Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 07:29

Die van mij is ook verschillende keren uit haar plaat gegaan. Hoeft dus niet perse wat te zeggen. Plus mijn paard had een veulen van 2 maanden aan de voet, die ga ik niet erbij opsluiten.

fannetje

Re: Blessure aan het checkligament, behandelen met PRP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 13:18

Echo was goed vanmorgen, zijn losbreekactie heeft geen gevolgen. Gewoon verder opbouwen, meer draf toevoegen en daarna bochten mee gaan pakken.
Even ter illustratie hie zijn been er nu uit ziet, vers uit stal.
Afbeelding
Eind van de dag is het dunner, ook na werk is het dunner als dit.
Ik denk dat oorspronkelijk het been 3-4x zo dik was net na de blessure.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-20 17:37

Bij ons ook goed nieuws na het scannen vandaag, de pees is supermooi hersteld en we kunnen aan de slag met opbouwen :) eerst maar 5 minuut draven en dat elke week uitbreiden. Als het zo goed blijft gaan kunnen we over 4 weken weer galopperen.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-20 22:00

Mijn paard heeft dan wel een andere blessure, maar wel behandeld met PRP. Ze is sinds april kreupel. In augustus besloten haar niet opnieuw te scannen, maar deze winter rust te geven en alleen stappen. De zwelling is erg mooi aan het afnemen, nog steeds! Ik kon het toch niet laten en wilde even kijken hoever we nu staan, voor zover dat te beoordelen is natuurlijk. Ze is nog niet zuiver, maar ook niet meer zo slecht als toen. En stijvigheid speelt uiteraard ook nog wel een rol, aangezien ze heel rustig is op het land en dus niet echt sprintjes trekt en zichzelf los bokt oid.

Gaf me toch ook een beetje vertrouwen. Nu gaan we gewoon op dezelfde voet verder en over een maand of 3-4 gaan we naar de kliniek om weer te scannen.

spokey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 15:27

Fly_high schreef:
Bij ons ook goed nieuws na het scannen vandaag, de pees is supermooi hersteld en we kunnen aan de slag met opbouwen :) eerst maar 5 minuut draven en dat elke week uitbreiden. Als het zo goed blijft gaan kunnen we over 4 weken weer galopperen.

Wat een goed nieuws, Hoelang zat er tussen je vorige scan en deze?

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-20 20:38

Spokey, exact 6 weken. Mijn merrie is dan ook pas 10 en het is haar eerste peesblessure.

Met scannen was er duidelijk te zien dat de pees volledig gevuld was maar de vezeltjes nog niet allemaal in de juiste richting waren. Daardoor is de pees nog vanzelfsprekend niet volledig belastbaar.

Ik mag van mijn DA nu om de dag opbouwend rijden en op overige dagen alleen stappen. Over 4 weken gaan we het revalidatieproces opnieuw bespreken. Ik heb begrepen dat ooit in de verre toekomst ;) wij zelfs weer zouden mogen springen.

Zo te zien heb ik aardig veel geluk, er zijn nog enkele paarden met diverse peesblessures bij ons op stal en de rest doet er aanzienlijk langer over.

_Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 19:32

Wij zijn inmiddels in onze 11de week nadat zijn blessure werd geconstateerd, 3 weken geleden terug geweest voor controle en de DA was zeer tevreden over hoe het herstel ging! Mochten de draf erbij gaan opbouwen, eerst nog even een week gestapt omdat hij een dik (einschuss?) been had waardoor hij behandeld was. Eerst 2 keer buiten erop gezeten dat ging prima, helaas de week erna eraf gevallen tijdens de eerste keer in de bak en daarna flink uit zn stekker gegaan.. gelukkig heeft het been daar niet op gereageerd! Probleem is nu alleen dat ik er niet meer op durf in de bak, hij is zo onwijs fris.. buiten blijft ie gelukkig redelijk braaf, maar met werk lukt dat max 2-3 keer omdat het zo snel donker is.. hij staat overdag buiten op een verhard stuk (8 bij 10 denk ik) en ik laat hem ‘s ochtends en s avonds aan de hand rollen en grazen. Inmiddels heeft ie constant dikke achterbenen, door het stappen word het wel wat beter, maar daar durf ik dan weer niet mee te draven, morgenochtend komt de DA weer langs daarvoor.. 3 weken geleden met de echo gelijk bloed laten prikken of daar misschien een oorzaak voor die dikke benen in te vinden was, maar dat was allemaal goed. Heb echt het idee dat zijn energie hem dwars zit, hij is ook nukkiger dan dat ik gewend ben en heb echt met hem te doen.. Hoe gaan jullie om met die opgebouwde energie? Ik ben haast geneigd om hem toch maar een keer uit zijn stekker te laten gaan, mja wel weer met alle risico’s..

spokey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 21:02

Die van mij heeft daar gelukkig geen last van. Hij is dan ook 22 en ik heb hem gewoon bij zijn groep laten staan waar hij overdag mee buiten staat. Het is een rustige groep. Normaal gaf ik hem zelf nog wat extra müsli maar dat krijgt hij nu niet meer.

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 21:15

Mijn paard is ook ontzettend fris de laatste tijd en stijgert en bokt zelfs onder het rijden terwijl ze dat normaal echt niet doet.

Ze staat dagelijks in de paddock van 7 tot 17.00 uur. En we rijden nu 5x per week, maar ze blijft idioot. Ze gaat ook dagelijks uit haar plaat in de paddock, maar been blijft gelukkig normaal.

HarmanyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 22:00

Ik heb dr vandaag voor t eerst laten galopperen onder t zadel terwijl dat eigenlijk nog niet de bedoeling was. Moest 20 minuten kunnen draven en zit gemiddeld op ca 11 minuten nu. Maar ze was zo fris en onmogelijk.. heb daarbij ook een kwartier flink gedraafd. Wel grote lijnen. Maar ze moest t echt ff kwijt. Loslaten durf ik dan toch nog weer niet.. En longeren was ook nog een no go..

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 22:42

Mijn paard is onder het zadel eigenlijk nog wel heel goed te doen maar er naast niet, dan staat hij regelmatig op zijn achterbenen..

Hoe doen jullie dat met erop stappen , laten jullie de teugels lang op pak je wel al wat op? Ik merk dat ik daar nog moeite mee heb, omdat ik niet zo goed weet wat hij aan kan. Bult (been) blijft trouwens dunner worden dus wat dat betreft gaan we de goede kant op. Hij gaat wel regelmatig af in zijn paddock trouwens, dus helemaal rustig houd hij zich niet maar blijkbaar kan zijn been het wel hebben. In januari gaan we weer scannen en dan hoop ik te mogen draven ohz.

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-20 23:15

Die van mij blijft tot nu toe gelukkig heel braaf, zowel erop, ernaast als in de paddock.

Afbeelding

Hopelijk blijft dat ook zo als we het draven erbij mogen pakken.

petravdmeerx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-20 23:56

Christadk schreef:
Mijn paard is onder het zadel eigenlijk nog wel heel goed te doen maar er naast niet, dan staat hij regelmatig op zijn achterbenen..

Hoe doen jullie dat met erop stappen , laten jullie de teugels lang op pak je wel al wat op? Ik merk dat ik daar nog moeite mee heb, omdat ik niet zo goed weet wat hij aan kan. Bult (been) blijft trouwens dunner worden dus wat dat betreft gaan we de goede kant op. Hij gaat wel regelmatig af in zijn paddock trouwens, dus helemaal rustig houd hij zich niet maar blijkbaar kan zijn been het wel hebben. In januari gaan we weer scannen en dan hoop ik te mogen draven ohz.

Ik heb dit gedaan in overleg met mijn dierenarts na de scan, in hoeverre ik het op kon pakken. Heb dit ook rustig aan opgepakt, gaat nu echt steeds beter. Heb ook het idee dat met de belasting die het been krijgt, de bult nog dunner wordt.

Ik moet volgende week woensdag (als alles goed is) voor het laatst scannen. Ben nu 10 min aan het draven onder het zadel, 4 keer per week. Overige dagen stappen op het harde.

Mijn paard gaat nog niet los in de paddock, flipt dan totaal wat logisch is. Ik wacht mijn laatste scan af en wil hiervoor graag toestemming van de arts.

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 07:36

Spannend Petra, hopelijk een positieve (laatste) scan!

Ik wissel nu af met het stappen, ik begin aan een lange teugel en dan pak ik hem iets op, hij zakt er vanzelf in met zijn hoofd, en dan tussendoor ook weer lange teugel. Anders verveeld hij zich enorm in die 40 minuten rondjes stappen in de bak.. Ik denk dat het wel oke is, bult slinkt iig. Maar soms twijfel ik over alles, zo bang dat het fout gaat.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 11:13

Ik pak die mijne gewoon op en zet haar aan het werk, anders blijft ze echt geen 20 of 30 minuten achter elkaar stappen maar dribbelt elke 30 seconden aan :S Het is een lief en nuchter paardje - tot nu toe blijft ze met rijden en wandelen altijd keurig met alle 4 benen bij de grond en reageert nergens op - maar wel erg pittig.

Vanaf vandaag mogen we om de dag 10 minuten draven :)

Ze gaat vanaf dag 1 wel los in de paddock, af en toe gaat ze uit haar stekker maar dat heeft nog geen nadelige gevolgen gehad voor d'r been. Ik neem persoonlijk liever dit risico dan dat ik om de dag ernaast lig :p

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 13:21

Ik zet die van mij ook aan het werk zowel erop als ernaast doormiddel van werken aan de hand. Hij loopt van nature erg op de voorhand en als ik hem met lange teugel laat lopen worden dan de voorbenen veel te veel belast. Als ik hem iets op pak gaat het meer vanuit achter lopen en dat is beter voor zijn been.

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-20 20:08

Ik had niks moeten zeggen. Paardlief stond vandaag op 2 achterbenen toen ik erop zat. Hij wilde er ook nog vandoor gaan en was mega aan het dribbelen/schrikken dus toen maar de bak uit gegaan en op het harde gaan stappen daar was hij uiteindelijk wel braaf. Morgen maar weer een poging in de bak doen.

Destiny dat merk ik bij mijn paard ook, als ik hem op pak komt hij er gelijk goed onder met zijn achterhand.

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-20 20:24

Christadk schreef:
Ik had niks moeten zeggen. Paardlief stond vandaag op 2 achterbenen toen ik erop zat. Hij wilde er ook nog vandoor gaan en was mega aan het dribbelen/schrikken dus toen maar de bak uit gegaan en op het harde gaan stappen daar was hij uiteindelijk wel braaf. Morgen maar weer een poging in de bak doen.

Destiny dat merk ik bij mijn paard ook, als ik hem op pak komt hij er gelijk goed onder met zijn achterhand.

Hahaha die van mij stuiterde gisteren ineens ook toen ik bijna klaar was! We hadden idd niks moeten zeggen! vandaag was hij weer braaf!

Ja dat scheelt echt hoor en is veel beter voor de benen!

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-20 19:47

Mijn oudje van 25 heeft totaal rupture check ligament.

Gek gedaan in de bak en zich verdraait. Stokkreupel.Direct op rust gezet na. 7 dagen scan volgens DA niets aan de hand en gooi maar op het land. Paard op de wei en na 30 min. Weer stokkreupel naar binnen gehaald. Giga bult en heel veel pijn. Volgende dag scan nr 2 . Niets aan de hand volgens DA onderhuidse ontsteking. Behandelen met AB zalf en goed blijven ontsmetten. Zal de rest van de ellende maar even overslaan. Na 3 scans een miserabel paard en fikse ruzie met DA ( was allemaal niets aan de hand ) mn oude DA ingeschakeld en het oudje opgeladen. Na 2,5 uur speurwerk eindelijk een diagnose.

DA nr 1 mag wieberen.....komt er nooit meer in!

Prognose prima andere pezen in super conditie. Stappen of heel klein paddockje. Nu 45 min in klein paddockje. Stappen aan de hand met deze ouwe hengst gaat em niet worden....gaan we vliegen.

petravdmeerx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-20 11:34

Mijn laatste scan was een succes!! Paard is 100% genezen!!

Peesweefsel was van super goede kwaliteit, zelfs na de belasting van afgelopen 6 weken. Een heeeel klein beetje littekenweefsel, maar dat was zo minimaal dat je het bijna niet zag op de scan.

Het opbouwen mogen we nu verder uitbreiden. Ze was zo tevreden dat ik niet meer terug hoef te komen. Ben echt zo blij en opgelucht

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 11:39

Dat is mooi nieuws!

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 11:45

Super goed nieuws! Heel fijn Petra.

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 15:26

Super nieuws! Mijn laatste scan was in september en daarna ook niet meer terug geweest.
Al zou ik dat toch stiekem nog even willen doen...

Wij draven sinds een week nu ook weer balkjes. En het kriebelt nu wel heel erg om eens een sprongetje mee te pakken, maar ik durf zomaar niet... :')

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 16:02

Tierania_ schreef:
Super nieuws! Mijn laatste scan was in september en daarna ook niet meer terug geweest.

Wij draven sinds een week nu ook weer balkjes. En het kriebelt nu wel heel erg om eens een sprongetje mee te pakken, maar ik durf zomaar niet... :')

De mijne heeft afgelopen zomer een ontsteking gehad bij de pees maar ik durf ook nog steeds niet een sprongetje te maken haha. Balkjes doen wij inderdaad ook gewoon maar springen..

petravdmeerx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-20 16:13

Tierania_ schreef:

Ik denk dat ik in het voorjaar nog even een keer ga om te scannen, puur om even te kijken en zeker te weten dat het goed blijft daar binnen. Rijd jij ook alweer zijgangen?

Ik moet nu de galop erbij pakken en dan na 4 weken de zijgangen. Daarbij wel goed in de gaten blijven houden of het been blijft zoals hij nu is.