Extreme stress bij pony, ten einde raad..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Iilssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-20 21:16

Ik wou even zeggen dat ik het erg lief vind dat iedereen zo meedenkt! Ik lees alles en probeer ook zoveel mogelijk te reageren, neem alles mee om te kijken wat er nu aan de hand is.. :(

nynke55

Re: Extreme stress bij pony, ten einde raad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 21:20

Wat iemand al zei, ik zou voor nu in elk geval wat elektrolyten geven, als je pony zo erg zweet raakt hij veel zout kwijt en daar kan hij zich knap beroerd door gaan voelen.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 21:20

Jeetje zeg wat sneu dit! Arm beestje, konden ze maar praten in dit soort situaties he.....

Heel veel sterkte!

Iilssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-20 21:36

nynke55 schreef:
Wat iemand al zei, ik zou voor nu in elk geval wat elektrolyten geven, als je pony zo erg zweet raakt hij veel zout kwijt en daar kan hij zich knap beroerd door gaan voelen.

Ik geef hem al elektrolyten sinds een paar dagen :')

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 21:49

Over die PPID test.. is het niet zo dat de ACTH waarde (waarop je test bij ppid) omhoog gaat bij stress? Dan is deze uitslag dus compleet onbetrouwbaar..
Vraag of je de complete uitslag van het onderzoek doorgestuurd kan krijgen op de mail. Kun je dat meteen doorsturen als je besluit naar een andere kliniek te gaan.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 21:49

Als hij vervoerd kan worden zOu ik naar Wolvega gaan (eerst even bloeduitslagen afwachten) Daar hebben ze de middelen en apparatuur om dingen uit te zoeken. Zikn fijne artsen. Sneu voor het dier en voor jou.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 21:50

Ja, de ACTH-waarde gaat omhoog bij pijn en stress. Vandaag nog met m’n DA over gehad.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 21:54

Ja, die gaat omhoog. Maar niet zo extreem. Dan zou je door stress licht verhoogde waarden kunnen zien. Mocht het ppid zijn, dan is het bijna te hopen dat de waarden echt heel veel te hoog zijn. Dan is er tenminste geen twijfel.

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 22:01

Ik wil je heel veel sterkte wensen ts. Ik zou het ook echt niet meer weten. Het enige wat ik je met klem wil afraden is om het nu al alternatief te gaan zoeken. Het heeft mijn paard alleen maar jaren langer met pijn rondlopen opgeleverd, door verkeerde diagnose.

En als je naar een kliniek gaat regel een roesje. Domesedan kan je in een gel halen, waardoor je hem niet gelijk plat hoeft te spuiten en zelfs eventueel bij kunt geven. Of er zelfs voor kunt kiezen om niets te geven. Het is nu denk ik wel een prettig idee om het bij voorbaat te hebben liggen. Als je het niet krijgt van je da stuur je mij maar een pb, ik heb het al liggen voor oud en nieuw.

Ik ben ook bang dat je je niet blind moet varen op de acth test voor ppid. Acth kan namelijk omhoog schieten bij extreme stress en of pijn en in jullie geval is er zowiezo sprake van extreme stress.
Laatst bijgewerkt door neetoch op 30-11-20 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 22:09

Dit is wel echt extreem gedrag ja.
Ik zou uitproberen wat er gebeurd als je de pony met vriendje bij een kennis zou zetten. Dus ergens anders. Zien of hij dan daar ook dit gedrag heeft.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 22:23

Arm dier.
Om spanningsmasten en aardstralingen etc uit te sluiten zou ik paard eens een weekje of wat verhuizen naar een andere stal. Je hebt imo vrij weinig te verliezen.
Mocht dat niet helpen kun je altijd nog verder zoeken maar dit lijkt mij echt het makkelijkst en snelst te realiseren.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 22:40

Iilssx schreef:
kwii schreef:
Jeetje dat komt op mij over op een erg kortzichtige dierenarts.. Zeker als hij termen als 'paardenfluisteraar'en 'kronkel in de kop' gebruikt. Nou wil ik best geloven dat sommige paarden een kronkel hebben, maar uit jouw hele verhaal lijkt me vreemd dat jouw pony dat opeens zou hebben. Denk dat ik voor een second opinion zou gaan. Heeft hij niet aangeboden om iets rustgevends toe te dienen aan je pony? Lijkt me voor de pony ook niet goed om hem maar elke dag zo uit zijn plaat te laten gaan tot het bloedonderzoek binnen is. (Weet niet hoe lang dat duurt?)

Nee hij zei eigenlijk dat ik hem gewoon moet laten rennen tot hij moe is. Waarop ik zei hij stopt nooit zelfs niet als hij erbij neervalt! Sorry wist echt niet wat ik met dit gesprek moest.. Hij gaat nu medisch gezien wel achteruit als het niet medisch was..

Ik heb het zo met je te doen (en met je pony), hopelijk kun je iets met de uitslag van de cushingtest. Sterkte!

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 22:50

Wat verveld dat de dierenarts zo bot was. Dat kan je er echt niet bij hebben.
Misschien zijn er lieve bokkers die in de buurt wonen en je misschien willen helpen. Bijv met het vervoer als dat lastig is. Er zitten hier veel mensen met kennis en kunde. Maar misschien heb je ook zelf gevoeg mensen om je heen die je kunnen helpen.

Iemand gaf de tip om een filmpje door te sturen naar een dierenarts. Ik volg haar op insta en ze is echt heel behulpzaam, Iris van Gulik.
https://www.instagram.com/p/CIH8e55nyPL ... 2apnb9xeem

Verhuizen geeft stress. Maar ik denk dat het nu kiezen is uit twee kwaden. Door dingen te proberen kom je pas verder. Jij kent je pony het beste, volg vooral je gevoel. Ik zou hem zelf even niet meer buiten zetten. Zou je wel een paar x met hem kunnen stappen aan de hand Bijvoorbeeld. Zodat hij wel uit de stal komt

Ik vind bij een kliniek vaak de kosten echt wel meevallen. Ik las hier bedragen can 1000 en 2000 euro. Dat zijn prijzen voor operaties en behandelingen met opnames van langere tijd. Vaak kan je heel goed aangeven tot welk bedrag je wil gaan en houden ze hier rekening mee

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-20 23:37

Iilssx schreef:
Ik lees veel reacties over klinieken en de eventuele kosten die dat met zich meebrengt. Financieel is +- 1000 euro het uiterste. Deze klinieken zijn allemaal ook meer dan anderhalf uur/ 2 uur rijden. Zijn er ook opties in noord nederland?..

Ja in den ham
https://dierenkliniekdenham.nl/

Zick_Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 00:04

Wat een hork van een dierenarts zeg...
Ik ga mee met het advies van voorgangers, goed onderzoek door een echte paardenarts die het wel serieus neemt lijkt mij het beste. Of verhuizen nuttig is kan je zelf denk ik het beste inschatten, ook hoe de pony op eerdere verhuizingen heeft gereageerd. Mij lijkt een nieuwe plek, zonder zn vertrouwde vriendjes en stal alleen maar meer spanning geven.
Hopelijk kan je al wat met de bloeduitslag!

KnoLLyBoLLy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 00:20

Iilssx schreef:
ellepel schreef:
schoonloo?
die vind ik weer fijn :j
ieder heeft zo zijn eigen voorkeuren natuurlijk.

wat ik je nog wilde vragen.
wil je nog eens terug denken naar de eerste keer dat je pony zo rondrende.
weet je nog wat voor weer net was, scheen de zon, was het warm?
waren er nieuwe paarden op stal,andere dieren. was er iets bijzonders die dag.

Het begon eigenlijk (denk ik) een keer toen hij samen met een weidemaatje naar binnen gingen voor de nacht op stal. Toen was hij heel vrolijk en is hij uitgegleden halverwege. Hij had hierna geen problemen dat hij niet meer naar binnen durfde. Maar pas 3/4 weken erna is het rennen begonnen. Eerst alleen in het weiland ineens out of the blue en dit werd steeds heftiger.

Maar dan zou het dus ook met het uitglijden te maken kunnen hebben,pijn kunnen ze vaak heel goed verbergen en weken later pas tot uiting brengen.

f4bjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 00:36

Sidenote; is je paard verzekerd? Dan kan je ook even met de verzekering alvast overleggen, scheelt nadenk werk als je op de kliniek bent + zou idd ook kijken of je morgen al terecht kan/iig spul van dierenarts kan krijgen om m rustiger te houden. Volledig uitgeput op de kliniek is niet optimaal.
Hier in de buurt genoeg hoogspanningskabels, nooit gehoord dat een paard daar last van heeft + hoezo andere paarden dan geen last van? kan aan mijn onwetendheid liggen hoor daar niet van.
Zo'n gedragsverandering zou ik vnl bang zijn voor hersentumor/cushing oid, iig wel echt iets fysiek-medisch. Echt heel erg naar voor je dit alles.

Ook; misschien als het paard verzekerd is kan je vragen of je hem morgen al op de kliniek kan zetten zodat paard onder toezicht staat en wat rustiger gehouden kan worden + bredere beeldvorming voor arts en - niet geheel onbelangrijk - geeft jou misschien even een hap lucht. Kost natuurlijk wel geld als niet verzekerd/eigen risico gaat er denk ik sws wel aan

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 09:05

Ik zou het echt proberen deze pony een week ergens anders neer te zetten. Het kan ook een soort an gewoonte zijn om zo te sprinten in de bak. Op het filmpje zie ik nl wel een gestresste pony maar geen blinde paniek

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 09:31

Gillbo schreef:
Ik zou het echt proberen deze pony een week ergens anders neer te zetten. Het kan ook een soort an gewoonte zijn om zo te sprinten in de bak. Op het filmpje zie ik nl wel een gestresste pony maar geen blinde paniek

Geen blinde paniek? Wat moet ie behalve dat ie niet door de omheining vliegt nog meer doen dan?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 09:39

Ach TS wat een nare situatie. Wat een stress voor jou en je paard.

Ik zou inderdaad op zoek gaan naar een dierenarts die wat breder kijkt. Een goede kliniek, iets holistisch of ergens waar ze samenwerken met een gedragsdeskundige. Ik zie bij dit probleem niet zo snel de kosten boven de 1000 euro oplopen. Die hoge kosten zitten hem vaak vooral in foto's, scans en MRI's doen. En dat lijkt mij hier iet meteen dag 1 aan de orde.
Maar ook je reeele budget moet iets zijn wat je op een fatsoenlijke kliniek moet kunnen bespreken. Dat er een eind aan je geldboom zit. Dat je daarbinnen iets wil kunnen betekenen voor je paard. Maar dat er daarna een andere oplossing moet gaan komen....

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 09:48

pol013 schreef:
Ach TS wat een nare situatie. Wat een stress voor jou en je paard.

Ik zou inderdaad op zoek gaan naar een dierenarts die wat breder kijkt. Een goede kliniek, iets holistisch of ergens waar ze samenwerken met een gedragsdeskundige. Ik zie bij dit probleem niet zo snel de kosten boven de 1000 euro oplopen. Die hoge kosten zitten hem vaak vooral in foto's, scans en MRI's doen. En dat lijkt mij hier iet meteen dag 1 aan de orde.
Maar ook je reeele budget moet iets zijn wat je op een fatsoenlijke kliniek moet kunnen bespreken. Dat er een eind aan je geldboom zit. Dat je daarbinnen iets wil kunnen betekenen voor je paard. Maar dat er daarna een andere oplossing moet gaan komen....

Ik vraag ook vaak na wat iets gaat kosten hoor.

Toen bleek dat mijn paard misschien een operatie moest, wilde ik de kosten weten en hoe groot de kans op slagen is (als in: is het probleem hiermee opgelost, of grote kans dat het terug komt)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 10:05

Earth schreef:
Gillbo schreef:

Geen blinde paniek? Wat moet ie behalve dat ie niet door de omheining vliegt nog meer doen dan?

nou ja ik snap het wel, als ik dit filmpje zie denk ik ook van goh dat is er een met energie teveel.
die gaat even flink uit zijn plaat daar.
mijn ruin kan af en toe ook zo als een idioot in de bak rondrennen.
maar dat is 10 minuutjes,daarna is het klaar en gaan we uit stappen.

want de pony in het filmpje draait af en toe gewoon om, gaat om de rem om om te draaien.
bij paniek zou ik echt denken aan ongecontroleerd, en er er uit willen,uitglijden etc..
maar dat is ook weer heel persoonlijk wat je er in ziet.
en dat deze pony het zoveel en zo lang doet is wel erg vreemd.
hopenlijk komt er op korte termijn een oplossing en verbetering

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 10:19

Ze geeft aan dat de pony het erger doet als ie los is.

Zit er paniek/adrenaline in, dan versterkt dat natuurlijk ook nog het rennen.

Iilssx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-20 10:36

Ik zie een paar reacties van mensen dat het gecontroleerd is en niet blinde paniek. Misschien is het filmpje niet helemaal duidelijk maar dit is echt wel blinde paniek. Hij rent tegen alles en iedereen aan. Ziet niks als hij zo bezig is. Hier rende hij in de buitenbak waar hij nog redelijk dicht bij zijn stal is (daar wil hij het liefst in) wanneer je hem bijv in de wei zet dus verder weg van zijn veilige plek breekt hij door alles heen en valt andere paarden aan. Ik ga vandaag een aantal mensen benaderen voor een second opinion.

hooffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 10:42

ik zou eens proberen om hem te verhuizen naar een andere plek. gezien het verhaal lijkt het er op dat hij hier niet op zn plek staat.