ECVM, voorheen c6/c7 malformatie

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SjonnieZ

Berichten: 2440
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 12:36

nadcha schreef:
Heeft iemand ervaring met medicatie Gabapetine bij ECVM voor de zenuwbeknelling?

Heesch schreef me dit voor.. en bijwerkingen ?

Ooit iemand PENS of electro acupunctuur geprobeerd om de pijn de verlichten in combinatie met herbs?


Geen ervaring met Gaba bij een paard, wel bij mijn kat. Het werkt goed.

Jet

Berichten: 12132
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 12:36

Ik weet dat het bij Headshaking syndrom vaak gebruikt wordt en soms bij hoefbevangenheid en bij mensen met neuropathische zenuwaandoeningen, wie weet kan het ook helpen bij de zenuwpijn bij jouw paard.

nadcha
Berichten: 58
Geregistreerd: 17-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 12:39

SjonnieZ schreef:
nadcha schreef:
Heeft iemand ervaring met medicatie Gabapetine bij ECVM voor de zenuwbeknelling?

Heesch schreef me dit voor.. en bijwerkingen ?

Ooit iemand PENS of electro acupunctuur geprobeerd om de pijn de verlichten in combinatie met herbs?


Geen ervaring met Gaba bij een paard, wel bij mijn kat. Het werkt goed.


Maakt het je kat niet slaperig ?

MyWishMax

Berichten: 25605
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: ECVM, voorheen c6/c7 malformatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 12:44

Kruiden hebben hier echt nooit iets gedaan ervoor. Ken mensen die duivelsklauw gaven maar ik geef liever pijnstilling via de da dan. Dan weet je zeker dat ze telkens evenveel werkzame stof binnen krijgen

SjonnieZ

Berichten: 2440
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 13:03

nadcha schreef:
Maakt het je kat niet slaperig ?


Goeie vraag. Ik heb haar uit het asiel en ze staat op een lage doses. Wat het effect op haar slaapgedrag is, kan ik dus moeilijk beoordelen. Ik vind haar gedrag in elk geval niet anders dan van mijn vorige katten.

Dark7
Berichten: 189
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 16:23

MyWishMax schreef:
Kruiden hebben hier echt nooit iets gedaan ervoor. Ken mensen die duivelsklauw gaven maar ik geef liever pijnstilling via de da dan. Dan weet je zeker dat ze telkens evenveel werkzame stof binnen krijgen



haak hier even op in*
Bij zenuwpijn werkt pijnstilling nauwelijks tot niets

MyWishMax

Berichten: 25605
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: ECVM, voorheen c6/c7 malformatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 16:30

Dat ook inderdaad. :j

Blaze1994
Berichten: 625
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 16:32

Dark7 schreef:
MyWishMax schreef:
Kruiden hebben hier echt nooit iets gedaan ervoor. Ken mensen die duivelsklauw gaven maar ik geef liever pijnstilling via de da dan. Dan weet je zeker dat ze telkens evenveel werkzame stof binnen krijgen



haak hier even op in*
Bij zenuwpijn werkt pijnstilling nauwelijks tot niets


Sluit ik mij helemaal bij aan plus mijn DA zegt dat het alleen een soort van kan werken bij z'n hoge dosis dat je paard als een geest in de wei ligt of staat. Mijn kat heeft dit ook gekregen voor midden oor ontsteking en was helemaal van d'r wereld, kon amper lopen en als ze lag dan lag ze gewoon met haar ogen open te staren in het niks. Kon haar hoofd ook moeilijk stilhouden dus dat was voor mij geen optie die ik heb overwogen. Plus wat door dark wordt gezegd.

tirzasarah10

Berichten: 1850
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 18:40

Sluit mij aan bij bovenstaande, zelf voor mijn eigen zenuwpijn gebruikt en vind het eigenlijk gemeen. Zat die er niet ziek van worden maar ze kunnen niet praten.. daarnaast word er eerder in het topic gesproken over milde vormen, er is een protocol bekend waardoor er cijfers aan gehangen kunnen worden. Lijkt mij slimmer om die te gebruiken. Mild is nl heel breed, de 1 noemt een missende rib ook mild.. waar de ene arts alles gewoon goedkeurde zegt de ander alleen een opmerking of complete afkeur.

Degene eerder in het topic, paard wat zo snel achteruit gaat zou ik afscheid nemen. Waarom is er achteruitgang? Alleen spieren? Waarom maagzweren? Het blijft met deze paarden gewoon niet bij alleen ecvm, de waslijst gaat maar door. Daarnaast is het verhaal gewoon echt een typische manier van achteruitgang, school voorbeeld als het ware.
Er is een fb groep van ecvm te vinden en daar staan vele ervaringen en tips op om te trainen. Zou zelf er echt nooit meer aan beginnen als ze ongemak beginnen te vertonen. Mijn merrie heeft met alle dingetjes echt klauwen gekost, je weet dat ze geld kosten maar dit was echt buiten proportie. De maagzweren zullen terug komen als er niet echt een duidelijke oorzaak is, een beetje stress of een enkele verhuizing is geen rede voor zweren. Zijn ze stress gevoelig zou ik eerder in de richting denken is dat aard van het beestje of toch deels anders. We kunnen niet vergelijken met de natuur dat snap ik maar in de natuur zijn ze ook continue op stap en hebben ze stress van eventuele bedreiging. Deze paarden zitten ook niet vol met zweren om zo maar even te zeggen. Het hoeft geen probleem te zijn maar voor de paarden waar het wel en probleem bij is is helaas vaak echt zoveel meer ellende aan de hand. Zoals eerder al gezegd ze staan echt van de geboorte 10-0 achter en ze hebben zoveel pech

Edit: je bedoel denk ik een TENS, niet geprobeerd op paard en wel zelf. Ik gilde het zelf uit en andere hebben er wel profijt van.. je kan tegen ons zeggen dat er stroom komt maar tegen je paard niet. accupunctuur en alle andere vormen van behandeling wel gedaan, soms een week of wat iets dat je dacht zet het door?! Maar van de meeste werd ze juist slechter. Hoe meer gewrik in het lichaam hoe slechter

Lauke

Berichten: 4256
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Bunschoten-spakenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-24 19:41

Mijn paard heeft een aantal weken op gabapentine gestaan voor headshaken (waarbij de oorzaak ook zenuwbeknelling was). Had weinig effect en ze was enorm duf en oogde echt niet happy. Ben er toen dus snel weer mee gestopt.

MRIIIS

Berichten: 5373
Geregistreerd: 19-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 20:27

Hi allen, ik ben vd week naar Heesch geweest en mijn merrie blijkt naast synovitis aan beide kanten, ook 'milde malalignment' C6-C7 te hebben. Zou dit hetzelfde zijn als malformatie? Het woord ECVM is niet genoemd, terwijl ik daar juist naar wilde kijken, omdat ik dat vermoedde gezien de extreme reactie's van mijn merrie (staken, steigeren, vluchten) en tekenen van zenuwschade/ataxie (oor gaat hangen en sleept met achterbenen). Ze is ook n/Px getest bij Generatio wat alleen een probleem vormt als er iets anders mis is. Maar de da ging daar totaal niet op in. Ze deed erg luchtig over de bevindingen en vond dat mijn 'Ferro merrie' waarschijnlijk door haar karakter zo extreem reageerde. Deze houding viel me erg tegen eerlijk gezegd na wat ik van anderen had gehoord over deze kliniek. Mijn paard is bij de vorige eigenaar (1e eigenaar) als stout bestempeld en van hot naar her gesleept om heropgevoed te worden dus deze houding triggerde me nogal :o

Ik vraag me ook af wat 'mild' betekent? Zag er hierboven al een opmerking van iemand over.
Ik ga de foto's aan Pamela Eckelbarger doorsturen, zij werkt samen met Sharon May-Davis. Ben erg benieuwd wat zij ervan vindt.

Blaze1994
Berichten: 625
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 22:17

MRIIIS schreef:
Hi allen, ik ben vd week naar Heesch geweest en mijn merrie blijkt naast synovitis aan beide kanten, ook 'milde malalignment' C6-C7 te hebben. Zou dit hetzelfde zijn als malformatie? Het woord ECVM is niet genoemd, terwijl ik daar juist naar wilde kijken, omdat ik dat vermoedde gezien de extreme reactie's van mijn merrie (staken, steigeren, vluchten) en tekenen van zenuwschade/ataxie (oor gaat hangen en sleept met achterbenen). Ze is ook n/Px getest bij Generatio wat alleen een probleem vormt als er iets anders mis is. Maar de da ging daar totaal niet op in. Ze deed erg luchtig over de bevindingen en vond dat mijn 'Ferro merrie' waarschijnlijk door haar karakter zo extreem reageerde. Deze houding viel me erg tegen eerlijk gezegd na wat ik van anderen had gehoord over deze kliniek. Mijn paard is bij de vorige eigenaar (1e eigenaar) als stout bestempeld en van hot naar her gesleept om heropgevoed te worden dus deze houding triggerde me nogal :o

Ik vraag me ook af wat 'mild' betekent? Zag er hierboven al een opmerking van iemand over.
Ik ga de foto's aan Pamela Eckelbarger doorsturen, zij werkt samen met Sharon May-Davis. Ben erg benieuwd wat zij ervan vindt.


Ik ben ook in heesch geweest, wat vervelend dat je niet dezelfde ervaring hebt gehad zoals anderen hier (en ik ook). Ik weet dat de naam ECVM soms kan triggeren omdat dit een verzamelnaam is.
Mijn paard had ook "mild" maar wat ik merk en wat ik ook lees in de Duitse Facebook groep is het belangrijk om naar de röntgenfotos te kijken met het klinische beeld in je achterhoofd. Die van mij was ook extreem in gedrag maar daar werd het gelukkig niet geschoven op karakter (wel door niet-dierenarts). Ik ben benieuwd wat Pamela ervan vind want ook de neurologische klachten liegen er niet om... Of kwamen die ook door het karakter :+. En zoals je schrijft heeft "heropvoeden" niet geholpen dus ik zou het zeker niet in karakter zoeken. Ik ben blij dat deze merrie bij jou is en je naar haar luistert, genoeg mensen die zullen zeggen nou dus toch karakter hup vast knopen, zweep erover met alle gevolgen van dien.

MRIIIS

Berichten: 5373
Geregistreerd: 19-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-24 22:22

Dankjewel! Het is echt een hele lieve merrie maar ze heeft al veel meegemaakt in haar korte leventje (wordt 8 deze maand) en nu blijkt dus dat mijn gevoel klopte en er ook fysiek echt wat aan de hand is.
Ik laat weten wat Pamela zegt.

Blaze1994
Berichten: 625
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 09:58

MRIIIS schreef:
Dankjewel! Het is echt een hele lieve merrie maar ze heeft al veel meegemaakt in haar korte leventje (wordt 8 deze maand) en nu blijkt dus dat mijn gevoel klopte en er ook fysiek echt wat aan de hand is.
Ik laat weten wat Pamela zegt.


Heel herkenbaar! Die van mij was ook echt de liefste als hij zijn lijf niet hoefde te gebruiken, hij deed alles voor je, nieuwe dingen waren hem nooit te gek (had hem groen gekocht). Alles was leuk,zadelmak maken ging ook super makkelijk, ruiter ook maar met bewegen meer dan gewoon lalala rondjes lopen begonnen de problemen

MyWishMax

Berichten: 25605
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 10:01

Maar al die klachten kunnen ook gewoon bij andere halsproblemen voorkomen zonder evcm. Mijne had dat niet, wel halsartrose door ontsteking en daardoor beschadigde zenuwen naar achterbeen en dus ataxie. Dat is niet alleen bij ecvm zo en daarom blijft het belangrijk om sowieso te bekijken. En eventuele ontstekingen dus wel behandelen.

Ik ben fan van heesch en ga daar altijd heen, maar wel maar naar 1 Da. Daar zijn we ooit bij terecht gekomen toen hij nog bij lingehoeve werkte omdat hij juist degene was met expertise in halsproblemen.

darkadia

Berichten: 5295
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: ECVM, voorheen c6/c7 malformatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 10:15

Paardlief hier idd ook door een klap op z’n schouder artrose met sinovitis gehad in zijn hals. Ingespoten. Artrose is stabiel gebleven en hij is in het werk enorm veranderd maar wel zenuwschade en correct lichaamsgebruik kan hij helaas niet meer. Hij gaat dan ook lekker met welverdiend pensioen. Bij hem overigens geen ECVM vastgesteld, maar ook hij liet staakgedrag, vluchten, bokken enzovoort zien in zijn gedrag uit pijn…

MRIIIS

Berichten: 5373
Geregistreerd: 19-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 16:49

Ah dat vind ik fijn om te weten, dat die symptomen niet per se alleen bij ecvm voorkomen :)

MyWishMax

Berichten: 25605
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-24 16:53

Niet dat je daar verder iets mee opschiet, helaas. Maar het kan dus wel zo zijn en alsnog te verklaren qua klachten.
Wel jammer van die DA, had ze eigenlijk even met haar collega moeten overleggen. Ik ben ook niet anders gewend dat ze of onderzoeken wat jij vraagt of dat je gewoon normaal uitgelegd krijgt waarom het niet zo is, met eventueel beeldmateriaal en extra uitgebreide uitleg.

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 08:45

Ik lees hier actief mee.
Als een paard op de foto zichtbare wervel afwijkingen heeft zoals ecvm en daar duidelijk onder lijdt, dan is het ook totaal niet logisch dat dingen als acupunctuur, TENS en poedertjes gaan helpen.
De structuur is „kapot“ (mismaakt).
Je kunt een gebroken wervel ook niet acupuncturen of TENSen.
Het zijn ondersteunende methoden die kunnen helpen om een paard dat fysiek al redelijk goed is, nog net even wat verder te optimeren. Je gaat er niets mee repareren.
Zolang je een paard conditioneel goed weet te houden, kunnen ze vaak verbazingwekkend veel compenseren en dat kun je uiteraard verder ondersteunen. Kom je eenmaal in een negatieve spiraal omdat het paard bijv. een blessure heeft waardoor de spieren en conditie achteruit gaan, dan stort het kaartenhuis snel in.

MyWishMax

Berichten: 25605
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: ECVM, voorheen c6/c7 malformatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 08:58

Helemaal mee eens, Sizzle. Precies mijn ervaring ook. Die van mij kon dus ook niet met pensioen, want zonder training viel hele lijf uit elkaar. Daarvoor kon hij niet meer de serieuze trainingen aan, maar was het een heel dun lijntje met goed genoeg houden door training en aanvullende dingen en weer niet te veel doen, omdat paard door ataxie gewoon niet recht belast werd.

Blaze1994
Berichten: 625
Geregistreerd: 01-10-20

Re: ECVM, voorheen c6/c7 malformatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 09:15

Vind ik per paard wel verschillend hoe trainbaar ze nog zijn. Die van mij was onmogelijk om uit te zitten ook niet door een professionele ruiter en als die ruiters het uit hadden kunnen zitten hadden ze wss niet op die hele specifieke manier kunnen trainen. Maar die van mij was natuurlijk ook erg jong vergeleken met de meeste. Plus je moet je afvragen waar je het voor doet want vaak gaan paarden zo compenseren dat ze ergens anders al snel artrose/blessures hebben. Die van mij struikelde ook enorm dus liep ook het risico eronder te komen als je samen ten val komt. Allemaal overwegingen die je mee moet nemen.

MyWishMax

Berichten: 25605
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 09:23

Maar nog steeds zijn die dingen die sizzle benoemt alleen aanvullingen/ondersteuning en geen behandelingen of oplossingen.

Daarnaast ging het erom dat de mijne niet met pensioen kon, zoals darkadia wel wil proberen. Dan hadden we hem binnen half jaar in kunnen laten slapen. Met training heeft het langer geduurd. Hoewel achteraf we eerder hadden moeten stoppen, maar dat was nog niet toen het ontdekt werd.
De mijne was 5 bij het ongeluk en 6 toen het ontdekt werd, dus ook erg jong. Maar al wel ingereden. 1 die zulke klachten heeft, oorzaak maakt niet uit, die nog onbeleerd is zou ik niet beleren. Tenzij het zo mild is en de klachten alleen door ontsteking komen die dus opgelost zijn na behandeling. Want ontsteking behandelen zou iedereen moeten doen, ongeacht wat er daarna met paard gebeurd.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 09-06-24 09:27, in het totaal 1 keer bewerkt

darkadia

Berichten: 5295
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 09:27

MyWishMax schreef:
Maar nog steeds zijn die dingen die sizzle benoemt alleen aanvullingen/ondersteuning en geen behandelingen of oplossingen.

Daarnaast ging het erom dat de mijne niet met pensioen kon, zoals darkadia wel wil proberen. Dan hadden we hem binnen half jaar in kunnen laten slapen. Met training heeft het langer geduurd. Hoewel achteraf we eerder hadden moeten stoppen, maar dat was nog niet toen het ontdekt werd.
De mijne was 5 bij het ongeluk en 6 toen het ontdekt werd, dus ook erg jong.


De schimmel hier is al een tijdje niet actief in training, en zijn ataxie is daarmee wel verslechterd (sleept iets meer achter, en loopt wijd van achter) maar volgens de dierenarts pijnvrij als hij verder niet belast wordt.
Vandaar dat ik het met hem wel aan durf. En ik ga er zelf nog 1-2x per maand heen, dus mocht hij verder verslechteren, dan zal ik minder leuke keuzes moeten maken voor zijn welzijn…
Ik hoop dat ie nog een aantal jaren daar lekker mag genieten.

MyWishMax

Berichten: 25605
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: ECVM, voorheen c6/c7 malformatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 09:33

Ik hoop het ook voor je! Het zegt weinig dat de mijne het niet kon natuurlijk. Hier kwam er vrij snel aan het licht dat en de ontsteking terug was en ook peesblessure en artrose verergerde erorm op verschillende plekken. (Maar wij wisten al toen het ontdekt werd dat het bergafwaarts zou blijven gaan en oud worden maar hele kleine kans was). Op het einde zonderde hij zich af van de kudde en toen we zagen dat hij lastiger op stond hebben we de knoop doorgehakt. Was volgens omstanders nog niet zo erg want andere paarden hadden meer moeite maar wij wilden dat echt niet, want hij liet compleet ander gedrag zien als normaal en da kon niks meer doen.

darkadia

Berichten: 5295
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 12:08

MyWishMax schreef:
Ik hoop het ook voor je! Het zegt weinig dat de mijne het niet kon natuurlijk. Hier kwam er vrij snel aan het licht dat en de ontsteking terug was en ook peesblessure en artrose verergerde erorm op verschillende plekken. (Maar wij wisten al toen het ontdekt werd dat het bergafwaarts zou blijven gaan en oud worden maar hele kleine kans was). Op het einde zonderde hij zich af van de kudde en toen we zagen dat hij lastiger op stond hebben we de knoop doorgehakt. Was volgens omstanders nog niet zo erg want andere paarden hadden meer moeite maar wij wilden dat echt niet, want hij liet compleet ander gedrag zien als normaal en da kon niks meer doen.


Heftig, maar dan heb je wel de enige juiste keuze gemaakt denk ik, met combi van problemen Y;(

Het moeite met opstaan herken ik overigens wel. Alleen heb (nog) niet het idee dat hij dat zelf als heel naar ervaart. Zodra dat wel zo gaat zijn, is het ook klaar hoor.