Paard plots angstig/onzeker buiten de schuilstal

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 17:19

timokyana schreef:
Dat eenzijdig zweten heb ik eerder gezien bij een beknelde zenuw. Maar kan ook een kenmerk zijn van cushing of een neurologische beschadiging.
Je zou ook nog eens kunnen kijken of je iets herkent in het Hornersyndroom. Ik zou ongeacht de leeftijd toch ook wel staan op meer onderzoek, dit vanwege zijn gedrag in combi met deze symptomen.
Veel sterkte!

Nog een vraagje, zie je hem weleens liggen ( slapen) ?

Ts heeft mij verteld dat het paard nooit ligt.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 17:21

Fijn dat er gegeten, gedronken en gemetst is. Eet hij ook alle supplementen en andere voeders en slobber op?

Raar dat eenzijdige zweten.. trek je elke dag de deken ff af en heb je dat vaker gezien?

Art_Ificious

Re: Paard plots angstig/onzeker buiten de schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 18:49

Even kort reageren. Kan nu niet uitgebreid pauze op werk is maar kort helaas.

Hij gaat zover ik weet nooit liggen. Rollen doet die wel maar rechtkomen is erg lastig altijd.

Dat zweten, nu ik foto's bekijk van gisteren had hij het toen ook al wat aan diezelfde kant.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 19:39

En nu?

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 20:32

Art_Ificious schreef:

Hij gaat zover ik weet nooit liggen. Rollen doet die wel maar rechtkomen is erg lastig altijd.

Dat zweten, nu ik foto's bekijk van gisteren had hij het toen ook al wat aan diezelfde kant.

Hoeveel grams deken heb je op bij 'm? Het is hier in NL best warm zo overdag in de zon :-)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 20:54

Mloes schreef:
Art_Ificious schreef:

Hoeveel grams deken heb je op bij 'm? Het is hier in NL best warm zo overdag in de zon :-)

Is nu een 300 grams.
Weet niet wat doen zo meteen, zijn 100 grams opleggen of helemaal geen deken?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 20:55

De wind kan nog heel koud zijn en zeker nu voor de nacht zou ik hem niet meteen 'bloot' zetten.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 21:00

Sjah misschien is 300 wel wat warm.. geen idee haha! Mijn oudje staat onder 150 grams en overdag in de zon af en toe lekker zonder deken. Maar als hij echt zweet zou je een dunnere deken kunnen proberen wellicht.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 21:06

Een deken dunner zou misschien te proberen zijn. Hij staat binnen en uit de wind dus misschien idd gewoon warm. Al is het eenzijdig zweten wel vreemd...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 21:10

Art_Ificious schreef:

Ook paarden moeten plat liggen voor rem-slaap, ze kunnen 2-3 maanden zonder (mensen niet, die zijn binnen een week ernstig in de problemen), maar daarna komen er klachten (o.a. omvallen/bijna vallen). Tussen niet makkelijk kunnen opstaan na rollen en met ouder lijf dan zeker niet na langer liggen (stijf, mist spierkracht, pijn of combi) en de oogproblemen qua zicht is met de DA overleggen voor een geschikte pijnstiller al dan niet samen met cortico's (al is dat problematisch bij ppid) en/of antibiotica en kijken wat het verschil is. Daarna verder overleggen, maar voor mij is goed kunnen slapen en makkelijk opstaan toch wel basisvoorwaarde om paardwaardig rond te kunnen lopen.
Ik vindt met niet liggend slapen erbij de overweging inslapen zeker geen verkeerde, dat is nl een basisvoorwaarde om gewoon te kunnen functioneren als paard.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 22:27

Hmm hij heeft quasi geen hooi gegeten van vanmorgen 10u tot zojuist 20u30.

Net vanmorgen:
Afbeelding

Net nu:
Afbeelding

Slobber eten
Afbeelding

Gedronken had hij wel.
Ook geurineerd en gemest.aar nog steeds niet veel hoopjes. En in de wei ook niks te zien.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 22:32

ik zou even temperaturen om te kijken hoe dat is.
eet hij de slobber wel goed?

en misschien rare vraag, maar heb je wel lekker hooi?
ruikt lekker, niet muf,geen schimmel er in?
kan ook nog een reden zijn voor slecht eten

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 22:36

Heeft nooit problemen met hooi eten en gisternacht was hetzelfde hooi en had hij toch goed van gegeten. (Foto van wat over bleef van die nacht staat enkele pagina's terug).
Ruikt verder kruidig is mooi droog en fijn hooi. Schimmel heb ik nog nooit gehad bij deze balen van weidebazin.

Slobber eet hij goed. Laat soms wat staan maar eet hij later weer op. Enfin de bak is toch altijd leeg als ik een tweede keer kom voeren.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 22:47

Oei dat is serieus weinig gegeten.. zorgelijk.

Qua deken zou ik hem zeker niet zonder zetten, die overgang is te groot. De nachten zijn koud en hij heeft geen reserves. Als het weer overdag warm is zou ik de 100 gram opleggen. Goed de voorspellingen in de gaten houden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 22:52

Het gaat vannacht en morgen ook weer flink plenzen, dus zonder deken zou ik ook niet doen.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 22:59

Je moet wel weten dat weinig ruwvoer eten heel snel kritiek kan worden. Dus zorg dat je, als hij vannacht niet meer hooi heeft gegeten, een dierenarts op stad-by hebt. Als de darmen stil liggen is een koliek niet ver weg.

Wil je niet bang maken, maar vorige keer leek je niet te weten hoe ernstig weinig mesten was, dus ik schrijf het toch even neer. Geen hooi eten een hele dag is echt zorgelijk en mag niet nog dagen aanhouden.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 23:02

Buik staat vergeleken de foto van vanmorgen ook weer serieus erg opgetrokken...
Ik zou de dierenarts weer laten komen.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 23:02

Ik denk dat het net ook best lastig eten is, vooral als het meer op is.
http://www.jowadel.be/ Dit is heel lekker zoet en voedzaam hooi en kan je oa bij de horta kopen.Als paarden ziek zijn geef ik dat om ze bij te laten komen. Ik zou als ik jou was een szien of hij dat eet. En ipv enkel slobber toch all in soup halen zo dat hij ook wat ruwvoer binnenkrijgt. En morgen terug de DA laten komen dit is zo sneu.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 23:03

Hannanas schreef:
Buik staat vergeleken de foto van vanmorgen ook weer serieus erg opgetrokken...
Ik zou de dierenarts weer laten komen.

Ik durfde het bijna niet zeggen, maar zelf zou ik hem echt al vanavond of zeker morgenvroeg laten komen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 23:05

Die slobber is all in soup.

Dat van de buik was me ook opgevallen. Maar wist niet zeker kon het in donker minder goed vergelijken. Ook omdat de lamp de schaduwen harder maakt en de vacht zo fel glanst.

Als dit morgenvroeg nog is opgetrokken en hooi amper aangeraakt bel ik sowieso dierenarts terug op

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 23:09

Art_Ificious schreef:
Die slobber is all in soup.

Dat van de buik was me ook opgevallen. Maar wist niet zeker kon het in donker minder goed vergelijken.

Als dit morgenvroeg nog is opgetrokken en hooi amper aangeraakt bel ik sowieso dierenarts terug op

Ik wil je niet bang maken, Art, maar ik zou echt opletten dat hij vannacht geen koliek krijgt. Het is al een paar dagen op en af en die darmen liggen weer stil, die buik is extreem opgetrokken...

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-20 23:10

Darmen liggen niet stil. Heeft juist nog een goede hoop gemest.

Het zweten aan die ene kant was al minder. Vacht was nog licht vochtig op enkele plekken.
Sowieso als hij nog zweette op die plek ging ik dierenarts morgenvroeg bellen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 23:27

Als hij zo opgetrokken staat zijn de darmen zowat leeg en dan duurt het niet lang voor ze stil liggen. Ik voer seniores priores aan min merrie van 19. Die extra's hebben ze gewoon nodig.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-20 23:35

Het is niet omdat jij je paard niet ziet liggen, dat hij niet neerligt.
Ik weet dat mijn paard heel regelmatig liggend dutjes doet, dat zie ik duidelijk aan een ligplek in de stal, aan haar deken of haar vacht (als ze in de poep gelegen heeft, zo'n grapjas is ze wel), en ik zie haar af en toe ook zelf liggen. Wij staan ook op het type stal waar stalgenootjes altijd een fotootje sturen als ze lekker ligt te dutten, kreeg gisteren nog zo'n leuke foto. Deze was door een stalgenootje getrokken op een uur dat er normaal niemand rondloopt op stal, er lagen toen 3 paarden te slapen in het zonnetje. Mijn paard is 18 en heeft al jaar en dag artrose, rechtkomen doet ze dus niet zo vlot als een 5-jarige maar ze doet het dus wél.

Je paard kan perfect een uur per dag liggen zonder dat iemand dit ziet, als je niet op een drukke stal staat of als hij 's nachts slaapt, of op andere uren dat er niemand op stal is. Ik vind dit dus geen ding om mee te nemen in de beslissing om in te laten slapen, gewoon omdat je het niet zeker kunt weten als je daar geen 24 uur op 24 toezicht hebt. Kan je een camera plaatsen? Pas dan ben je echt zeker.

Gek dat hij maar aan 1 kant zweet, geen flauw idee hoe dit zou komen. Ik zou voor een dunner deken gaan. Niet bloot zetten, daar is het nog te fris en winderig voor en hij heeft echt geen reserve meer.

Ook als hij niét meer zweet op die plek zou ik de DA bellen. Je zit namelijk nog steeds met de cataract die je niet zomaar als cataract kan afdoen. Waardoor komt het, wat doe je er aan? Laat er uitgebreid naar onderzoeken en behandel dit.
Mijn mama haar hondje (16 jaar) is zo goed als blind door UV schade. Niks aan te doen. MAAR wij wéten dit wel, wij hebben dit laten onderzoeken en weten ook dat ze geen pijn heeft. We mogen gewoon geen kastdeuren oid laten open staan, daar knalt ze tegen aan. Ook loopt ze liever aan de leiband dan los. Maar dit is dus wel allemaal uitgebreid onderzocht. Dat niet alleen, ze speelt nog steeds vrolijk in de tuin, gaat blij mee wandelen, ... Is dus nog gelukkig en leidt een waardig bestaan. Pas als je een volwaardige, correcte diagnose hebt kan je beslissen wat je wel/niet doet. Maar aub, laat dit grondig onderzoeken.

Afbeelding

Ook het afvallen. Waarom valt hij zo af? Wat is er mis? Waarom eet hij zo weinig? Als een basic bloedtest niks oplevert, moet je echt verder gaan TS. En heel snel, lijkt mij.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 00:30

Het wordt wel tijd voor grondige actie zo. We zijn de vierde, dit met zijn buik etc duurt dus al drie dagen. Hoe lang wil je dat paard zonder pijnstilling zijn laten plan trekken?