Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Re: Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 17:07

Jeetje Ilora, wat vervelend. Hopelijk valt het mee!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 18:08

We duimen!!! Misschien komt er toch veel los qua parasieten.
Sterkte!

llora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-21 19:05

Dierenarts was er redelijk snel. Toch behandelt tegen koliekerig. Darmen lagen goed overhoop en had last van krampen en diarree. Diarree al veel beter en krampen ook ondertussen en eet ze terug hooi. Waarvan het komt is beetje raden. Maar vermoedelijk door de parasieten wat beschadigde en minder goed werkende darmen en de leverbot die misschien massaal afkomt.

Dierenarts zei dat zowizo de ontworming een paar dagen nodig heeft voor het opgenomen is en volledig werkt en dan meestal een aantal dagen eer de wormen afsterven dus kan wel van de ontworming zijn zeker bij paarden waar de darmen minder goed van werken. Straks terug kijken en morgen komt de dierenarts terug.
Mag momenteel alleen hooi eten
Ze staat al niet meer zo opgetrokken als er straks

Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door llora op 19-09-21 19:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 19:05

Sterkte en hopelijk snel verholpen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 19:16

Ik heb ooit geleerd dat teveel dode wormen (na ontworming) in de darmen ook verstopping en koliek kunnen geven, dus misschien is het dat. Bij ernstige wormbesmettingen raden ze daarom soms aan de dosis over 2 dagen te spreiden, zodat niet alles in 1x afkomt. Maar ik weet niet of dit ook voor leverbot geldt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 19:44

Fijn dat de dierenarts er snel was en er zo bovenop zit, net als jij.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-21 20:25

hwn schreef:
Ik heb ooit geleerd dat teveel dode wormen (na ontworming) in de darmen ook verstopping en koliek kunnen geven, dus misschien is het dat. Bij ernstige wormbesmettingen raden ze daarom soms aan de dosis over 2 dagen te spreiden, zodat niet alles in 1x afkomt. Maar ik weet niet of dit ook voor leverbot geldt.

Dat heb ik ook altijd gehoord maar dacht altijd dat het dan een paar dagen erna zou zijn. Ze heeft vorige week vrijdag de ontworming gehad.
Maar de dierenarts zei dat het wel een paar dagen duurt eer de ontworming goed is opgenomen en begint te werken. En de wormen zijn ook niet op een dag dood. En vermits haar darmen waarschijnlijk al niet optimaal werkte kan je deze reactie wel is krijgen van ontworming. Dus hopelijk morgen terug alles beter.

Ik dacht eerst dat het kwam door teveel eiwitten. Maar van de myo protein flakes zit ik maar net aan de helft van de aanbevolen dosis. En volgens de dierenarts zou dat het niet kunnen zijn. Dan zou ik al heel veel moeten voeren

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 21:07

Toen ik mijn paard kocht, was het net 2 jaar. Op de dag van aankoop is het dier ontwormd met orale ivomec. Door de verkoper.

Een dag later zat de mest gedurende de dag bomvol dode bloedwormen, een paar spoelwormen en een heel aantal horzellarven (braaksmiley). In de dagen erna heb ik niks meer in de mest zien zitten aan dood spul.

Nu was mijn gup niet ontwormd tegen leverbot, dus wat dat betreft weet ik het niet.

Mijn gup heeft geen diaree gehad, wel flinke buikpijn en ook maagzweren (niét bevestigd met onderzoek, wel op gedrag)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 09:16

Ah heftig, zou wel gunstig zijn als ze afsterven en er uit komen maar wel fijn als de pony daar goed doorheen komt.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-21 10:25

Vandaag waren haar drolletjes al veel beter. Gisteren was het echt gewoon water dat eruit spoot. Nu was het al veel vaster . Heeft goed haar hooi opgegeten. Straks is proberen haar gewoon eten wat te geven nadat de dierenarts is geweest.

Wel geen wormen gevonden in deze drolletjes. Maar ook geen idee hoe leverbot eruit ziet

Afbeelding
Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 10:33

llora schreef:
Vandaag waren haar drolletjes al veel beter. Gisteren was het echt gewoon water dat eruit spoot. Nu was het al veel vaster . Heeft goed haar hooi opgegeten. Straks is proberen haar gewoon eten wat te geven nadat de dierenarts is geweest.

Wel geen wormen gevonden in deze drolletjes. Maar ook geen idee hoe leverbot eruit ziet

[ [url=m/PWoNHJ.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/0NMCI1.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nog nooit heb ik wormen gevonden na ontwormen na de wormenkuren, ondanks dat bloed-én !!kak onderzoek aangaven dat Polie toen ze aankwam uit Frankrijk een hele stevige rode bloed worm besmetting had en ze had ook andere wormen en ziekte van lyme. Wel knapte ze enorm op na de wormenkuren en natuurkundige medicatie die onder begeleiding van de dierenarts werd gegeven om ziekte van Lyme te genezen en wormen te verwijderen. Dat is allemaal goed gelukt. Toen was onze Pol 5 jaar, inmiddels 18 jaar. En ze was echt dood en dood ziek!
Dus maak je geen zorgen over geen wormen vinden. Iedere situatie is anders.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 10:50

Ik heb ook nooit wormen gevonden na ontworming. En leverbot is denk ik te klein om zo duidelijk te zien?
Sowieso best ook binnen 2 maanden de behandeling herhalen zodat je er zeker van bent dat je alle larve etc er uit hebt. Haal ook zeker je weide proper want via mest kan het terug op je gras komen

llora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-21 14:35

Dierenarts geweest en ze mag terug eten darmen klinken goed . Ze is veel ontspannende. Dierenarts vind ze er al veel beter uit zien.
Volgens haar komt ze langzaam in gewicht aan

Foto’s van vandaag

Afbeelding
Afbeelding

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 14:49

Wat fijn dit nieuws.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 16:27

Ja, goed nieuws ! En vooral ook goed dat de dierenarts het ook opmerkt (dat wil dan meestal zeggen dat het écht beter is ;) ).

Leverbot zit in de galgangen van de lever, dus ik denk niet dat je die in herkenbare vorm terugvindt in de mest ná ontworming. Geen idee eigenlijk hoe die dode leverbotten afgescheiden worden ...
Bij onze paarden heb ik in ieder geval ook nooit iets ontdekt in de mest na de behandelingen tegen leverbot. Dus niks zien, hoeft niet te betekenen dat er niks was.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-21 16:46

Had ook al wat opgezocht maar zouden heel klein zijn en bijna niet te vinden de leverbot. En ze niet zien in de mest betekent niet dat de leverbot er niet is zei de dierenarts. We geven ze nu eten in de buurt van de trailer haha. Ze wilt haar emmer al eten van op de laadklep. Forceren niet ofzo. Gewoon ontspannen eten naast dat toch niet zo enge ding haha. Staat ze daar zo relaxt te eten terwijl ze meer als een week geleden er niet in de buurt wilde komen.

Moest er iemand interesse hebben in transportgetten hoog model. Hadden ze voor haar gekocht maar vermitst ik ze niet mag aan doen bij haar achterbenen gaan we ze terug verkopen haha. Heb ze te koop staan op bokt markt.

Afbeelding

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 16:49

Wat een rollercoaster. Met wormbesmettingen toch altijd wat spannend als je flink moet ontwormen en een paardje wat weerstand mist.
Heb een filmpje gezien van wat ze in de kliniek uit een paard haalde qua wormen. Die had altijd wormen en moest je echt opletten met ontwormen. Paard was niet mager en wel fit en in wedstrijd conditie. Maar door te heftig ontwormen, toch ernstige koliek.

Elke worm is natuurlijk net even anders, maar ik vind je nieuwe veearts wel heel goed er bovenop zitten.

Hopelijk krijgen jullie haar hier weer doorheen en zie je elke dag weer positief verschil. Soms een stap terug zal je altijd weleens hebben.

Mijn merrie van nu 28, was 19 dat ze verwaarloosd en broodmager bij ons kwam. Het is dat we haar kenden, maar de hele uitstraling was anders dan vroeger.
Ze knapte op het oog goed en snel op, maar ik merkte wel dat ze snel moe was.

Ze zag er van buiten al even knap uit, toen ze voor het eerst weer eens lekker uit haar plaat ging, zoals we haar kende. Daarna kwam haar echte, eigen karakter weer terug. Ondanks dat ze me die eerste keer aan de longe bijna door de bak sleurde, kon ik alleen maar lachen en huilen tegelijk. Was gewoon heerlijk dat ze weer gek deed.

Maar heeft me wel doen beseffen dat er van binnen nog langer veel meer gebeurt, dan we van buiten zien. Zo knapte de kwaliteit van haar hoeven ook met de tijd op. Logisch, die hebben meer tijd nodig.

Als je er middenin zit, kan je hart wel huilen, maar achteraf was het slechts een nare periode en gelukkig korter dan alle goede jaren daarna. Ze is er nog steeds en ik behandel haar nog altijd als porseleinen paardje, maar ik ben zo trots en blij.

Ik wil nooit jinxen, maar je goede werk wordt vast en zeker beloond. Het is nogmaals, echt een heel knap paardje <3

llora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-21 22:17

Pff eindelijk vandaag iets vastere drollentjes. Het is echt de laatste dagen op en af gegaan. Van veel te plat naar wat vaster om terug plat te gaan. Spuitwater diarree heeft ze niet meer gehad na zondag. Was echt aan het twijfelen van zou ik ze echt niet naar de kliniek brengen. Maar dierenarts zei wacht af geef haar darmen tijd. En zei ook als Ik ze nu met man en macht probeer op de kliniek te krijgen gaat ze door de stress nog meer diarree krijgen en darmen die ontregeld zijn. Heb ze de afgelopen dagen geen mengel of krachtvoer mogen geven. Enkel zoveel mogelijk hooi en vezels of wat vezelbrok lichtjes geweekt met een beetje water en probiotica. Haar vitamine korrel heb ik ook niet gegeven had volgens de Da geen zin. Alles vliegt er nu toch gewoon door. Dus enkel droog hooi en vezels voor de darmen. Omeprazole wel daar mocht ik zeker niet mee stoppen.

Ik heb het gevoel dat ze terug veel is afgevallen maar de dierenarts vond het nog heel goed mee vallen. Het is vooral om dat ze gespannen stond op haar middenrif/ buik. Maar naar mijn gevoel zijn we weer verschillende stappen achteruit gegaan in het bijkomen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 22:27

Toch lijkt ze op de foto er beter uit te zien. De vacht lijkt rustiger en meer glans te hebben.
Diarree kan van de Omeprazol komen.
Is overwegen om er tijdelijk mee te stoppen, of om een diarree remmer toe te voegen.
Hoe is het nu met het luchtzuigen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 22:31

Ze begint veel meer kont te krijgen, ribben nu even zien is niet zo erg. Vind dat je het hartstikke goed aanpakt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 22:48

Firegirl schreef:
Toch lijkt ze op de foto er beter uit te zien. De vacht lijkt rustiger en meer glans te hebben.
Diarree kan van de Omeprazol komen.
Is overwegen om er tijdelijk mee te stoppen, of om een diarree remmer toe te voegen.
Hoe is het nu met het luchtzuigen?

Dierenarts die volgens mij heel goed bezig is gaf aan juist NIET met omeprazol te stoppen. Ik zou deze dierenarts haar adviezen opvolgen!
Nu niet zelf gaan prullen. Ik vind je paard ook glanzen en meevallen. Vergis je niet, je pakt eventuele leverbot aan, maagklachten, er is fl8nk gevoerd en je paard stresst gemakkelijk. Ik zou haar ook thuis houden. Niet meer pogen om in de kliniek te krijgen.

llora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-21 23:09

De reden om niet met omeprazole te stoppen was omdat de zuurte graad in de maag omhoog schiet als je ineens stopt met omeprazole. Omeprazole moet je heel langzaam rustig afbouwen. Als je ineens stopt komen de maagzweren eens zo hard terug. Daarmee heb nooit begrepen dat sommige dierenartsen maar een kuur voor zeven dagen geven en volle dosis en dan ineens na zeven dagen stoppen en zou het over moeten zijn. Vorige keer hebben we drie maand omeprazole gegeven. Maand en een half volledige dosis en dan een maand en een half langzaam afgebouwd en gaan we nu terug doen.
Dus met de omeprazole durf ik echt niet te stoppen.
Luchtzuigen is een ramp geweest de afgelopen dagen. Op alles en nog wat zuigde ze lucht. Eender wat ze vond. Emmer omheining paal alles.
Vermoed doordat haar darmen pijn deden.

Haar kont vind ik nog mager. Maar nu vooral haar rug en ribben. Pfff maar ja luchtzuigen en pijn . Ze heeft wel spuiten gehad voor haar darmen. Maar spuit zetten geeft zowizo stress. Dus was soms bluts met de buil. Stress voor de spuit was gegarandeerd nog plattere mest.

Sommige mensen in mijn omgeving snappen niet dat ik er tijd en geld in blijf steken.

Maar mijn visie is ik heb er voor gekozen en ga ervoor. Wist ongeveer waar ik aan begon. Dat het zo moeilijk ging gaan had ik wel niet helemaal verwacht. Maar ik ben van mening dat als ik ze erdoor krijg dat ik een pracht van een pony ga hebben. Tegen de kids enorm maar dan ook enorm lief en knuffelig. Cool rustig wat je ook maar wilt. Behalve als de dierenarts of smid komt. Dan komt het monster boven.
En ik en de pony? Tja wisselt van dag tot dag. Ik ben de tofste mens voor haar als ik met haar emmer afkom maar moet haar daarna met rust laten. Zoniet dan durft ze het licht uit mijn ogen slagen. Meerdere keren al trap gehad . En de kids? Doet ze niets naar. Maar ik ben dan ook de boeman die haar vast houd bij de dierenarts en smid en medicatie geef. Oh en niet te vergeten die ambetante met de praam! Ooit zal ze mij is graag zien zeker?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 23:52

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 02:00

Qua gedrag zou ik dan ook juist investeren in de momenten buiten iets moeten om. Onze merrie is ook wantrouwend, dus ze kon wel van me weglopen en met lichaamstaal me behoorlijk afwijzen. Daarom juist de momenten gepakt dat ze uit zichzelf kwam. Ook weleens gepakt om alleen aan contact te werken. En ik ben absoluut niet van snoepjes of omkopen, maar toch gedaan. Let op haar lichaamstaal en probeer vooral op je eigen houding en ademhaling te letten. Hou het bij korte sessies en stoppen als het goed gaat.

Ik snap heel goed dat je naar haar lijf kijkt en steeds o jee, denkt, maar op zich is dit een nieuwe route en kost het echt tijd. Als ze echt vol wormen zit, is soms langzaam ook beter dan heel snel. Heb de beelden daarvan gezien.

Omeprazol slik ik zelf ook al jaren en stoppen doet inderdaad pijn. Als je even mens met paard mag vergelijken. Maar het heeft ook echt wel nadelen. Maar stoppen kan altijd nog.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 07:47