Paard kopen: waar laat je hem medisch gezien voor staan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 12:55

Je hebt gelijk, slechte straalbenen op de foto :j

Vaak lopen recreatie paarden ook 3 keer een paar uur.
En dan vind ik het ook zo jammer dat goed rechtrichten zo onderbelicht word.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 19-08-21 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 12:56

Net eentje laten staan, 4 jaar oud met krampbeen, niet extreem maar ook niet wat ik zoek.
Eigenlijk bij ieder medisch gebrek ga ik verder kijken.
Ik heb al een cushing staan met eorth en wdl, een een fjord met een chip in t been.

Maar als ze het krijgen terwijl in mijn bezit gaan ze er niet om weg.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 12:57

Ja dat zegt lang niet alles, sommige hebben een 4 qua klasse straalbeen en worden inderdaad nooit kreupel er aan. In dat geval hecht ik ook de meeste waarde aan het klinische beeld en goede training. :-)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 12:59

Elisa2 schreef:
Ja dat zegt lang niet alles, sommige hebben een 4 qua klasse straalbeen en worden inderdaad nooit kreupel er aan. In dat geval hecht ik ook de meeste waarde aan het klinische beeld en goede training. :-)

Er zijn er met een cyste in het straalbeen die al járen op topniveau functioneren. Ze hoeven er niet kreupel aan te worden. Alleen áls ze er kreupel aan worden ben je de sjaak

Elisa2

Re: Paard kopen: waar laat je hem medisch gezien voor staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 13:03

Ja een cyste laat ik staan, teveel ellende mee gehad.

DP: ben het met je eens, juist dan is goed ruggebruik en een rechtgericht paard zo belangrijk.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 13:03

996981 schreef:
Elisa2 schreef:

Er zijn er met een cyste in het straalbeen die al járen op topniveau functioneren. Ze hoeven er niet kreupel aan te worden. Alleen áls ze er kreupel aan worden ben je de sjaak

Tja als je er 1 hebt is het een ander verhaal. Er eentje kopen zou ik toch maar niet doen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 13:07

Babootje schreef:
996981 schreef:

Tja als je er 1 hebt is het een ander verhaal. Er eentje kopen zou ik toch maar niet doen.

Voor mij ligt het helemaal aan het geld en het doel :j Als je hem kan kopen voor geld waarbij het risico op vervroegde uitval niet dramatisch is durf ik het best aan. Zeker bij een ouder paard dat al langer meedraait. Dan moet het paard echter wel echt iets toevoegen. Dus of heel getalenteerd zijn, of al veel ervaring. Een gewone zou ik minder snel kopen. Als het gaat om een driejarige met als doel zo lang mogelijk houden is het natuurlijk ook minder verstandig

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 14:30

goldyc schreef:
Zouden jullie een excemer kopen?

Nee, ik woon in een regio die echt niet geschikt is voor paarden met eczeem.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 22:37

Niet elk paard met HKO fokt dat door en niet elk paard loopt kreupel.

Ik zeg ook zeker nergens dat een paard dat recreatief bereden wordt, minder mag zijn.

Maar het verschil is wel dat iemand met wedstrijd ambities de basis vraagt en nog wat meer. Vaker en intensief wil trainen en dan tegen dingen aan kan lopen.

Als je recreatief rijdt is basis vaak voldoende. Dat wil niet zeggen dat je paard niet goed gereden wordt, of scheef mag lopen etc, maar dat er een grens is aan wat je zal gaan vragen en soms ook hoevaak.

Ik heb een ruin met blesusre nog best regelmatig kunnen rijden. Liep dan goed en enthousiast, maar ga je niet meer opbouwen naar meer. Het was voldoende en bewegen was voor hem zeker wel nodig ook.

Dan heb ik nu nog 2 20+ers met artrose die nooit een stap onregelmatig lopen en zelfs nog fijn bewegen. Maar ook dan weer zelfde verhaal; Wel correct rijden, maar dat is voldoende. En ik hoef ze niet allemaal elke dag te rijden.
Verder 24/7 vrije beweging.

Daarom zou ik bij een afwijking ook in de afkomst spitten bijvoorbeeld. Komt het veel voor......

Daarbij zijn er ook nieuwe, andere inzichten over bijv HKO.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 08:59

Wat voor een nieuwe inzichten? Slechte straalbenen zijn wel erfelijk, denk maar aan de hengst L"Invasion die HKO in de kwpn fokkerij heeft gebracht. En wat het kwpn er aardig uit heeft weten te fokken inmiddels door strenge gezondheidselectie. HKO kan ook ontstaan door andere factoren, overbelasting, slecht bekappen etc. ongelijke voeten. Hoewel dat laatste ook een symptoom kan worden van HKO.

Artrose kan met goed management vaak nog wel een tijdje mee, ben het ermee eens dat zoveel mogelijk vrije beweging enorm belangrijk is.

Ik snap wel wat je bedoelt, en ik denk dat het voor paarden met mankementjes vooral belangrijk is dat ze eigenaren/ trainers hebben die dat goed kunnen managen. Of dat nu recreatie of sportruiters zijn.