Tweede koliekoperatie (darmverkleving), ervaringen gezocht!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-22 11:02

kiki1976 schreef:
Wat een zorgen weer.
Zat ze alweer o de normale dosering qua hooi of nog in het opbouwende schema?

Nee, ze at sowieso nog maar zo'n 60% van wat ze voor de operatie at. Meer wilde ze nog niet eten.. Maar omdat ze de hele dag door wel gewoon lekker hooi stond te knabbelen, zag de kliniek daar geen reden tot paniek.

Jessix

Re: Tweede koliekoperatie (darmverkleving), ervaringen gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 11:04

Hoe is ze verder? Merk je dat ze zich niet lekker voelt of pijn heeft behalve dan dat ze het hooi niet eet?

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-22 11:15

Jessix schreef:
Hoe is ze verder? Merk je dat ze zich niet lekker voelt of pijn heeft behalve dan dat ze het hooi niet eet?

Nee, ze oogt verder fit (maar dat is ze vrijwel altijd, ook toen haar leven aan een zijden draadje hing)

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 11:15

Wat een spanning en zorgen weer.. konden ze ook maar praten he? Hoop heel erg dat het meevalt!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 11:17

Och jeetje, snap dat je je zorgen maakt Y;(

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 11:18

linda2008 schreef:
kiki1976 schreef:
Wat een zorgen weer.
Zat ze alweer o de normale dosering qua hooi of nog in het opbouwende schema?

Nee, ze at sowieso nog maar zo'n 60% van wat ze voor de operatie at. Meer wilde ze nog niet eten.. Maar omdat ze de hele dag door wel gewoon lekker hooi stond te knabbelen, zag de kliniek daar geen reden tot paniek.

Dan kan je in ieder geval wel uitsluiten dat ze geen hinder heeft gehad van overeten zeg maar.
Maar wat een zorgen weer

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 11:23

Je kent ze zelf ook het beste natuurlijk, hoe vervelend ook :(:) hoop voor je dat het goed komt!

Die van mij heeft laatst 1,5 week op de kliniek gestaan. Op stal had niemand wat gezien en bij de kliniek vonden ze dr ook nog lekker wakker. Ik zag aan dr dat t niet goed zat en ze bleek vol zand te zitten. Helaas is vaak je eigen gevoel goed. Snap dus heel goed dat je je nu zo’n zorgen maakt.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 11:32

MarjanB schreef:
Je kent ze zelf ook het beste natuurlijk, hoe vervelend ook :(:) hoop voor je dat het goed komt!

Die van mij heeft laatst 1,5 week op de kliniek gestaan. Op stal had niemand wat gezien en bij de kliniek vonden ze dr ook nog lekker wakker. Ik zag aan dr dat t niet goed zat en ze bleek vol zand te zitten. Helaas is vaak je eigen gevoel goed. Snap dus heel goed dat je je nu zo’n zorgen maakt.

Dat ben ik idd met je eens, als eigenaar weet je het vaak al voordat iemand iets merkt.
Mijn paardje kwam vanaf de weide en ging in de schuilstal staan. Iets wat ze niet doet.
Staleigenaar was niks opgevallen.
Temp opgemeten, was verhoogd. Maar kon er niet mijn vinger op leggen en de da gebeld.
Deze kwam met een nieuwe da die ze aan het inwerken was.
De nieuwe da kon niets aan het merken en ook bij onderzoek niks opmerkelijk vond hij. Toen hij haar tegen over mijn eigen da verklaarde dat de merrie gezond was moest ze lachen. Ze zei, nee dat is ze niet. Ik ken deze merrie langer en er is iets, wat weet ik niet.
Ze was idd wat koliekerig ( erg knijperig met opvoelen), verhoging.
Waarschijnlijk een virusje geweest en duurde een paar dagen dat ze opknapte

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-22 11:40

Mijn pony is ook keihard voor zichzelf. Toen we haar achter moesten laten op de kliniek hebben een stalgenootje en ik ook extra benadrukt dat ze daar rekening mee moesten houden. Verderop in die week viel mij op dat ze twee keer naar haar buik keek. Niet lang of opvallend, maar dat was genoeg voor pijnstilling. Toen ze die kreeg was het weer weg. Bij harde paarden/pony's moet je echt op hele minimale dingetjes letten. Een paard is natuurlijk ook een prooidier, die laten niet snel zien dat ze op dat moment zwak zijn :n

Vanochtend heeft een stalgenoot al gecheckt, ze eet nog niet goed, maar wel ietsje meer dan gister. Dus laten we hopen dat ze nu weer in een stijgende lijn terecht komt :o

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 11:50

Aahh das niet fijn zeg, misschien een toch eventjes geen hooi maar alleen "vloeibaar" eten geven. Zodat ze iets gemakkelijker voelt?

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-22 12:01

Hagelslag, ja daar heb ik met DA over gesproken maar dat is juist niet de bedoeling. Ze moet hooi eten, ze zou het ook gewoon moeten kunnen eten en ze zou ook geen buikpijn meer mogen hebben. Al die operaties zijn niet geweest om er alsnog "omheen" te moeten werken... Natuurlijk krijgt ze nu ook wel meer andere dingen aangeboden zodat ze in ieder geval blijft eten :j

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 12:07

linda2008 schreef:
Mijn pony is ook keihard voor zichzelf. Toen we haar achter moesten laten op de kliniek hebben een stalgenootje en ik ook extra benadrukt dat ze daar rekening mee moesten houden. Verderop in die week viel mij op dat ze twee keer naar haar buik keek. Niet lang of opvallend, maar dat was genoeg voor pijnstilling. Toen ze die kreeg was het weer weg. Bij harde paarden/pony's moet je echt op hele minimale dingetjes letten. Een paard is natuurlijk ook een prooidier, die laten niet snel zien dat ze op dat moment zwak zijn :n

Vanochtend heeft een stalgenoot al gecheckt, ze eet nog niet goed, maar wel ietsje meer dan gister. Dus laten we hopen dat ze nu weer in een stijgende lijn terecht komt :o

Toch ook wel een koudbloeden trekje is mijn ervaring.
Hier ook eentje die dingen erg laat pas laat merken (muv zadel, dat geeft ze binnen de kortste keren aan)

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 12:09

Jaaa ansich snap ik dat.
Maar ze heeft nu ook niet echt veel beweging(neem ik aan)
Dus misschien blijft het toch niet lekker doorlopen qua darmen

Hoe dan ook, ontiegelijk vervelend dat staat vast

SUSANNEx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 12:21

En misschien een idee om je hooi te weken? Aangezien je aangeeft dat ze natte slobbers etc. wel wil eten. Bij ons staan ze echt te springen om geweekt (20min) hooi, vinden ze echt heel lekker allemaal. Misschien een goede tussenoplossing?

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-22 12:28

Susanne, zeker een hele goede :j DA heeft dat ook aangegeven als voordroog niet helpt.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 14:18

Wat vervelend dat ze geen gooi eet! Misschien komt het door last van haar maag door maagzweren?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 14:21

He bah, wat een narigheid! De duimen draaien dat ze snel weer lekker van haar hooi staat te happen!

Hooi weken is het eerste wat bij mij opkwam. Zou ik eerder doen dan voordroog, andere samenstelling wat weer aanpassing van de darmen vraagt is ook een extra belasting.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 14:29

Als ze normaal gewoon graag het droge hooi eet, zie ik het nut van weken niet in. De smaak is niet het probleem lijkt mij?

Die van mij eet overigens geen geweekt hooi, die doet er dit mee, om je topic niet te verpesten de foto even zo
Spoiler:
Afbeelding

Dat hard voor zichzelf zijn is herkenbaar, hadden hier een Merens staan, bijna kwijt geraakt aan een fikse baarmoederontsteking omdat ze niets toonde tot het bijna te laat was.

Luister goed naar je paard, jij kent haar het beste. Als niet (of minder) eten een teken is van buikpijn, dan op zoek. Dus wat je nu doet, DA er toch weer bij.
Rot hoor!

StalDiefdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 14:31

Misschien voorlopig makkelijk (kortstengelig) hooi geven, zoals bv compactgras of seniorgras. Hier 1 die koliek krijgt van gewoon (lang) hooi, maar met aangepast ruwvoer -of gewoon gras- en zoveel mogelijk geweekt ruwvoer het eigenlijk heel prima doet.

Lienboon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 20:36

Misschien is Hartog Complete Senior nog een tijdelijke oplossing? Dit is zacht van structuur en heel smakelijk.
Hopelijk lost het probleem, wat het ook moge zijn, zichzelf weer op. Ik duim mee! Snap dat je enorm baalt.

kimmetje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 21:11

Hopelijk knapt ze snel weer op en gaat ze wat meer eten.

Ik blijf duimen

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 21:39

Wat zei de DA vanmiddag?

huricane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 19:33

Hoe is het nu?

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-22 21:31

Met voordroog eet ze nu weer *\o/*
Kieskeurig, vochtiger, wat het ook moge zijn... i don’t care, ze eet weer :D

huricane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-22 21:51

*\o/* wat fijn!!