgang te geven. Maar laten we het graag bij Mira houden en wat haar kan helpen. Ik weet zelf niet zo veel als jullie van Quarters, daarom heb ik een topic geopend.
Deze discussie gaat niet meer over Mira, en voegt dus ook niks toe in dit topic. Ik stel voor dat jullie hier een apart topic voor openen, want het is wel een interessant onderwerp waar ik ook meer over wil weten. Maar het hoort niet in dit topic thuis. Dank jullie wel.

Je hebt gelijk. Sorry dat we even af weken. :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 12:10

Ik vind het wel een interessante discussie overigens. Misschien een apart topic hierover openen? Ik lees graag mee :D

TS: wanneer gaan jullie verhuizen naar de andere weide? Je zegt 2,5 uur verderop, heb je daar dan ook een 2e woning bij? En wat maakt dat het ene de zomerwei is en het ander de winterwei zeg maar?

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-22 16:48

Eind van de maand gaan we verhuizen, we wonen in een gehuurd huis ernaast. De wei is niet van mij maar huur ik ook. Elk half jaar hebben de paarden een ander weiland, dan is de oude kaal, en krijgen ze een nieuwe onbekende. Ze vinden dit superleuk. In de natuur blijven paarden ook nooit op dezelfde plek, dus wat wij doen is ook natuurlijker. Zo krijgen ze steeds een nieuwe omgeving met nieuwe kruiden en grassen. Dit wordt voor Mira de eerste keer, dus best spannend.
Er is niet zozeer verschil tussen een zomerwei en een winterwei. Behalve dat ze dus elk half jaar verhuizen. Nu is het gras hier op, en ik merk dat ze het hier ook niet zo interessant meer vinden, ze zijn toe aan een nieuwe plek.

Ik ben wel heel erg benieuwd hoe Mira het gaat doen.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 10:23

En verhuis je dan in de winter terug naar een andere plek? Juliie bedoel ik, niet de paarden :D

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-22 10:26

We blijven bij de paarden wonen. Dus als de zomerwei straks kaal is, gaan we allemaal naar een andere plek met volle weide.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 10:29

Wat leuk! Dan hebben jullie twee huizen?

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 10:30

Lijkt mij wel beetje een gedoe, om de zes maanden verhuizen. Ik zou er niet moeten aan denken, met al onze dieren en zooi :')
We zouden denk ik 5 containers nodig hebben om alles heen en weer te zeulen.
Of hebben jullie twee bemeubelde huizen?

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-22 14:42

Zo, tijd voor een update! Vanochtend weer even wat foto's gemaakt van m'n meisje.

Eerst even wat mooie actie foto's!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dan de dappere meid in een schuur vol enge ritselende machines, ze vond het totaal niet interessant!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En nog even een vergelijk met bijna een maand geleden en nu:

Afbeelding

Afbeelding

Als ik zie hoe ze zo al is verandert, ben ik heel benieuwd hoe ze er over een paar maanden bij staat!
Laatst bijgewerkt door Lyona op 17-05-22 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-22 14:44

Ziet er echt al veel beter uit! Begint nu tenminste een beetje een paard te worden ipv een gratenpakhuis.

Lyona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-22 14:46

Elisa2 schreef:
Ziet er echt al veel beter uit! Begint nu tenminste een beetje een paard te worden ipv een gratenpakhuis.

Thanks! Ja vind ik ook!
Gratenpakhuis, was ik nooit op gekomen :+