Paard met aanvallen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Paard met aanvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 15:52

Ik vind den Hoek niet slecht hoor. En in dit geval denk ik echt dat je verder moet kijken/zoeken naar wat er mis is.

Maar veel veeartsen pakken het management niet mee.

En veel mensen zoeken te lang en zoeken daarbij de veearts die ook maar door blijft gaan. Dan heb ik het niet over weken.........

Maar wij hadden een goede veearts die weleens eerlijk zei dat een paard echt op was of dat er niks aan te doen was. Dan gingen mensen naar die en weer naar die en zo iemand erbij, supplementen, therapie dit en dat.......
Duizenden euro's en 2 jaar verder werd het paard dan toch ingeslapen. Veearts 1 was een banketstaaf en de rest had zoveel verder gezocht en gekeken.
Dat zie ik veel en ik snap het! Want als wij zoeken, willen we ook antwoorden.

Maar ik zie toch ook dat de holistische aanpak vaak voor maar een korte periode werkt. Of dat aan de eigenaren ligt of de aanpak, wie zal het zeggen.......

Soms is het een compleet plaatje en gaat het 1 echt niet zonder het ander. Misschien had ze nu geen afwijkingen, maar heeft ze zoveel last van de hengstigheid en door haar gedrag, het schoppen en doen weer daar zoveel pijn van gekregen dat het hele lijf vol spanning en ongemakken zit. Of zelfs schade optreedt als ze zo blijft staan.

Dan is een arts als den Hoek fijn die verder kijkt. Maar dan moet je het ook als eigenaar wel echt willen. Soms zijn er geen tovermiddeltjes zonder inzet van baas, een verhuizing van stal etc etc.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 15:58

Is dit paard op PSSM getest? Ik heb paarden gekend die drager waren van PSSM2 en ook dergelijk gedrag vertoonden.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-20 16:39

Ik zou toch ook eens de PSSM test laten doen. Je weet maar nooit..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 09:27

superpony schreef:
Maar ik zie toch ook dat de holistische aanpak vaak voor maar een korte periode werkt. Of dat aan de eigenaren ligt of de aanpak, wie zal het zeggen.......

Soms is het een compleet plaatje en gaat het 1 echt niet zonder het ander. Misschien had ze nu geen afwijkingen, maar heeft ze zoveel last van de hengstigheid en door haar gedrag, het schoppen en doen weer daar zoveel pijn van gekregen dat het hele lijf vol spanning en ongemakken zit. Of zelfs schade optreedt als ze zo blijft staan.

Dan is een arts als den Hoek fijn die verder kijkt. Maar dan moet je het ook als eigenaar wel echt willen. Soms zijn er geen tovermiddeltjes zonder inzet van baas, een verhuizing van stal etc etc.

Een holistisch onderzoek zou in dit geval ook prima kunnen. Bij heel complexe gevallen - vooral bij interne problemen - kan het je net op een spoor zetten dat regulier onderzoek nog niet heeft gevonden. Een holistische aanpak kan werken voor langere tijd maar dan moet je ook wel het management van het paard overeenkomstig aanpassen. Dat gebeurt inderdaad niet altijd.

Omdat de huidige veearts toch hormonale problemen vermoedt zou ik toch eens (in overleg natuurlijk) het paard op de regumate zetten en kijken wat dat doet.

Dartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 11:34

Spring_ev schreef:
De bedoeling was haar in de weide te zetten die we klaar hebben gemaakt. Maar aangezien de da aangeeft dat we juist verder moeten gaan met rijden en de normale training blijft ze staan waar ze staat voor nu.

Oké, ik dacht dat je op dezelfde pensionstal bleef staan. Misverstand. :+
Bijzonder belangrijk is en blijft dat dit paard zoveel mogelijk buiten staat in het land denk ik.
Niet in een rijbak, niet in een paddock maar echt op de weide.[/quote]

Dat snap ik. Dat doen we ook waar mogelijk.[/quote]

Ik heb in het verleden een merrie gehad met aanvallen. Die probeerde over haar deur heen de stal uit te klimmen. Maar als ze buiten stond op de paddock of de wei had ze het ook. Dan leek het wel minder, ze ijsbeerde dan wat. Alleen is ze wel twee keer over de omheining gesprongen en op hol geslagen kilometers weggerend. Met rijden ging het goed, alleen waar ze altijd heel makkelijk was werd ze op die momenten extreem gespannen. Uiteindelijk ging dat ook niet meer omdat ze ineens in paniek kon raakte en haar bijrijdster eraf gooide. Door de omheining gerend en kilometers verder weer gevangen. Daarna hebben we haar niet meer gereden.

Dus hou in de gaten of het gedrag onder het zadel of in de wei ook verandert.

Deze merrie hebben we uiteindelijk helaas in moeten laten slapen. Het vermoedde was iets in de hersenen. Het begon ook rond de hengstigheid en het ging een tijdje beter met regumate. Maar uiteindelijk kwam het overal door heen en was het levensgevaarlijk voor haar en de omgeving. Toen was het ook niet meer gerelateerd aan haar hormonen. We hebben haar zelf moeten verdoven voor we haar mochten vervoeren van de veearts, echt een dosis voor een olifant en het was een arabiertje van 1.50.

Ik hoop dat voor jouw merrie een oplossing is!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 12:47

Babootje schreef:
superpony schreef:

Een holistisch onderzoek zou in dit geval ook prima kunnen. Bij heel complexe gevallen - vooral bij interne problemen - kan het je net op een spoor zetten dat regulier onderzoek nog niet heeft gevonden. Een holistische aanpak kan werken voor langere tijd maar dan moet je ook wel het management van het paard overeenkomstig aanpassen. Dat gebeurt inderdaad niet altijd.

Omdat de huidige veearts toch hormonale problemen vermoedt zou ik toch eens (in overleg natuurlijk) het paard op de regumate zetten en kijken wat dat doet.

Ja, natuurlijk. Maar ik zie vaak ook lange zoektochten, veel belofte's en weinig echte toekomst.

Ik zou haar niet even op regumate zetten. Je weet niet 100% zeker of zo een middel ook negatieve werkingen kent bij andere kwalen. En zonder echte antwoorden, zou ik niet snel iets geven.

Als het paard zo blijft staan, krijgt ze andere problemen of problemen erbij, dus er moet gewoon nu sneller iets veranderen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 13:45

superpony schreef:
Ik zou haar niet even op regumate zetten. Je weet niet 100% zeker of zo een middel ook negatieve werkingen kent bij andere kwalen. En zonder echte antwoorden, zou ik niet snel iets geven.

Altijd in overleg met de veearts natuurlijk. Regumate is wel een middel waarmee je snel kunt zien of haar gedrag hormonaal is. Of je het moet blijven geven is een tweede.
Volgens mij is de enige waarschuwing het niet te gebruiken bij een baarmoederontsteking, maar ik neem aan dat ze dat op de echo i.c.m. bloedonderzoek wel hadden kunnen vaststellen.
Verder weet ik zo geen bezwaren, ook niet bij langer gebruik.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 14:25

Als het gedrag inderdaad met regelmaat terug komt tijdens de hengstigheid zou ik ook een tijdje regumate proberen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-20 14:28

Babootje schreef:
superpony schreef:

Altijd in overleg met de veearts natuurlijk. Regumate is wel een middel waarmee je snel kunt zien of haar gedrag hormonaal is. Of je het moet blijven geven is een tweede.
Volgens mij is de enige waarschuwing het niet te gebruiken bij een baarmoederontsteking, maar ik neem aan dat ze dat op de echo i.c.m. bloedonderzoek wel hadden kunnen vaststellen.

Maar er was niks te zien. Je wil de oorzaak van deze problemen weten. Waarom er dan zomaar iets in gooien?

Ik heb de afgelopen 2 weken ook een zoektocht gehad en eigenlijk had ik al eens eerder aan de bel getrokken om wat vage dingen. Dan wil je antwoorden en niet een beteje van dit, een beetje van dat en wat testen.

Bij mijn ( overleden )hengst was zijn hele rug op de foto gezet en alles goed. Bleek later hoog in de hals te zitten, maar we hadden er eerder geen reden voor om daar te kijken. Het is toen ook een zoektocht geweest met heel erg wisselend gedrag en ook hele diverse symptomen die van alles konden betekenen.
Met flink doorzeuren, filmen, aan de bel blijven trekken en toen iets wat de veearts uiteindelijk wel opviel achter een ernstig probleem gekomen. Dat was zelfs gevaarlijk geweest om te blijven rijden.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-20 12:22

Hoe gaat het met je paard ondertussen?
Heb je nog iets van een uitloop kunnen realiseren of 24 uur buiten omdat ze daar aanvalsvrij lijkt?
Krijgt ze nu regumate oid?

ElskaIsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 17:44

Hoe is het nu met je paard, TS?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 17:58

Babootje schreef:
superpony schreef:

superpony schreef:
Maar er was niks te zien. Je wil de oorzaak van deze problemen weten. Waarom er dan zomaar iets in gooien?

Het is niet "zomaar iets erin gooien". Je gebruikt het om te kunnen zien of het gedrag een hormonale oorzaak heeft. Verandert de Regumate niets aan het gedrag van het paard dan moet je de oorzaak ergens anders zoeken. Je sluit er iets mee uit.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 18:01

Precies, je kunt een periode regumate gebruiken om iets te bevestigen of uit te sluiten

BETUWE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 18:45

Nouvel schreef:
Precies, je kunt een periode regumate gebruiken om iets te bevestigen of uit te sluiten

Met regumate kun je extreem hormonaal gedrag onder controle krijgen. Wij konden het verschil goed zien

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 21:07

Nouvel schreef:

Maar je weet helemaal niet of het hormonaal is, dus gooit er zomaar iets in een periode.

Zoiets doe je als de rest echt uitgesloten is. Dus alle eventuele lichamelijke en mentale problemen.

mammapony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 05:47

Epilepsie???? Zo ziet het er voor mijn gevoel uit. Doe me maar eens pb

Spring_ev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-20 21:09

bettyvn schreef:
een stalgenootje van mij heeft ook een merrie die heel heftig is in haar hengstigheid. losse achterbeentjes, zuur met rijden, echt op het gevaarlijke af. ze heeft geen tumor ofzo, maar wel overactive eierstokken. lichaam laat dus dus mega veel eitjes los iedere keer. gaat nu op een hele zware regumare kuur om dat lijf te helpen schoonmaken, en word daarna chemisch gesteriliseerd.

Bedankt voor jouw reactie! Mijne heeft sinds vandaag een kuur. Eerst kijken of dit inderdaad werkt en dan verder kijken :) het gedrag tijdens rijden lijkt er ook op.

Spring_ev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-20 21:15

Weidebloem schreef:
TS, waar ik benieuwd naar ben is of de kliniek nog aangegeven heeft welke mogelijkheden je verder hebt om te onderzoeken? Of is het nu afwachten tot ze weer last krijgt en dan monitoren? Lastig hoor, als je zo in het onzekere achter blijft.

Inderdaad lastig, afgelopen week is ze weer heel rustig geweest en 1x even getrapt maar niet zoals haar aanvallen normaal zijn. Ze krijgt nu een soort hormoonkuur omdat ze a.s zondag ongeveer hengstig word.

Spring_ev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-20 21:17

ElskaIsland schreef:
Hoe is het nu met je paard, TS?

Na mijn laatste bericht is ze eigenlijk rustig. Nog 1 keer geschopt met de achterbenen maar verder geen aanval zoals ze steeds had zeg maar. Vanaf vandaag krijgt ze een kuur voor de hormonen.

Spring_ev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-20 21:20

Update: na mijn laatste bericht is ze eigenlijk heel rustig. Nog 1 keer geschopt met de achterbenen maar niet meer de aanvallen gehad als op het filmpje. Vandaag begonnen met een hormoonkuur omdat ze - a.s zondag - hengstig wordt.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 21:22

Goed dat er iets geprobeerd wordt, TS. Ik ben benieuwd of dit verduidelijking zal geven. Hopelijk weet je snel hoe en wat.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 10:17

Ben heel benieuwd of jullie positief resultaat gaan zien door de hormoonkuur.
De aanvallen zijn echt erg heftig!

Spring_ev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-20 15:26

Update: afgelopen dinsdag heeft ze het laatste beetje regumate gehad. Want.. ze zou haar eisprong hebben gehad. De aanvallen waren veel minder. Woensdag heeft de chiropractor haar behandeld en Gisteravond vertoonde ze apart gedrag. De chiropractor gaf aan dat ze in haar rug een blokkade had en dat dat invloed kan hebben op de hormoonbalans,dit is dus gelijk behandelt afgelopen woensdag. Vandaag blijkt ze hengstig te zijn.. Zo hebben we dat niet eerder bij haar gemerkt en dat hadden we dus totaal niet verwacht. Iemand die dit herkent ?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 16:25

Als je stopt met regumate krijg je kort erop een eisprong, dat is normaal.
Merkte je verbetering tot nu toe?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 17:19

Als je stopt met regumate worden ze (heftig) hengstig, dat klopt.
Daar is het in de eerste instantie ook voor bedoeld, zodat een merrie goed hengstig wordt om te kunnen dekken.

Geef je het langdurig kom er geen geen hengstigheid.