Waarschuwing m.b.t. zandkoliek

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 23:17

Blue258 schreef:

Dat moet wel wonder spul zijn als je er maar zo weinig van hoeft te geven ( ik geef liever de gewone psyllium zaadjes lekker veel richting de 600 gram per dag voor een kuurtje) tijdens zand koliek mocht ze van de da 500 gram per x hebben ( 2x per dag) dus te veel voeren dan moet je nog al
Ik vind jou poeder dus erg weinig

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 23:51

Blue258 schreef:
Ik heb een jaarlinger en ik heb 400 kg gerekend voor hem. Dat waren geloof ik 2 schepjes.
Ik heb nu een andere zandkuur gekregen van de kliniek. Hopelijk werkt deze beter! Ik zal even een linkje sturen van de zand weg die ik gekocht had. Misschien niet de juiste????

Vrijwel elke zandkuur bevat hetzelfde nl. psylliumzaad enige verschil is of t zaadjes of husk is. Pony van 400 kg mag zeker 200 gr pd of 400 gr als er veel zand in zit. Eventueel aanvullen met (gekookt) lijnzaad en zorg voor voldoende beweging! Daarnaast bij voorkeur hooi voeren en geen voordroog.

Hier ook net weer kuur gehad, nu even niks en dan weer enkel lijnzaadprutje over een maand weer vlozaad erbij.

Hartje

Re: Waarschuwing m.b.t. zandkoliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 00:23

Ik ben bij het gekookte lijnzaad nog benieuwd hoeveel water en zaadjes jullie gebruiken.
Ik kook 2,5 liter water met een mok vol zaadjes. Dit verdeel ik over 2 dagen. Maar dit is dan waarschijnlijk ook veel te weinig.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 10:09

snorkel1986 schreef:
Blue258 schreef:

Dat moet wel wonder spul zijn als je er maar zo weinig van hoeft te geven ( ik geef liever de gewone psyllium zaadjes lekker veel richting de 600 gram per dag voor een kuurtje) tijdens zand koliek mocht ze van de da 500 gram per x hebben ( 2x per dag) dus te veel voeren dan moet je nog al
Ik vind jou poeder dus erg weinig

Het is een 100% natuurlijke mix die Psylium bevat....
ze geven ook nergens weer wat ze er nou eigenlijk in zit. Ik denk dat dit, gezien de geadviseerde hoeveelheid redelijk nutteloos is. Tenzij het maatschepje zo groot is als een voerschep ;)
Zo jammer dat je iets koopt en denkt dat je het zo goed doet op basis van het advies op de verpakking en dat dat dus zinloos blijkt. Echt een slechte zaak vanuit de fabrikant hoor..

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 10:31

Ik heb vlozaad besteld. Hoeveel geven jullie daarvan? En geven jullie dat dan gewoon zo droog over het voer?

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 10:35

Pally schreef:
Ik heb vlozaad besteld. Hoeveel geven jullie daarvan? En geven jullie dat dan gewoon zo droog over het voer?

Iedere maand een kuur van 5 dagen 250 gram per dag werd mij geadviseerd vanuit de kliniek. Ik geef het droog door het voer.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 10:42

Wesseltje schreef:
Pally schreef:

Iedere maand een kuur van 5 dagen 250 gram per dag werd mij geadviseerd vanuit de kliniek. Ik geef het droog door het voer.

Oke top, dank je.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 16:15

Wesseltje schreef:
Pally schreef:

Ah door dit topic ben ik een stuk wijzer geworden. De husk wordt hier absoluut niet gegeten. Vooral bij mijn oudje blijft het voornamelijk onder zijn bovenlip plakken :D en dan wil hij niet verder eten. Ik vermoed dat het bij de zaadjes wat makkelijker naar binnen gaat. Klopt dat? Of gaan de zaadjes ook zo ontzettend plakken tijdens het eten?

Mijn jonge merrie eet ook de husk niet. Mogelijk komt dat omdat ze geen krachtvoer krijgen en dan is de husk wel veel om met een klein beetje vit/min korrel op te eten.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 16:36

50 Gram per 100 kilo paard als onderhoudskuur, 100 gram per 100 kilo bij zand. Mijn paard is laatst gewogen op 541 kilo dus zij komt iets boven de 250 gram uit. Kuur 5-7 dagen.
In de paddockperiode krijgt die van mij het elke maand, als er voldoende gras staat in de weideperiode krijgt ze in die tijd 1x een kuur.

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-21 09:01

Goedemorgen!
Dag 3 van de zandkuur en de derde dag dat mevrouw de brokjes er tussenuit vist..
Vorig jaar en het jaar daarvoor had ze andere brokken en dit ging toen prima. Zowel nat als droogvoeren heb k de afgelopen dagen geprobeerd. Heb t ook extra gewoon in de nacht in haar bak laten zitten zodat ze er misschien nog wel van ging eten, maar helaas. Hoe doen jullie dit?

Haar oude brokken wil ik in overleg wel weer gaan halen overigens. Die vond ze sowieso veel lekkerder. Alleen zoek even een oplossing voor nu

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 13:13

Felien_Kyra schreef:
Goedemorgen!
Dag 3 van de zandkuur en de derde dag dat mevrouw de brokjes er tussenuit vist..
Vorig jaar en het jaar daarvoor had ze andere brokken en dit ging toen prima. Zowel nat als droogvoeren heb k de afgelopen dagen geprobeerd. Heb t ook extra gewoon in de nacht in haar bak laten zitten zodat ze er misschien nog wel van ging eten, maar helaas. Hoe doen jullie dit?

Haar oude brokken wil ik in overleg wel weer gaan halen overigens. Die vond ze sowieso veel lekkerder. Alleen zoek even een oplossing voor nu

Dit is inmiddels aardig opgelost gelukkig *\o/*

Wel even een volgende vraag. Kun je die plastic handschoenen die gebruikt worden voor mestonderzoek wat betreft het zand nog ergens kopen? :)

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 13:18

Ik jat er wel eens een bij het tankstation :'). Na gebruik uitspoelen en dan kan er best nog een mestonderzoek in voordat hij de prul in gaat

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 13:37

Een doorzichtige plastic bak ofzo werkt ook wel hoor :j en die kun je steeds opbouw gebruiken. Ook wel weer handig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 13:45

Felien_Kyra schreef:
Felien_Kyra schreef:
Goedemorgen!

Dit is inmiddels aardig opgelost gelukkig *\o/*

Wel even een volgende vraag. Kun je die plastic handschoenen die gebruikt worden voor mestonderzoek wat betreft het zand nog ergens kopen? :)

Bij de bouwmarkt. Kosten maar een paar euro. Ik gebruik de handschoenen nl ook om mijn kippenhok schoon te maken.

https://www.gamma.nl/assortiment/gamma- ... /p/B427960

Of zoiets:
https://www.kapperskorting.com/handscho ... gImofD_BwE

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-21 18:10

Uitspoelen in een emmer wil ook prima zand zakt vrij snel dus bovenste af gieten niet water er op en zo x of 3 dan effe schuin houden en langzaam rest water weg gieten dan zie je ook hoeveel zand er in zit ( wel beginnen met schone emmer)

Karlijn_dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 14:10

Wesseltje schreef:
Pally schreef:

Miss dubbele vraag maar voor de zekerheid, lees zoveel wisselende adviezen: dus echte vezels husks kan je ook droog voeren? Lees soms dan mensen het met liters water mengen omdat het anders verstoppingen zou geven. Zoveel verschillende meningen hierover vomgens mij

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 14:24

Als ik husk voer dan gewoon droog

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 14:34

Ik meng het gemalen husk wel met water, anders ademt ze het in en dan eet ze voorlopig echt niks meer uit de voerbak. Ze vindt poeder in haar neus afschuwelijk.
Natgemaakt vindt ze het gelukkig heerlijk

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 19:55

Hoe zijn jullie paarden na zandkoliek? Merken jullie nog gevoeligheid op de darmen maanden later?

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 22:37

Ben ik ook erg benieuwd naar.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 23:20

Eh na ruim 6 weken vond ik mijn paard pas weer echt fit dat ze zelf echt door de bak huppelde en ze heeft 4 weken eerst rust gehad

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 23:25

Hier een paard die nog gevoelig is op de flanken, maar voor de rest fit. Voor de zandkoliek in september 2020 nooit problemen of gevoeligheid. Uit zich hier vooral in gevoeligheid rondom de flanken, spanning, minder buigen en aandrang tot mesten onder rijden. Mest zelf ziet er goed uit en sinds de zandkoliek staat hij niet meer op de paddock. Nog wel maandelijks een goede psylliumkuur met 100 gram per dag (C-pony). Nu recent gestart met bijvoeren van extra lijnzaadolie.

Jessica_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-21 12:21

Mijn paard is flink afgevallen na de koliek, er gaat momenteel aardig wat slobber en luzerne in om haar bij te laten komen. Verder valt mij ook op dat ze nog wat gevoelig is op de flanken, ik twijfelde of dit aan de koliek kon liggen maar nu ik lees dat Juangi dit ook heeft, denk ik van wel..

Ik vind haar verder wel gewoon vrolijk en echt haar oude zelf, dat was eigenlijk na een of twee weken alweer.

Jessica_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-21 14:20

Weer even een berichtje in dit topic. Ik ben momenteel weer met een nieuwe zandkuur bezig, geef nu ongeveer 300 gr psyllium per dag door de slobber heen. Dit is de derde kuur die ik geef sinds ze half december zandkoliek had.

Nu merkte ik dat ze gisteren erg gevoelig was bij aanraking van de achterkant van de buik en de flanken (meer dan normaal, ze reageerde er echt boos op en tilde een achterbeen op terwijl ze de liefheid zelve is). Ze eet wel goed en vertoont geen tekenen van koliek. Zouden jullie dit reden vinden tot zorg, of gewoon de kuur afmaken en even afwachten hoe het daarna is?

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 14:44

Jessica_K schreef:
Weer even een berichtje in dit topic. Ik ben momenteel weer met een nieuwe zandkuur bezig, geef nu ongeveer 300 gr psyllium per dag door de slobber heen. Dit is de derde kuur die ik geef sinds ze half december zandkoliek had.

Nu merkte ik dat ze gisteren erg gevoelig was bij aanraking van de achterkant van de buik en de flanken (meer dan normaal, ze reageerde er echt boos op en tilde een achterbeen op terwijl ze de liefheid zelve is). Ze eet wel goed en vertoont geen tekenen van koliek. Zouden jullie dit reden vinden tot zorg, of gewoon de kuur afmaken en even afwachten hoe het daarna is?

Jij hebt een paard toch? Ik zou verhogen naar 2x 300 gram of meer per dag en even meerdere dagen testen ( meerdere hoopjes) en kijken of het zand is