Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
superpony schreef:Maar ik zie toch ook dat de holistische aanpak vaak voor maar een korte periode werkt. Of dat aan de eigenaren ligt of de aanpak, wie zal het zeggen.......
Soms is het een compleet plaatje en gaat het 1 echt niet zonder het ander. Misschien had ze nu geen afwijkingen, maar heeft ze zoveel last van de hengstigheid en door haar gedrag, het schoppen en doen weer daar zoveel pijn van gekregen dat het hele lijf vol spanning en ongemakken zit. Of zelfs schade optreedt als ze zo blijft staan.
Dan is een arts als den Hoek fijn die verder kijkt. Maar dan moet je het ook als eigenaar wel echt willen. Soms zijn er geen tovermiddeltjes zonder inzet van baas, een verhuizing van stal etc etc.
Spring_ev schreef:De bedoeling was haar in de weide te zetten die we klaar hebben gemaakt. Maar aangezien de da aangeeft dat we juist verder moeten gaan met rijden en de normale training blijft ze staan waar ze staat voor nu.
Babootje schreef:superpony schreef:Maar ik zie toch ook dat de holistische aanpak vaak voor maar een korte periode werkt. Of dat aan de eigenaren ligt of de aanpak, wie zal het zeggen.......
Soms is het een compleet plaatje en gaat het 1 echt niet zonder het ander. Misschien had ze nu geen afwijkingen, maar heeft ze zoveel last van de hengstigheid en door haar gedrag, het schoppen en doen weer daar zoveel pijn van gekregen dat het hele lijf vol spanning en ongemakken zit. Of zelfs schade optreedt als ze zo blijft staan.
Dan is een arts als den Hoek fijn die verder kijkt. Maar dan moet je het ook als eigenaar wel echt willen. Soms zijn er geen tovermiddeltjes zonder inzet van baas, een verhuizing van stal etc etc.
Een holistisch onderzoek zou in dit geval ook prima kunnen. Bij heel complexe gevallen - vooral bij interne problemen - kan het je net op een spoor zetten dat regulier onderzoek nog niet heeft gevonden. Een holistische aanpak kan werken voor langere tijd maar dan moet je ook wel het management van het paard overeenkomstig aanpassen. Dat gebeurt inderdaad niet altijd.
Omdat de huidige veearts toch hormonale problemen vermoedt zou ik toch eens (in overleg natuurlijk) het paard op de regumate zetten en kijken wat dat doet.
superpony schreef:Ik zou haar niet even op regumate zetten. Je weet niet 100% zeker of zo een middel ook negatieve werkingen kent bij andere kwalen. En zonder echte antwoorden, zou ik niet snel iets geven.
Babootje schreef:superpony schreef:Ik zou haar niet even op regumate zetten. Je weet niet 100% zeker of zo een middel ook negatieve werkingen kent bij andere kwalen. En zonder echte antwoorden, zou ik niet snel iets geven.
Altijd in overleg met de veearts natuurlijk. Regumate is wel een middel waarmee je snel kunt zien of haar gedrag hormonaal is. Of je het moet blijven geven is een tweede.
Volgens mij is de enige waarschuwing het niet te gebruiken bij een baarmoederontsteking, maar ik neem aan dat ze dat op de echo i.c.m. bloedonderzoek wel hadden kunnen vaststellen.
Verder weet ik zo geen bezwaren, ook niet bij langer gebruik.
Babootje schreef:superpony schreef:Ik zou haar niet even op regumate zetten. Je weet niet 100% zeker of zo een middel ook negatieve werkingen kent bij andere kwalen. En zonder echte antwoorden, zou ik niet snel iets geven.
Altijd in overleg met de veearts natuurlijk. Regumate is wel een middel waarmee je snel kunt zien of haar gedrag hormonaal is. Of je het moet blijven geven is een tweede.
Volgens mij is de enige waarschuwing het niet te gebruiken bij een baarmoederontsteking, maar ik neem aan dat ze dat op de echo i.c.m. bloedonderzoek wel hadden kunnen vaststellen.
Verder weet ik zo geen bezwaren, ook niet bij langer gebruik.
superpony schreef:Maar er was niks te zien. Je wil de oorzaak van deze problemen weten. Waarom er dan zomaar iets in gooien?
bettyvn schreef:een stalgenootje van mij heeft ook een merrie die heel heftig is in haar hengstigheid. losse achterbeentjes, zuur met rijden, echt op het gevaarlijke af. ze heeft geen tumor ofzo, maar wel overactive eierstokken. lichaam laat dus dus mega veel eitjes los iedere keer. gaat nu op een hele zware regumare kuur om dat lijf te helpen schoonmaken, en word daarna chemisch gesteriliseerd.
Weidebloem schreef:TS, waar ik benieuwd naar ben is of de kliniek nog aangegeven heeft welke mogelijkheden je verder hebt om te onderzoeken? Of is het nu afwachten tot ze weer last krijgt en dan monitoren? Lastig hoor, als je zo in het onzekere achter blijft.